• Business

    Διόδια: Τι απαντούν οι παραχωρησιούχοι για τις επικείμενες αυξήσεις τιμών

    Χρήστος Σταϊκούρας (υπουργός υποδομών και μεταφορών), Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλκατωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Παναγιώτης Παπανικόλας (Vinci)


    Τις δικές τους απαντήσεις δίνουν οι παραχωρησιούχοι, που διαχειρίζονται τους μεγάλους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους και από χθες έχουν βρεθεί στο προσκήνιο σχετικά με τις επικείμενες αυξήσεις στα διόδια που αναμένεται να αγγίξουν το 12% και θα τεθούν σε εφαρμογή από την 1η Σεπτεμβρίου.

    Πιο συγκεκριμένα, πηγές με πολύ καλή γνώση των όσων έχουν συμβεί από τα τέλη του περασμένου έτους, όταν με παρέμβαση και εντολή της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου υποδομών και μεταφορών οι ετήσιες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων δεν εφαρμόστηκαν, μιλούν στο mononews σχετικά με τη «ξαφνική» ανακοίνωση που εξέδωσε προχθές το υπουργείο.

    Σχολιάζουν, ότι σε καμία περίπτωση δε δρουν μονομερώς, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, καθώς η πρόθεση αύξησης των τιμών στις παραχωρήσεις που λειτουργούν με χιλιομετρική χρέωση, έχει γίνει γνωστή στο υπουργείο κατά τη διάρκεια των δύο συναντήσεων του προηγούμενου μήνα.

    Σχετικά με το εάν θα πραγματοποιηθεί νέα συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου υποδομών και μεταφορών για να βρεθεί μία κοινά αποδεκτή λύση, οι ίδιες πηγές απαντούν ότι δεν έχει κανονιστεί κάτι τέτοιο στο άμεσο μέλλον, ενώ το ίδιο αναφέρουν και πηγές του υπουργείου.

    «Η ανακοίνωση ήταν έκπληξη για εμάς-Έχουμε διαφυγόντα κέρδη»

    Οι ίδιες πηγές προσθέτουν  ότι η ανακοίνωση τους προκάλεσε έκπληξη και ότι εφαρμόζουν όσα τους επιτρέπουν οι όροι των υπογεγραμμένων συμβάσεων παραχώρησης, οι οποίοι αποτελούν νόμους του κράτους.

    Επιπλέον, κάνουν λόγο για διαφυγόντα κέρδη κατά τη διάρκεια των οκτώ μηνών που έχουν περάσει από την παρέμβαση για τη διατήρηση των τιμών στα επίπεδα του 2022, ενώ δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να ζητήσουν αποζημιώσεις. Υποστηρίζουν, επίσης, ότι οι παραχωρήσεις είναι συμβάσεις 30ετους διάρκειας, οι οποίες στηρίζονται σε σφικτά χρηματοοικονομικά μοντέλα και αυστηρό τραπεζικό δανεισμό, με αποτέλεσμα οι απώλειες εσόδων να αποτελούν κόκκινη σημαία για τις τράπεζες.

    Αυτό συμβαίνει, διότι, σύμφωνα με τα όσα δηλώνουν οι ίδιες πηγές, τα κόστη των υλικών και των καυσίμων έχουν αυξηθεί σημαντικά με βασικότερα το ρεύμα (έχει καταγραφεί αύξηση τιμών 107%), και τα υλικά για τα έργα συντήρησης μαζί με τα καύσιμα των οχημάτων περιπολίας, για τα οποία το κόστος έχει τριπλασιαστεί.

    Τονίζουν, μάλιστα, ότι το υπουργείο ενδέχεται να επιδιώκει την επέκταση του παγώματος των αυξήσεων τουλάχιστον έως και τον Οκτώβριο, καθώς τότε θα πραγματοποιηθούν οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, και οι μετακινήσεις των πολιτών αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά.

    Υπουργείο υποδομών: Εξετάζουμε εναλλακτικές λύσεις

    Το υπουργείο υποδομών στην αυστηρή προχθεσινή του ανακοίνωση κάνει λόγο για αναξιοπιστία των παραχωρησιούχων, οι οποίοι ύστερα από δύο συναντήσεις με την ηγεσία ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους για την αύξηση των τιμών των διοδίων καθώς ενημέρωσαν τον επικεφαλής της αρμόδιας Διεύθυνσης Δ17 με τον οποίο, όπως προσθέτει το υπουργείο, ποτέ δε συνομίλησαν.

    Μάλιστα, το υπουργείο βάζει στο κάδρο όλες τις μεγάλες οδικές παραχωρήσεις της χώρας, δηλαδή τη Νέα Οδό, την Κεντρική Οδό, την Ολυμπία Οδό, το Μορέα και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, που διαχειρίζονται μεγάλοι ελληνικοί και διεθνείς όμιλοι, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Vinci και Hochtief ενώ κατονομάζει και τους εκπροσώπους τους.

    Πηγές του υπουργείου που μίλησαν στο mononews αναφέρουν ότι υπάρχει ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με τις εταιρείες που διαχειρίζονται τις παραχωρήσεις και ότι αναζητούνται ρεαλιστικές λύσεις, ώστε να μην επιβαρυνθούν οι πολίτες για το 2023.

    Σχετικά με το αν εξετάζεται η λύση των αποζημιώσεων ή της κρατικής επιχορήγησης, το υπουργείο απαντά ότι δεν έχε προταθεί κάτι τέτοιο, αλλά εξετάζεται η υιοθέτηση μέτρων για τη φορολογική ελάφρυνση των εταιριών.

    Γιατί αυξάνονται τα διόδια

    Το ζήτημα για τις αυξήσεις στα διόδια είχε εμφανιστεί από το φθινόπωρο του 2022 και η τότε ηγεσία του υπουργείου υποδομών είχε διαπραγματευτεί με τους παραχωρησιούχους και πέτυχε στα τέλη του ίδιου έτους να «παγώσουν» οι τιμές τουλάχιστον για το Α΄Εξάμηνο του 2023.

    Οι αυξήσεις αυτές προκύπτουν από το γεγονός ότι οι τιμές των διοδίων υπολογίζονται ετησίως βάσει του Δείκτη Καταναλωτών. Γεγονός και το οποίο σημαίνει, ότι μία χρονιά καλπάζοντος πληθωρισμού, όπως το 2022, θα συνεπάγεται και αντίστοιχες αυξήσεις στα διόδια. Να σημειωθεί ότι η τακτική αυτή είχε οδηγήσει στο παρελθόν σε μικρές αυξήσεις ή ακόμα και μειώσεις των διοδίων κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.

    Αναλυτικότερα η διαδικασία που ακολουθείται είναι η εξής. Το Σεπτέμβριο κάθε έτους γίνεται ο υπολογισμός των ανατιμήσεων και αυτός γνωστοποιείται στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ17). Στη συνέχεια οι νέες τιμές τίθενται σε εφαρμογή από τη 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους, αλλά μέχρι στιγμής αυτό δεν έχει γίνει για το 2023.

    Διαβάστε επίσης

    Διόδια: Αυξήσεις φωτιά έως και 14% για το 2023 – mononewsTV

    Κόντρα Υπ. Υποδομών με Παραχωρησιούχους για τα διόδια: Προχωρούν «μονομερώς» σε αυξήσεις από τον Σεπτέμβριο



    ΣΧΟΛΙΑ