• Business

    Αντεπίθεση Facebook στην Apple εν όψει metaverse: Πώς παρακάμπτει της χρεώσεις της

    Mark Zuckerberg, Tim Cook


    Ένα νέο πεδίο ανταγωνισμού για τους γίγαντες της τεχνολογίας Apple και facebook θα γίνει το metaverse και ο πόλεμος για την εξασφάλιση της προτίμησης των προγραμματιστών και δημιουργών περιεχομένου (παιχνιδιών, virtual rooms, γραφιστών) και της δημιουργίας σχέσεων εμπιστοσύνης με αυτούς μόλις ξεκίνησε. Κι ενώ τα δύο τελευταία τρίμηνα η Apple στέρησε από το facebook το 12% των διαφημιστικών του εσόδων, το facebook τώρα απαλλάσσει τους δημιουργούς περιεχομένου-κατόχους iPhone  από τις χρεώσεις που κάνει η Apple, όπως αναφέρει το χθεσινό post του ιδρυτή του Facebook-Meta, Mark Zuckerberg που δείχνει ότι μπαίνει σε ένα νέο κύκλο μάχης με την Apple.

    Σημειώνεται ότι ο ανταγωνισμός των δύο μεγάλων της τεχνολογίας, αυξάνεται καθώς συγκλίνει η δραστηριότητά τους στο metaverse. Η Apple φέρεται να ετοιμάζει μία δική της πρόταση που θα μπορεί να φέρνει virtual χαρακτηριστικά στον πραγματικό κόσμο, αυτό που θα μπορούσε κανείς να ορίσει και ως mixed reality. Οι πληροφορίες θέλουν την Apple να παρουσιάζει ένα τέτοιο, ακριβό gadget μέσα στο 2022 και οι φήμες μιλούν για τιμή που θα αγγίζει τα 3000 δολάρια στις ΗΠΑ. Η Apple στοχεύει στο να μπορεί η νέα συσκευή που ετοιμάζει να μπλέκει απρόσκοπτα τον εικονικό με τον πραγματικό κόσμο.

    Η μάχη για τις χρεώσεις

    H Αpple χρεώνει  τέλος 30% για τις συναλλαγές που πραγματοποιούνται εντός εφαρμογών που εκτελούνται σε iPhone, και αυτό αποτελεί μια σημαντική πηγή εσόδων για την Apple και μια απώλεια για τις επιχειρήσεις- δημιουργούς περιεχομένου που πλέον όμως θα μπορούν να επωφεληθούν από τη νέα δυνατότητα που τους δίνει το Facebook, ώστε να αποφεύγουν τις χρεώσεις της Apple όταν πουλούν τις υπηρεσίες τους, όπως παιχνίδια,  ροές βίντεο ή διαδικτυακές τάξεις κ.λ.π.

    Το facebook ζήτησε από την Apple να μειώσει τις χρεώσεις, η Apple αρνήθηκε και χθες ο Zuckerberg πέρασε στην αντεπίθεση. Βρήκε τρόπο να παρακάμψει την Apple εξασφαλίζοντας όφελος για τους παραγωγούς περιεχομένου.

    Ο διευθύνων σύμβουλος της μητρικής εταιρείας Meta του Facebook, ανακοίνωσε χθες, ότι οι χρήστες του θα μπορούν σύντομα να μοιράζονται προσαρμοσμένους συνδέσμους  που θα κατευθύνουν το κοινό τους να τους πληρώνει για συνδρομές χρησιμοποιώντας το εγγενές σύστημα πληρωμών του Facebook. Εάν ένας χρήστης εγγραφεί μέσω του συνδέσμου και όχι μέσω της εφαρμογής της Apple, ο δημιουργός θα κρατήσει όλα τα χρήματα μείον τους φόρους. Η λειτουργία συνδρομής στο Facebook, θα πληρώνει στους δημιουργούς ένα μπόνους μεταξύ 5 και 20 $ για κάθε νέο συνδρομητή που προσθέτουν, ανεξάρτητα από το αν πληρώνουν μέσω του προσαρμοσμένου συνδέσμου ιστού ή μέσω των συστημάτων της Apple και της Google. Ένας υπολογιστής κερδών θα δείχνει στους δημιουργούς στο Facebook μια ανάλυση των κερδών και των αμοιβών τους, συμπεριλαμβανομένου του ποσού που πληρώνουν στην Apple και την Google. Και από τον Δεκέμβριο, οι δημιουργοί του Facebook θα μπορούν να κατεβάζουν τα email των συνδρομητών τους απευθείας από την εταιρεία.

    Ουσιαστικά, το Facebook εκμεταλλεύεται τις “ρωγμές” που αρχίζουν να εμφανίζονται στην κυριαρχία της Apple στις εφαρμογές πληρωμών. Η Apple  για τις εναλλακτικές επιλογές πληρωμής συγκρούστηκε νομικά με την Epic Games και ο δικαστής διέταξε την Apple να επιτρέψει τη σύνδεση με εξωτερικές μεθόδους πληρωμής, δίνοντας προθεσμία στην εταιρεία μέχρι τις 9 Δεκεμβρίου για να συμμορφωθεί. Η Apple ζήτησε αναστολή ενώ ασκείται έφεση κατά της απόφασης.

    Το App Store απαγορεύει επί του παρόντος στις εφαρμογές iOS να προσφέρουν εναλλακτικές επιλογές πληρωμής για την αγορά ψηφιακών αγαθών,  ενώ το Facebook  δεν καταργεί τη δυνατότητα των χρηστών να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το σύστημα πληρωμών της Apple.

