Ηλεκτρισμένη… ατμόσφαιρα έχει δημιουργήσει το Καλώδιο Διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου ανάμεσα στις δύο κυβερνήσεις που ανεβάζουν τους τόνους σε όλα τα επίπεδα, καθώς χρονίζει η στασιμότητα στις ουσιαστικές εξελίξεις, το Καλώδιο κοστίζει ακόμη κι αν δεν γίνει, και  τελικά, αντί να ενώσει τις δύο χώρες ηλεκτρικά, τις χωρίζει για τα οικονομικά.

Και οι διαφορές κλιμακώνονται και εκφράζονται σε υψηλό επίπεδο πλέον. Χθες βράδυ ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης, δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει  ανοίξει υπόθεση διερεύνησης για ενδεχόμενα ποινικά αδικήματα σε σχέση με το συγκεκριμένο έργο. Λίγο πριν ο Αντιπρόεδρος της ελληνικής Κυβέρνησης κ. Κωστής Χατζιδάκης διαμήνυε ότι “η κυπριακή κυβέρνηση είναι αυτή που πρέπει να αποσαφηνίσει τη στάση της”.

1

Η απόσταση Ελλάδας και Κύπρου μεγαλώνει, καθώς από τη μια η ελληνική πλευρά περιμένει από την Κύπρο να δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στο έργο και στην πράξη να δείξει ότι συμμετέχει εγκρίνοντας τις πληρωμές. Από την άλλη η κυπριακά πλευρά αμφισβητεί τη βιωσιμότητα του έργου και πλέον ξεκάθαρα ρίχνει ευθύνες στον ΑΔΜΗΕ για τους χειρισμούς του στο έργο.

Η ένταση που έχει δημιουργηθεί για πολλούς συνδέεται με τα περιθώρια που στενεύουν και φέρνουν το αδιέξοδο πιο κοντά κάτι που αποθαρρύνει την Κύπρο να πάρει αποφάσεις πληρωμών.

Σε περίπτωση πλήρους “ναυαγίου” του έργου — ποιος θα πληρώσει;

Ο ΑΔΜΗΕ έχει ήδη δαπανήσει περίπου 250 εκατ. €) και εάν το έργο διακοπεί, το 50%  θα ανακτηθεί από την Ελλάδα και το 50% από την Κύπρο σύμφωνα με τη Διακρατική Συμφωνία, που όμως είναι άγνωστο αν θα τηρηθεί.
Αν η Κύπρος δεν καλύψει το δικό της 50%, ο ΑΔΜΗΕ μπορεί να απαιτήσει το μερίδιο από την ελληνική πλευρά.

Η ένταση της συζήτησης  μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου για τα κόστη και τη βιωσιμότητα, είναι τέτοια που  αλλάζει την ατζέντα των προβλημάτων. Κι ενώ μέχρι πρότινος, το πρόβλημα ήταν η Τουρκία και το ερωτηματικό  αν θα επανεκκινήσουν και πότε οι έρευνες βυθού  τις οποίες εμποδίζει, τώρα η Κύπρος και οι πληρωμές που δεν γίνονται  κυριαρχούν στη σειρά των προβλημάτων…

Για την Ελλάδα, τα κόστη τρέχουν, αφού αν το Καλώδιο τα κόστη που ήδη έχουν γίνει θα κληθεί να τα πληρώσει ο Έλληνας φορολογούμενος. Αν το έργο δεν υλοποιηθεί, το Ελληνικό Δημόσιο θα καλύψει το 50% των δαπανών που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί από τον ΑΔΜΗΕ —  δηλαδή ο κρατικός προϋπολογισμός αναλαμβάνει τη διαφορά, εφόσον προκύψει— κατόπιν εισήγησης από τη ΡΑΑΕΥ (Ρυθμιστική Αρχή) και σε συνεργασία με την αντίστοιχη Αρχή της Κύπρου.
Τα συγκεκριμένα ποσά, ο τρόπος ανάκτησης, η ετήσια κατανομή και άλλες λεπτομέρειες θα καθοριστούν από τους Υπουργούς Οικονομικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας, βάσει εισήγησης της ΡΑΑΕΥ εντός δύο μηνών από την απόφαση που θα επιβεβαιώνει το εξωτερικό (γεωπολιτικό) εμπόδιο.

Ψυχροπολεμικές δηλώσεις και έρευνα από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία

Υπό το βάρος της αβεβαιότητας για την υλοποίηση του έργου και του μεγάλου κόστους του, ακόμη και αν δεν γίνει, η Ελλάδα ρίχνει στην Κύπρο το βάρος της ευθύνης και  η Κύπρος στον ΑΔΜΗΕ επομένως στην ελληνική Κυβέρνηση. Το blame game έχει ξεκινήσει αλλά και η κόντρα για τον…μουτζούρη, και ποιος θα τον πληρώσει….

Χθες ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στην ΕΡΤ, σημείωσε «Δεν είναι εθνικό σχέδιο της Ελλάδας αφορά τις διασυνδέσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο» «Έχουν υπάρξει συζητήσεις μεταξύ των δύο κυβερνήσεων (σ.σ. Ελλάδας – Κύπρου)».   Η δέσμευση της κυβέρνησης είναι συγκεκριμένη. Έχει εκφραστεί με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους με κινήσεις και έχει εκφραστεί με φορείς. Απομένει τι θέλει να κάνει η Κύπρος. Η δέσμευσή μας είναι δεδομένη. Η κυπριακή κυβέρνηση είναι αυτή που πρέπει να αποσαφηνίσει τη στάση της. Η θέση η δική μας ήταν και παραμένει ξεκάθαρη. Το καλώδιο δεν μπορεί να πληρωθεί μόνο από τον Έλληνα φορολογούμενο πρέπει να διαμοιραστεί», κατέληξε ο Κωστής Χατζηδάκης.

