• Business

    Εφορία: Οδηγός επιβίωσης εάν έχετε εκκρεμείς υποθέσεις για εισοδήματα του 2001-2008 (έως σήμερα)

    φορολογικές δηλώσεις


    Τι ακριβώς ισχύει τελικά για όσους βρίσκονται στα “κατάστιχα” της λίστας Λαγκάρντ, της λίστας Μπόργιανς και άλλων λιστών φοροδιαφυγής; Ποιοι μπορούν να πιαστούν στα “δίχτυα” της εφορίας και ποιοι μπορούν να αισθάνονται ασφαλείς, καθώς τα όποια αδικήματά τους έχουν παραγραφεί;

    Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τους αναδρομικούς φοροελέγχους και την πενταετή παραγραφή έθεσε το πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορούν να γίνονται οι έλεγχοι για φοροδιαφυγή, όμως στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αναζητούν “παραθυράκια” που μπορούν να κρατήσουν… ζωντανές τις λίστες φοροδιαφυγής, ακόμα και για υποθέσεις που χρονολογούνται από το μακρινό 2001. Σε αυτό το πλαίσιο κινείται και η πρόσφατη απόφαση που υπέγραψε ο επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής, δίνοντας διευκρινίσεις για το ποιες φορολογικές υποθέσεις εξετάζονται κατά προτεραιότητα από τους ελεγκτές, ενώ αναμένεται και διευκρινιστική εγκύκλιος που θα εξειδικεύει ακόμα περισσότερο τις λεπτομέρειες της διαδικασίας.

    Σύμφωνα λοιπόν με την απόφαση Πιτσιλή, ανάλογα με την οικονομική χρήση που αφορά η κάθε υπόθεση φοροδιαφυγής, ισχύουν τα εξής:

    • Υποθέσεις που χρονολογούνται από την περίοδο 2001-2005, δηλαδή 15 χρόνια πριν, μπορούν να ξανανοίξουν μόνο αν δεν έχει υποβληθεί φορολογική δήλωση, καθώς σε αυτήν την περίπτωση η παραγραφή είναι 15ετής. Άρα, οι υποθέσεις του 2001 που υπόκεινται σε 15ετή παραγραφή θα παραγραφούν μετά το πέρας της 31ης Δεκεμβρίου του 2017. Πάντως, εκτιμάται ότι οι περιπτώσεις αυτές είναι πολύ λίγες.
    • Για υποθέσεις της περιόδου 2006-2008 η κατάσταση είναι πιο περίπλοκη. Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, παρότι η πενταετία έχει παρέλθει προ πολλού, και πάλι μπορούν να γίνουν έλεγχοι για τέτοιες υποθέσεις, εφόσον υπάρχουν “συμπληρωματικά στοιχεία”. Τι συνιστά όμως “συμπληρωματικό στοιχείο”; Στην ΑΑΔΕ ποντάρουν στη λίστα των εμβασμάτων που έχουν δώσει οι ελληνικές τράπεζες, για την οποία καλείται το Συμβούλιο της Επικρατείας να αποφασίσει, πιθανότατα στις αρχές του επόμενου μήνα, αν αποτελεί “συμπληρωματικό στοιχείο” που αναιρεί την παραγραφή ή αντίθετα δε λογίζεται ως τέτοιο, με το σκεπτικό ότι ήταν ανέκαθεν διαθέσιμο από τις τράπεζες και απλά το Δημόσιο άργησε να το ζητήσει. Σημειωτέον ότι σε αυτήν την περίπτωση προβλέπεται δεκαετής παραγραφή, και άρα η 31η Δεκεμβρίου του 2017 θα είναι η τελευταία μέρα πριν την παραγραφή για τη χρήση 2006.

    • Για τις υποθέσεις από το 2008 ως το 2011 υπάρχει επίσης ένα “παραθυράκι”, καθώς η απόφαση της ΑΑΔΕ αναφέρει ότι και σε αυτές τις περιπτώσεις, παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει έως και δέκα χρόνια, μπορούν να προχωρήσουν οι έλεγχοι εφόσον διαπιστωθεί φοροδιαφυγή. Πρόκειται για υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής, για τις οποίες η παραγραφή επιμηκύνθηκε από τα 5 στα 20 χρόνια, και η πενταετής παραγραφή δεν είχε επέλθει πριν την 1η Ιανουαρίου του 2014, όταν και τέθηκε σε ισχύ ο νέος Κώδικας Φορολογικών Διαδικασιών. Άρα και σε αυτήν την περίπτωση, οι φορολογούμενοι είναι εκτεθειμένοι.
    • Για τις υποθέσεις από το 2011 και μετά, αυτές δεν έχουν παραγραφεί (η χρήση 2011 παραγράφεται στις 31 Δεκεμβρίου του 2017) και οι έλεγχοι θα διεξάγονται κανονικά και χωρίς να χρειάζονται… παραθυράκια.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Νίκος Καραμούζης: H εμπιστοσύνη προς τις ελληνικές τράπεζες αρχίζει να αποκαθίσταται

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τράπεζα Πειραιώς: Υπ΄ ατμόν τα υψηλόβαθμα στελέχη «που έβαλαν την υπογραφή τους»

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Νέα…Eldorado Gold: Στον αέρα η αγορά φαρμάκου με αιφνιδιαστική τροπολογία



    ΣΧΟΛΙΑ