• Ενέργεια

    Ενεργειακή κρίση: Στα 750 δισ. ευρώ το κόστος απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο

    Βρυξέλλες: Πάνω από €4 δισ. στην Ελλάδα για την αντιμετώπιση της αύξησης των τιμών στην ενέργεια 


    Καθώς η Ευρώπη θέτει σε εφαρμογή τη νέα της ενεργειακή πολιτική για την αντικατάσταση του φυσικού αερίου που εισάγεται από τη Ρωσία, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο θα έχει μεγάλο κόστος.

    Ειδικότερα, σε πρόσφατη ανάλυση που δημοσίευσε το πρακτορείο Reuters αναφέρεται ότι το κόστος αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης θα είναι αντίστοιχο με εκείνο  του πακέτου ανάκαμψης από την πανδημία, ύψους 750 δισ. ευρώ. Επιπλέον νέες εκτιμήσεις της Citigroup δείχνουν ότι η Ευρωζώνη έχει ήδη υποστεί σημαντικό πλήγμα το οποίο δύσκολα θα αναστραφεί.

    Οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να επενδύσουν σημαντικά ποσά στην κατασκευή νέων υποδομών καθώς και σε επιδοτήσεις για να μετριάσουν τις επιπτώσεις στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις. Ωστόσο σημαντικό θα είναι και το κόστος εκτροπής της προμήθειας και των αλυσίδων εφοδιασμού μακριά από τη Ρωσία.

    Το υψηλό κόστος του LNG

    Η Ευρώπη μπορεί να βλέπει το LNG ως «κλειδί» για την ενεργειακή της ανεξαρτησία, όμως η κάλυψη της ζήτησης με υγροποιημένο φυσικό αέριο θα είναι αρκετά δαπανηρή.

    Ειδικότερα, η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να μειώσει τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία κατά 112 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα έως το τέλος του έτους, εκ των οποίων τα 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα θα αντικατασταθούν μέσω εισαγωγών LNG. Ωστόσο, το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι ακριβότερο από το ρωσικό αέριο ακόμη και υπό κανονικές συνθήκες ζήτησης, όμως τώρα οι τιμές του έχουν δεκαπλασιαστεί μέσα σε ένα χρόνο.

    Παγκόσμια τιμή LNG, πηγή TradingView

    Επιπλέον, το υγροποιημένο φυσικό αέριο απαιτεί εξειδικευμένες υποδομές, όπως ειδικά πλοία για τη μεταφορά του, εγκαταστάσεις «επαναεριοποίησης» για την μετατροπή του σε αέριo καθώς και την κατασκευή νέων τερματικών σταθμών αποθήκευσης. Υπενθυμίζεται ότι η χωρητικότητα των Ευρωπαϊκών terminals για την επεξεργασία LNG έχει αρχίσει να εξαντλείται καθώς τα περισσότερα λειτουργούν  πλέον σε πλήρη δυναμικότητα. Η Γερμανία ενέκρινε πρόσφατα σχέδια για την κατασκευή δύο νέων τερματικών σταθμών, αλλά η ολοκλήρωσή τους θα μπορούσε να διαρκέσει περισσότερο από τρία χρόνια.

    Όλη αυτή η τεχνολογία αυξάνει σημαντικά το κόστος της αντικατάστασης του ρωσικόυ αερίου με LNG, όμως εκτός από τις δαπάνες που απαιτούνται για τις τεχνικές υποδομές υπάρχει ακόμα η το ερώτημα της προμήθειας. Η παγκόσμια αγορά LNG, ανέρχεται σε περίπου στις 5.400TWh ετησίως, αλλά το μεγαλύτερο μέρος αυτής της δυναμικότητας έχει ήδη αγοραστεί, με μακροπρόθεσμα συμβόλαια, από χώρες όπως η Νότια Κορέα, η Κίνα και η Ιαπωνία. Η Ευρώπη θα πρέπει να ανταγωνιστεί αυτές τις χώρες για να εξασφαλίσει αξιόπιστες προμήθειες.

    Η Ευρώπη είχε σημειώσει επιτυχία στην εκτροπή των αμερικανικών φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου προς τα λιμάνια της στο ξεκίνημα του Ουκρανικού πολέμου. Όμως οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει πιθανότατα να υπογράψουν μακροπρόθεσμες συμβάσεις προκειμένου να κλειδώσουν τη ζήτηση.

    Ήδη αισθητές οι επιπτώσεις στην οικονομική ανάπτυξη της ευρωζώνης

    Την Παρασκευή η Citigroup ανακοίνωσε νέες μειωμένες εκτιμήσεις για την οικονομική ανάπτυξη της ευρωζώνης, λέγοντας ότι το σχέδιο για την απεξάρτηση από τις ρωσικές εισαγωγές για την ενέργεια, θα μπορούσε να αποτελέσει για χρόνια τροχοπέδη για την οικονομία του και θα καθυστερήσει μια γρήγορη ανάκαμψη από τα πλήγματα της πανδημίας.

    Ειδικότερα η χρηματιστηριακή εταιρεία εκτιμά ότι η αύξηση του ΑΕΠ της ευρωζώνης για το 2022 θα διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στο 2,2%, σημαντικά χαμηλότερα από την προηγούμενη εκτίμησή της για αύξηση 3,3%. Επιπλέον για το 2023, εκτιμά τώρα αύξηση 2,6%, έναντι του 2,8% που προέβλεπε προηγουμένως.

    «Τα τελευταία γεωπολιτικά γεγονότα θα μειώσουν πιθανότατα τις εξαγωγές της Ευρωζώνης, θα συμπιέσουν το πραγματικό εισόδημα των νοικοκυριών, θα κλονίσουν την εμπιστοσύνη των αγορών και συνεπώς τις επενδύσεις και θα διαταράξουν τις παραγωγικές διαδικασίες», δήλωσε ο οικονομολόγος της Citigroup Κρίστιαν Σουλτς. Επιπλέον πρόσθεσε ότι «η επαναδρομολόγηση των αλυσίδων εφοδιασμού μακριά από τη Ρωσία θα οδηγήσει ενδεχομένως σε εκτόπιση της προσφοράς και αύξηση των τιμών για αρκετά χρόνια».



    ΣΧΟΛΙΑ