• Business

    Κρι-Κρι (Π. Τσινάβος): Τα αυξημένα κόστη ενέργειας, πρώτων υλών και μεταφορών «έκαψαν» παραπάνω από τα μισά κέρδη

    Π. Τσιναβός, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Κρι Κρι

    Π. Τσιναβός, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Κρι Κρι


    Πέτυχε αύξηση πωλήσεων κατά 18,7%. Κάπου 13,2 εκατ. ευρώ περισσότερα, σε απόλυτα νούμερα. Την ίδια στιγμή, ενισχύθηκε ραγδαία και η διεθνοποιημένη, επιχειρηματικής της εμβέλεια. Με τις εξαγωγές να «τρέχουν» με 23,2% φτάνοντας να αντιστοιχούν στο 45,8% του συνολικού κύκλου εργασιών.

    Παρά ταύτα η τελική γραμμή του ισολογισμού της Κρι-Κρι για το εφετινό, πρώτο εξάμηνο, άφησε μια στυφή γεύση απογοήτευσης. Και τούτο γιατί τα καθαρά κέρδη της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας, που έχει πάρει το όνομά της απ’ το κρητικό αγριοκάτσικο, υποχώρησαν κατά 59,6%. Από τα περσινά 10,05 εκατ. ευρώ, προσγειώθηκαν τώρα στα 4,056 εκατ. ευρώ.

    Στη χρηματιστηριακή αγορά, ο απόηχος είναι εξόχως αρνητικός. Από την αρχή της χρονιάς η μετοχή έχει χάσει το 40,5% της αξίας της, αφού από τα 8,5 ευρώ η τιμή της βρέθηκε χθες στα 5,06 ευρώ. Με το συνυπολογισμό του μερίσματος (0,20 ευρώ ανά μετοχή πρo φόρου) οι εφετινές απώλειες για το «χαρτί» της Κρι-Κρι  είναι 39%. Υπερτριπλάσιες από εκείνες του Γενικού Δείκτη.

    Για ποιόν λόγο όμως ήρθαν τα πάνω κάτω στις οικονομικές επιδόσεις της εταιρείας, η  τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία της οποίας είναι στα 167,3 εκατ. ευρώ;

    Η γαλακτοβιομηχανία, που έχει στο «τιμόνι» της τον 65χρονο Παναγιώτη Τσινάβο, πληρώνει «το μάρμαρο» της εκτίναξης των τιμών, στις πρώτες ύλες, την ενέργεια και τα μεταφορικά κόστη. Γιατί μπορεί ο τζίρος των πωλήσεων να ανέβηκε σημαντικά στο πρώτο εξάμηνο της εφετινής χρονιάς, αλλά ακόμη περισσότερο ανέβηκε το κόστος των πωληθέντων. Καθώς έκανε άλμα της τάξεως του 41,2% μεταφραζόμενο σε 19,1 εκατ. ευρώ υψηλότερα κόστη.

    Ο άμεσος αντίκτυπος όλων αυτών ήταν ο δραστικός περιορισμός του περιθωρίου μικτού κέρδους της Κρί-Κρί. Που έπεσε στο 22,3%, από 35% στο αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα.

    Αύξηση 169,9% στα ενεργειακά έξοδα

    Όπως προκύπτει από τη λογιστική κατάσταση, το ενεργειακό κόστος της Κρι-Κρι διαμορφώθηκε στα 3,4 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 169,9% σε σχέση με τα 1,26 εκατ. ευρώ που ήταν το ίδιο κόστος, της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Είναι χαρακτηριστικό ότι η γαλακτοβιομηχανία των Σερρών ξόδεψε στο εφετινό, πρώτο εξάμηνο για τις ενεργειακές ανάγκες, παραπάνω από ότι σε ολόκληρο το 2021. Τότε τα ενεργειακά κόστη ήταν 3,35 εκατ. ευρώ, έναντι των 1,964 εκατ. ευρώ του 2020…

    Πέραν του ενεργειακού, αυξημένα κατά 25,1% ήταν τα εφετινά έξοδα μεταφορών και διανομών, που έφτασαν στα 4,031 εκατ. ευρώ.

    Ακόμη πιεστικότερα από πλευράς μεγέθους, ήταν τα κόστη των πωληθέντων προϊόντων της Κρι-Κρι που από τα 39,8 εκατ. ευρώ «πέταξαν» στα 56,6 εκατ. ευρώ. Ενώ από την άλλη πλευρά, μια σειρά από έξοδα, όπως η μισθοδοσία των εργαζόμενων, η διαφήμιση και οι αποσβέσεις, δεν είχαν ουσιώδεις μεταβολές.

    Η εταιρεία μετακύλησε μέρος της αύξησης του κόστους της στις τιμές των προϊόντων. Οι ανατιμήσεις πραγματοποιήθηκαν σταδιακά, σε τρείς κύκλους. Με τις τελευταίες να εφαρμόζονται από τον Αύγουστο ή το Σεπτέμβριο. Χωρίς δηλαδή να αποτυπώνονται στα μεγέθη του εφετινού εξαμήνου. Όπου στον τομέα του παγωτού η αύξηση των πωλήσεων κατά 3,8 εκατ. ευρώ (21,2%) ήταν απόρροια κατά 75% της ενίσχυσης  του όγκου διάθεσης του προϊόντος  και κατά 25% των αυξήσεων στις τιμές.

    Στον τομέα των γαλακτοκομικών, τα περίπου 9 εκατ. ευρώ της αύξησης των πωλήσεων (17,3%)  προήλθαν κατά 82,7% από τον ενισχυμένο όγκο και κατά 17,3% από τις αυξήσεις τιμών.

