array(0) {
}
        
    
Menu
-0.18%
Τζίρος: 94.33 εκατ.

Ο ΟΠΑΠ γεμίζει τις σχολικές τσάντες με ελπίδα

Business

ΔΑΑ: Οι πρωτιές της κίνησης που επιτάχυναν το χρονοδιάγραμμα επέκτασης του αεροδρομίου

Έτος-ορόσημο το 2024 για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών καθώς η συνολική επιβατική κίνηση έφτασε τα 31,85 εκατ. (+13,1% σε σχέση με το 2023), το υψηλότερο επίπεδο στην ιστορία του αεροδρομίου. Η ανοδική πορεία της κίνησης συνεχίστηκε και το 2025: τον Αύγουστο διακινήθηκαν 3,88 εκατ. επιβάτες (+6,7%), ενώ στο οκτάμηνο Ιαν–Αυγ η κίνηση ανήλθε σε 22,71 εκατ. (+6,8% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024). Στο ίδιο διάστημα, οι πτήσεις ανήλθαν σε 191.165 (+5,9%). Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν την ανθεκτικότητα της ζήτησης για την Αθήνα και την δυναμική της ως προορισμού καθόλη τη διάρκεια του έτους.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το 2024 ο ΔΑΑ ξεχώρισε σημειώνοντας την υψηλότερη αύξηση επιβατικής κίνησης ανάμεσα στα μεγάλα αεροδρόμια της κατηγορίας του (25–40 εκατ. επιβάτες), καθώς και την υψηλότερη αύξηση διασυνδεσιμότητας (+33% σε σχέση με το 2019) και απέσπασε το ACI EUROPE Best Airport Award 2025, λαμβάνοντας εξαιρετικά σχόλια για την ικανότητά του να διαχειρίζεται την εποχικότητα, να ενισχύει τη διασυνδεσιμότητα και να προωθεί τον προορισμό μέσω στρατηγικών συνεργασιών.

1

Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το Πρόγραμμα Επέκτασης του Αεροδρομίου (ΑΕΡ) ύψους €1,3 δις. (σε τιμές 2024) προέβλεπε την σταδιακή επέκταση των υποδομών του ΔΑΑ. Ωστόσο η διοίκηση, ανταποκρινόμενη στη ζήτηση, επιτάχυνε το χρονοδιάγραμμα ενοποιώντας τα στάδια με στόχο έως το 2032 το αεροδρόμιο να μπορεί να εξυπηρετήσει 40 εκατ. επιβάτες. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μεγάλης κλίμακας έργα αναβάθμισης του κύριου και του δορυφορικού τερματικού σταθμού ( περιοχές check-in, ασφάλειας, αναμονής και εμπορικών χώρων), στοχεύοντας στην αναβάθμιση της συνολικής εμπειρίας των επιβατών και προσφέροντας μεγαλύτερη άνεση. Ο διαγωνισμός για το κατασκευαστικό στάδιο του κύριου και του δορυφορικού τερματικού σταθμού διεξάγεται με βάση το μοντέλο Early Contractors’ Involvement (EC).

Στην ίδια κατεύθυνση έχει ήδη δρομολογηθεί ο νέος πολυώροφος χώρος στάθμευσης (προϋπολογισμού περίπου €100 εκατ.). Οι εργασίες κατασκευής του έχουν ήδη ξεκινήσει από τον Ιούλιο 2025. Το κτίριο, το οποίο κατασκευάζεται απέναντι από τον κύριο τερματικό σταθμό, θα διαθέτει επτά επίπεδα εξυπηρέτησης οχημάτων, με 3.365 θέσεις και συνολικό εμβαδόν 98.600 τ.μ., καλύπτοντας τόσο τις βραχυχρόνιες όσο και τις μακροχρόνιες ανάγκες στάθμευσης. Η ολοκλήρωση αναμένεται το β’ τρίμηνο του 2027. Παράλληλα, στο βόρειο τμήμα της πίστας διαμορφώνεται χώρος για 32 νέες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, επίσης με ορίζοντα ολοκλήρωσης το β’ τρίμηνο του 2027.

Η χρηματοδότηση του AEP καλύπτεται κατά κύριο λόγο από δανεισμό —ο οποίος έχει ήδη εξασφαλιστεί σε σημαντικό βαθμό— και εν μέρει από το Πρόγραμμα Επανεπένδυσης Μερίσματος (Scrip Dividend). Η στρατηγική αυτή εξασφαλίζει την απρόσκοπτη διεξαγωγή του έργου καθώς και την ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου.

