• Business

    MYTILINEOS: Πώς σε δέκα χρόνια έφερε τα πάνω κάτω στην αγορά φυσικού αερίου

    Ευ. Μυτιληναίος


    Σαν σήμερα – δέκα χρόνια πριν – στις 11 Μαΐου 2010, έδεσε στη Ρεβυθούσα το LNG carrier “Methane Nile Eagle“ φορτωμένο με το πρώτο φορτίο LNG της MYTILINEOS σηματοδοτώντας το άνοιγμα της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου.

    Μέχρι τότε το φυσικό αέριο ήταν, ατύπως, μονοπώλιο της ΔΕΠΑ, της κρατικής εταιρείας που έκανε αποκλειστικά τις εισαγωγές αερίου για τις ελληνική αγορά. Μια αγορά, που ο όμιλος Mytilineos ΜΥΤΙΛ -0,22% 35,76 ήξερε καλά ότι σύντομα θα ανθίσει, και ακόμη καλύτερα ότι ήθελε να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτήν.

    Το LNG ήταν  ιδανικός δούρειος ίππος. Και η Mytilineos κατάφερε όχι μόνο να διεισδύσει και να πάρει μερίδια στην πολύ σημαντική αγορά αερίου, αλλά να αλλάξει και τα δεδομένα για όλους, βάζοντας τα θεμέλια στην απελευθερωμένη αγορά φυσικού αερίου, στην πρόσβαση σε χαμηλότερες τιμές και την ανάπτυξη του κλάδου της ενέργειας.

    Η αγορά φυσικού αερίου άρχισε να ανοίγει το 2005 αλλά το άνοιγμα κορυφώθηκε το 2018, όταν η λιανική αγορά απελευθερώθηκε πλήρως, αφήνοντας τους καταναλωτές ελεύθερους να επιλέξουν τον προμηθευτή τους.

    Στην πορεία προς την απελευθέρωση, ήταν καθοριστική η πρωτοβουλία της Mytilineos το 2010, να ξεκινήσει τις εισαγωγές LNG.

    Γιατί μετά από αυτήν, ακολούθησαν και άλλες εταιρίες και άλλα φορτία και σήμερα η Mytilineos είναι ένας από τους πολλούς ιδιώτες εισαγωγείς που δραστηριοποιούνται, όπως είναι και η  ελληνο-ιταλική κοινοπραξία ELPEDISON, η Motor Oil , ο Ήρων , μέτοχοι του οπίου είναι μεταξύ άλλων η γαλλική ENGIE και η Qatar Petroleum.

    Από τότε η ΔΕΠΑ χάνει πελάτες και το μερίδιό της συρρικνώθηκε στο 30%.

    Οι χαμηλές   τιμές LNG περιόρισαν τα εμπόδια για τους αγοραστές, ενώ η επέκταση στον Τερματικό Σταθμό στη Ρεβυθούσα, κοντά στην Αθήνα, προσέφερε μεγαλύτερη χωρητικότητα για την απορρόφηση φορτίων.

    Γιατί η Mytilineos άνοιξε την αγορά

    Εξαιτίας της ζήτησης του τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και των αναγκών του τομέα κατασκευής αλουμινίου, η Mytilineos ήταν η εταιρεία που είχε πολλούς λόγους να ενδιαφερθεί να έχει πρόσβαση σε δικές της εισαγωγές πρώτα LNG και ακολούθως και αερίου αγωγών.

    Η MYTILINEOS και η Motor Oil αγόραζαν μέχρι πρόσφατα LNG μέσω της κοινοπραξίας M & M Natural Gas, αλλά στις 16 Ιανουαρίου η MYTILINEOS ολοκλήρωσε την εξαγορά της συμμετοχής της Motor Oil και η δραστηριότητα αυτή ανήκει στον τομέα .

    Όπως αναφέρουν γνώστες της αγοράς κύριο πλεονέκτημα της MYTILINEOS είναι η «σταθερή κατανάλωσή». Με παραγωγή ισχύος 1200 MW (14% της εγκατεστημένης θερμικής παραγωγής σε εθνικό επίπεδο), έχει την ευρύτερη βάση στην εγχώριας ζήτηση, ανάμεσα στους ανεξάρτητους παραγωγούς. Αυτή η κυριαρχία φαίνεται ότι θα αυξηθεί περαιτέρω στο μέλλον.

    Κι αυτό γιατί ήδη έχει  ξεκινήσει η κατασκευή του νέου σταθμού CCGT ισχύος 826MW, στην κεντρική Βοιωτία. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους σταθμούς στην Ευρώπη.

