• Business

    Ποια οδικά έργα αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ ετοιμάζονται να υπογράψουν τους επόμενους μήνες οι μεγάλοι Όμιλοι

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)


    Σε τροχιά συμβασιοποίησης μπαίνουν στους επόμενους μήνες οδικά έργα συνολικής αξίας άνω των δύο δισ. ευρώ , στα οποία έχουν πρωταγωνιστήσει οι μεγάλοι εγχώριοι Όμιλοι, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos.

    Πρόκειται για έργα που δημοπράτησε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από τον περασμένο Δεκέμβριο έως και τον Ιούνιο του 2022 με κομβικό σημείο την 15η και την 22η Φεβρουαρίου, καθώς μόλις  μέσα σε ένα μήνα δημοπρατήθηκαν τέσσερα δημόσια οδικά έργα αξίας άνω του ενός δίσ. ευρώ.

    Αξίζει να σημειωθεί πως οι διαγωνισμοί αφορούν σε έργα μείζονος σημασίας σε όλη την ελληνική επικράτεια, τα οποία δημοπρατήθηκαν σε χρόνο ρεκόρ, ενώ εκτιμάται πως θα έχουν ολοκληρωθεί εντός του 2027. Επίσης, κανένα έργο δε «κόλλησε» σε προσφυγές με αποτέλεσμα να μην αναμένεται να σημειωθούν καθυστερήσεις στην υπογραφή των σχετικών συμβάσεων και στη συνέχεια στην υλοποίησή τους.

    Το παραπάνω αποδεικνύει την ωριμότητα με την οποία το Υπουργείο Υποδομών «ετοιμάζει» τους διαγωνισμούς, αλλά και την κοινή πλεύση των κατασκευαστικών ομίλων.

    Παρατηρείται, δε, πως οι μεγάλοι Όμιλοι εκτός από το να δοκιμάζουν τις ίδιες δυνάμεις τους δημιουργούν ισχυρές κοινοπραξίες, ενώ εμφανίζονται και νέοι παίκτες όπως η Interkat του Πανουργια Παπαϊωάνου και η ΤΕΚΑΛ του Παναγιώτη Ψαλτάκου που διεκδικούν σημαντικά κομμάτια από την πίτα των δημόσιων έργων.

    Ποια είναι τα έργα που δημοπρατήθηκαν

    Αναλυτικότερα τα οδικά έργα που έχουν δημοπρατηθεί από τον περασμένο Δεκέμβριο είναι τα εξής:

    Flyover Θεσσαλονίκης

    Πρόκειται για το ΣΔΙΤ αξίας 462 εκατ. Ευρώ που δημοπρατήθηκε στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου. Ανάδοχος του οδικού άξονα μήκους 13,5 χιλιομέτρων που θα δώσει λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα στη Θεσσαλονίκη είναι η Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Mytilineos. Η σύμβαση βρίσκεται στο στάδιο του ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και εν συνεχεία θα πάει στη Βουλή για να κυρωθεί.

    Πλέον το έργο εισέρχεται σε τροχιά υλοποίησης, καθώς οι υπογραφές αναμένεται να έχουν πέσει έως τα τέλη του 2022 και τα εργοτάξια θα στηθούν στις αρχές του 2023. Αυτό σημαίνει πως ο οδικός άξονας θα είναι έτοιμος εντός του 2027, καθώς η κατασκευαστική διάρκεια του έργου ανέρχεται στα τέσσερα έτη.

    Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη

    Και αυτό το έργο δημοπρατήθηκε ως ΣΔΙΤ την ίδια περίοδο με το Flyover Θεσσαλονίκης και η αξία του εκτιμάται στα 312 εκατ. Ευρώ. Ανάδοχος του έργου είναι η Κοινοπραξία Ελλάκτωρ(ΑΚΤΩΡ)-Intrakat και όπως με το Flyover Θεσσαλονίκης η σύμβαση βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο με στόχο να έχει υπογραφεί και να ξεκινήσει έως τα τέλη του 2022.

