ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με την εξαγορά της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από τη Μασούτης να βρίσκεται στην τελική ευθεία, η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων εισέρχεται σε μια νέα φάση ανακατατάξεων. Το συγκεκριμένο deal λειτουργεί ήδη ως σημείο αναφοράς, καθώς θεωρείται ότι θα αλλάξει τον χάρτη των σούπερ μάρκετ, ενώ η αγορά προεξοφλεί περαιτέρω συγκέντρωση.
Στο προσκήνιο έρχονται πλέον αλυσίδες μεσαίου μεγέθους και σημαντικής περιφερειακής διείσδυσης, οι οποίες θα μπορούσαν – θεωρητικά – να προσελκύσουν το ενδιαφέρον ισχυρότερων ομίλων ή διεθνών brands που επιδιώκουν ενίσχυση παρουσίας στην ελληνική αγορά.
Το τελευταίο διάστημα, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της αγοράς φαίνεται να έχουν βρεθεί ορισμένες αλυσίδες μεσαίου μεγέθους, καθώς εντείνονται οι συζητήσεις και τα σενάρια γύρω από πιθανές εξαγορές ή νέες συνεργασίες με μεγαλύτερα σχήματα.
Με φόντο την αναμενόμενη ολοκλήρωση της εξαγοράς της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από τη Μασούτης, το ενδιαφέρον εστιάζει – μεταξύ άλλων – και σε εταιρείες όπως η Market In και η Bazaar, οι οποίες έχουν επανέλθει στο παρασκήνιο ως υποψήφιες για επαφές με την Carrefour.
Ωστόσο, οι διοικήσεις των δύο ελληνικών εταιρειών δίνουν ξεκάθαρες απαντήσεις στο mononews.gr, διαψεύδοντας κάθε σχετική πληροφορία.
«Τους τελευταίους δύο μήνες έχουμε συνεργασία με την Carrefour σε επίπεδο logistics και τροφοδοσίας. Δεν υπάρχει κανένα θέμα πώλησης του Bazaar», δηλώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Bazaar, Γιώργος Βερούκας.
Αντίστοιχη είναι και η τοποθέτηση του επικεφαλής της Market In, Πέτρου Χαροντάκη, που επισημαίνει ότι «όχι μόνο δεν υφίσταται θέμα πώλησης της Market In, αλλά δεν έχει υπάρξει ούτε καν προσέγγιση ή κρούση από την πλευρά της Carrefour».
Στο top 10 των αλυσίδων σούπερ μάρκετ
Οι δύο εταιρείες συγκαταλέγονται στις δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, βάσει κύκλου εργασιών, ενώ έχουν σταθερά ενισχυμένο αποτύπωμα στην περιφέρεια.
Η Market In, με τζίρο που διαμορφώθηκε στα 403 εκατ. ευρώ το 2023, διαθέτει περισσότερα από 240 καταστήματα σε όλη τη χώρα. Πρόσφατα μάλιστα προχώρησε στην εξαγορά τεσσάρων σημείων πώλησης τοπικής αλυσίδας στα Ιωάννινα, ενισχύοντας περαιτέρω την παρουσία της στη Βόρεια Ελλάδα.
Η Bazaar, με κύκλο εργασιών 245 εκατ. ευρώ για το ίδιο έτος, διατηρεί 162 καταστήματα – εταιρικά και franchise – σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Κρήτη, Σάμο, Ρόδο, Κω, Αστυπάλαια, Κεφαλλονιά, Ζάκυνθο, Εύβοια, Τρίπολη, Αλεξανδρούπολη, Μεσσηνία και Λακωνία. Χαρακτηριστικό στοιχείο της οικονομικής της εικόνας είναι ο μηδενικός τραπεζικός δανεισμός, γεγονός που της δίνει επιχειρησιακή ευελιξία και δυνατότητα αυτόνομης ανάπτυξης.
Η κινητικότητα που παρατηρείται δεν είναι συγκυριακή, αλλά εντάσσεται σε μια ευρύτερη δυναμική συγκέντρωσης, όπως ανέφερε πρόσφατα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της METRO AEBE (My Market), Αριστοτέλης Παντελιάδης.
Όπως είχε πει στο περιθώριο της παρουσίασης των αποτελεσμάτων του ομίλου στην περσινή χρήση, το deal Μασούτης–Κρητικός ενδέχεται να λειτουργήσει ως αφετηρία ενός νέου γύρου ανακατατάξεων. «Μετά την εξαγορά της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης, οι όποιες αλλαγές έγιναν μέσω εξαγορών ήταν μικρές. Όμως τώρα, μετά το deal Κρητικού–Μασούτη, ξεκινά μια νέα φάση στον κλάδο. Δεν μπορεί κανείς να προβλέψει πώς ακριβώς θα διαμορφωθεί η αγορά, αλλά η εκτίμησή μου είναι ότι στα επόμενα 3–5 χρόνια θα δούμε αξιόλογες αλλαγές προς την κατεύθυνση της συγκέντρωσης».
