• Business

    Επίσημα σε τροχιά κατασκευής από την Τέρνα το αεροδρόμιο στο Καστέλι – O Κυριάκος Μητσοτάκης στην τελετή θεμελίωσης

    • Της Τέτης Ηγουμενίδη

    Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης


    Το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος Ηρακλείου, ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα στην Κρήτη, το πρώτο αεροδρόμιο που κατασκευάζεται έπειτα από το Ελευθέριος Βενιζέλος στην Αθήνα (ξεκίνησε να λειτουργεί το 2001) εισέρχεται επίσημα σε τροχιά κατασκευής με τη θεμελίωσή του σήμερα το πρωί από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή.

    Ο Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε., όπως ονομάζεται το νέο αεροδρόμιο, θα αντικαταστήσει το υπάρχον, Νίκος Καζαντζάκης, το 2ο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας με βάση το μερίδιο επιβατών (13%) και το οποίο έχει ξεπεράσει τη χωρητικότητά του.

    Θα είναι έτοιμο σε 60 μήνες (5 χρόνια) από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης (07/02/2020). Η σύμβαση προβλέπει έξι τμηματικές προθεσμίες για την ολοκλήρωση του έργου. Πρακτικά οι εργασίες πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε 54 μήνες, καθώς το τελευταίο εξάμηνο θα είναι η περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας του αεροδρομίου. Εντός της ίδιας πενταετίας, η εταιρεία παραχώρησης πρέπει να έχει λάβει όλες τις πιστοποιήσεις του αεροδρομίου και την απαιτούμενη άδειας λειτουργίας.

    Το κόστος κατασκευής του, εξαιρουμένου του εξοπλισμού αεροναυτιλίας που αφορά την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) είναι 480 εκατ. ευρώ. Στην εταιρεία παραχώρησης συμμετέχουν το ελληνικό δημόσιο (45,90%)  η ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (32,46%) και η ινδική GMR Airports Ltd (21,64%). Θα κατασκευαστεί από την Τέρνα.

    Κατά την περίοδο μελέτης – κατασκευής θα απασχοληθούν 2.000 εργαζόμενοι, ενώ σύμφωνα με έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG) θα δημιουργήσει περίπου 7.000 – 7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών και αλλού).

    Η εταιρεία παραχώρησης θα καταβάλει ετησίως 2% των εσόδων από την εκμετάλλευση του αεροδρόμιου εκ των οποίων 1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης (Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου) και 1% για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις.

    Το νέο αεροδρόμιο στην Κρήτη, το οποίο θα στηρίζεται περισσότερο στις διεθνείς πτήσεις, προβλέπεται να κατασκευαστεί με τις κατάλληλες προδιαγραφές, προκειμένου να ικανοποιεί τις παρούσες και μελλοντικές ανάγκες καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης (35 χρόνια).

    Θα κατασκευαστούν ένας διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E, ένας παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους, 8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο, δύο συνδετήριοι τροχοδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου, χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (apron) για 27 απομακρυσμένες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E (ή 10+2 σταθερές θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας C).

    Επίσης θα κατασκευαστούν ένα Τερματικό κτήριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000 τ.μ. εκ των οποίων περί τα 13.000 τ.μ. θα είναι χώροι εμπορικών χρήσεων και περίπου 1.000 τ.μ. μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι καθώς και 11 κτήρια – εγκαταστάσεις απαραίτητα για τη λειτουργία του αεροδρομίου (μεταξύ άλλων Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιριών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150 kV κ.λ.π.).

    Εκτός από την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στη σύμβαση παραχώρησης  περιλαμβάνεται η δημιουργία της σύνδεσης του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους περίπου 18 χιλ., 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος. Για τη σύνδεση με τον νότιο οδικό άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χιλιομέτρων περίπου) από το αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο – Αρκαλοχώρι – Βιάννος.



    ΣΧΟΛΙΑ