• Business

    Δήμαρχος Σαντορίνης: «Nα μπει φραγμός στην υπερανάπτυξη»


    Στο μάτι του κυκλώνα βρέθηκε τις ημέρες αυτές ο δήμαρχος Σαντορίνης, Νίκος Ζώρζος, με αφορμή το πρόβλημα των σκουπιδιών και το πρόβλημα των υποδομών του νησιού που οξύνθηκε από τις καταστροφές που προκάλεσαν οι βροχές του χειμώνα στο λιμάνι και τους δρόμους του νησιού.

    Τα έκτακτα αυτά προβλήματα επανέφεραν επιτακτικά στο τραπέζι μία συζήτηση που, ούτως ή άλλως, κυριαρχεί μεταξύ των κατοίκων, των επιχειρηματιών και των παραγόντων του. Πόση ανάπτυξη θέλουν; Πόσοι επενδυτές πρέπει ακόμη να επενδύσουν στο νησί και πόσα ξενοδοχεία και τουρίστες μπορεί να σηκώσει η Σαντορίνη;

    Ο Δήμαρχος Σαντορίνης κ. Νίκος Ζώρζος μιλάει αποκλειστικά στο mononews.gr για τα προβλήματα και τα διλήμματα της ναυαρχίδας του ελληνικού τουρισμού που με την ομορφιά της γίνεται πόλος έλξης εκατομμυρίων επισκεπτών κάθε χρόνο αλλά και… προβλημάτων.

    Τα ετήσια έσοδα από τον τουρισμό στο νησί υπολογίζονται στο ένα δισεκατομμύριο ευρώ.

    ο 2018, στη Σαντορίνη κατέπλευσαν 474 κρουαζιερόπλοια, με συνολικά 749.286 επιβάτες ενώ φέτος αυξήθηκαν κατά 10% οι επιχειρήσεις του νησιού και στην Πολεοδομία εκκρεμούν περισσότερες από 1000 οικοδομικές άδειες τη στιγμή που το νησί είναι ένα απέραντο εργοτάξιο. Η ανάπτυξη είναι ξεκάθαρη, στο νησί βρίσκονται 5.000 επιχειρήσεις και αυξάνονται κατά 150 οι νέοι μαθητές στα σχολεία κάθε χρόνο.

    «Να μπει φραγμός στην υπεράναπτυξη»

    Η λαχτάρα των επισκεπτών από όλο τον κόσμο να αντικρίσουν τα τοπία της Σαντορίνης, τοπία που κόβουν την ανάσα, δεν σβήνει και οι νέες αεροπορικές συνδέσεις φέρνουν το νησί πιο κοντά σε όλο και περισσότερους προορισμούς. Ακούσατε έντονη κριτική τις τελευταίες μέρες για άλυτα προβλήματα στο νησί. Θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν οι υποδομές του νησιού κι αν όχι τι πρέπει να γίνει;

    Η επίθεση εναντίον μου δεν γίνεται μόνο από τους πολιτικούς μου αντιπάλους που σε προεκλογική περίοδο κάνουν την κριτική τους, αλλά  πό κάποιους που ίσως έχω ενοχλήσει με τις απόψεις μου.

    Είμαι της άποψης ότι στο νησί πρέπει να μπει ένα φραγμός στην υπερανάπτυξη. Σύμφωνα και με την έκθεση της Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (TRAN Commitee), το νησί μας δεν αντέχει να φιλοξενήσει περισσότερους τουρίστες, από τα 5,5 εκατ. επισκεπτών που καταγράφηκαν το 2018. Από πέρυσι μέχρι φέτος αυξήθηκε κατά 10% ο αριθμός των επιχειρήσεων.

    Έχουμε υπερανάπτυξη και κατασπατάληση πόρων και ο αργός τρόπος που κινείται ο δημόσιος τομέας για να καλύπτει τις αυξανόμενες ανάγκες δημιουργεί μια επικίνδυνη αντίφαση. Η ΔΕΗ δεν κάνει επενδύσεις, από τα 32.5 ΜW του 2013 η κατανάλωση έφτασε τα 52,5MW πέρυσι. Η ΡΑΕ θα πρέπει να αναθεωρήσει τον Κανονισμό περί εφεδρικής ισχύος για προορισμούς που έχουν τέτοια ζήτηση. Η κατανάλωση νερού από το 2012 ως το 2017 διπλασιάστηκε. Κάνουμε συνέχεια επενδύσεις, στον τομέα περιβάλλοντος έργα 21 εκατ. ευρώ βρίσκονται σε εξέλιξη αλλά όσα και να κάνουμε δεν αρκούν.