Ο ίδιος επισημαίνει ότι πρόκειται για σύνθετες και απαιτητικές διεργασίες. «Είναι δύσκολο το εγχείρημα και μεγάλες οι προκλήσεις. Γνωρίζουμε πολύ καλά τους κινδύνους, γι’ αυτό και οι κινήσεις που γίνονται είναι ιδιαίτερα προσεκτικές» τόνισε χαρακτηριστικά.
Οι μεταβολές στον χάρτη του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων την τελευταία 15ετία υπήρξαν καταιγιστικές. Από τις πτωχεύσεις και αποχωρήσεις μεγάλων σημάτων, έως τις στρατηγικές εξαγορές που άλλαξαν τις ισορροπίες, ο κλάδος γνώρισε ένα από τα εντονότερα κύματα συγκέντρωσης στην ελληνική αγορά.
Η πιο καθοριστική στιγμή ήταν το 2017, όταν η Σκλαβενίτης εξαγόρασε το δίκτυο της πτωχευμένης Μαρινόπουλος, προσθέτοντας περίπου 400 καταστήματα στο χαρτοφυλάκιό της. Έκτοτε, ακολούθησαν σειρά στοχευμένων κινήσεων: εξαγορά της Χαλκιαδάκης, μικρών περιφερειακών αλυσίδων (Γέγος, Φλεβάρης, SEP Markets) και σταδιακή διείσδυση σε νησιά και νέες αγορές.
Το 2016, η METRO AEBE (My Market) εξαγόρασε τη Βερόπουλος, δίνοντας ώθηση στην πανελλαδική της παρουσία, ενώ η Μασούτης απέκτησε την Προμηθευτική το 2018, εισερχόμενη δυναμικά στην Αττική. Παράλληλα, ο όμιλος προχώρησε σε εξαγορές της Family Super Market, σημείων της Γέγος και αλυσίδων σε Κρήτη και νησιά του Αιγαίου μέσω ΣΥΝ.ΚΑ.
Η επιστροφή της Carrefour μέσω της Retail & More
Η Carrefour επανήλθε στην ελληνική αγορά το 2022 μέσω της Retail & More, θυγατρικής του ομίλου AVE, υιοθετώντας μοντέλο ανάπτυξης βασισμένο κυρίως σε franchise, εταιρικά mini markets και συνεργασίες τοπικού χαρακτήρα. Το πλάνο προβλέπει ταχεία γεωγραφική κάλυψη με μικρού και μεσαίου μεγέθους καταστήματα, στοχεύοντας κυρίως σε τουριστικές περιοχές, νησιά και αστικές γειτονιές.
Το 2024, η δραστηριότητα της Retail & More ενισχύθηκε σημαντικά, με τον κύκλο εργασιών να διαμορφώνεται σε 12,28 εκατ. ευρώ, από 4,42 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, αντανακλώντας την επέκταση του δικτύου και την ενσωμάτωση νέων καταστημάτων. Στο τέλος της χρήσης, το σύνολο των σημείων πώλησης Carrefour στην Ελλάδα έφτασε τα 46, περιλαμβάνοντας τόσο εταιρικά όσο και franchise καταστήματα.
Σε επίπεδο εξαγορών η εταιρεία απέκτησε τα 11 καταστήματα της Economy Market, η οποία ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2024 και τα καταστήματα επαναλανσαρίστηκαν ως Carrefour Express, ενισχύοντας την παρουσία του brand σε γειτονιές και περιφερειακές αγορές.
Διαβάστε επίσης
Αλλάζει το τοπίο στα σούπερ μάρκετ: Τι θα κάνουν Μασούτης, ΑΒ Βασιλόπουλος και Lidl
Αρ. Παντελιάδης για πληθωρισμό: Τα δύσκολα πέρασαν αλλά δεν αποκλείονται εξάρσεις στις τιμές
Tα Carrefour κατακτούν τα Βαλκάνια – Ανάπτυξη με αστερίσκους στην Ελλάδα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Άδωνις Γεωργιάδης στο mononews: Ο λαός θα καταδικάσει όσους κατηγορούν τον πρωθυπουργό για εσχάτη προδοσία
- Qualco: Πατάει γκάζι μετά την είσοδο στο ΧΑ – Νέες συνεργασίες
- Από την κορυφή του κρασιού στους πλειστηριασμούς – Η άνοδος και η πτώση της «Τσάνταλης»
- Πώς τα drones αλλάζουν τους πολέμους – Το παράδειγμα του ρωσικού «Περλ Χάρμπορ»
