F

Business

Εκρηκτικό κοκτέιλ-Ποιοι ποντάρουν στην άνοδο της ναυτιλίας;


Χρονιά καταστροφής και…. χρονιά ευκαιρίας αναμένεται το 2016 για τη ναυτιλία , με τις τιμές σήμερα να βρίσκονται  στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 10-15 χρόνων και…οι τολμηροί ας προσέλθουν να …ποντάρουν. Με το διεθνές περιβάλλον να γίνεται όλο και πιο απρόβλεπτο και να μοιάζει με κινούμενη άμμο, δημιουργώντας κινδύνους και ευκαιρίες για τολμηρούς παίκτες, φαίνεται πως στη  ναυτιλία παίζεται φέτος ένα σκληρό παιχνίδι που θα βγάλει αρκετούς χαμένους αλλά και…μεγάλους νικητές.

Οι εξελίξεις στην τιμή του δολαρίου και την πτώση του πετρελαίου, οι επιπτώσεις του χαμηλού πετρελαίου στις διεθνείς επενδύσεις, τα κρυμμένα μυστικά για την ανάπτυξη  της Κίνας που… φανερώνονται και τέλος  ο γρίφος για τις αμερικάνικες εκλογές…που μπορούν να φέρουν ακόμη και πόλεμο…κάνουν απρόβλεπτο το αύριο και δύσκολα τα πονταρίσματα.

12583744_10207669824597837_1003026958_n

«‘Θα αγοράζατε το 2009 ένα πλοίο 70 εκ. ευρώ; Σήμερα το ίδιο πλοίο θα το αγοράζατε στα 7 εκ.ευρώ;» ρωτήθηκαν οι εφοπλιστές του πάνελ του ναυτιλιακού συνεδρίου χθες και ο καπεταν Π. Τσάκος απάντησε «τότε ναι το αγοράσαμε στα 70 εκ.και τώρα το σκεφτόμαστε στα 7 εκ.»….

Στις σημερινές τιμές, χάνονται εκατομμύρια, οι τιμές των πλοίων έχουν αποδεκατιστεί, τα πλοία μπαίνουν μέσα  και οι επιλογές για τους πλοιοκτήτες είναι είτε να τα δέσουν ή να τα δώσουν για σκραπ αν είναι μιας ηλικίας για να γλιτώσουν τη χασούρα.

vafias22

«Για φορτηγά και κοντέινερς το βιβλίο παραγγελιών είναι τρομακτικό και την πληρώνουμε όσoι έχουμε φορτηγά. Αν το τραβήξουν οι τράπεζες θα έχουμε κλεισίματα…» σημείωσε ο κ. Χ.Βαφειάς.

IMG_4123[1]

Για να εξισορροπηθεί η αγορά σημείωσε η Εύα Τζίμα Head of Research στην Intermodal, πρέπει όχι μόνο να μην υπάρξει αύξηση αλλά και να μειωθεί ο στόλος κατά 3-4%. Οπως ανέφερε   το ενεργό τονάζ που αυτή τη στιγμή «είναι στο νερό» είναι 800 εκ. τόνοι. Επιπλέον 120 εκ. τόνοι είναι στο βιβλίο παραγγελιών, ενώ 90 εκ. τόνοι αναμένεται να παραδοθούν φέτος. Οπως είπε είναι μειωμένες οι προσδοκίες φέτος στη μεταφορά φορτίου αφού εκτιμάται ότι θα αυξηθεί 1% ενώ  στόλος να αυξηθεί κατά 3%. «Τις πρώτες 26 ημέρες του Ιανουαρίου έχουν παραδοθεί 2,5 εκ. τόνοι ξηρού φορτίου ενώ 3,5 εκ.τόνοι έχουν σκραπαριστει με ηλικία τα 17 χρόνια» σημείωσε η κα Τζίμα, σχολιάζοντας ότι αυτό είναι καλό σημάδι, ενώ πλέον έχουν σταματήσει και οι παραγγελίες».

IMG_4125[1]

Για όσους μπορούν να αγοράσουν πλοία σε αυτές τις τιμές η σημερινή συγκυρία κρύβει μια ευκαιρία ανέφερε ο Βασίλης Καρατζάς CEO της Karatzas Marine Advisors, ο οποίος τόνισε ότι υπάρχουν επενδυτικά κεφάλαια που διαθέτουν σημαντικά ποσά για να επενδύσουν σε πλοία αλλά δεν ενδιαφέρονται για μικρές επενδύσεις σε μεμονωμένα πλοία. «Θέλουν να επενδύσουν ποσά της τάξης των 120 εκ. ευρώ, όχι 2-3 εκ. ευρώ για ένα πλοίο».

Varouxakis

Μιλώντας για επενδύσεις και για ρίσκα ο Ιων Βαρουξάκης της FreeSeas Inc. θυμήθηκε «το 2003 αγοράσαμε το πρώτο μας πλοίο 6 εκ. ευρώ και τότε άρχισε η άνοδος. Το 2004 έκανε 12,5 εκ. ευρώ. Τότε όμως, …δεν ξέραμε, τώρα…, όσο πιο πολλά ξέρεις τόσο μικρότερα ρίσκα παίρνεις».

Συνεργασίες

tsakos_1_zps6a28fa70

Υπάρχουν περιθώρια για εξαγορές και συγχωνεύσεις στην ελληνική ναυτιλία τώρα που πιέζεται; Η πλειοψηφία του πάνελ αναφέρθηκε στη νοοτροπία του Έλληνα που δεν μπορεί να συνεργάζεται και προτιμά μόνος του  να κάνει επιλογές και να έχει την ευθύνη. Μια άλλη διάσταση όμως έδωσε ο καπετάν Π. Τσάκος που όπως με όλες τις παρεμβάσεις του για άλλη μια φορά έδωσε άλλο τόνο στη συζήτηση και κέρδισε το κοινό: » Δεν υπάρχουν μόνο οι εξαγορές, υπάρχουν και οι συνεργασίες. Μπορούμε να κάνουμε pools ή άλλες μορφές συνεργασίας. Να συνεννοούμαστε. Παλιά το κάναμε συχνά και είναι ωφέλιμο»….

 


ΣΧΟΛΙΑ