Ναυτιλία

163 Έλληνες εφοπλιστές έχουν πλοία τους στη σημαία του Παναμά


Το ΔΙΚΤΥΟ για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη, σε συνεργασία με την Πρεσβεία του Παναμά στην Ελλάδα, και με τη στρατηγική υποστήριξη της Panama Shipping Agency, διοργάνωσε κλειστή συζήτηση με θέμα: «Μια σχέση ειδικού βάρους: Οικονομικοί και Ναυτιλιακοί δεσμοί Παναμά και Ελλάδος».

Η εκδήλωση έγινε με αφορμή τη δημοσίευση από το ΔΙΚΤΥΟ της πρώτης εκτενούς μελέτης για την ενίσχυση των σχέσεων Παναμά – Ελλάδος την οποία εκπόνησε ο Καθ. Θάνος Πάλλης, Καθηγητής Διοίκησης Λιμένων & Ναυτιλίας στο ΕΚΠΑ και Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων (International Association of Maritime Economists – IAME), σε συνεργασία με τον αν. Καθηγητή Γιώργο Βαγγελα και την ερευνήτρια Εύη Κλαδάκη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Θ. Πάλλης το 25% των πλοίων που προσεγγίζουν τους λιμένες του Παναμά είναι ελληνόκτητα, ενώ στη σημαία του Παναμά έχουν νηολογήσει πλοία 163 Έλληνες εφοπλιστές που η χωρητικότητα των πλοίων τους ανέρχεται σε 3 εκατ. τόνους.

Στη συζήτηση, την οποία προλόγισε η Άννα Διαμαντοπούλου και συντόνισε ο σύμβουλος διεθνών σχέσεων του ΔΙΚΤΥΟΥ, Βασίλης Γαβαλάς, έλαβαν μέρος ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Διπλωματίας Γιάννης Χρυσουλάκης, η Τζούλι Λυμπερόπουλος, Πρέσβης του Παναμά στην Ελλάδα και ο Antonio Taquis Ochoa, Πρόεδρος, Panama Shipping Agency and Services, πρ. Πρέσβης του Παναμά στην Ελλάδα.

Η συζήτηση εστίασε στην ενίσχυση της διμερούς συνεργασίας στους τομείς της ναυτιλίας και του εμπορίου και στις δυνατότητες ενίσχυσης των διπλωματικών σχέσεων των δύο χωρών, εξέλιξη που θα μπορούσε να προσφέρει στην Ελλάδα σημαντική διπλωματική διείσδυση σε ολόκληρη τη Λατινική Αμερική.

Ο Παναμάς, πέραν από την εξέχουσα γεωγραφική του θέση και τη σημασία που του προσδίδει το Κανάλι για την ελληνική ναυτιλία, είναι επίσης ένα ισχυρό διοικητικό, διπλωματικό και οικονομικό κέντρο, με ανεπτυγμένο τραπεζικό κλάδο, ανεπτυγμένα συστήματα logistics και συμμετοχή σε σημαντικές διακρατικές συμφωνίες ελευθέριου εμπορίου.

Κοινή αντίληψη των ομιλητών και συμπέρασμα της μελέτης είναι πως ο Παναμάς και η Ελλάδα διατηρούν διαχρονικά μια ιδιαίτερη σχέση. Θεμέλια της αποτελούν οι κοινωνικοί και οικονομικοί δεσμοί, η ναυτιλιακή παράδοση των δύο γεωγραφικά απομακρυσμένων χώρων, αλλά και η αξιοσημείωτη παρουσία της ελληνικής κοινότητας στον Παναμά.

Όπως υπογραμμίστηκε, ο Παναμάς προσφέρει τη δυνατότητα στις ελληνικές εταιρείες να αξιοποιήσουν επιχειρηματικές ευκαιρίες. Ιδιαίτερα σε τομείς, στους οποίους οι ελληνικές εταιρείες διατηρούν σημαντική εμπειρία, γνώση και ανταγωνιστικότητα. Οι τομείς αυτοί συμπεριλαμβάνουν κυρίως τη ναυτιλία και τις μεταφορές, την παραγωγή τσιμέντου, την κατασκευή ηλεκτρονικού και ηλεκτρικού εξοπλισμού και όχι μόνο. Οι αυξανόμενοι όγκοι του διμερούς εμπορίου Ελλάδας-Παναμά και το θετικό εμπορικό ισοζύγιο για την ελληνική οικονομία αναδεικνύουν τις υπάρχουσες ευκαιρίες για την ελληνική επιχειρηματικότητα.

