• Business

    Γιατί ο ψηφιακός αναλφαβητισμός είναι ακόμα πονοκέφαλος για το ελληνικό επιχειρείν

    Ο Γιώργος Δουκίδης, Καθηγητής ΟΠΑ και ο Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής Εnterprise & Business Marketing & CRM του Ομίλου ΟΤΕ


    Τα πρώτα τους βήματα προς την ψηφιακή ετοιμότητα κάνουν ακόμα οι μισές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που βρίσκονται ακόμα στα αρχικά στάδια του σχετικού δείκτη.

    Αυτό είναι από τα συμπεράσματα της έρευνας που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό της Cosmote και παρουσιάστηκε χθες. Κατά τα άλλα, μία στις 5 επιχειρήσεις κατατάσσεται ήδη στα δύο προχωρημένα στάδια με τις μικρομεσαίες οντότητες που ανήκουν στo προχωρημένο στάδιο να σημειώνουν αύξηση, από 12% το 2020 σε 18%.

    Σημειωτέον ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (με έως 50 εργαζομένους) αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της εθνικής οικονομίας, καθώς καλύπτουν πάνω από το 99% του συνολικού αριθμού επιχειρήσεων στην Ελλάδα (περί τις 730.000 επιχειρήσεις) και το 75% των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα.

    Μπορεί μεν η πανδημία να επιτάχυνε την ψηφιακή ωρίμανση τους, αλλά ο δείκτης ψηφιακής ετοιμότητας αυξήθηκε μόλις κατά 10% σε σχέση με το 2020, όταν ακόμα η Covid-19 δεν είχε συστήσει στους επιχειρηματίες τις τηλεδιασκέψεις, την τηλεργασία και τα eshops.

    Παράδειγμα είναι η περιορισμένη (στο 4%) χρήση τεχνολογιών ΙοΤ και η σταδιακή αξιοποίηση των data analytics, στο 25%. Αυξημένες παρουσιάζονται οι ιστοσελίδες – από 70% το 2020, σε 78% το 2022 – και οι digital καμπάνιες που υλοποιήθηκαν από επαγγελματίες – από 17% το 2020, σε 33% το 2022.

    Μείζον θέμα η ασφάλεια για τους 8 στους 10

    Σταθερή παραμένει η αξιοποίηση ψηφιακών συστημάτων διαχείρισης πόρων, δηλαδή των ERP και CRM, ενώ έντονο παραμένει το ενδιαφέρον για τις ψηφιακές υποδομές. Αυτό, καθώς 8 στις 10 μικρομεσαίες επιχειρήσεις συνεχίζουν να θεωρούν τη ψηφιακή ασφάλεια ως μείζον θέμα και 2 στις 3 επιχειρήσεις χρησιμοποιούν servers.

    Σε τομείς, όπως η ψηφιακή παρουσία και επικοινωνία, τα ποσοστά χρήσης των ψηφιακών εργαλείων και υποδομών από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα, ενώ αυξητικές τάσεις σημειώνονται συγκριτικά με το 2020, στο ηλεκτρονικό εμπόριο, τις τηλεδιασκέψεις και τις ψηφιακές καμπάνιες.

    Η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών έχει παίξει, εξάλλου, ρόλο, στην επαναφορά στην προ Covid κατάσταση λειτουργίας των επιχειρήσεων. Οι 2 στις 3 επιχειρήσεις αξιοποίησαν τις ψηφιακές τεχνολογίες για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που προκάλεσε η πανδημία και 7 στις 10 δηλώνουν, πως θα συνεχίσουν τη χρήση τους στο μέλλον.

    Συγκεκριμένα, το 75% των επιχειρήσεων παρατήρησαν αύξηση στην κίνηση του ηλεκτρονικού τους καταστήματος, ενώ αυξημένα είναι επίσης τα ποσοστά στις τηλεφωνικές πωλήσεις (53%), στις ψηφιακές προωθητικές ενέργειες (66%), την τηλεργασία (52%) και τις τηλεδιασκέψεις (88%).

    Σύμφωνα με την έρευνα, οι ψηφιακά πιο ώριμες εταιρείες ήταν σε ευνοϊκότερη θέση για να ξεπεράσουν τα προβλήματα που προκάλεσε ο COVID, καθώς χρησιμοποιήσαν περισσότερο -και συνδυαστικά- τις διαθέσιμες τεχνολογίες. Έτσι, επανήλθαν πιο εύκολα στην προγενέστερη κατάσταση και επηρεάστηκαν λιγότερο αρνητικά.

    Για παράδειγμα, στην κατηγορία των πολύ ώριμων ψηφιακά επιχειρήσεων, το ποσοστό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αξιοποίησαν τις τεχνολογίες, για να επανέλθουν ευκολότερα στην κανονικότητα ανήλθε σε 55% και το 24% δηλώνει πως έχει επανέλθει πλήρως στην προ πανδημίας κατάσταση, ενώ αντίθετα στην αρχική κατηγορία, μόνο το 28% χρησιμοποίησαν τις τεχνολογίες για να ανταπεξέλθουν στα προβλήματα και μόνο το 15% δηλώνουν πως έχουν επανέλθει πλήρως στην προ Covid κατάσταση.

    Οικονομία χάρη στην ψηφιοποίηση

    Οι επιχειρήσεις κατέγραψαν επίσης σημαντικά ποσοτικά οφέλη, με τουλάχιστον τις μισές να διαπιστώνουν αύξηση πωλήσεων (64%) – το 29% διαπίστωσαν αυξήσεις ακόμα και πάνω από 20% – και μείωση κόστους (59%). Από το 59% όσων δήλωσαν ικανοποιητική μείωση κόστους από τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών, το 16% διαπίστωσαν μειώσεις ακόμα και πάνω από 20%.

    Η έλλειψη ενημέρωσης και πόρων εξακολουθούν, κατά τους επιχειρηματίες να αποτελούν τα κύρια εμπόδια στην αξιοποίηση και χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών. Ακολουθεί η έλλειψη υποστήριξης από τους προμηθευτές τεχνολογίας (41%) και τεχνικών γνώσεων (39%). Αναφορικά με τις ψηφιακές δεξιότητες, ενώ το 50% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δηλώνουν ότι οι υπάλληλοι και ιδιοκτήτες δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις για τη σωστή αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, μόνο το 30% δηλώνουν ότι παρακολουθούν σχετικά εκπαιδευτικά προγράμματα.



    ΣΧΟΛΙΑ