• Ενέργεια

    Τι συμβαίνει με τη Motor Oil και το ρωσικό πετρέλαιο – Δημοσίευμα της Washington Post

    • NewsRoom
    Motor Oil


    Με προϊόντα πετρελαίου που προέρχονται από τη Ρωσία, παρά τις απαγορεύσεις και τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί από τη Δύση, συνδέει το διυλιστήριο της Motor Oil στην Ελλάδα ρεπορτάζ της Washington Post.

    Σύμφωνα με την αμερικανική εφημερίδα, μαζούτ που προέρχεται από τη Ρωσία συνέχισαν να ρέουν μέσω της Τουρκίας προς το ελληνικό διυλιστήριο, το οποίο μάλιστα εξυπηρετεί και τον αμερικανικό στρατό, παρά την δήλωσή του πως είχε σταματήσει να δέχεται ρωσικό πετρέλαιο και πως είχε βρει άλλες πηγές.

    Ειδικότερα, όπως αναφέρει η Washington Post, oι ποσότητες μαζούτ που αποστέλλονται από τον τερματικό ναυτιλιακό σταθμό Dortyol της Τουρκίας στη Motor Oil Hellas και η βιομηχανική πρακτική της ανάμειξης προϊόντων διαφορετικής προέλευσης καθώς αποθηκεύονται, εξασφαλίζουν μεγάλη ποσότητα προϊόντος από τη Ρωσία στο μείγμα, σύμφωνα με ειδικούς που εξέτασαν τα δεδομένα.

    Τα τελευταία δύο χρόνια, ο σταθμός του Dortyol φέρεται να έλαβε 5,4 εκατομμύρια βαρέλια μαζούτ δια θαλάσσης. Εκτός από 1,9 εκατομμύρια βαρέλια, τα υπόλοιπα προέρχονταν από τη Ρωσία, σύμφωνα με τα ναυτιλιακά αρχεία και τα εμπορικά στοιχεία της Refinitiv. Από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον Φεβρουάριο, οι ρωσικές αποστολές στο Dortyol ανήλθαν συνολικά σε 2,7 εκατομμύρια βαρέλια, ή περισσότερο από το 69% του μαζούτ που αποστέλλεται δια θαλάσσης στο Dortyol κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

    Επίσης, από τον Φεβρουάριο, η αμερικανική εφημερίδα διαπίστωσε πως από τον σταθμό της Dortyol έχουν αποστείλει συνολικά 7 εκατομμύρια βαρέλια μαζούτ, εκ των οποίων τα 4,2 εκατομμύρια βαρέλια πήγαν στην Motor Oil Hellas. Αυτές οι αποστολές αντιπροσώπευαν τουλάχιστον το 56%του συνόλου του μαζούτ που λάμβανε το ελληνικό διυλιστήριο δια θαλάσσης.

    Η εφημερίδα χρησιμοποίησε ναυτιλιακά και άλλα αρχεία για να παρακολουθεί τη ροή του μαζούτ. Το Project on Government Oversight, ένας μη κερδοσκοπικός όμιλος με έδρα την Ουάσιγκτον, έφερε στην επιφάνεια μερικά από αυτά τα αρχεία ναυτιλίας ενώ ετοίμαζε μια έκθεση με πληροφορίες από την Data Desk, μια εταιρεία συμβούλων που ερευνά εταιρείες ορυκτών καυσίμων.

    «Δεν βλέπω κανένα άλλο πιθανό συμπέρασμα από το ότι τα ρωσικά καύσιμα πηγαίνουν στην Motor Oil Hellas», δήλωσε ο Robert Auers, αναλυτής αγοράς διυλισμένων καυσίμων στην ερευνητική εταιρεία RBN Energy, ο οποίος εξέτασε τα ευρήματα της Washington Post.

