• Business

    Θεόδωρος Βενιάμης: Αρκετά πιθανό πλέον ένα ναυτιλιακό “Grexit”

    Θεόδωρος Βενιάμης

    Θεόδωρος Βενιάμης, εφοπλιστής και πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστων


    Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) «έριξε» τα βέλη της στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) με την απειλή ενός ενδεχόμενου ναυτιλιακού “Grexit”, ένεκα μιας -εν εξελίξει- έρευνας σχετικά με το φορολογικό καθεστώς στο οποίο υπάγονται οι Έλληνες εφοπλιστές.

    Ο κ. Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της ΕΕΕ, σημείωσε στο ετήσιο report της Ένωσης ότι «η διαιώνιση της έρευνας πάνω στο ελληνικό ναυτιλιακό θεσμικό πλαίσιο από τις υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τοποθετεί μια ναυτιλιακή κοινότητα που αντιπροσωπεύει το 50% του στόλου της ΕΕ ουσιαστικά σε διαθεσιμότητα, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο το ήμισυ της ευρωπαϊκής ναυτιλίας».

    «Η προοπτική μετεγκατάστασης των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών σε φιλόξενες για τη ναυτιλία χώρες τόσο εκτός της Ευρώπης ή ακόμα και εντός της Ευρώπης αλλά εκτός της ΕΕ δεν είναι πλέον ένα υποθετικό σενάριο», πρόσθεσε ο Βενιάμης.

    Η δήλωση αυτή ωστόσο, γίνεται σε μια εποχή που η ελληνική κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει τα P&I Clubs με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο να μετεγκατασταθούν στον Πειραιά λόγω του Brexit.

    Οι Έλληνες εφοπλιστές και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκονται σε διαφωνία εδώ και δύο χρόνια, ειδικά μετά την έναρξη της επίσημης έρευνας αναφορικά με το φορολογικό καθεστώς φορολογίας της ελληνικής ναυτιλίας.

    Ο κ. Βενιάμης δήλωσε μεταξύ άλλων ότι η κίνηση αυτή θα μπορούσε να ανοίξει «το Κουτί της Πανδώρας» φέρνοντας στο φως τις φορολογικές πρακτικές και των άλλων κρατών μελών.

    Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι η ΕΕΕ μοιάζει να έχει την υποστήριξη της αριστερής κυβέρνησης της Ελλάδας, υπό την ηγεσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.

    Τον περασμένο μήνα λοιπόν, η Ένωση ήρθε σε συμφωνία με την κυβέρνηση έτσι ώστε να παρατείνει τη διάρκεια της εθελοντικής εισφοράς των εφοπλιστών προς το κράτος κατά ένα ακόμη έτος.

    bulker ξηρό φορτίο ναυτιλία

    Σε παγκόσμιο επίπεδο

    Σύμφωνα με την έκθεση της ΕΕΕ, παρά τη συρρίκνωση της εμπορικής δραστηριότητας, η ανάπτυξη του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου το 2016 ήταν περίπου 2,6%. Η αύξηση του παγκόσμιου στόλου εκτιμάται σε 3% περίπου, παρουσιάζοντας το βραδύτερο ρυθμό ανάπτυξής του από το 2003, με σταθερή δραστηριότητα στη διάλυση πλοίων – ειδικά για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μέσο όρο ηλικίας διάλυσης τα 18 χρόνια – που αντιστάθμισε τις παραδόσεις νεότευκτων πλοίων.

    Με τα έσοδα των πλοίων να βρίσκονται στο κατώτερο επίπεδο του ναυτιλιακού κύκλου για τους περισσότερους τομείς της ναυτιλίας, οι παραγγελίες νέων πλοίων σχεδόν έπαυσαν.

    Το 2016 σηματοδότησε συνολική πτώση της τάξης του 71% στις παραγγελίες νέων πλοίων, οι οποίες βρέθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 30 χρόνων, τόσο αριθμητικώς όσο και από άποψη χωρητικότητας, με εξαίρεση τις παραγγελίες κρουαζιερόπλοιων και επιβατηγών πλοίων.

    Σε αντίθεση, οι πλοιοκτήτες έδειξαν ενδιαφέρον για την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, σε τομείς όπου η ναυλαγορά βρισκόταν στο κατώτερό της σημείο, όπως η αγορά πλοίων ξηρού χύδην φορτίου, όπου σημειώθηκε αύξηση κατά 24% της δραστηριότητας στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων.

    tanker ναυτιλία δεξαμενόπλοια

    Δύσκολη χρονιά το 2016 για την ελληνική ναυτιλία

    Καταστροφικές συνέπειες στο ισοζύγιο πληρωμών και ιδιαίτερα για τα έσοδα σε ξένο συνάλλαγμα από τη ναυτιλία είχαν οι περιορισμοί στη διακίνηση κεφαλαίων όταν επιβλήθηκαν για πρώτη φορά τον Ιούλιο του 2015.

    Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, το πρώτο εξάμηνο του 2016, οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών ήταν 3,60 δισεκατομμύρια ευρώ σημειώνοντας μείωση 42,42% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015 που ήταν 6,42 δισεκατομμύρια ευρώ.

    Ο στόλος της ελληνόκτητης ναυτιλίας ανέρχεται σε 4.585 πλοία (πλοία άνω των1.000 gt), χωρητικότητας 342,75 εκατομμυρίων τόνων deadweight (dwt) – αύξηση περίπου 0,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος – που αντιπροσωπεύει το 19,19% του παγκόσμιου στόλου σε dwt και το 48,29% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).

    Το 2016 η ελληνική σημαία αριθμούσε 759 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 42,38 εκατομμυρίων gt . Η ελληνική σημαία κατέχει την έβδομη θέση διεθνώς και τη δεύτερη στην ΕΕ (σε dwt) Ειδικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος ελέγχει το 27,76% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων, το 21,53% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων ξηρών χύδην φορτίων και το 15,94% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παράγωγων προϊόντων πετρελαίου.

    Παρά τη συρρίκνωση της χρηματοδότησης και τη χαμηλή ναυλαγορά, οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων ανήλθαν σε 288 πλοία (άνω των 1.000 gt).

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: SHIPPING FOCUS: Γιατί ο Γιάννης Χανδρής συνήψε deal που προβλέπει λιγότερα κέρδη

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Στ. Μόλαρης: Παίρνει πίσω το πωλητήριο στο Jasmine A η Empire Bulkers

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Γιάννης Αγγελικούσης: Στην κορυφή της ελληνικής ναυτιλίας



    ΣΧΟΛΙΑ