• Business

    Διόδια: Ο χάρτης των αυξήσεων από το 2024

    Nίκος Ταχιάος, Υφυπουργός Υποδομών

    Nίκος Ταχιάος, Υφυπουργός Υποδομών


    Νέες αυξήσεις αναμένονται να εφαρμοστούν σε όλους τους οδικούς άξονες που τελούν υπό παραχώρηση στην Ελλάδα πλην της Αττικής Οδού από τις αρχές του 2024, όπως ανέφερε πρόσφατα  ο υφυπουργός υποδομών Νίκος Ταχιάος.

    Πρόκειται για μία αύξηση της τάξης του 3% με 4% και απέχει σε μεγάλο βαθμό από το 14% που όφειλε να εφαρμοστεί για φέτος βάσει των όρων των συμβάσεων παραχώρησης, αλλά πάγωσε ύστερα από την πολιτική παρέμβαση της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου υποδομών και μεταφορών.

    Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι για την μετακίνηση από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη ένας οδηγός επιβατικού ΙΧ  θα πρέπει να πληρώσει επιπλέον 1,25 ευρώ με το τελικό τίμημα να ανέρχεται στα 32 ευρώ, ενώ μαζί με την επιστροφή η αύξηση ανέρχεται στα 2,5 ευρώ με το τελικό ποσό να διαμορφώνεται στα 65,2 ευρώ.

    Ένα άλλο παράδειγμα είναι η διαδρομή Αθήνα-Πάτρα, με τα διόδια μόνο για το πήγαινε θα ανέρχονται στα 12 ευρώ, ενώ για την μετακίνηση στην Πάτρα και την επιστροφή στην Αθήνα θα χρειαστεί το διπλάσιο ποσό.

    Υπενθυμίζεται ότι εάν είχαν εφαρμοστεί οι αυξήσεις για φέτος τότε η το Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα είχε εκτοξευθεί από τα 31,35 ευρώ που είναι σήμερα στα 35,7 ευρώ, ενώ η μετακίνηση και η επιστροφή από τη συμπρωτεύουσα θα ξεπερνούσε τα 71 ευρώ. Όσον αφορά το Αθήνα-Πάτρα το κόστος θα ανερχόταν στα 13,2 ευρώ ανά κατεύθυνση, επομένως η μετακίνηση με επιστροφή θα κοστολογούταν στα 26,4 ευρώ.

    Γιατί αυξάνονται τα διόδια – Ποιες εταιρείες διαχειρίζονται τους αυτοκινητοδρόμους

    Να σημειωθεί ότι η αύξηση αυτή προκύπτει από το γεγονός ότι οι παραχωρησιούχοι κάθε έτος ενημερώνουν από το Σεπτέμβριο της τρέχουσας χρονιάς την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου υποδομών σχετικά με την αύξηση ή τη μείωση των διοδίων. Το εν λόγω ποσό βασίζεται στους δείκτες τιμών καταναλωτή, ενώ η διαδικασία αυτή και η εφαρμογή των αυξήσεων αποτελεί όρο των συμβάσεων παραχώρησης, οι οποίες έχουν κυρωθεί από τη Βουλή και είναι νόμοι του κράτους.

    Όσον αφορά τους οδικούς άξονες που θα δούμε αυξήσεις αυτοί είναι οι Ολυμπία Οδός, η Κεντρική και Νέα Οδός, ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου. Σε αυτές συμμετέχουν η γαλλική Vinci, η γερμανική Hochtief καθώς και μεγάλοι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ.

    Αναλυτικότερα στην Ολυμπία Οδό το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής έχει η Vinci (29,9%) και ακολουθούν ο ΑΒΑΞ (19,1%), ενώ οι Hochtief, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Ελλάκτωρ κατέχουν έκαστη από 17%.

