• Business

    ΦΑΓΕ: Αύξηση τζίρου λόγω ανατιμήσεων και εκτίναξη καθαρών κερδών

    Βασικός μέτοχος και CEO της ΦΑΓΕ, Αθανάσιος – Κύρος Φιλίππου

    Βασικός μέτοχος και CEO της ΦΑΓΕ, Αθανάσιος – Κύρος Φιλίππου


    Αύξηση τζίρου και καθαρών κερδών αλλά σημαντική πτώση του όγκου πωλήσεων εμφάνισε το 2022 η ΦΑΓΕ.

    Η αύξηση πωλήσεων σε αξία κατά 3% στα 552,3 εκατ. δολάρια από 535,6 εκατ. δολάρια το 2021 αποδίδεται από την εταιρεία στην αύξηση της μέσης καθαρής τιμής πώλησης σε όλες τις αγορές κατά 19,9%, η οποία αντισταθμίστηκε εν μέρει από τη μείωση των πωλήσεών σε όγκο κατά 12% και την αρνητική επίδραση 4,8% στις πωλήσεις σε αξία λόγω της ενίσχυσης του δολαρίου ΗΠΑ έναντι του ευρώ και της βρετανικής λίρας.

    Εκτίναξη καθαρών κερδών κατά 85%

    Τα καθαρά κέρδη της ΦΑΓΕ, όπως προκύπτει από τα οικονομικά αποτελέσματα αυξήθηκαν το 2022 στα 29,3 εκατ. δολάρια από 15,8 εκατ. δολάρια στην προηγούμενη χρήση. Τα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν κατά 26,1%, και ως ποσοστό επί των πωλήσεων, διαμορφώθηκαν στο 10,2% από 8,3%. Τα κέρδη προ φόρων υπερδιπλασιάστηκαν στα 35,9 εκατ. δολ. λόγω της αύξησης των λειτουργικών κερδών και των χαμηλότερων χρηματοοικονομικών εξόδων.

    Η γαλακτοβιομηχανία, που διατηρεί δύο παραγωγικές μονάδες σε Ελλάδα και ΗΠΑ και σχεδιάζει το τρίτο εργοστάσιο στην Ολλανδία με πρόβλεψη να λειτουργήσει το 2026 είδε τις πωλήσεις της να αυξάνονται στις ΗΠΑ κατά 17%. Αντίθετα σημαντικά μειωμένος ήταν ο τζίρος σε Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ελλάδα κατά 15,7%, 14,6% και 10,9%, αντίστοιχα.

    Αποτέλεσμα ήταν οι πωλήσεις της σε αξία εκτός Ελλάδας να αποτελούν το 87,1% των συνολικών πωλήσεών σε αξία το 2022, έναντι 85,1% το 2021.

    Οδηγός στην πτώση κατανάλωσης η Ελλάδα

    Οι πωλήσεις σε όγκο το 2022 μειώθηκαν κατά 12% μεσοσταθμικά. Ωστόσο η μεγαλύτερη πτώση καταγράφεται στην Ελλάδα. Ειδικότερα, ο όγκος πωλήσεων στην εγχώρια αγορά έπεσε κατά 20.3%. Τη δεύτερη μεγαλύτερη πτώση στις πωλήσεις σημείωσε στην Ιταλία κατά 19,7% και ακολουθούν το Ηνωμένο Βασίλειο με 18.7% και οι Ηνωμένες Πολιτείες με πτώση 6,3%.

    Παρά ταύτα στην ελληνικά αγορά η ΦΑΓΕ κατέχει την πρώτη θέση στην αγορά όπως προκύπτει από τα στοιχεία της IRI που αναφέρονται στις οικονομικές καταστάσεις με μερίδιο 20,2% Οι βασικές ανταγωνιστές της εταιρείας στην ελληνική αγορά η ΚΡΙ ΚΡΙ με μερίδιο 15,7%, η Vivartia (11%), η Δωδώνη (7%), η Όλυμπος (7%), η Friesland (4,8%), η Μεβγάλ (4,2%) η Danone (3%) και η Φάρμα Κουκάκη (2,5%). Μεγάλος ανταγωνιστής είναι τα γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας που κατέχουν τη δεύτερη θέση σε αξίας (17,8%).

    Στην αγορά των ΗΠΑ η γαλακτοβιομηχανία έχει μερίδια αγοράς στο στραγγιστό γιαούρτι που φτάνουν το 29% ενώ και στο Ηνωμένο συνολικά στην κατηγορία του γιαουρτιού η ΦΑΓΕ κατέχει μερίδιο αγοράς 4,5% σε αξία και 2,9% σε όγκο ενώ στην υποκατηγορία «ελληνικό γιαούρτι – γιαούρτι ελληνικού τύπου» η ΦΑΓΕ έχει μερίδιο αγοράς 11,4% σε αξία) και 6,6% σε όγκο καταλαμβάνοντας την 4η θέση. Το μερίδιο της ΦΑΓΕ στην Ιταλία διαμορφώθηκε το 2022 σε 4,6% (σε όγκο) με την εταιρεία να καταλαμβάνει την 7η θέση στο σύνολο της αγοράς.

    Οι πέντε προκλήσεις για το 2023

    Οι κυριότεροι κίνδυνοι και αβεβαιότητες που αντιμετωπίζει όμιλος ΦΑΓΕ για το 2023 εστιάζονται τόσο στον ανταγωνισμό με την έμφαση να δίνεται στην ελληνική αγορά όσο και στα αυξημένα κόστη . Ειδικότερα, μεταξύ των προκλήσεων αναφέρονται:

    1.Ο επιθετικός ανταγωνισμός στην εγχώρια ελληνική αγορά

    2.Οι διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών, ιδιαίτερα σε σχέση με το Ευρώ και τη στερλίνα – τρίτον

    3. Οι διακυμάνσεις των τιμών των πρώτων υλών θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά το κόστος παραγωγής του Ομίλου. Σημειώνεται ότι το 2022 οι τιμές του γάλακτος στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 41,7% σε σύγκριση με το 2021 και οι τιμές του γάλακτος στην Ελλάδα
    αυξήθηκαν κατά 41,9%.

    4. Η τρέχουσα οικονομική κρίση θα μπορούσε να συνεχίσει να επηρεάζει αρνητικά την καταναλωτική δαπάνη για τα προϊόντα του Ομίλου, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες

    5.Η συνεχιζόμενη σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας μπορεί να επηρεάσει το κόστος του Ομίλου, γεγονός που μπορεί να έχει αντίκτυπο στα αποτελέσματα του Ομίλου.



    ΣΧΟΛΙΑ