Απαντώντας, χθες βράδυ με παρέμβασή του ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, ανέφερε ότι “η Κύπρος έχει ενιαία και ξεκάθαρη θέση και αναμένει από τον ΑΔΜΗΕ να αναλάβει τις δεσμεύσεις του για το έργο της διασύνδεσης που είναι στρατηγικής σημασίας για την Κύπρο. Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία αρχίζει έρευνα σε σχέση με πιθανά ποινικά αδικήματα αναφορικά με το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης, είπε  επίσης  ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκος Χριστοδουλίδης.

 Ειδικότερα, είπε ότι χθες το απόγευμα ενημερώθηκε  ότι η Νομική Υπηρεσία ειδοποιήθηκε από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ότι μετά από διάφορες καταγγελίες που έγιναν εδώ και καιρό και έχουν διερευνηθεί αποφάσισε να ανοίξει υπόθεση διερεύνησης για ενδεχόμενα ποινικά αδικήματα σε σχέση με το συγκεκριμένο έργο. Ερωτηθείς ποιους αφορά είπε «δεν αναφέρεται σε ποιους. Αλλά επειδή ακούω διάφορα για έργα και μεγάλες δηλώσεις που κάποιοι κάνουν, αυτή η Κυβέρνηση – το είπα πολλές φορές, το επαναλαμβάνω, δεν θα κουραστώ να το λέω και να το κάνουμε με τις ενέργειες μας – είναι εδώ για να μην υπάρχει η οποιαδήποτε σκιά για την Κυπριακή Δημοκρατία. Σε αυτό το θέμα δεν υπάρχει κανένα μα κανένα περιθώριο συζήτησης. Άρα, κάποιοι όταν προβαίνουν σε δηλώσεις να είναι λίγο πιο προσεκτικοί ειδικότερα όταν αφορά το όνομα, τη φήμη, την αξιοπιστία της χώρας μας, κανένας δεν είναι πάνω από την αξιοπιστία και τη φήμη αυτής της χώρας».

Και τόνισε: «η θέση της Λευκωσίας είναι ξεκάθαρη, η θέση της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι ενιαία. Το έργο είναι στρατηγικής σημασίας. Η βιωσιμότητα του εξαρτάται από την υλοποίηση δεσμεύσεων που έχει αναλάβει ο φορέας υλοποίησης που είναι ο ΑΔΜΗΕ και αναμένουμε την υλοποίηση των συγκεκριμένων δεσμεύσεων”.

“Δεν είναι βιώσιμο”

Στην αβεβαιότητα του έργου Great Sea Interconnector (GSI) έκανε λόγο και προχθές ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου, Μάκης Κεραυνός, σε συνέντευξή του στην Καθημερινή Κύπρου. Ειδικότερα, σημείωσε ότι “το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης δεν είναι βιώσιμο με τους συγκεκριμένους όρους”, επικαλούμενος τις δύο ανεξάρτητες μελέτες που έχει ενώπιον του.

Ερωτηθείς σχετικά για τη συζήτηση γύρω από το καλώδιο, ο κ. Κεραυνός τόνισε “έχω ενώπιόν μου δύο μελέτες από ανεξάρτητους και σοβαρούς οργανισμούς, οι οποίες καταλήγουν στο ότι αυτό το έργο δεν είναι βιώσιμο, με τους συγκεκριμένους όρους”.

Σε ερώτηση γιατί γίνεται συζήτηση ακόμη για το εάν το έργο είναι βιώσιμο ή όχι, ο υπουργός τόνισε πως “η συζήτηση γίνεται γιατί το έργο είναι πολύπλοκο με οικονομική, τεχνική και γεωπολιτική πτυχή. Θα ήθελα επίσης να σημειώσω και κάτι άλλο. Έχει από το 2010 που συζητείται αυτό το έργο και χαρακτηρίζεται ευρωπαϊκό, καθώς η Κομισιόν αποφάσισε να το χρηματοδοτήσει με 650 εκατομμύρια. Το ερώτημα που θέτω είναι γιατί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που διαθέτει κονδύλια υπό αυστηρούς όρους και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, μετά από τόσα χρόνια δεν διερωτάται γιατί δεν έγινε αυτό το έργο;”

Αναφορικά με τις πληρωμές και τα 25 εκατ. ευρώ για τα οποία άναψε και το “πράσινο φως” το προηγούμενο διάστημα η ΡΑΕΚ, ο κ. Κεραυνός υπογράμμισε ότι “με τα σημερινά οικονομικά, τεχνικά και γεωπολιτικά δεδομένα που χαρακτηρίζουν το έργο, η πληρωμή του ποσού των 25 εκατ. δεν είναι μια απλή υπόθεση. Χρειάζεται πρώτα η διασφάλιση κάποιων σοβαρών παραμέτρων”.

Διαβάστε επίσης

Σταύρος Παπασταύρου για GSI: Να ξεκαθαρίσει η Λευκωσία τη στάση της

GSI: Η Λευκωσία εγκαταλείπει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ – «Δεν είναι βιώσιμο», λέει ο Κύπριος ΥΠΟΙΚ

Χατζηδάκης για καλώδιο: Η Κύπρος να ξεκαθαρίσει την στάση της – Το έργο δεν θα το πληρώσουν μόνο οι Έλληνες φορολογούμενοι