    Η γαλλική Vinci διαθέτει, επίσης, τη μεγαλύτερη συμμετοχή στη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου (72,3%) ενώ η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις του Ομίλου Ελλάκτωρ διαθέτει το υπόλοιπο 27,7%. Υπενθυμίζεται ότι στη γέφυρα συμμετείχε και ο Όμιλος ΑΒΑΞ με ποσοστό 20,5% αλλά προχώρησε το Νοέμβριο στην πώλησή του στους άλλους δύο μετόχους με τίμημα 60 εκατ. Ευρώ.

    Ένας άλλος οδικός άξονας με ισχυρή διεθνή παρουσία είναι ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου στον οποίο το μεγαλύτερο ποσοστό έχει η Hochtief (38,9 %), και ακολουθούν οι ΑΒΑΞ (23,6%), ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (22,2%) και η Vinci (15,3%).

    Όσον αφορά την Κεντρική και τη Νέα Οδό διαχειριστής τους είναι εξ ολοκλήρου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με αντίστοιχες εταιρείες να είναι θυγατρικές του ισχυρού ελληνικού ομίλου.

    Το πάγωμα των διοδίων και η μάχη με τους παραχωρησιούχους

    Ο δρόμος για να καταλήξουμε στην αύξηση του 3%-4% χωρίς να υπάρξει ενσωμάτωση του 14% ήταν γεμάτος εμπόδια και μερικοί εκ των παραχωρησιούχων, κυρίως οι ξένες εταιρείες όπως είχε διαρρεύσει, πίεζαν για την εφαρμογή των αυξήσεων από το Β Εξάμηνο.

    Το χρονικό των διαπραγματεύσεων του υπουργείου υποδομών με τους παραχωρησιούχους ξεκίνησε από το περασμένο φθινόπωρο με υπουργό τότε τον Κώστα Αχ. Καραμανλή και αρμόδιο υφυπουργό υποδομών το Γιώργο Καραγιάννη.

    Ύστερα από αρκετές συναντήσεις στο υπουργείο υποδομών οι παραχωρησιούχοι δέχτηκαν να μην εφαρμόσουν για το 2023 τις αυξήσεις, αλλά είχαν ενημερώσει την αρμόδια υπηρεσία.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι η πορεία για το πάγωμα των αυξήσεων δεν ήταν ομαλή καθώς η ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε  που διαχειρίζεται τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου ανακοίνωσε ότι θα αυξήσει το κόστος του μηνιαίου πακέτου διελεύσεων από τα 242,56 ευρώ (σ.σ. Τιμή του 2022 για 24-45 διελεύσεις) στα 295 ευρώ για το 2023. Ωστόσο, ο τότε υφυπουργός υποδομών απαντώντας τον Ιανουάριο σε σχετική ερώτηση στη Βουλή ανέφερε ότι υπήρξε επικοινωνία με την εταιρεία διαχείρισης και το ποσό μειώθηκε κατά 10 ευρώ.

    Στη συνέχεια δεν υπήρξαν παρόμοια επεισόδια έως τον περασμένο Αύγουστο όταν το υπουργείο με ανακοίνωσή του ανέφερε ότι οι παραχωρησιούχοι θα προχωρήσουν μονομερώς σε αύξηση των τιμών με αποτέλεσμα να ανέβουν οι τόνοι.

    Ωστόσο, ύστερα από την καταστροφική πλημμύρα Daniel, το ζήτημα ξαναμπήκε στον πάγο και όπως φαίνεται θα αναμένουμε χαμηλότερες αυξήσεις από το 2024.

    Διαβάστε επίσης

    ΑΚΤΩΡ: Στα 140 εκατ. τα έργα για την Εγνατία Οδό – Ποια σύμβαση κλείδωσε

    Υπουργείο Υποδομών: Νέοι διαγωνισμοί €790 εκατ. για τον ΟΑΣΑ και πράσινα λεωφορεία

    Έρχονται αυξήσεις στα διόδια από τις αρχές 2024 – Τι θα ισχύσει στους οδικούς άξονες



    ΣΧΟΛΙΑ