• Business

    Όμιλος Χαΐτογλου: Σε κερδοφόρα πορεία με καταλύτη την αγορά των ΗΠΑ

    • Άννα Διανά
    Νικόλαος Χαΐτογλου

    Νικόλαος Χαΐτογλου, CEO Αφοί Χαΐτογλου


    Με ιστορικό ρεκόρ πωλήσεων στα 93 εκατ. ευρώ το 2022, ο όμιλος Χαΐτογλου με αιχμή το ταχίνι και τον  «Μακεδονικό Χαλβά» ενισχύει τη διείσδυσή του στις διεθνείς αγορές.

    Οδεύοντας προς τζίρο 100 εκατ. ευρώ φέτος η ιστορική βιομηχανία τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ φαίνεται να αφήνει πίσω της τις περιπέτειες που την έφεραν πολύ κοντά στη χρεοκοπία και μετά τη ρύθμιση χρεών με τις πιστώτριες τράπεζες έχει αλλάξει ρότα γυρνώντας σε σταθερά κερδοφόρα πορεία.

    Οι πολύ καλές επιδόσεις του 2023 οφείλονται κυρίως στην αύξηση των εξαγωγών.

    Με ένα στα δύο ευρώ που μπαίνουν στα ταμεία της από τις αγορές του εξωτερικού και δη των ΗΠΑ που αποτελεί και τον μεγαλύτερο πελάτη,  η εταιρεία στοχεύει στην περαιτέρω ενίσχυση της εξωστρέφειας αλλά και της θέσης της στην εγχώρια αγορά.

    «Κάνουμε εξαγωγές σε περισσότερες από 50 χώρες με δυνατές αγορές την Αμερική, Αγγλία, Γερμανία, Κολωνία, Καναδά και Αυστραλία. Το 52% του τζίρου μας το 2022 ήταν από το εξωτερικό» σημείωσε ο Marketing Director της εταιρείας, Ελευθέριος Χαΐτογλου σε ενημερωτική συνάντηση με δημοσιογράφους.

    Σημαντική αύξηση του όγκου πωλήσεων και υγιές margin

    Οι πολύ καλές επιδόσεις της εταιρείας σε επίπεδο πωλήσεων με το 80% της αύξησης του τζίρου να οφείλονται στην αύξηση του όγκου πωλήσεων συνοδεύονται και από ένα υγιές margin. Όπως λέει ο κ. Χαϊτογλου είναι συμπιεσμένο λόγω εκρηκτικής αύξηση τους κόστους αλλά θετικό.

    «Έχουμε επιβαρυνθεί πάρα πολύ από τα αυξημένα κόστη. Ήταν μια χρονιά  που δεν έχουμε ξαναζήσει. Είχαμε ταυτόχρονα δραματικά αυξημένο κόστος ενέργειας και είχαμε αυξήσεις σε  όλες τις πρώτες ύλες και όλα τα υλικά συσκευασίας» τονίζει. Το μεγάλο μέρος των αυξήσεων απορροφήθηκε από την εταιρεία με τις τελικές ανατιμήσεις στον καταναλωτή σε χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό ενώ για το 2023 η διοίκηση του ομίλου εκτιμά ότι δεν θα περάσουν άλλες ανατιμήσεις στην κατανάλωση.

    Με best seller το ταχίνι στα ράφια της Walmart

    Στο σύνολο του τζίρου που κάνει η εταιρεία στις εξαγωγές το ταχίνι αποτελεί το νούμερο ένα προϊόν. «Είναι ένα super food που έχει εξαιρετική αναγνωρισιμότητα στις διεθνείς αγορές και ιδιαίτερα στη μεγάλη αγορά των ΗΠΑ». Πρόσφατα μάλιστα υπέγραψε συμφωνία με τη Walmart, την μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Αμερική.

    Η εταιρεία εξάγει όλα τα προϊόντα της αλλά το best seller στο εξωτερικό είναι το ταχίνι. Έχει πολύ δυνατή διείσδυση στο private label όπου στις διεθνείς αγορές είναι πάνω από 50% ενώ στην εγχώρια αγορά περίπου στο 30%.

    Οι μεγάλοι ανταγωνιστές είναι το Ισραήλ, Λίβανος, Ιορδανία ενώ τα τελευταία χρόνια και εταιρείες από τις ΗΠΑ έχουν μπει στην αγορά.

    «Βλέπουν ότι είναι μια δυναμική αγορά και κάποιοι, μικρότεροι σε σχέση με τους ανταγωνιστές που έχουμε από τις άλλες χώρες, δραστηριοπιούνται στην αγορά».

    Το σουσάμι, πρώτη ύλη για το ταχίνι και τα άλλα προϊόντα της εταιρείας εισάγεται κατά κύριο λόγο από την Αιθιοπία.

    Το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης χαλβά στην Ελλάδα γίνεται την περίοδο της Καθαράς Δευτέρας και της Σαρακοστής, όπου συνολικά γίνεται το 40% του τζίρου της εταιρείας με τη διοίκηση να επιδιώκει τη διεύρυνση της κατανάλωσης καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς.

    Μείωση δανεισμού και αύξηση EBITDA

    Σημειώνεται ότι το 2019 η εταιρεία προχώρησε στην τακτοποίηση των οικονομικών της θεμάτων προχωρώντας σε ρύθμιση δανείου 130 εκατ. ευρώ. «Αυτή η εξέλιξη μας απελευθέρωσε ώστε να εστιάσουμε στην αύξηση των πωλήσεων σε προϊόντα με υψηλή προστιθέμενη αξία και έτσι ξεπεράσαμε τα 83 εκατ. ευρώ πωλήσεων το 2021 και τα 93 εκατ. ευρώ το 2022. Ταυτόχρονα μειώσαμε τον δανεισμό μας, ο οποίος το 2022 ήταν 110 εκατ. ευρώ και αυξήσαμε το EBITDA μας, το οποίο το 2021 ξεπέρασε τα 14 εκατ. ευρώ» σημείωσε ο κ. Χαΐτογλου.

    Τέλος, ο κ. Χαϊτογλου απαντώντας σε σχετικό ερώτημα περί ενδεχόμενης εξαγοράς ή εισόδου στο Χρηματιστήριο τόνισε «είμαστε μια οικογενειακή επιχείρηση, δεν μας ενδιαφέρει ή χρηματαγορά ή κάποιος επενδυτής και αν έρθει κανείς θα βρει την πόρτα μας κλειστή».

    Διαβάστε επίσης

    Energean, ΔΕΣΦΑ, Helleniq Energy: Δένουν την ενεργειακή σχέση Ελλάδας-Αιγύπτου

    Γεωργιάδης: Οι λαϊκές αγορές παραμένουν μεγάλη ασπίδα απέναντι στην ακρίβεια

    Επενδύσεις 9 δισ. αλλάζουν τον χάρτη στα δίκτυα ρεύματος και φυσικού αερίου



    ΣΧΟΛΙΑ