• Business

    Κόντρα δίχως τέλος μεταξύ υπουργείου Υποδομών και των GD Infrastrutture – Μηχανικής για το Άκτιο – Αμβρακία

    Κώστας Καραμανλής: Μπαίνει τέλος στη μεγάλη περιπέτεια των πολιτών με το Πάτρα - Πύργος

    Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής


    Με νέες προσφυγές απειλεί η ιταλική κατασκευαστική εταιρεία GD Infrastrutture, συνεργάτης της Μηχανικής, έπειτα από το σαφές μήνυμα του υπουργείου Υποδομών ότι δεν αλλάζει τον σχεδιασμό του η πρόσφατη απόφαση της Αρχής Εκδίκασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) αναφορικά με το οδικό έργο της Αμβρακίας Οδού, προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ.  

    Σύμφωνα με στελέχη των κατασκευαστικών εταιρειών τυχόν προκήρυξη νέου διαγωνισμού, όπως έχει εξαγγείλει ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, θα έχει ως αποτέλεσμα νέα προσφυγή τους στην ΑΕΠΠ και καταγγελία για παράνομη συμπεριφορά της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης, ενώπιον της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    Η ΑΕΠΠ με απόφασή της έκανε δεκτή την προσφυγή της GD Infrastrutture κατά της ματαίωσης του διαγωνισμού για την ολοκλήρωση του έργου της Αμβρακίας. Βάσει του σκεπτικού της ΑΕΠΠ δεν αποτελεί παραδεκτή δικαιολογία η ματαίωση του εν λόγω διαγωνισμού αποκλειστικά και μόνον γιατί έληξε η ισχύς των προσφορών των διαγωνιζομένων. 

    Τα στελέχη του υπουργείου Υποδομών ωστόσο υποστηρίζουν ότι «η απόφαση της ΑΕΠΠ δεν σημαίνει ότι μπορεί να επιστρέψουμε στον αρχικό διαγωνισμό». Ο κ. Καραμανλής στην απόφασή του με την οποία ματαίωσε τον διαγωνισμό για την ολοκλήρωση του οδικού έργου της Αμβρακίας Οδού επικαλέστηκε, μεταξύ άλλων, την ανάγκη για νέο τεχνικό αντικείμενο, καθώς έπειτα από την δημοπράτηση του έργου έχουν παρουσιαστεί σύμφωνα με την από 21-03-2019 έκθεση αυτοψιών του Τεχνικού Συμβούλου Υποστήριξης της ΕΥΔΕ/ΚΣΣΥ, γεωτεχνικές αστοχίες σε ημιτελή ορύγματα το κόστος ανάταξης των οποίων δεν έχει συμπεριληφθεί στον εν λόγω διαγωνισμό.

    Γι΄ αυτό και, όπως αναφέρει η απόφαση του υπουργού, «επιβάλλεται να επαναπροσδιοριστεί το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου με περιορισμό του χρόνου υλοποίησής του, να συμπεριληφθεί στον προϋπολογισμό το νέο τεχνικό αντικείμενο το οποίο είναι απόλυτα αναγκαίο για την άρτια, ασφαλή και λειτουργική ολοκλήρωση του έργου και να τροποποιηθούν οι όροι υλοποίησης του έργου καθώς και τα τεύχη δημοπράτησης, με γνώμονα την κατά το δυνατόν μεταφορά του κατασκευαστικού κινδύνου καθώς και του κινδύνου μεταβολής των ποσοτήτων των εργασιών από το Δημόσιο προς τον ανάδοχο του έργου.»

    Από την πλευρά των κατασκευαστικών εταιρειών σημειώνεται ότι με την απόφασή της η ΑΕΠΠ έκρινε ότι η ματαίωση του διαγωνισμού είναι παράνομη, πρώτον, διότι δεν ελήφθη προηγουμένως η απαιτούμενη κατά νόμον γνώμη της Επιτροπής του Διαγωνισμού και, δεύτερον, διότι δεν συντρέχει καμία από τις προϋποθέσεις που περιοριστικά ορίζει ο νόμος προκειμένου να ματαιωθεί ένας διαγωνισμός δημοσίων έργων. Σύμφωνα με το ίδιο σκεπτικό η ΑΕΠΠ έκανε δεκτό ότι η λήξη της ισχύος των προσφορών των διαγωνιζομένων (την οποία επικαλείτο το υπουργείο) δεν συνιστά νόμιμο λόγο ματαίωσης του διαγωνισμού. 

    Όπως επίσης λέγουν τα στελέχη των κατασκευαστικών εταιρειών «αν η κατασκευή του έργου της Αμβρακίας Οδού, που χρονίζει από δεκαετίας, αποτελεί πράγματι πολιτική προτεραιότητα της κυβέρνησης, η συνέχιση του διαγωνισμού και η ανάθεση της εκτέλεσής του στην GD Infrastruttureαποτελεί τη μόνη νόμιμη ενέργεια που εξασφαλίζει την ταχεία εκτέλεση του έργου. Αντιθέτως, η επαναπροκήρυξη του έργου είναι ευθέως παράνομη και μεταθέτει σε άδηλο χρόνο την εκτέλεση του έργου». 

    Ο διαγωνισμός για το Άκτιο – Αμβρακία προκηρύχθηκε στις 4.5.2018 και οι προσφορές κατατέθηκαν στις 26.6.2018. Την πλέον συμφέρουσα προσφορά κατέθεσε η κοινοπραξία των Άκτωρ – Τέρνα. Δεν κηρύχθηκε οριστικός ανάδοχος γιατί προσέφυγε η GD Infrastrutture (η οποία είχε καταθέσει τη δεύτερη καλύτερη προσφορά) με αιτιολογία την υπόθεση του καρτέλ στις κατασκευές και κέρδισε αναστολή της διαδικασίας του διαγωνισμού από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).

    Η κόντρα για το έργο της Αμβρακίας δεν είναι η μοναδική μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των εν λόγω κατασκευαστικών εταιρειών. Η GD Infrastrutture έχει μειοδοτήσει σε δύο από τις 8 εργολαβίες του  Πάτρα – Πύργος τις οποίες προσπαθούν να εκτελέσουν, ενώ η απόφαση της κυβέρνησης είναι το Πάτρα – Πύργος να εκτελεστεί από την Ολυμπία Οδό ως μια ενιαία εργολαβία.



    ΣΧΟΛΙΑ