• Business

    Προς ναυάγιο η ελληνική… Silicon Valley της ΧΡΩΠΕΙ

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Γιώργος Συριανός (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις), Δημήτρης Ανδριόπουλος (Dimand)


    Στην τρίτη ακύρωσή του οδηγήθηκε ο διαγωνισμός του υπουργείου ανάπτυξης και επενδύσεων για την ελληνική Silicon Valley που θα κατασκευαζόταν μέσω ΣΔΙΤ στο εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο της ΧΡΩΠΕΙ στο Νέο Φάληρο ενδεικτικής αξίας 347 εκατ. Ευρώ και διάρκειας έως 90 έτη.

    Πιο συγκεκριμένα, ο τρίτος κατά σειρά διαγωνισμός που είχε προκηρύξει το υπουργείο μέσω της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας, παρά το γεγονός ότι είχε λάβει τρεις παρατάσεις ως προς την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, δεν κατάφερε να προσελκύσει το ενδιαφέρον των κατασκευαστών. Με αποτέλεσμα να μην κατατεθεί καμία προσφορά και να είναι άγονος.

    Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί ανησυχία σχετικά με την πορεία του διαγωνισμού και του όλου project καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που ναυαγεί. Μάλιστα, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι αυτή τη φορά το τέλος είναι οριστικό και ότι ο διαγωνισμός έχει σημαντικά προβλήματα όσον αφορά την αρχιτεκτονική.

    Από την άλλη πλευρά πηγές του υπουργείου ανάπτυξης που μιλούν στο mononews δηλώνουν ότι θα έχουμε ένα νεό -τον τέταρτο κατά σειρά- διαγωνισμό, αλλά θα πρέπει να γίνουν μερικές αλλαγές

    Ποια προβλήματα υπάρχουν στον διαγωνισμό- Τι αναφέρουν οι κατασκευαστές και το υπουργείου

    Το πρόβλημα με τον διαγωνισμό που έχει ξεκινήσει από το 2020, όπως το παρουσιάζει η αγορά είναι το έργο δημοπρατείται ως ένα υβριδικό ΣΔΙΤ. Αυτό σημαίνει ότι δεν προβλέπονται σταθερές αμοιβές διαθεσιμότητας για τον ανάδοχο, ο οποίος θα χρηματοδοτήσει με ίδια κεφάλαια (δηλαδή ταμειακά διαθέσιμα και δανεισμό) το έργο.

    Επομένως, ο ανάδοχος καλείται να σηκώσει ένα αρκετά μεγάλο χρηματοδοτικό βάρος, καθώς θα πρέπει εκτός από την κατασκευή να αναλάβει μόνος του την εύρεση των ενοικιαστών και την προσκόμιση των εισοδημάτων, τα οποία ωστόσο θα προστίθενται στα ταμεία του. Η παράμετρος αυτή λειτουργεί αποτρεπτικά για τους κατασκευαστές με αποτέλεσμα να μην υποβάλουν προσφορές.

     

    Ο Κ. Μητσοτάκης είχε επισκεφτεί το χώρο της ΧΡΩΠΕΙ
    Ο Κ. Μητσοτάκης είχε επισκεφτεί το χώρο της ΧΡΩΠΕΙ

     

    Από την άλλη πλευρά, πηγές του υπουργείου ανάπτυξης, αναγνωρίζοντας τα δομικά κενά της αρχιτεκτονικής του διαγωνισμού, σχολιάζουν ότι έχουν ήδη προχωρήσει σε αλλαγές σε αρκετά σημεία που έχρηζαν διόρθωσης, όπως ο διπλασιασμός του ενδεικτικού χρόνου της παραχώρησης και την προσθήκη χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης (σ.σ από 18 έως 20 εκατ. ευρώ) με τη μορφή δανείου.

    Εν τούτοις προσθέτουν ότι τα ενδιαφερόμενα σχήματα (σ.σ. Επρόκειτο για τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Intrakat και Dimand) εάν αποφασίσουν να «κτυπήσουν» το έργο θα πρέπει να συνεργαστούν με δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς καινοτομίας, όπως είχαν κάνει στον πρώτο διαγωνισμό (σ.σ. Τον Απρίλιο το 2021 είχαν υποβληθεί οι μη δεσμευτικές προσφορές, οι οποίες στην πορεία δε μεταφράστηκαν σε οικονομικές προτάσεις).

    Σχετικά με το κατασκευαστικό κόστος του έργου, δηλώνουν, ότι αυτό εκτιμήθηκε στα 150 εκατ. ευρώ και τα υπόλοιπα 200 αφορούν στη λειτουργία και τις επενδύσεις σε βάθος χρόνου/ Επισημαίνουν, δε, ότι βάσει μελετών το κέρδος για τον ανάδοχο θα αρχίσει να φαίνεται ύστερα από την πρώτη 20ετία και για αυτό το λόγο αποφασίστηκε και ο διπλασιασμός της διάρκειας της παραχώρησης στα 90 έτη.

    Τι αφορά το έργο

    Η Πολιτεία Καινοτομίας είναι ένα σχέδιο που κατάρτισαν από κοινού η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας και το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, επιλέγοντας τις εγκαταστάσεις της ΧΡΩΠΕΙ επί της Πειραιώς, επειδή εξασφαλίζει εύκολη πρόσβαση από το κέντρο του Πειραιά και από το κέντρο της Αθήνας. Το ακίνητο περιήλθε στη χρήση του υπουργείου τον Δεκέμβριο του 2019. Καταλαμβάνει συνολική έκταση 17,9 στρεμμάτων, στην οποία περιλαμβάνεται βιομηχανικό συγκρότημα διατηρητέων κτιρίων.

    Η Χρωματουργεία Πειραιώς, δημιούργημα των αδελφών Οικονομίδη ξεκίνησε την πορεία της από την παραγωγή χρωμάτων και χημικών και επεκτάθηκε στην παρασκευή φαρμάκων, όπως το Αλγκόν, από τη δεκαετία του 1950. Στην προσπάθεια διάσωσής της, έπεσε στο τραπέζι η μετατροπή της σε βιομηχανία όπλων, σχέδιο που δεν ευοδώθηκε, με αποτέλεσμα οι εγκαταστάσεις της να μένουν ρημαγμένες από τη δεκαετία του 1980.

    Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο, θα αναπτυχθούν κτίρια 35.700 τ.μ., όπου στις ανακαινισμένες εγκαταστάσεις υπολογίζεται πως θα απασχολούνται περισσότεροι από 2.400 εργαζόμενοι, καθώς θα φιλοξενηθούν τμήματα Έρευνας & Ανάπτυξης μεγάλων επιχειρήσεων, start ups, spin offs (επιταχυντές), incubators, accelerators και ερευνητικά κέντρα. Μάλιστα, στην αρχή του εγχειρήματος, ο υφυπουργός Έρευνας & Τεχνολογίας, Χρίστος Δήμας είχε συναντηθεί με εκπροσώπους της Amazon, με θέμα συζήτησης το ενδεχόμενο συμμετοχής στο έργο του Κέντρου Καινοτομίας.

     



    ΣΧΟΛΙΑ