Business

Κρίσιμη εβδομάδα για τα ναυπηγεία Ελευσίνας και τη «λύση Onex» – Ο ρόλος του αμερικάνικου DFC

Ναυπηγεία Ελευσίνας

Ναυπηγεία Ελευσίνας


Σε κομβικό σημείο βρίσκεται η προσπάθεια διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, με την εβδομάδα που διανύουμε να θεωρείται εξαιρετικά κρίσιμη για την επιτυχή έκβαση των διεργασιών που συντελούνται για να προχωρήσει η «λύση Onex». Μια λύση που συζητείται πάνω από ένα χρόνο και είχε την αποδοχή και της προηγούμενης κυβέρνησης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται η απάντηση των βασικών μετόχων που ελέγχουν την πλειοψηφία των ναυπηγείων, στο αίτημα της Onex για τη μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών, προκειμένου να προχωρήσει τις διαδικασίες για την εξυγίανση της επιχείρησης. Μάλιστα, η μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (51%+) συνοδεύεται από την αίρεση της υπαγωγής στο άρθρο 106, δηλαδή την ένταξη σε καθεστώς εξυγίανσης μέσα από την διαγραφή χρεών και την είσοδο νέου επενδυτή.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η οικογένεια Ταβουλάρη, βασικός μέτοχος της εταιρείας που ελέγχει τα ναυπηγεία, είναι έτοιμη να παραχωρήσει τις μετοχές για να προχωρήσει η εξυγίανση με το «μοντέλο Σύρου» (μέσα από την υπαγωγή στο άρθρο 106 του πτωχευτικού κώδικα) αλλά και να πείσει και άλλους «να ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο».

Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν πως η Onex είναι έτοιμη να ξεκινήσει άμεσα τις διαδικασίες αμέσως μόλις «μπουν οι υπογραφές» και αποκτήσει τον έλεγχο της εταιρείας. Και αυτό όπως λένε γιατί πέρα την συμφωνίας του βασικού μετόχου, υπάρχει και απόφαση της γενικής συνέλευσης.

Οι ίδιες πηγές εμφανίζονται αισιόδοξες πως αυτή τη φορά τα πράγματα θα προχωρήσουν, καθώς δεν θεωρούν πως θα υπάρξουν απρόοπτα από την πλευρά Ταβουλάρη που θα εμποδίσουν τη συμφωνία. Εξάλλου, τη λύση Onex, πέρα από την ελληνική πλευρά, επιθυμεί σφόδρα και η αμερικάνικη κυβέρνηση, η οποία σκοπεύει να χρηματοδοτήσει την επένδυση μέσα από τον κρατικό οργανισμό χρηματοδοτήσεων DFC. Μάλιστα, σχετικές δηλώσεις έκανε πρόσφατα και ο Αμερικανός Πρέσβης, Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος δήλωσε ότι οι ΗΠΑ είναι έτοιμες να επενδύσουν στην Ελλάδα μέσω του DFC (Development Finance Corporation), κάνοντας ειδική αναφορά στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας, ενώ και ο Έλληνας υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, ανέφερε την προηγούμενη εβδομάδα πως η μεταβίβαση των Ναυπηγείων Ελευσίνας στην εταιρεία ONEX βρίσκεται στην τελική ευθεία.

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ληφθούν και οι τελικές εγκρίσεις για την χρηματοδότηση της Onex από την DFC για την επένδυση στα ναυπηγεία Ελευσίνας. Σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν πράγματα και καταστάσεις, πρόκειται για μια τεράστια ψήφο εμπιστοσύνης των ΗΠΑ στην Ελλάδα ιστορικής σημασίας, αφού σηματοδοτεί την πρώτη φορά μετά το «σχέδιο Μάρσαλ» που αμερικάνικα κεφάλαια επενδύονται στην Ελλάδα.

Το DFC διαχειρίζεται περίπου 60 δισ. δολ. και χρηματοδοτεί αμερικάνικες εταιρείες που πραγματοποιούν στρατηγικές επενδύσεις στο εξωτερικό. Η επένδυση του αμερικάνικου οργανισμού στην Ελευσίνα αναμένεται σύμφωνα με πληροφορίες να ανέλθει σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Η επίσκεψη Μητσοτάκη στις ΗΠΑ

Η εμπλοκή του DFC στην υπόθεση των ναυπηγείων Ελευσίνας λέγεται πως άρχισε να εξετάζεται στα τέλη του προηγούμενου χρόνου ενώ αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης κατά την επίσημη επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού στις ΗΠΑ στις αρχές του τρέχοντος έτους. Τελικά, αποφασίσθηκε να συμμετέχει παράλληλα με τους ιδιώτες επενδυτές.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Onex στοχεύει όπως και στην περίπτωση του Νεωρίου Σύρου να δώσει νέα πνοή στα πολύπαθα ναυπηγεία που παραμένουν ζωντανά χάρη στη διαρκή επέκταση των συμβάσεων με το Πολεμικό Ναυτικό που αφορά στην ναυπήγηση δυο πυραυλάκατων (η μία από τις δυο, η  πυραυλάκατος «Καραθανάσης», παραδόθηκε ήδη στο Πολεμικό Ναυτικό στις αρχές Ιουνίου).

Λέγεται μάλιστα πως οι διοικούντες την Onex έχουν διαμηνύσει στα εμπλεκόμενα μέρη πως χάρη στα καινούρια συμβόλαια και τις συμπαραγωγές που θα προσελκύσουν στα ναυπηγεία θα αυξήσουν τον αριθμό των εργαζομένων στους 2.000, από περίπου 600 που είναι σήμερα, σε διάστημα 18 έως 24 μηνών από τη στιγμή που θα υποβληθεί το αίτημα υπαγωγής των ναυπηγείων στο άρθρο 106 του πτωχευτικού κώδικα.

Υπολογίζεται ότι τα ναυπηγεία Ελευσίνας επιβαρύνονται με υποχρεώσεις άνω των 230 εκατ. ευρώ (χωρίς να υπολογίζονται οι υποχρεώσεις προς το Πολεμικό Ναυτικό).



ΣΧΟΛΙΑ