Επιπλέον, η συζήτηση εστίασε στην ισχυροποίηση των διμερών σχέσεων στον τομέα της ναυτιλίας. Για να επωφεληθεί η ελληνική ναυτιλία και η ευρύτερη επιχειρηματικότητα από αυτές τις συνθήκες, μια προσεκτικά σχεδιασμένη στρατηγική θα πρέπει να συνδέεται με διαρκή διοικητική υποστήριξη. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται η μόνιμη διπλωματική παρουσία της Ελλάδας στον Παναμά, μέσω της ίδρυσης και λειτουργίας Ελληνικής Πρεσβείας στην χώρα.

Όπως τόνισε η Άννα Διαμαντοπούλου «Στον 21ο αιώνα οι αποστάσεις έχουν μηδενιστεί Οικονομία – πολιτισμός – τεχνολογία συνδέονται και αλληλεπιδρούν σε όλη την υφήλιο. Ο Παναμάς συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό.

Η συνεργασία της Ελλάδος με τον Παναμά ξεκινά από τον 19ο αιώνα και φτάνει μέχρι σήμερα με εντυπωσιακά στοιχεία στο χώρο της Ναυτιλίας.
Είναι η στιγμή να κάνουμε πιο ισχυρούς και αποτελεσματικούς δεσμούς με την επίσημη παρουσία του Ελληνικού Κράτους.»

Η πρέσβης του Παναμά στην Ελλάδα, Τζούλι Λυμπερόπουλος τόνισε ότι: « Ως Πρέσβης και Γενική Πρόξενος του Παναμά στην Ελλάδα, η ειδική μου αποστολή είναι να φέρω τους Έλληνες πιο κοντά στον Παναμά, αναβιώνοντας μια σχέση χρόνων που έχει βαθιά, σταθερά και δυνατά θεμέλια και μπορεί να εξελιχθεί δυναμικά ενσωματώνοντας τις αλλαγές που επιφέρει το παρόν και το μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας κ επιχειρηματικότητας. Ας συνειδητοποιήσουμε ότι η θάλασσα είναι η κοινή μοίρα των λαών μας και ας δουλέψουμε από κοινού για να συσφίξουμε ουσιαστικά τις διπλωματικές κ επιχειρηματικές μας σχέσεις. »

Ο πρώην πρέσβης του Παναμά στην Ελλάδα και CEO της Panama Shipping Tony Taquis υπογράμμισε ότι: «Ο Παναμάς μπορεί να γίνει η διπλωματική πύλη της Ελλάδας στη Λατινική Αμερική. Η ίδρυση Ελληνικής Πρεσβείας στον Παναμά θα επιτρέψει τη διεύρυνση του διμερούς εμπορίου και θα υποστηρίξει τις ελληνικές άμεσες επενδύσεις στον Παναμά και αντίστροφα. Επίσης, που θα ενισχύσουν τα οφέλη της εμπιστοσύνης των Ελλήνων πλοιοκτητών στον Παναμά και θα αναπτύξουν περαιτέρω τις υφιστάμενες ναυτιλιακές σχέσεις».

Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης τόνισε ότι υποστηρίζει την ίδρυση πρεσβείας στον Παναμά, πράγμα το οποίο θα εισηγηθεί» και ευχαρίστησε τον κ. Τάκη για την προσφορά του να στηρίξει οικονομικά τη λειτουργία της πρεσβείας.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης υπογράμμισε ότι στηρίζει την επαναλειτουργία προξενικού λιμεναρχείου και την ίδρυση πρεσβείας ενώ ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας σημείωσε ότι «συντάσσεται με όσους λένε ότι η Ελλάδα πρέπει να ανοίξει πρεσβεία στον Παναμά, καθώς θα αποτελέσει εξέλιξη κοινής ωφέλειας για τις δύο χώρες»

Τέλος ο Γενικός Γραμματέας Αποδήμου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας κ. Ιωάννης Χρυσουλάκης τόνισε την ανάγκη ενίσχυσης των διμερών σχέσεων των δύο χωρών, εξαίροντας τη δυναμική της ελληνικής ομογένειας στον Παναμά.

Διαβάστε επίσης:

ΕΒΕΠ: Ουσιαστική συζήτηση και χρήσιμα συμπεράσματα από την ημερίδα για τη ναυπηγική βιομηχανία



ΣΧΟΛΙΑ