Business

Υπόθεση Dieselgate: Ανοίγει ο δρόμος για αποζημιώσεις στην Ελλάδα

  • Ευγενία Τζώρτζη
Δημοπρασία


Το δρόμο για δεκάδες προσφυγές από κατόχους αυτοκινήτων του ομίλου Volkswagen, που εξαπατήθηκαν θεωρώντας ότι αγοράζουν οικολογικό αυτοκίνητο με μειωμένες εκπομπές ρύπων ανοίγει προηγούμενη απόφαση του Ειρηνοδικείου Αθηνών, η οποία γίνεται εκτελεστή μετά την παρέλευση της ημερομηνίας για την άσκηση έφεσης από την πλευρά του γερμανικού ομίλου. Πρόκειται για την απόφαση 5286/2017 του Ειρηνοδικείου Αθηνών, που δικαίωσε κάτοχο αυτοκινήτου Volkswagen, αξιώνοντας αποζημίωση λόγω εξαπάτησης, κρίνοντας ότι το παράνομο λογισμικό καθιστούσε μειωμένης αξίας μεταπώλησης το αυτοκίνητο και εκτός οικολογικών επιλογών του καταναλωτή. Μάλιστα έκρινε η απόφαση ότι δεν είναι υποχρεωμένος ο καταναλωτής να αποδεχθεί διόρθωση λογισμικού από την κατασκευάστρια εταιρεία.

Η παραίτηση από το σχετικό έννομο δικαίωμα καθιστά τελεσίδικη την πρωτόδικη απόφαση, η οποία έκανε δεκτή το σκεπτικό της αγωγής με βάση το οποίο η κάτοχος του αυτοκινήτου, που προσέφυγε δικαστικά εξαπατήθηκε από την εταιρεία Volkswagen, υποχρεώνοντας την τελευταία να καταβάλει το ποσό των 5.200 ευρώ ως αποζημίωση πλέον των δικαστικών δαπανών.

Υπενθυμίζεται ότι για την υπόθεση παραποίησης του λογισμικού εκπομπών ρύπων της Volkswagen, έχουν υπάρξει στη χώρα μας δύο πρωτόδικες δικαστικές αποφάσεις, που δικαίωσαν τους κατόχους αυτοκινήτων Volkswagen, κάνοντας δεκτό:

•στην πρώτη περίπτωση (απόφαση 5285/2017) το δικαίωμα υπαναχώρησης από τη σύμβαση αγοράς του αυτοκινήτου και επιστροφής από τον αντιπρόσωπο του ποσού των 11.005 ευρώ πλέον των δικαστικών δαπανών και

•στη δεύτερη περίπτωση (απόφαση 5286/2017) το σκεπτικό ότι η κάτοχος του αυτοκινήτου εξαπατήθηκε από την εταιρεία Volkswagen, την οποία και υποχρεώνει να καταβάλει το ποσό των 5.200 ευρώ ως αποζημίωση πλέον των δικαστικών δαπανών.

Η δεύτερη περίπτωση κλείνει πλέον οριστικά με τη δικαίωση της ενάγουσας, ενώ με δεδομένο ότι η παραγραφή επέρχεται πέντε χρόνια μετά την αγορά του αυτοκινήτου, το ενδεχόμενο νέων προσφυγών ακόμη και σήμερα παραμένει ανοιχτό. Τις σχετικές προσφυγές χειρίστηκε το Δικηγορικό γραφείο Βενιέρης – Αλεξανδροπούλου και Συνεργάτες, κάνοντας μεταξύ άλλων επίκληση σχετικών αποφάσεων του Πρωτοδικείου του Χίλντεσχάιμ και του Πρωτοδικείου του Χάγκεν, αλλά και τις δηλώσεις της αρμόδιας επιτρόπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Βέρας Τζουροβά για παραβίαση από το γερμανικό όμιλο αυτοκινητοβιομηχανίας των κανόνων περί προστασίας του καταναλωτή.

Σημειώνεται ότι το δικαστήριο έκρινε ότι τα αυτοκίνητα συγκεκριμένα (POLO 1.6 και 1.2) δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις που θέτει το πρότυπο Euro 5 σχετικά με τις εκπομπές αερίων ρύπων. Ως εκ τούτου «εξέλιπε μια συνομολογημένη κατά τη σύμβαση πώλησης ιδιότητα, για την οποία η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία διαβεβαίωνε», με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να μην δεν ανταποκρίνεται στην περιγραφή που έχει γίνει από το πωλητή». Το δικαστήριο αποδέχθηκε από την άλλη ότι η πωλήτρια εταιρεία, αλλά και επίσημη εισαγωγέας της κατασκευάστριας εταιρείας δεν γνώριζαν κατά το χρόνο πώλησης του αυτοκινήτου ότι δεν διέθετε την επίμαχη συνομολογημένη ιδιότητα, δηλαδή την πιστοποίηση Euro 5 αναφορικά με τις εκπομπές οξειδίου του αζώτου. Να σημειωθεί ότι η εν λόγω πιστοποίηση εξασφαλίζει ότι οι εκπομπές είναι στο επίπεδο των 0,18 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο όταν στην πραγματικότητα οι πραγματικές εκπομπές των αυτοκινήτων ήταν 0,62 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Διώχνουν τα diesel αυτοκίνητα από Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες μεγάλες πόλεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: DieselGate: Οι μέτοχοι της Volkswagen ζητούν αποζημίωση 9,2 δισ. ευρώ

MH ΧΑΣΕΤΕ: Dieselgate: Το παρασκήνιο της σύλληψης του ισχυρού άνδρα της Audi. Δεν κατάφεραν να τον σώσουν ούτε οι μεγαλομέτοχοι της εταιρείας