    Η εφημερίδα υπενθυμίζει πως το Αμερικανικό Πεντάγωνο έχει υπογράψει νέα συμβόλαια αξίας σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων με το ελληνικό διυλιστήριο από τότε που τέθηκε σε ισχύ η απαγόρευση των ΗΠΑ τον Μάρτιο του περασμένου έτους. Από τον Φεβρουάριο, περισσότερα από 1 εκατομμύριο βαρέλια καυσίμων αεροσκαφών της Motor Oil Hellas έχουν επίσης πάει σε κυβερνητικούς και εταιρικούς αγοραστές στην Ιταλία, τη Γαλλία, την Ισπανία και τη Βρετανία, σύμφωνα με ναυτιλιακά αρχεία.

    Όπως αναφέρει η Washington Post, η ακριβής ποσότητα μαζούτ ρωσικής προέλευσης στα προϊόντα που αγοράζει το Αμερικανικό Πεντάγωνο από τη Motor Oil δεν ήταν δυνατό να προσδιοριστεί. Αυτά τα προϊόντα εξευγενίζονται χρησιμοποιώντας πολλαπλά συστατικά που δεν μπορούν όλα να εντοπιστούν μέσω της παραγωγής. Επίσης, δεν ήταν δυνατό να προσδιοριστεί εάν, σε κάποιο σημείο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, το μαζούτ από τη Ρωσία είχε επισημανθεί εκ νέου ως προερχόμενο από άλλη χώρα. Τα έγγραφα που περιγράφουν την προέλευση μιας αποστολής πετρελαίου, γνωστά ως πιστοποιητικά προέλευσης, δεν αποτελούν δημόσια αρχεία.

    Ο Joe Yoswa, εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Άμυνας Logistics του Πενταγώνου, που διαχειρίζεται τις αγορές καυσίμων για τον αμερικανικό στρατό, ανέφερε στην εφημερίδα πως η υπηρεσία «δεν γνωρίζει» για καύσιμα από τη Ρωσία που διοχετεύονται στον Έλληνα προμηθευτή της. Ο οργανισμός είπε ότι οι προμηθευτές του, συμπεριλαμβανομένης της Motor Oil Hellas, «είναι υπεύθυνοι για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τους ισχύοντες νόμους και κανονισμούς σχετικά με τις συναλλαγές με τη Ρωσία και τις ρωσικές εταιρείες» και «πρέπει να πιστοποιήσουν τη συμμόρφωσή τους με αυτούς τους νόμους και κανονισμούς ως μέρος της διαδικασίας εξαγοράς».

    Σύμφωνα με τον Yoswa, τα προϊόντα που εισέρχονται στα καύσιμα που αγοράζει από τη Motor Oil Hellas «υπόκεινται σε αλλαγές σε συνεχή βάση και μπορεί να διαφέρουν από τη μια παράδοση στην άλλη». Η ανίχνευση της προέλευσής  «για μια συγκεκριμένη παράδοση ραφιναρισμένου προϊόντος θα ήταν δύσκολη ή αδύνατη».

    Η Motor Oil Hellas σε ανακοίνωσή της ανέφερε ότι η εταιρεία «δεν αγοράζει, επεξεργάζεται ή εμπορεύεται ρωσικό πετρέλαιο ή προϊόντα. Όλες οι εισαγωγές της είναι πιστοποιημένες μη εγκεκριμένης προέλευσης.» Η εταιρεία δεν απάντησε σε συγκεκριμένες ερωτήσεις σχετικά με τη φύση αυτής της πιστοποίησης ή εάν λαμβάνει μέτρα για να διασφαλίσει ότι είναι ακριβής.

    Τουρκικοί κρατικοί αξιωματούχοι και εκπρόσωποι της Τουρκικής Εταιρείας Πετρελαίου, η οποία ανέλαβε την κυριότητα πολλών από τις αποστολές μαζούτ στο Dortyol, δεν απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με την προέλευση του καυσίμου.

    Αξιωματούχοι της Global Terminal Services , στην οποία ανήκουν οι εγκαταστάσεις του Dortyol, απάντησαν στην εφημερίδα ότι είναι απλώς ένας «μεσάζων» για την αποθήκευση προϊόντων και σε καμία περίπτωση δεν κατέχουν τα προϊόντα που αποθηκεύουν. Είπαν ότι δεν δέχονται αποστολές από πλοία υπό ρωσική σημαία και «συμμορφώνονται πλήρως με τους ισχύοντες τοπικούς και διεθνείς κανόνες και κανονισμούς», συμπεριλαμβανομένης της διατήρησης μιας «στιβαρής διαδικασίας συμμόρφωσης» σχετικά με τα καθεστώτα κυρώσεων.