    Εάν επιτευχθεί αυτό τότε ο οδικός άξονας μήκους 49 χιλιομέτρων που σπάει σε τρία τμήματα (Καλαμάτα-Ριζόμυλος 16,4 χλμ, Ριζόμυλος-Πύλος μήκους 24,4 χλμ και Ριζόμυλος-Πύλος μήκους 24,4 χλμ) θα είναι έτοιμος εντός του 2027.

    Χερσόνησος-Νεάπολη

    Το εν λόγω έργο είναι το τελευταίο που δημοπρατήθηκε ως ΣΔΙΤ και η αξία του εκτιμάται στα 186 εκατ. Ευρώ, ενώ ανάδοχος είναι και επίσημα η Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat, η οποία υπέβαλε τη μοναδική προσφορά. Αποτελεί ένα εκ των τριών τμημάτων του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ο οποίος είναι το μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση οδικό έργο στη χώρα μας.

    Όπως έχει γράψει το mononews η υπογραφή της σύμβασης αναμένεται στα τέλη του έτους με αποτέλεσμα το τμήμα μήκους 22,5 χιλιομέτρων από τη Χερσόνησο έως τη Νεάπολη να έχει ολοκληρωθεί στα τέλη του 2026 ή εντός του 2027.

    Μπράλος-Άμφισσα

    Πρόκειται για το πρώτο από τα τέσσερα δημόσια έργα που δημοπράτησε το Υπουργείο Υποδομών τον περασμένο Φεβρουάριο και χαρακτηρίστηκε από δύο ανατροπές. Το έργο δημοπρατήθηκε στις 15 Φεβρουαρίου και αρχικά την καλύτερη προσφορά (14%) για το έργο αξίας 285 εκατ. ευρώ έδωσε η Κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ-Interkat-CmC di Ravenna, η οποία ήταν και το outsider του διαγωνισμού.

    Εν τούτοις, το Υπουργείο Υποδομών με απόφασή του απέκλεισε την Κοινοπραξία, καθώς υπήρχαν αμφιβολίες για τη δυνατότητα της CmC di Ravenna να χρηματοδοτήσει το έργο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη δεύτερη ανατροπή με τον Όμιλο ΑΒΑΞ, που είχε δώσει την αμέσως επόμενη καλύτερη προσφορά (10%) να «κλειδώσει» το έργο στα 260 εκατ. ευρώ.

    Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη

    Είναι το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ και δημοπρατήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου ως δημόσιο έργο με το κόστος κατασκευής να ανέρχεται στα 187 εκατ. Ευρώ και ανάδοχο την Ελλάκτωρ μέσω της θυγατρικής της ΑΚΤΩΡ, η οποία έδωσε έκπτωση 7,1% επικρατώντας των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ και Mytilineos.

    Όπως έχει ήδη γράψει το mononews στόχος του Υπουργείου είναι να πέσουν οι υπογραφές στο αμέσως επόμενο διάστημα και τα έργα να ξεκινήσουν στα τέλη του 2022, ώστε το τμήμα μήκους 14,5 χιλιομέτρων να ολοκληρωθεί εντός του 2026.

    Επέκταση Λεωφόρου Κύμης

    Την ίδια ημέρα με το Άγιος Νικόλαος-Νεάπολη δημοπρατήθηκε η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης αξίας 333 εκατ. Ευρώ με ανάδοχο την Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat, η οποία έδωσε έκπτωση 5,3% επικρατώντας του Ομίλου ΑΒΑΞ (έκπτωση 2%).

    Δεν υπάρχουν πλέον εμπόδια στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης, καθώς υπεγράφη στις 12 Αυγούστου το δεύτερο πρακτικό του διαγωνισμού από τον Υπουργό Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή.

