• Business

    Σε διπλό κλοιό η αγορά: Ο κίνδυνος της ακρίβειας και η «αδυναμία» των καταναλωτών


    Πολλαπλασιάζονται οι φωνές που προειδοποιούν για αρνητικές επιπτώσεις στην πορεία ανάκαμψης των επιχειρήσεων από ένα γενικευμένο κύμα ανατιμήσεων εξαιτίας της ραγδαίας ανόδου του κόστους των πρώτων υλών, της ενέργειας και των μεταφορικών.

    Μετά τον Απόστολο Βακάκη της Jumbo, «καμπανάκι» κινδύνου για την τροπή που μπορεί να πάρει η αύξηση των τιμών χτύπησε και η ΓΣΕΒΒΕ, ζητώντας από την κυβέρνηση ενημέρωση για τις ενέργειες της κυβέρνησης προς την κατεύθυνση ελέγχου των ανατιμήσεων.

    «Είναι θέμα χρόνου ένα μαζικό και δευτερογενές κύμα ανατιμήσεων που θα οδηγήσει σε αυξήσεις στην τελική κατανάλωση και μάλιστα σε μια χρονική στιγμή που οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις προσπαθούν να ξαναβρούν το βηματισμό τους», επισημαίνει χαρακτηριστικά η ΓΣΕΒΕΕ.

    Στελέχη του λιανεμπορίου δεν κρύβουν πως ανησυχούν ιδιαίτερα με την κατάσταση που διαμορφώνεται, επισημαίνοντας πως είναι δύσκολο να διατηρήσουν σταθερές τις τιμές τους, εάν συνεχισθεί επί μακρόν η πίεση που ασκείται στο κόστος παραγωγής. Ήδη, μεγάλες πολυεθνικές, μεταξύ των οποίων και η «ελληνική Coca Cola» έχουν δημόσια παραδεχθεί πως έχουν προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών, δηλώνοντας ανήμπορες να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος.

    Ιδιαίτερα προβληματισμένοι εμφανίζονται για την αύξηση του ενεργειακού κόστους, η οποία δεν δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης στον ορατό ορίζοντα.

    Μάλιστα, εκπρόσωποι των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ βρίσκονται σε «ανοιχτή γραμμή» με το υπουργείο Ενέργειας, διερευνώντας τρόπους μείωσης του ηλεκτρικού ρεύματος και γενικά του περιβαλλοντικού αποτυπώματός του κλάδου. Εκτιμάται πως πολύ σύντομα θα υπάρχουν ανακοινώσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

    Ο επιχειρηματικός κόσμος από την άλλη πλευρά επιμένει πως μια αποκλιμάκωση του ΦΠΑ θα μπορούσε να δώσει λύση στο πρόβλημα που αρχίζει και δείχνει τα «δόντια του». Μια τέτοια κίνηση, όπως λένε, θα μπορούσε να οδηγήσει σε συγκράτηση των τιμών και παράλληλα να αποδειχθεί ευεργετική για τα δημόσια ταμεία, αφού όπως ισχυρίζονται θα οδηγήσει σε τόνωση της κατανάλωσης. Είναι κάτι που σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς έχει «δουλέψει στο παρελθόν» και μπορεί να αποδειχθεί λειτουργικό και τώρα.

    Όλα αυτά έρχονται τη στιγμή που οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο ευαίσθητοι με την ακρίβεια.

    Σύμφωνα με έρευνα της Nielsen, 3 στους 4 αγοραστές δίνουν περισσότερη έμφαση στις τιμές και τις προωθητικές ενέργειες μετά το ξέσπασμα της πανδημίας ενώ σχεδόν οι μισοί επιλέγουν προϊόντα προσεκτικά ώστε να μην υπερβούν τον προϋπολογισμό τους, ο οποίος ήταν ήδη αυστηρός το 2019 πριν ξεκινήσει η υγειονομική κρίση.

    Διαβάστε επίσης:

    Τέρνα Ενεργειακή: Καθαρό μέρισμα 0,16 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση του 2020

    Σταύρος Καφούνης: Γιατί η αγορά δηλώνει αιφνιδιασμένη από την πρόωρη έναρξη των θερινών εκπτώσεων

    BofA: Ισχυρή ανάπτυξη για την ελληνική οικονομία – Οι νέες τιμές στόχοι για τις τράπεζες

     



    ΣΧΟΛΙΑ