    Σύμφωνα με τους κανόνες κυρώσεων, οι τουρκικές εγκαταστάσεις επιτρέπεται να δέχονται ρωσικά καύσιμα, σε αντίθεση με το ελληνικό διυλιστήριο.

    Σύμφωνα με τα εμπορικά αρχεία που εξέτασε η Washington Post, σε τουλάχιστον πέντε αποστολές φέτος από τη Ρωσία στο Dortyol, το μαζούτ φαίνεται πως ανήκε αρχικά στον ρωσικό πετρελαϊκό κολοσσό Rosneft. Μετά τη φόρτωσή του σε δεξαμενόπλοιο στη Μαύρη Θάλασσα, το φορτίο αγοράστηκε σε κάθε περίπτωση από μια εταιρεία με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Η κυριότητα του μαζούτ μεταβιβάστηκε αργότερα σε οντότητες που ελέγχονται από την τουρκική κρατική εταιρεία πετρελαίου και το προϊόν παραδόθηκε στην Dortyol.

    Εκπρόσωπος της Rosneft είπε ότι η εταιρεία δεν παρακολουθεί τον προορισμό των καυσίμων που πουλά, αλλά είναι σε «αυστηρή συμμόρφωση με τα γενικά αποδεκτά διεθνή πρότυπα». Η εταιρεία των ΗΑΕ, Fossil Trading FZC, δεν απάντησε σε αιτήματα για σχολιασμό.

    Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ, το οποίο διαχειρίζεται και επιβάλλει οικονομικές κυρώσεις, αρνήθηκε να απαντήσει σε συγκεκριμένες ερωτήσεις σχετικά με την προέλευση των προϊόντων που αγοράζει η αμερικανική κυβέρνηση από τη Motor Oil Hellas, αλλά εξέδωσε δήλωση μέσω της εκπροσώπου του, Μέγκαν Άπερ. «Είμαστε επικεντρωμένοι στο συντονισμό με τους συμμάχους και τους εταίρους μας για να μειώσουμε τα έσοδα της Ρωσίας από τις πωλήσεις πετρελαίου της και να περιορίσουμε την ικανότητα του Κρεμλίνου να χρηματοδοτήσει τον βάρβαρο πόλεμο κατά της Ουκρανίας, μεταξύ άλλων μέσω του ανώτατου ορίου τιμών στις θαλάσσιες εξαγωγές ρωσικών εξαγωγών ενέργειας», είπε. .

    Ο Brian O’Toole, συνεργάτης του Atlantic Council και πρώην ανώτερος σύμβουλος του Office of Foreign Assets Control (OFAC), το οποίο επιβλέπει τις κυρώσεις των ΗΠΑ, αλλά και άλλοι ειδικοί σε κυρώσεις, δήλωσαν ότι η αγορά καυσίμων που απλώς είχε αλλάξει το σήμα είναι απαγορευμένη για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια και τους πελάτες τους. Και οι αγοραστές μπορεί να θεωρηθούν υπεύθυνοι ακόμη και αν δεν γνώριζαν την προέλευση ενός δυνητικά επιτρεπόμενου αγαθού, είπαν. «Η OFAC έχει μακρά ιστορία επιβολής κυρώσεων σε ανθρώπους που θα έπρεπε να γνωρίζουν», είπε ο O’Toole.

    Διαβάστε επίσης

    Cyprus Confidential: Το μυστικό deal των 40 εκατ. δολαρίων του Πούτιν με τον Ρομάν Αμπράμοβιτς

    Μπορέλ: Την επόμενη εβδομάδα η παρουσίαση του 12ου πακέτου κυρώσεων προς τη Ρωσία

    Έρευνα των ΗΠΑ σε 30 διαχειριστές πλοίων για παραβιάσεις των πετρελαϊκών κυρώσεων στη Ρωσία



    ΣΧΟΛΙΑ