• Business

    Ο άθλος του Πολυχρόνη Γριβέα: Πώς θα σώσει τα ΕΛΤΑ από τη χρεοκοπία


    Δύσκολη εξίσωση αποτελεί για τη νέα διοίκηση των ΕΛΤΑ, στο τιμόνι της οποίας βρίσκονται από χθες ο Πολυχρόνης Γριβέας, και στη θέση του διευθύνοντα συμβούλου ο Ηλίας Αθανασίου, να θέσουν σε τροχιά αναδιάρθρωσης την κρατική εταιρεία. Μετά την αποπομπή της προηγούμενης διοίκησης, η οποία κρίθηκε ανεπαρκής έπειτα από τις συνεχείς ζημιογόνες τους επιδόσεις και μια σειρά άλλες αστοχίες όπως το αλαλούμ, με την μη απόδοση ποσών από είσπραξη λογαριασμών ρεύματος ΔΕΗ, ο Πολυχρόνης Γριβέας καλείται να αντιμετωπίσει μια σειρά από προκλήσεις με σκοπό τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της εταιρείας και τον μετασχηματισμό της σε έναν σύγχρονο οργανισμό, ικανό να ανταποκριθεί στον σημαντικό κοινωνικό του ρόλο αλλά και στις ραγδαίες εξελίξεις στην ταχυδρομική αγορά και ειδικά στις ταχυμεταφορές.

    Η συνταγή του υπερταμείου για τα ΕΛΤΑ, την οποία και θα αναλάβει να φέρει σε πέρας το νέο ΔΣ, προβλέπει πρόγραμμα αποχώρησης προσωπικού με ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, επανεξέταση μισθολογικού κόστους και αριθμού εποχικών υπαλλήλων, καθώς και μείωση δαπανών σε όλα τα επίπεδα.

    Σε δεύτερη φάση, θα επιχειρηθεί να μετασχηματισθεί η επιχείρηση των 6.418 εργαζομένων σε κάτι άλλο από αυτό που είναι σήμερα, δηλαδή ένα κρατικό μονοπώλιο, με 690 καταστήματα και 694 πρακτορεία πανελλαδικά, που κατέχει στις ταχυμεταφορές πολύ χαμηλό μερίδιο, μόλις 10%, ευρισκόμενη στην 5η θέση. Σε αυτή ακριβώς την προβληματική εταιρεία, ο επικεφαλής των ΕΛΤΑ Courier είχε εισηγηθεί αυξήσεις μισθών 14%, που φυσικά δεν εγκρίθηκαν.

    Στην πράξη, η νέα διοίκηση των ταχυδρομείων θα κληθεί να σχεδιάσει πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, να μειώσει μισθολογικό κόστος, και αριθμό εποχικών υπαλλήλων, με ταυτόχρονη ανακατανομή προσωπικού (από την αλληλογραφία στα δέματα), μείωση συχνότητας παραδόσεων αλλά και προορισμών όταν πρόκειται για απομακρυσμένες περιοχές με ζημιά (περίπτωση Καθολικής Υπηρεσίας), περιορισμό στο μεγάλο ταχυδρομικό δίκτυο, Κι παραχώρηση εκμετάλλευσης καταστημάτων σε ιδιώτες.

    Παράλληλα καλείται να εισαγάγει νέες υπηρεσίες εξπρές για να βελτιώσει τις ανάγκες της αγοράς κούριερ, να επενδύσει σε νέες τεχνολογίες (π.χ. αυτοματοποιημένα συστήματα διαλογής δεμάτων, smart parcel stations, smart mailboxes, υπηρεσίες web services, portals και applications), να εξειδικεύσει τους διανομείς στο προϊόν δέμα, κ.ο.κ.

    Υποχρεώσεις 557,425 εκατ.

     

     

    Όλα τα παραπάνω όμως αποτελούν άθλο για τον Πολυχρόνη Γριβέα, με δεδομένο πως στη χρήση του 2017 τα ΕΛΤΑ εμφανίζουν, συνολικές υποχρεώσεις ύψους 557,425 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 357,745 εκατ. βραχυπρόθεσμες.

    Επιπλέον, ο όμιλος έχει συνεχείς αρνητικές ταμειακές ροές και κινδυνεύει να μην μπορεί να εξυπηρετήσει τρέχοντα έξοδα, αναφέρουν πηγές από το εσωτερικό της εταιρείας. Αιτία, κατά τις ίδιες πηγές, οι απαιτήσεις της τάξης των 208 εκατ. από το Δημόσιο για την καθολική υπηρεσία των ετών 2012-2013, δηλαδή την ταχυδρομική εξυπηρέτηση απομακρυσμένων προορισμών ή αλλιώς, τις άγονες ταχυδρομικές γραμμές. Στα τέλη του 2017 η απαίτηση αυτή των ΕΛΤΑ ανερχόταν στα 253 εκατ., εκ των οποίων 45 εκατ. πληρώθηκαν νωρίτερα φέτος. Αλλα 25 εκατ. απαιτήσεων φέρονται να αφορούν οφειλές του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων.

    Ο κύκλος εργασιών του ομίλου το 2017 διαμορφώθηκε στα 340,757 εκατ., ενώ χωρίς τις ταχυμεταφορές στα 310,57 εκατ. Το καθαρό αποτέλεσμα είναι ζημιογόνο αν και περιορισμένο σε σχέση με το 2016. Στην αγορά αποτελεί πάντως κοινό μυστικό πως το πρόβλημα των ΕΛΤΑ δεν είναι η καθολική υπηρεσία που αποτελεί πάντως αιτία του ταμειακού τους προβλήματος, το οποίο άλλωστε οδήγησε νωρίτερα φέτος στην πρωτοφανή προσωρινή παρακράτηση εισπράξεων που έκαναν στο δίκτυό τους τα ΕΛΤΑ για λογαριασμό της ΔΕΗ με αποτέλεσμα πολλοί καταναλωτές να αντιμετωπίσουν ακόμα και διακοπές της ηλεκτροδότησης.

    Υπενθυμίζεται πως στα τέλη της χρήσης του 2016 ο αριθμός του προσωπικού των ΕΛΤΑ ανερχόταν στις 7.186 άτομα (από 7.027 το 2015) και το σύνολο του μισθολογικού κόστους (μισθοί, εισφορές και παροχές) στα 223,726 εκατ. Ητοι το μέσο κατά κεφαλήν μηνιαίο κόστος (12 μισθοί ετησίως) κάθε εργαζομένου στα ΕΛΤΑ ανερχόταν στις 2.594 ευρώ. Ενδεικτικά αναφέρεται επίσης πως στις μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις περιλαμβάνονται παροχές στο προσωπικό λόγω εξόδου από την υπηρεσία (εφάπαξ) ύψους 125,182 εκατ.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Πολυχρόνης Γριβέας: Από τον Αστέρα Βουλιαγμένης, στο τιμόνι των ΕΛΤΑ

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Άρθρο παρέμβαση: Επιτέλους η σωστή διοίκηση στα ΕΛΤΑ – Οι κινήσεις της Ράνιας Αικατερινάρη

     



    ΣΧΟΛΙΑ