    Ειδικότερα, ο Mark Zuckerberg χθες δήλωσε:

    “Καθώς χτίζουμε για το metaverse, εστιάζουμε στο ξεκλείδωμα ευκαιριών για τους δημιουργούς να κερδίσουν χρήματα από τη δουλειά τους. Οι χρεώσεις 30% που αναλαμβάνει η Apple στις συναλλαγές καθιστούν πιο δύσκολο να το κάνει αυτό, επομένως ενημερώνουμε τις “Συνδρομές”, ώστε τώρα οι δημιουργοί να μπορούν να κερδίζουν περισσότερα.

    #1: Ξεκινάμε έναν προωθητικό σύνδεσμο για δημιουργούς και όταν οι χρήστες εγγράφονται χρησιμοποιώντας αυτόν τον σύνδεσμο,  θα κρατούν όλα τα χρήματα που κερδίζουν (μείον τους φόρους).
    #2: Οι δημιουργοί θα έχουν μεγαλύτερη ιδιοκτησία του κοινού τους — τους δίνουμε τη δυνατότητα να κατεβάζουν τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου όλων των νέων συνδρομητών τους.

    #3: Ξεκινάμε ένα πρόγραμμα μπόνους που πληρώνει τους δημιουργούς για κάθε νέο συνδρομητή που αποκτούν ως μέρος της επένδυσης 1 δισεκατομμυρίου $ για τους δημιουργούς που ανακοινώθηκε αυτό το καλοκαίρι”.

    “Νωρίτερα φέτος, ως μέρος της δέσμευσής μας να υποστηρίξουμε τους δημιουργούς, μοιραστήκαμε ότι το Facebook δεν θα εισπράττει τέλη από τους δημιουργούς για αγορές Συνδρομών έως το 2023, το νωρίτερο. Οι δημιουργοί, ωστόσο, χάνουν το 15-30% των κερδών τους σε εταιρείες όπως η Apple. Από σήμερα, προσφέρουμε στους δημιουργούς τη δυνατότητα να κατευθύνουν τους χρήστες σε έναν ιστότοπο για να ολοκληρώσουν την αγορά των Συνδρομών τους χρησιμοποιώντας το Facebook Pay. Όταν οι χρήστες αγοράζουν Συνδρομές από αυτόν τον ιστότοπο στον ιστό ή σε κινητά, οι δημιουργοί θα μπορούν να κρατούν το 100% των χρημάτων που κερδίζουν, εξαιρουμένων των φόρων. Οι δημιουργοί μπορούν να βρουν τον εξατομικευμένο προωθητικό τους σύνδεσμο στο Creator Studio, τον οποίο μπορούν να μοιραστούν με το κοινό τους.”

    Η μάχη για τα δεδομένα των χρηστών

    Η διαμάχη του Facebook και της Apple ξεκίνησε, από την αρχή της χρονιάς, όταν η Apple έδωσε τη δυνατότητα  στους χρήστες της να εξαιρούνται από την ιχνηλάτηση των δεδομένων τους στο διαδίκτυο. Το Facebook – το οποίο κερδίζει τη συντριπτική πλειονότητα των εσόδων του από δεδομένα που συλλέγονται μέσω αυτών των ιχνηλατών – μάλιστα εξέταζε το ενδεχόμενο να μηνύσει την Apple γι αυτό.

    Η αναβάθμιση του απορρήτου της Apple στο iPhone έχει κοστίσει στους γίγαντες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, συμπεριλαμβανομένου του Facebook, σχεδόν 10 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι στιγμής φέτος, όπως ανέφεραν πρόσφατα οι Financial Times.

    Η Apple κυκλοφόρησε μια ενημέρωση απορρήτου τον Απρίλιο που αναγκάζει τις εφαρμογές να εμφανίζουν στους χρήστες ένα αναδυόμενο παράθυρο που ζητά τη συγκατάθεσή τους για παρακολούθηση της δραστηριότητάς τους για διαφημιστικούς σκοπούς. Εάν οι χρήστες επιλέξουν όχι, η Apple αποκλείει το μοναδικό αναγνωριστικό αυτού του χρήστη για τους διαφημιστές – ένα εργαλείο που επιτρέπει στους διαφημιστές να δημιουργούν προφίλ ατόμων και να τους στοχεύουν με διαφημίσεις. Έτσι εκτιμάται ότι το Facebook, το YouTube, το Twitter και το Snap έχασαν συνολικά το 12% των διαφημιστικών εσόδων τους το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο του 2021 από χρήστες που επέλεξαν να εξαιρεθούν από την ιχνηλάτηση σε συσκευές Apple.

    Στις 27 Ιανουαρίου, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Facebook, Mark Zuckerberg είχε πει «βλέπουμε όλο και περισσότερο την Apple ως έναν από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές μας», κατηγορώντας την Apple ότι χρησιμοποιεί την «κυρίαρχη θέση της πλατφόρμας» για να προωθήσει τις δικές της εφαρμογές παρεμβαίνοντας στο Facebook.

    Από την πλευρά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος Tim Cook στο συνέδριο Computers, Privacy and Data Protection, χωρίς να αναφέρει ονομαστικά το Facebook  είπε:

    «Η διαφήμιση υπήρχε και ευδοκίμησε για δεκαετίες χωρίς την τεχνολογίας συγκέντρωσης δεδομένων χρηστών. Και είμαστε εδώ σήμερα γιατί ο δρόμος της ελάχιστης αντίστασης σπάνια είναι ο δρόμος της σοφίας. Εάν μια επιχείρηση βασίζεται στην παραπλάνηση των χρηστών και στην εκμετάλλευση των δεδομένων τους, τότε δεν αξίζει τον έπαινο μας. Αξίζει μεταρρύθμιση».

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