    Σημειώνεται πως στόχος του Υπουργείου είναι τα εργοτάξια του αναδόχου να έχουν εγκατασταθεί στο έργο έως τα τέλη του 2022.  Προς το παρόν η σύμβαση βρίσκεται στο στάδιο του προσυμβατικού ελέγχου (δηλαδή Ελεγκτικό Συνέδριο και μετά κύρωση στη Βουλή) και είναι αρκετά πιθανό να έχουμε την υπογραφή στο επιδιωκόμενο διάστημα ή τις αρχές του 2023.

    Αυτό σημαίνει πως η ολοκλήρωση των 3,8 χλμ (4,2 χλμ με την προαίρεση) χωρίς διόδια στη Λεωφόρο Κύμης αναμένεται προς τα τέλη του 2026 ή τις αρχές του 2027.

    Παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών

    Πρόκειται για το τρίτο δημόσιο έργο που δημοπρατήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου και η αξία του ανέρχεται στα 210 εκατ. Ευρώ με ανάδοχο τον Όμιλο Mytilineos. To έργο διεκδίκησαν, επίσης, η Ελλάκτωρ, ο ΑΒΑΞ και η Κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ-Interkat-CmC Di Ravenna.

    Αναλυτικότερα, η Mytilineos έδωσε έκπτωση 7,6%, ο ΑΒΑΞ 7%, το μπλοκ ΤΕΚΑΛ-Interkat-CmC Di Ravenna ξεπέρασε το 6%, αλλά αποκλείστηκε για τον ίδιο λόγο όπως και στο Μπράλος-Άμφισσα, και η Ελλάκτωρ 5,4%.

    Στόχος του Υπουργείου και σε αυτή την περίπτωση είναι η σύμβαση να υπογραφεί έως τα τέλη του τρέχοντος έτους και οι εργασίες να ξεκινήσουν το Α΄ Τρίμηνο του 2023. Αυτό σημαίνει πως ο οδικός άξονας αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2027.

    Καβάλα-Δράμα

    Το έργο αξίας 60 εκατ. Ευρώ, που προκηρύχθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου και δημοπρατήθηκε  τέσσερις μήνες αργότερα, αποτελεί τον διαγωνισμό που ρίχνει αυλαία στις δημοπρατήσεις των οδικών έργων για το Α’ Εξάμηνο του 2022. Η Κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ-Interkat πέτυχε (χωρίς την παρουσία της CmC Di Ravenna) αυτό που δεν κατάφερε στο Μπράλος-Άμφισσα και την παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών, καθώς ανακηρύχθηκε ανάδοχος του έργου.

    Πιο συγκεκριμένα, η ανάδοχος κοινοπραξία έδωσε έκπτωση ύψους 14% και ακολούθησαν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (έκπτωση 12,01% μέσω της ΤΕΡΝΑ) η Mytilineos (9,03%), Intrakat (8,5%) και η Ελλάκτωρ (4,17%).

    Το Υπουργείο δεν έχει θέσει προς το παρόν κάποιο στόχο για την υπογραφή της σύμβασης και την εκκίνηση των εργασιών για τον οδικό άξονα μήκους 8,26 χιλιομέτρων, καθώς αναθέτουσα αρχή είναι η Εγνατία Οδός Α.Ε.

    Ωστόσο, με έναν μετριοπαθή υπολογισμό και εάν δεν υπάρξουν προσφυγές στην ΑΕΠΠ και το ΣτΕ, τότε τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν εντός του 2023 και ο άξονας θα παραδοθεί προς χρήση εντός του 2025.

    Διαβάστε επίσης

    Mytilineos: Επίσημα ανάδοχος για παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών – Τι προσφορές έδωσαν οι άλλοι Όμιλοι και ποιοι «κόπηκαν»

    Οριστικά στην Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης στην Αττική Οδό

    ΒΟΑΚ: Ζήτημα ημερών η υπογραφή του Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη από την Ελλάκτωρ, ακολουθεί το ΣΔΙΤ



    ΣΧΟΛΙΑ