    Τι σημαίνει για την Ελλάδα η πρωτοβουλία της Mytilineos 

    Στη μεγάλη λίστα με τους τρόπους που έχει συνεισφέρει η Mytilineos στην οικονομία και την ελληνική βιομηχανία, στην ανάπτυξη και την εξέλιξη της αγοράς, χωριστό κεφάλαιο αποτελεί η πρωτοβουλία  της εταιρείας να τολμήσει τόσο νωρίς την πρώτη εισαγωγή LNG. Η απελευθέρωση της αγορά που έφερε, έδωσε πρόσβαση στις χαμηλές τιμές του φυσικού αερίου στους παραγωγούς ενέργειας και τη βιομηχανία, και ταυτόχρονα ενισχύει επίσης την Ελλάδα ως ενεργειακό κόμβο και δημιουργεί επενδυτικές ευκαιρίες για εταιρείες που θέλουν να δραστηριοποιηθούν.

    Η πρώτη αντίστροφη ροή από την Ελλάδα στη Βουλγαρία πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2019. Ο αγωγός IGB στα ίδια σύνορα θα ενισχύσει περαιτέρω τις ροές όταν θα συνδεθεί το 2020, ενώ το ίδιο έτος αναμένεται και η πρώτη ροή φυσικού αερίου μέσω TAP (του τμήματος του νότιου διαδρόμου) που θα φέρνει στην Ευρώπη αζέρικο αέριο.

    ΑΝ όλες αυτές οι εξελίξεις έχουν μια αφετηρία, αυτή είναι το πρώτο ιδιωτικό φορτίο της Mytilineos που έφτασε στην Ελλάδα πριν 10 χρόνια ακριβώς. Η MYTILINEOS ήταν επίσης η πρώτη εταιρεία που έφερε στην Ελλάδα αέριο αγωγού, από Ρωσία και Τουρκία.

    Σήμερα, δέκα χρόνια μετά, η MYTILINEOS είναι η ηγέτιδα εταιρία στην αγορά φα στην Ελλάδα, έχοντας κατακτήσει μερίδιο 44% στην αγορά εισαγωγής φα (αγωγού και LNG) και έχοντας εισάγει περισσότερα από 80 φορτία LNG.

    Η συγκυρία πτώσης τιμών LNG

    Η συγκυρία πτώσης των τιμών του LNG δημιουργεί πρόσθετα οφέλη στον όμιλο, καθώς, αυξάνεται η ζήτηση και τα μερίδιά του στην ελληνική αγορά και ταυτόχρονα, τα περιθώρια κέρδους στην ηλεκτροπαραγωγή αφού μειώνεται το κόστος του αερίου και το λειτουργικό κόστος των μονάδων.

    Έτσι ο όμιλος Mytilineos ωφελείται διπλά, τόσο από την αύξηση της ζήτησης και των μεριδίων του, όσο και από την αποδοτικότητα της δραστηριότητας, παραγωγή ενέργεια από φυσικό αέριο.

    Αντίθετα με την πορεία της ζήτησης, στις διεθνείς αγορές, όπου βυθίστηκε λόγω της καραντίνας, η ελληνική κατανάλωση LNG αυξήθηκε έως και 20% τον Μάρτιο σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, καθώς οι πολίτες έμειναν στα σπίτια τους, καταναλώνοντας περισσότερο καύσιμο για θέρμανση σύμφωνα με την Mytilineos Holdings SA, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου της χώρας.

    Το αποτέλεσμα είναι να αυξηθεί περαιτέρω μαζί με τη ζήτηση και το μερίδιο της Μυτιληναίος που πλέον ηγείται της αγοράς με μερίδιο στο 44%. Ο Όμιλος Μυτιληναίου έχει καταστεί πλέον ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG ξεπερνώντας την ΔΕΠΑ, με μερίδιο 44% έναντι 30% που έχει πλέον περιοριστεί το μερίδιο της ΔΕΠΑ, στις εισαγωγές.

    Την ίδια στιγμή η ζήτηση αερίου στην Ελλάδα κινείται αυξητικά αφού η ηλεκτροπαραγωγή λόγω των χαμηλότερων τιμών στρέφεται στο φυσικό αέριο, αυξάνοντας τόσο τις πωλήσεις LNG του ομίλου όσο και το περιθώριο κέρδους του στην ηλεκτροπαραγωγή.

    Oι τιμές του αερίου υποχώρησαν σε ιστορικό χαμηλό και στην Ευρώπη και αυτό σημαίνει ότι ο Όμιλος Μυτιληναίου είναι σε θέση να παράγει ενέργεια πιο ανταγωνιστικά στις τρεις μονάδες φυσικού αερίου που διαθέτει, με δυναμικότητα 1200 mW.

     



    ΣΧΟΛΙΑ