Business

Μετρό Θεσσαλονίκης: Ξεκολλάει ο διαγωνισμός για τον διαχειριστή – Παραμένει ο στόχος για λειτουργία στα τέλη του 2023

Νίκος Κουρέτας - Νίκος Ταχιάος (Αττικό Μετρό)

Νίκος Κουρέτας – Νίκος Ταχιάος


Απομακρύνονται τα σύννεφα από τον διαγωνισμό της Αττικό Μετρό που αφορά τη διαχείριση και τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης από ιδιώτες. Πηγές της εταιρείας επισημαίνουν στο mononews πως έγινε τροποποίηση των όρων της προκήρυξης, που είχε προκαλέσει τις αντιδράσεις της Intrakat, η οποία είχε προσφύγει στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) και το ΣτΕ, γεγονός και το οποίο είχε οδηγήσει στη δεύτερη παράταση της προθεσμίας για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Προσθέτουν, δε, πως με αυτό τον τρόπο έχουν καμφθεί όλες οι αντιστάσεις. Τονίζουν, επίσης, πως το χρονοδιάγραμμα της παράδοσης προς λειτουργία του Μετρό της Συμπρωτεύουσας για τα τέλη του 2023 δεν αλλάζει επ΄ουδενί.  Την ίδια άποψη συμμερίζεται και η αγορά, όπως αναφέρουν σχετικές πηγές, ενώ συνδυάζουν τη μοίρα της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης με τις επερχόμενες εκλογές.

Τονίζουν, επίσης, πως, όσον αφορά τη δημιουργία των σχηματισμών για τη διεκδίκηση του διαγωνισμού για τη λειτουργία και τη συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης, το κόστος του οποίου εκτιμάται στα 292 εκατ. ευρώ, «όλα είναι ανοικτά». Ενώ σχολιάζουν πως πρόκειται για ένα έργο που γίνεται για πρώτη φορά από ιδιώτη στη χώρα μας, το οποίο είναι μάλιστα αρκετά απαιτητικό καθώς μιλάμε για μετρό με αυτόματους και driverless συρμούς. Αυτό, σύμφωνα πάντοτε με εκτιμήσεις της αγοράς, συνεπάγεται ότι θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον λίγα σχήματα, ενδεχομένως μέχρι τρία, ενώ ακόμα και τη στιγμή που μιλάμε η δημιουργία των συμμαχιών είναι υπό διαμόρφωση. Επίσης,  δεν αποκλείουν να έχουμε εκπλήξεις όσον αφορά κοινά μπλοκ που διεκδικούν σταθερά έργα Μετρό στη χώρα μας.

Οι μνηστήρες

Μπορεί ακόμα οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι να μην έχουν ανοίξει τα χαρτιά τους, ενώ σίγουρα στα επιτελεία τους θα γίνεται ακόμα επεξεργασία του ποιες εταιρείες θα προσεγγίσουν.  Ωστόσο, υπάρχει ήδη μία εικόνα σχετικά με το ποιες εταιρείες θα συμμετέχουν στον διαγωνισμό.

Πιο συγκεκριμένα, όπως έχει γράψει ήδη το mononews αυξημένο είναι το ενδιαφέρον των ελληνικών Ομίλων οι οποίοι αναμένεται να ενώσουν τις δυνάμεις τους με διεθνείς έμπειρους χειριστές (operators) έργων Μετρό αλλά και εταιρειών που εμπλέκονται σε παρόμοια έργα.

Όσον αφορά τους Έλληνες διεκδικητές αυτοί εκτιμάται πως θα είναι οι Όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Mytilineos, Intrakat και Κοπελούζος Από την άλλη οι διεθνείς παίκτες που θα ενώσουν τις δυνάμεις τους με τους ελληνικούς Ομίλους είναι τουλάχιστον έξι.

Ο πρώτος εξ αυτών είναι η Alstom, η οποία έχει σταθερή παρουσία στη χώρα μας καθώς σε συνεργασία με την ΑΒΑΞ έχει ολοκληρώσει την επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό Αθήνας προς τον Πειραιά, ενώ συμμετέχει και στην κατασκευή της Γραμμής 4.

Ενδιαφέρον, δείχνει επίσης και ο γερμανικός κολοσσός της Siemens, η οποία διεκδικεί ήδη σιδηροδρομικά έργα καθώς έχει ενώσει τις δυνάμεις της με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat για τις έξι χρυσές συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ για τη διασύνδεση λιμένων και σιδηροδρόμων.

Επιπλέον, υπάρχουν και μνηστήρες από την Ιταλία. Αυτή η AZIENDA TRANSPORTI MILANESI (ATM) που έχει εκδηλώσει έμμεσα το ενδιαφέρον της καθώς με δικό της αίτημα δόθηκε η πρώτη παράταση από την Αττικό Μετρό.  Στον διαγωνισμό αναμένεται να συμμετέχουν και οι γαλλικές Egis και Keolis, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και από την ιαπωνική Hitachi.

Τι αφορά το έργο

Το έργο που διεκδικούν οι ελληνικοί και ξένοι Όμιλοι αφορά λειτουργία και τη συντήρηση 18 σταθμών του Μετρό Θεσσαλονίκης και της επέκτασης προς Καλαμαριά για 11 χρόνια. Ο διαγωνισμός βγήκε στον αέρα το Σεπτέμβριο του 2022, ενώ το Δεκέμβριο δόθηκε η πρώτη παράταση για τα μέσα Ιανουαρίου και πριν από λίγες ημέρες δόθηκε η νέα παράταση για τις 28 Φεβρουαρίου.

Το υπό δημοπράτηση έργο παρουσιάζει μία σημαντική καινοτομία, όσον αφορά τουλάχιστον τα ελληνικά δεδομένα. Αυτό συμβαίνει καθώς είναι η πρώτη φορά που θα αναλάβει ιδιώτης τη λειτουργία μίας γραμμής Μετρό. Η αμοιβή του θα ανέρχεται στα 37,2 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Αυτά θα προκύπτουν από τα έσοδα της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, τα οποία εκτιμάται πως θα είναι αρκετά υψηλότερα, ενώ τα υπόλοιπα έσοδα θα αποδίδονται από την Αττικό Μετρό στο Δημόσιο.

Διαβάστε επίσης

Επ. Κεφαλαιαγοράς: «ΟΚ» στο ενημερωτικό δελτίο της Austriacard Holdings

Eurometaux προς ΕΕ: Πάρτε μέτρα για τη στήριξη της βιομηχανίας μετάλλου ανάλογα με των ΗΠΑ



ΣΧΟΛΙΑ