Παράλληλα, η εταιρεία αεροδρομίου δραστηριοποιείται σημαντικά και στον τομέα της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας. Με την πρωτοβουλία του ROUTE 2025, ο ΔΑΑ έχει δεσμευτεί ήδη από το 2019 να υλοποιήσει έως το τέλος του 2025 – 25 δηλαδή χρόνια νωρίτερα από το στόχο που έχει θέσει ο κλάδος- όλες τις ενεργειες που θα έχουν ως αποτέλεσμα την εκμηδένιση των εκπομπών άνθρακα.

Συγκεκριμένα, η υλοποίηση της πρωτοβουλίας στηρίζεται στις εξής ενέργειες:

  • Αυτοπαραγωγή, αποθήκευση και ιδιοκατανάλωση πράσινης ενέργειας εντός του αεροδρομίου.
  • Κατάργηση χρήσης φυσικού αερίου για θέρμανση, με μετάβαση σε αντλίες θερμότητας.
  • Αντικατάσταση του στόλου οχημάτων με ηλεκτρικά, με προτεραιότητα αυτά που έχουν υψηλή χρήση και μεγαλύτερη περιβαλλοντική επιβάρυνση.

Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών

Ως συνολική αποτίμηση, το οικονομικό αποτύπωμα του ΔΑΑ παραμένει ισχυρό: σύμφωνα με τη μελέτη ΙΟΒΕ, ο ΔΑΑ συνεισφέρει €8,6 δισ. στο ΑΕΠ (3,8%), 214.000 θέσεις εργασίας (4,2% της απασχόλησης) και €2,7 δισ. σε δημόσια έσοδα. Πρόκειται για αξία που διαχέεται σε όλη τη χώρα, στηρίζοντας τουρισμό, μεταφορές και υπηρεσίες.

Συμπέρασμα: Ισχυρή κίνηση, ευρωπαϊκή πρωτιά, στοχευμένη επέκταση και ξεκάθαρη διαδρομή προς το Net Zero. Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών παραμένει μοχλός ανάπτυξης για την Αθήνα και την Ελλάδα — με πράξεις, νούμερα και έργα που υλοποιούνται.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΔΑΑ: Έρχονται 12 νέες συνδέσεις στο β’ εξάμηνο του 2025 – Η στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου και οι νέες προοπτικές
H σούζα της Optima, ποιος πουλάει ΕΛΠΕ και Ευρώπη, το εντυπωσιακό σενάριο για Metlen, τα 4 σπίτια του Τσίπρα, το mansion Τοπούζογλου στις Σπέτσες και ποιος αγόρασε βίλα στο Ελληνικό
ΔΑΑ: Ισχυρή η επιβατική κίνηση, θετικές οι προοπτικές ανάπτυξης – Στο +5% τα έσοδα το α’ εξάμηνο του 2025
ΔΑΑ: Αύξηση εσόδων 5% στο πρώτο εξάμηνο του 2025 – Στο -0,6% τα EBITDA
Buy, Hold or Sell: Άμεση ανάλυση για ΑΒΑΞ, ΑΔΜΗΕ, ΔΑΑ, ΔΕΗ, Intracom, Quest, ΜΟΗ, ΠΛΑΘ, Φουρλής, Nike και Nvidia
ΔΑΑ: 22,71 εκ. επιβάτες πέρασαν από το Eλ. Βενιζέλος το τελευταίο 8μηνο – Αυξημένη επιβατική κίνηση τον Αύγουστο
Buy, Hold or Sell: Άμεση ανάλυση για BIO, ΔΑΑ, ΕΛΠΕ, Fourlis
Τι συμβαίνει με Motor Oil, Jumbo, ΓΕΚΤΕΡΝΑ, ΟΤΕ, Metlen, , ΔΑΑ, Cenergy, Κύπρου
Σε τροχιά ανάκαμψης οι διακοπές των Ελλήνων: Ανοδική κίνηση στα ταξίδια φέτος
Buy, Hold or Sell: Άμεση ανάλυση για OPTIMA BANK, ALPHA BANK, ΔΑΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, EUROBANK και DIANA SHIPPING