• Business

    Παναγιώτης Παπανικόλας (Vinci): Μπροστά από το χρονοδιάγραμμα το Πάτρα-Πύργος, προς αναζήτηση λύσεων για τις τιμές των υλικών

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Reggeborgh), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ) και Παναγιώτης Παπανικόλας (Vinci)


    Στην πορεία των έργων στο Πάτρα-Πύργος που κατασκευάζει η Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΒΑΞ-Ελλάκτωρ αναφέρθηκε ο ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού & Εκτελεστικός Διευθυντής Ελλάδας της VINCI Concessions, Παναγιώτης Παπανικόλας, κατά τη διάρκεια επίσκεψης δημοσιογράφων σε εργοτάξια του έργου.

    Ο  Εκτελεστικός Διευθυντής Ελλάδας του γαλλικού κολοσσού, ο οποίος είναι μεγαλύτερος μέτοχος στο σχήμα της Ολυμπίας Οδού που έχει αναλάβει την πολύπαθη παραχώρηση αξίας 331 εκατ. ευρώ, επισήμανε ότι οι εργασίες έχουν ξεκινήσει και στα τρία τμήματα του έργου.

    Τόνισε, μάλιστα, πως τα έργα βρίσκονται στο 3,5% και ήδη έχει γίνει περισσότερη δουλειά από αυτήν που είχε γίνει κατά τη διάρκεια των εργολαβιών της περασμένης τετραετίας, οι οποίες ακυρώθηκαν και το έργο επέστρεψε στην Ολυμπία Οδό.

    Υπενθυμίζεται πως το έργο χωρίζεται σε δύο μεγάλα τμήματα. Το πρώτο αφορά σε έργα που έχει αναλάβει ο ΑΒΑΞ περιλαμβάνουν και το υφιστάμενο οδικό δίκτυο αναμένεται να έχει παραδοθεί τον Ιούλιο του 2025, ενώ το δεύτερο που αφορά σε νέα έργα που έχουν αναλάβει, εκτό από την ΑΒΑΞ,  οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Ελλάκτωρ θα έχει ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2025.

    Ωστόσο, ο ισχυρός άνδρας της Ολυμπίας Οδού έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για το ζήτημα που επηρεάζει όλα τα δημόσια και ιδιωτικά έργα, το οποίο είναι η κατακόρυφη αύξηση της τιμής των κατασκευαστικών υλικών.

    Πιο συγκεκριμένα, ο Παναγιώτης Παπανικόλας εκτίμησε πως η αύξηση επί της αρχικής τιμής του έργου κυμαίνεται κοντά στο +10% ως αποτέλεσμα του τριπλασιασμού των τιμών σε βασικά κατασκευαστικά υλικά όπως ο χάλυβας, η άσφαλτος και το πλαστικό, ενώ αυξητικά κινούνται και τα κόστη μετακίνησης.

    Όσον αφορά το παραπάνω ζήτημα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού επισήμανε πως επιδιώκεται να εφαρμοστούν και στις παραχωρήσεις τα ίδια μέτρα που έχει θεσμοθετήσει το Υπουργείο Υποδομών για τα δημόσια έργα. Πρόκειται για ένα ζήτημα που βρίσκεται υπό συζήτηση, ενώ και οι δύο πλευρές φέρονται να έχουν πολύ καλή συνεργασία και ο διάλογος να γίνεται σε πολύ καλό επίπεδο.

    Τα τμήματα του έργου

    Την κατασκευή του έργου έχει αναλάβει η Κοινοπραξία ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ, η οποία αποτελείται από τους Ομίλους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (28,6%), ΑΒΑΞ (35.6%)  και Ελλάκτωρ (35,6%), ενώ με ένα πολύ μικρό ποσοστό συμμετέχει (0,001%) και η Vinci.

    Το μήκος του νέου αυτοκινητόδρομου ανέρχεται στα 75 χιλιόμετρα από τον Ανισόπεδο Κόμβο (Α/Κ) Μιντιλιογλίου έως τον Α/Κ Πύργου. Αναλυτικότερα:

    • Ο Όμιλος ΑΒΑΞ έχει αναλάβει την κατασκευή του πρώτου τμήματος μήκους 21 χιλιομέτρων από το Μιντιλόγλι έως  τα Καραίικα. Αυτό χωρίζεται σε δύο τμήματα, με το πρώτο μήκους 13 χιλιομέτρων να είναι το πιο «δύσκολο» καθώς προϋποθέτει έργα διαπλάτυνσης στον υφιστάμενο οδικό άξονα. Μετά ακολουθεί ένα νέο τμήμα μήκους 8 χλμ.

    • Η Ελλάκτωρ έχει αναλάβει το τμήμα από τα Καραίικα έως  τη Γαστούνη και έχει μήκος 33 χλμ. Και αφορά σε νέα χάραξη.

    • Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα αναλάβει τα υπόλοιπα 21 χιλιόμετρα του έργου από τη Γαστούνη έως τον Πύργο.

    Υπενθυμίζεται πως παραχωρησιούχος του έργου είναι η Ολυμπία Οδός στην οποία μέτοχοι είναι η Vinci Concessions (29,9%), η Hochtief (17%), ο ΑΒΑΞ (19,1%), η Ελλάκτωρ (17% μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (17%).

    Το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου που έχουν αναλάβει οι μεγάλοι εγχώριοι Όμιλοι ανέρχεται στα 295 εκατ.ευρώ, ενώ το υπόλοιπο κόστος του έργου καλύπτει η Vinci. Το έργο χρηματοδοτείται κατά 35% από ίδια κεφάλαια του παραχωρησιούχου και 65% από κοινοτικούς πόρους και το Ελληνικό Δημόσιο.

    Τα μελλοντικά έργα

    Σχετικά με τα μελλοντικά έργα που αναμένεται να ενταχθούν στο Πάτρα-Πύργος  ο Παναγιώτης Παπανικόλας τόνισε πως έχουν ήδη ξεκινήσει οι μελέτες για το τμήμα έως την Τσακώνα, δηλαδή τον αρχικό τερματισμό του οδικού άξονα.

    Στόχος είναι να βρεθεί μία λύση μέσω της ανατολικής χάραξης και η διάρκεια των μελετών εκτιμάται στους έξι μήνες. Με αυτό τον τρόπο επιδιώκεται να μειωθεί ο προϋπολογισμός του έργου, ενώ εξετάζεται η λύση απουσίας Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης, καθώς πρόκειται για οδικό άξονα με μειωμένο κυκλοφοριακό όγκο.

    Ένα ακόμα σχέδιο για επέκταση του Πάτρα – Πύργος είναι η σύνδεση του Πύργου με τον Αλφειό και η Ολυμπία Οδός εξετάζει το εν λόγω ενδεχόμενο, ενώ η εταιρεία είναι έτοιμη να αναλάβει το έργο για την Αρχαία Ολυμπία, η οποία αποτελεί προαίρεση του κυρίως έργου, εφόσον της ζητηθεί.

    Το πολύπαθο έργο

    Το Πάτρα-Πύργος είναι πολύπαθο έργο, το οποίο έχει ακυρωθεί δύο φορές και ξεκίνησε ξανά τον περασμένο Μάρτιο. Σημειώνεται ότι με τη νέα χάραξη τα τροχαία ατυχήματα θα μειωθούν κατά 93%, ενώ η απόσταση μεταξύ Πάτρας και Πύργου θα μειωθεί κατά 40 λεπτά.

    Το αρνητικό ντόμινο των εξελίξεων ξεκίνησε το 2014 όταν με απόφαση του Χρήστου Σπίρτζη, ο οποίος ήταν Υπουργός Υποδομών, το έργο απεντάχθηκε από την παραχώρηση λόγω έλλειψης χρηματοδότησης.

    Στη συνέχεια προκηρύχθηκε το 2015 ένας νέος διαγωνισμός που αφορούσε σε οκτώ εργολαβίες.  Ωστόσο, αυτός δεν τελεσφόρησε, καθώς υπήρξαν έκπτωτοι ανάδοχοι, ενώ έως το 2018 είχαν υπογραφεί μόνο τρεις συμβάσεις.

    Το δεύτερο εξάμηνο του 2019 ξεκίνησε να εξετάζεται το ενδεχόμενο επιστροφής του οδικού άξονα στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και τον Μάρτιο του 2020 με απόφαση του νυν Υπουργού Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, διαλύθηκαν οι οκτώ «προβληματικές» εργολαβίες και οι ανάδοχοι που δεν είχαν εκπέσει αποζημιώθηκαν.

    Χρειάστηκε να γίνουν σκληρές διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε το έργο να να χρηματοδοτηθεί και ύστερα από το 2023, ώστε να επιστρέψει το έργο στην Ολυμπία Οδό.

    Για να επιτευχθεί το παραπάνω χρειάστηκε να περάσουν 18 «δύσκολοι» μήνες με τον Κώστα Αχ. Καραμανλή και τον Υφυπουργό, Γιώργο Καραγιάννη, να δίνουν σημαντικές μάχες, ενώ και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, χρειάστηκε να επενδύσει σημαντικό προσωπικό πολιτικό κεφάλαιο.

    Διαβάστε επίσης

    Θριάσιο ΙΙ: Θέμα ημερών η επαναπροκήρυξη – Παραμένει σταθερό το μπλοκ Κοπελούζου-Hellenic Train



    ΣΧΟΛΙΑ