    Ελεγκτικοί μηχανισμοί δεν υπάρχουν, η αστυνομία και το λιμεναρχείο είναι υποστελεχωμένα, ο Δήμος έχει 2 άτομα δημοτική αστυνομία, η πολεοδομία 1 υπάλληλο, η Περιφέρεια επίσης δεν έχει στελεχωμένες υπηρεσίες. Ποιος θα ελέγξει όλους αυτούς που έρχονται και χτίζουν στο νησί; Τα μπάζα από τις οικοδομές τα πετάνε στο δρόμο και δεν έχουμε το ανθρώπινο δυναμικό να το ελέγξουμε. Η ανάπτυξη έχει ξεπεράσει κατά πολύ τη φέρουσα ικανότητα μας.

    «Να φυλάξουμε τη μοναδικότητα του τοπίου»

    Όμως, ζούμε σε μια εποχή που είναι στρατηγικός στόχος η προσέλκυση επενδύσεων και η Σαντορίνη είναι ο πρώτος επενδυτικός προορισμός της χώρας. Γιατί να μην αυξήσετε τη φέρουσα ικανότητά σας αντί να θέλετε να σταματήσετε τις επενδύσεις;

    Στο γραφείο συνεδριάσεων του Δήμου έχει 10 καρέκλες. Δεν μπορούν να κάτσουν 20 άτομα. Όταν λοιπόν στη Σαντορίνη έχει καλυφθεί το 18% της γης με δόμηση, όταν στα άλλα νησιά είναι το 1%, και όταν οι τουρίστες που μας κατακλύζουν το καλοκαίρι δεν μπορούν να μετακινηθούν στους δρόμους, αυτό δείχνει ότι είμαστε στο όριο. Πρέπει να περιοριστεί σημαντικά η δόμηση. Να προστατευθούν οι περιοχές σπάνιου κάλλους που έπρεπε να αποτελούν εθνικά πάρκα και να αποκλείονται από τη δόμηση.

    Η ανάγκη να περισώσουμε ό,τι γίνεται είναι σημαντική αν αναρωτηθούμε γιατί έρχεται κάποιος στη Σαντορίνη.  Η απάντηση είναι για τη μοναδικότητα του τοπίου της. Αν αυτό όμως το τοπίο κατασπαταληθεί, παύει η μοναδικότητά της και ο λόγος να έρχονται οι τουρίστες. Με τους ρυθμούς που πάμε στο τέλος δεν θα υπάρχει φύση, ούτε οι υποδομές που χρειάζονται οι τουρίστες που έρχονται.

    Και προτιμάτε να περιορίσετε τους τουρίστες που έρχονται και δίνουν αξία στο νησί κι έχουν κάνει του Σαντορινιούς πλούσιους, από το να δείτε πώς μπορείτε να βελτιώσετε τις υποδομές; Γίνεται να θέλετε ταυτόχρονα και να έχει αξία το νησί σας από τον τουρισμό και να μην έρχεται άλλος τουρισμός;

    Οι Σαντορινιοί έχουν ήδη επενδύσει στο νησί. Τώρα έρχονται οι ξένοι επενδυτές στο νησί.

    «Θα είναι μεγάλες φέτος οι δυσκολίες στο λιμάνι»

    Οι βροχές έκαναν μεγάλες ζημιές στο λιμάνι και σήμερα λειτουργεί μόνο 1 από τις 4 προβλήτες. Θα έχει επισκευαστεί το λιμάνι μέχρι το καλοκαίρι;

