• Business

    Μετρό Αθήνας: Οι αρχαιολόγοι μπλοκάρουν τα εργοτάξια της Γραμμής 4

    Νίκος Κουρέτας, Διευθύνων Σύμβουλος στην Αττικό Μετρό ΑΕ

    Νίκος Κουρέτας, Διευθύνων Σύμβουλος στην Αττικό Μετρό ΑΕ


    Αντιμέτωπο με συνεχείς απεργιακές κινητοποιήσεις και πάγωμα των εργοταξίων ενδέχεται να βρεθεί το μεγαλύτερο έργο που υλοποιείται αυτή την περίοδο στη χώρα μας, δηλαδή τη Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας αξίας 1,2 δισ. ευρώ που έχει αναλάβει να κατασκευάσει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Alstom – Ghella, καθώς το σωματείο ανεξάρτητων αρχαιολόγων έχει ξεκινήσει ξανά να πραγματοποιεί 24ωρες απεργίες.

    Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πηγές του εν λόγω σωματείου το κύριο πρόβλημα είναι το γεγονός ότι η εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, που έχει αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες της Γραμμής 4 από τις αρχές το 2021, παρά το γεγονός ότι έχει συμφωνήσει και έχει δεσμευθεί για την εφαρμογή της συλλογικής σύμβασης που έχει υπογραφεί από το Σεπτέμβρη του 2021, δεν την έχει εφαρμόσει.

    Προσθέτουν, δε, πως τόσο η ΕΡΕΤΒΟ όσο και η Ελληνικό Μετρό (πρώην Αττικό Μετρό), που είναι αναθέτουσα αρχή του έργου, μετατοπίζουν η μία το βάρος της ευθύνης στην άλλη για την εφαρμογή της νέας σύμβασης.

    Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι αρχαιολόγοι, οι οποίοι επιλέγονται από τις εφορίες αρχαιοτήτων (στην προκειμένη περίπτωση αυτές της Αθήνας και της Ανατολικής Αττικής) και προσλαμβάνονται από την ΕΡΕΤΒΟ να έχουν προχωρήσει ήδη σε 24ωρη απεργία τις 19 Ιουλίου και βρίσκονται ήδη σε επαφή με την ΕΡΕΤΒΟ για να λυθεί το ζήτημα.

    Ωστόσο, στις τάξεις των αρχαιολόγων υπάρχει ο φόβος ότι την ίδια τακτική, δηλαδή της μη αναγνώρισης της νέας συλλογικής σύμβασης, θα ακολουθήσει και η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Alstom-Ghella που παραλαμβάνει σταδιακά τα εργοτάξια. Το mononews προσπάθησε να επικοινωνήσει με την εταιρεία ΑΒΑΞ σχετικά με τα όσα δήλωσε η εκπρόσωπος των αρχαιολόγων, αλλά δεν έλαβε κάποια σχετική απάντηση.

    Σημειώνεται, ότι, όπως είχε αναφέρει το mononews σε σχετικό ρεπορτάζ του, το πρόβλημα αυτό υπάρχει από πέρυσι και τότε οι αρχαιολόγοι είχαν προχωρήσει σε απεργίες συνολικής διαρκείας τουλάχιστον 20 ημερών έως ότου να δεσμευθεί η ΕΡΕΤΒΟ στα μέσα του περασμένου Σεπτεμβρίου. Οι εργαζόμενοι είχαν εκφράσει από τότε της επιφυλακτικότητά τους σχετικά με την τήρηση των υποσχέσεων εκ μέρους της εταιρείας, καθώς η τελευταία είχε προχωρήσει και στο παρελθόν σε παρόμοιες δεσμεύσεις προφορικού χαρακτήρα.

    Μάλιστα, οι καθυστερήσεις αυτές συνέβαλαν, μεταξύ άλλων, στην πρόσφατη παραδοχή της Ελληνικό Μετρό για το ότι η Γραμμή 4 βρίσκεται ήδη ένα χρόνο πίσω από τα χρονοδιαγράμματα.

    Αλαλούμ μεταξύ της ΕΡΕΤΒΟ και της Ελληνικό Μετρό

    Σε ερώτημα που τέθηκε από το mononews στην άμεσα εμπλεκόμενη εταιρεία, δηλαδή την ΕΡΕΤΒΟ, η απάντηση που λάβαμε ήταν ότι δεν είναι δεσμευμένη από το νόμο να εφαρμόσει τη νέα συλλογική σύμβαση, καθώς αυτή έχει υπογραφεί από το Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) και όχι από την Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΕΔΕ) στην οποία ανήκει.

    Πηγές της εταιρείας επισήμαναν, ωστόσο, ότι υπάρχει ανοικτός δίαυλος επικοινωνίας με τους αρχαιολόγους και εξετάζονται τα αιτήματά τους, αλλά για να γίνει αυτό πρέπει η Ελληνικό Μετρό να δεχθεί να καλύψει τη διαφορά των εξόδων απολογιστικά, κάτι το οποίο, όμως, προς το παρόν δεν έχει δεχθεί να κάνει.

    Από την άλλη πλευρά η Ελληνικό Μετρό σχολιάζει ότι η κάθε ανάδοχος εταιρεία, στην προκειμένη η ΕΡΕΤΒΟ, όταν δίνει μία προσφορά δεν μπορεί να ζητά αύξηση του κόστους όσον αφορά τις εργασίες των αρχαιολόγων και ότι πρόκειται για ζήτημα μεταξύ της εταιρείας και των εργαζομένων της.

    Υπενθυμίζεται, ότι η ΕΡΕΤΒΟ ανέλαβε από το Μάρτιο του 2021 τις πρόδρομες εργασίες των 15 σταθμών και των 7 φρεάτων της Γραμμής 4 του  Μετρό Αθήνας έναντι 33,5 εκατ. ευρώ για λογαριασμό της Ελληνικό Μετρό.

    Η συμβατική διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 30 μήνες (σ.σ. δηλαδή θα πρέπει όλα τα εργοτάξια και τα φρέατα να έχουν παραδοθεί έως τον ερχόμενο Σεπτέμβριο) αλλά ήδη έχουν υπάρξει καθυστερήσεις πέραν των απεργιών.

    Διαβάστε επίσης:

    Αττικό Μετρό: Ξεμπλοκάρουν τα έργα στη Γραμμή 4 μετά από δύο εβδομάδες

    Νικόλαος Πατέρας: Δίνω μάχη για το πράσινο στο Πάρκο Ριζάρη – Θέλω μία βιώσιμη λύση για το Μετρό

    Υπουργείο Περιβάλλοντος: Τα στοιχήματα για τα έργα των €1,3 δισ. – Ποιοι τα διεκδικούν



    ΣΧΟΛΙΑ