    Οι οποίες και στις δύο κατηγορίες υπολογίζονται σε περίπου 2,5 εκατ. ευρώ, μέγεθος που δεν καλύπτει την αύξηση στα κόστη.

    Οι εκτιμήσεις που κάνει η εταιρεία

    Όπως αναφέρει ή ίδια η εταιρεία «το τελευταίο διάστημα, η άνοδος των τιμών των υλικών έχει σταματήσει, παρουσιάζοντας επί το πλείστον σταθεροποιητικές τάσεις. Στην ιδιαίτερη τρέχουσα οικονομική συγκυρία, πρωταρχικό στόχο μας αποτελεί η διαχείριση των πληθωριστικών πιέσεων με τρόπο που να πετυχαίνουμε μετακύλιση της επιβάρυνσης του κόστους μας από τις αυξημένες τιμές υλικών και ενέργειας, χωρίς παράλληλα να διακυβεύεται η συνεργασία με τους πελάτες μας ή τους καταναλωτές μας».

    Στην οικονομική κατάσταση του εφετινού πρώτου εξαμήνου, η Κρι-Κρι αναφέρει επίσης και τα εξής: Η τρέχουσα παγκόσμια ενεργειακή κρίση επιδρά πολυεπίπεδα στην κοστολογική βάση της Εταιρείας. Καταρχάς, με άμεσο τρόπο, αυξάνοντας το κόστος για την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, που χρησιμοποιούνται κατά την παραγωγική διαδικασία. Στο α’ εξάμηνο 2022, οι δαπάνες ενέργειας αποτέλεσαν περίπου το 4,33% του συνόλου των δαπανών, έναντι 2,18% την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

    Ακόμη, με έμμεσο τρόπο, επηρεάζει αυξητικά τα κόστη μεταφορών και διανομής. Στο α’ εξάμηνο 2022, οι δαπάνες αυτές αποτέλεσαν περίπου το 5,12% του συνόλου των δαπανών, έναντι 5,56% την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Το σημαντικότερο, ωστόσο, είναι ότι επιδρά καταλυτικά στη διαμόρφωση και συντήρηση έντονα πληθωριστικού περιβάλλοντος. Στην περίπτωση μας, παρατηρείται σημαντική αύξηση του κόστους παραγωγής του νωπού γάλακτος, και επακόλουθα και της τιμής του. Αυτό εξηγείται από την αύξηση της τιμής των λιπασμάτων που επηρέασε το κόστος αγροτικής παραγωγής ζωοτροφών. Επίσης, οι τιμές του πλαστικού, το οποίο αποτελεί βασικό υλικό συσκευασίας έχουν αυξηθεί σημαντικά. Τέλος, ο πληθωρισμός αναμένεται να περιορίσει το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, επιδρώντας στις καταναλωτικές τους συνήθειες.

    Σε ότι αφορά το ενεργειακό, η Κρι-Κρι λέει ότι: Για τον κίνδυνο περιορισμού της παροχής ενέργειας, ως συνέπεια της Ουκρανικής κρίσης, η εταιρεία έχει λάβει τα εξής μέτρα: απόκτηση εναλλακτικού λέβητα που λειτουργεί με πετρέλαιο diesel για την υποκατάσταση της παροχής φυσικού αερίου, χρήση του βιοαερίου που παράγεται από τα λύματα του εργοστασίου για τη μερική υποκατάσταση της παροχής φυσικού αερίου καθώς και αίτηση προς τη ΡΑΕ για την ένταξη του εργοστασίου στον κατάλογο «σημαντικών βιομηχανιών», που θα εξασφαλίζει την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο.

    «Δυναμωμένοι από την κρίση»

    Τον περασμένο Ιούνιο ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Κρι-Κρι είχε επισημάνει πως «εμείς θέλουμε να πάρουμε μερίδια, να μη χάσουμε κανέναν πελάτη μας και να βγούμε δυναμωμένοι από αυτή την κρίση. Ήδη οι πωλήσεις μας καταγράφουν διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης. Δεν θέλουμε να την ανακόψουμε αυτή την τάση, με συνεχείς αυξήσεις, έστω και αν θυσιάσουμε μέρος της κερδοφορίας μας για μια χρονιά».

    Στα τέλη του πρώτου εφετινού εξαμήνου τα ταμειακά διαθέσιμα της γαλακτοβιομηχανίας ήταν 8,3 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 2,4 εκατ. ευρώ από το ξεκίνημα της χρόνια. Ο τραπεζικός δανεισμός ήταν 7,055 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 2,7 εκατ. ευρώ είναι οι υπολειπόμενες οφειλές στους βασικούς μετόχους, που έβαλαν πλάτη στο ομολογιακό του 2013. Πρόσφατα η εταιρεία πήρε νέο ομολογιακό δάνειο 6,5 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού της προγράμματος.

    Η ευρύτερη οικογένεια Τσινάβου ελέγχει το 72,6% των μετοχών της Κρι-Κρι που έχει περίπου 470 άτομα προσωπικό.

    Πέρσι οι μικτές αμοιβές του Παναγιώτη Τσινάβου ήταν 375.000 ευρώ, ενώ άλλα περίπου 8.000 ευρώ αφορούσαν εταιρικές παροχές. Με το μέσο όρο των μικτών αποδοχών των εργαζόμενων να είναι 26.324 ευρώ.

    Διαβάστε επίσης:

    Κρι-Κρι: Στα 83,39 εκατ. ευρώ ο κύκλος εργασιών το α’ εξάμηνο



    ΣΧΟΛΙΑ