    Το λιμάνι το δημοπράτησα και, μετά από συσκέψεις στο υπουργείο Ναυτιλίας για την αποκατάσταση των ζημιών στο λιμάνι, παραδώσαμε δύο φακέλους. Με τον ένα ζητάγαμε εξαίρεση περιβαλλοντικής αδειοδότησης και ο άλλος είχε τ ις μελέτες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση. Τελικά δεν γινόταν να εξαιρεθεί της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και προχωράει η διαδικασία. Αν οι καιροί ήταν καλύτεροι φέτος, ο σχεδιασμός ήταν να παραδοθεί το πρώτο τμήμα τέλος Μαρτίου. Όμως οι δυσμενέστατοι καιροί ανέβαλαν τα έργα και καιρού επιτρέποντος ελπίζουμε να έχει ολοκληρωθεί αρχές Ιουνίου, το ¼ της παρέμβασης, ώστε να λειτουργούν οι 4 προβλήτες. Όμως θα είναι μειωμένοι οι χώροι στάθμευσης. Και οι δυσκολίες στο λιμάνι φέτος θα είναι μεγάλες και θα χρειάζεται ενίσχυση των λιμενικών και του αριθμού των αστυνομικών. Γι’ αυτό και την Παρασκευή θα συναντηθώ με τους δύο αρμόδιους υπουργούς για να δούμε πώς μπορούν να ενισχύσουν τον ανθρώπινο δυναμικό.

    Με τα σκουπίδια γιατί υπάρχει πρόβλημα;

    Φέτος είχαμε μια έξαρση με τα μπάζα, καθώς σε διαφορετικά σημεία του νησιού οι ιδιοκτήτες των οικοδομών πέταγαν τα μπάζα στο δρόμο. Κι ο Δήμος έχει 2 άτομα δημοτική αστυνομία όταν έπρεπε να έχει τουλάχιστον 20 άτομα (κάτι που έχουμε ζητήσει πολλές φορές από το υπουργείο Εσωτερικών). Επειδή είναι πάρα πολλές οικοδομές στην ίδια περιοχή, δεν είναι δυνατό να ξέρεις τίνος είναι τα μπάζα. Όμως πρόστιμα έχουν πέσει. Το ίδιο γίνεται και με τα ογκώδη. Αλλάζουν παράθυρα και πόρτες κι ενώ υπάρχει τηλέφωνο του Δήμου για να τα παραλάβει τα πετάνε στο δρόμο. Αυτός ο τόπος δίνει δουλειά σε όλους μας και πρέπει να συντονιστούν όλοι.

    Όσον αφορά στα απορρίμματα από τις 15.000 τόνους το 2010 έχουν φτάσει το 2018 στους 42.000 τόνους. Όλα τα χρήματα από τα ανταποδοτικά και το 50% των ιδίων πόρων τα διαθέτουμε για τα σκουπίδια 110.000 το μήνα για 85 οδοκαθαριστές το καλοκαίρι και 55 το χειμώνα. Όμως χρειάζονται τουλάχιστον 135 άτομα το καλοκαίρι και επομένως περισσότερα χρήματα από τον Δήμο στον υπεργολάβο για να δουλέψει περισσότερο.

    Συνολικά μας χρειάζονται 5 εκατ. ευρώ για την καθαριότητα και διαθέτουμε 2,6 εκατ. ευρώ. Αυτή είναι η διαφορά ανάμεσα σε αυτό που χρειαζόμαστε και αυτό που έχουμε. Και χρειαζόμαστε τη στήριξη της Πολιτείας, στην επίσπευση των διαδικασιών των εγκρίσεων και τη συνειδητοποίηση ότι πρέπει να ενισχυθούν οι υποδομές στο νησί.

    Πόσα έργα έχετε κάνει στο νησί;

    Από το 2011 έχουμε κάνει έργα αξίας 90 εκατ. ευρώ χωρίς τα έργα για το λιμάνι, τα οποία αφορούσαν κυρίως βασικές υποδομές. Χιλιάδες μέτρα δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης. Όμως με 3 μηχανικούς στην πολεοδομική υπηρεσία, δεν γίνεται να λύσεις όλα τα προβλήματα.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Ανδρέας Μεταξάς: «Επενδύουμε στη βιωσιμότητα, δημιουργούμε αξία για το μέλλον»

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ανδρέας Γιαννόπουλος (InvestGR Forum): «Η Ελλάδα έχει ζωτική ανάγκη από ξένες επενδύσεις»



    ΣΧΟΛΙΑ