• Business

    Nestle: Γιατί εμφανίζεται με την λογική… του Σκρουτζ Μακ Ντακ και αγνοεί 10 εκ. Έλληνες;

    Παύλος Κιόρτσης, Διευθύνων Σύμβουλος της Nestle Hellas,

    Παύλος Κιόρτσης, Διευθύνων Σύμβουλος της Nestle Hellas,


    Εδώ και μερικά χρόνια, η Nestle προωθεί ένα πρόγραμμα εταιρικής ευθύνης ονόματι “Νοιάζομαι”. Πρόκειται για μια πραγματικά σοβαρή καμπάνια, στο πλαίσιο της οποίας διοργανώνονται αξιέπαινες ενέργειες όπως αυτή που “τρέχει” αυτές τις μέρες, με την εταιρεία να προσφέρει μερίδες φαγητού στη Μη Κυβερνητική Οργάνωση Μπορούμε για κάθε κουπόνι επιβράβευσης που εκτυπώνουν οι πελάτες-μέλη της. Όμως μήπως τελικά η Nestle (Λουμίδης, Nescafe, Nespresso) δεν… “νοιάζεται” τόσο για την ελληνική κοινωνία όσο θέλει να μας κάνει να πιστέψουμε;

    Όπως γράφαμε την περασμένη εβδομάδα στο mononews.gr η Nestle προανήγγειλε λίγες μέρες πριν το τέλος του χρόνου αυξήσεις στην τιμή των προϊόντων καφέ που κυκλοφορεί στην ελληνική αγορά από την 1η Ιανουαρίου του 2017, οι οποίες θα φτάσουν ακόμα και το 30% (!), επικαλούμενη την επιβολή νέου φόρου στον καφέ.

    Πρόκειται για έναν φόρο που όλοι συμφωνούν ότι είναι άδικος και επιβαρύνει αδικαιολόγητα τους καταναλωτές, μετατρέποντας σε… πολυτέλεια ένα προϊόν που για τους περισσότερους από εμάς αποτελεί απαραίτητο κομμάτι της καθημερινής μας ζωής. Έναν ακόμη φόρο, δηλαδή, που κάνει τη ζωή μας πιο δύσκολη, την ώρα που η οικονομική κρίση ήδη ταλαιπωρεί τη χώρα μας εδώ και χρόνια.

    Βέβαια, δεν μπορεί κανείς να παραγνωρίσει το γεγονός ότι η κρίση δεν επηρεάζει μόνο τους απλούς πολίτες, αλλά και τις επιχειρήσεις, αφού η δραματική μείωση της καταναλωτικής δύναμης των πολιτών μεταφράζεται αυτόματα σε μείωση των κερδών τους.

    Όμως σε περιόδους κρίσης είναι που αναδεικνύονται οι εταιρείες εκείνες οι οποίες εφαρμόζουν με επιτυχία την εταιρική κοινωνική ευθύνη και θυσιάζουν εν μέρει το περιθώριο κέρδους τους για να δείξουν το κοινωνικό τους πρόσωπο και να αποδείξουν εμπράκτως πως νοιάζονται για το κοινωνικό συμφέρον, για την ευημερία των ανθρώπων στους οποίους απευθύνονται και από τους οποίους εξαρτώνται για την κερδοφορία τους.

    Ιδού λοιπόν η ευκαιρία: τώρα που η κυβέρνηση επιβάλλει έναν άδικο φόρο, ο οποίος απειλεί να επιβαρύνει τα πορτοφόλια των απλών πολιτών, θα μπορούσε μία εταιρεία να βγει και να ανακοινώσει ότι θα επωμιστεί το βάρος, ή έστω μέρος του βάρους, αποδεχόμενη να απορροφήσει μέρος της επιβάρυνσης ώστε οι αυξήσεις που θα φτάσουν στα ράφια να είναι όσο το δυνατόν μικρότερες.

    Παύλος Κιόρτσης, Διευθύνων Σύμβουλος της Nestle Hellas,
    Παύλος Κιόρτσης, Διευθύνων Σύμβουλος της Nestle Hellas,

    Αυτό θα σήμαινε βέβαια θεωρητικά μία συρρίκνωση του κέρδους της, αν και αυτή θα μπορούσε να εξισορροπηθεί από την αυξημένη ζήτηση που πιθανότατα θα προέκυπτε από τη θετική δημοσιότητα που θα λάμβανε μία τέτοια κίνηση. Το δίλημμα είναι απλό: Τι μπαίνει πιο ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων; Το κέρδος ή το προφίλ της εταιρείας;

    Στη Nestle προφανώς προτιμούν το κέρδος. Γιατί μόνο έτσι μπορεί κανείς να εξηγήσει το γεγονός ότι η εταιρεία επιλέγει να μην απορροφήσει ούτε σεντ από τον νέο φόρο και να τον μετακυλίσει αυτούσιο στις πλάτες των καταναλωτών!

    Μάλιστα, το πράγμα γίνεται ακόμα χειρότερο αν αληθεύει η πληροφορία ότι η εισήγηση για τη μετακύλιση του βάρους στους καταναλωτές δεν ήρθε από τα κεντρικά της πολυεθνικής Nestle, αλλά από τα στελέχη της ελληνικής θυγατρικής της…

    Τι έγινε και ξαφνικά η Nestle μετατράπηκε σε… σπαγγοραμμένο Σκρουτζ Μακ Ντακ; Τι έχει να απαντήσει η εταιρεία στα εκατομμύρια Έλληνες που αγοράζουν τα προϊόντα της, όμως τώρα τη βλέπουν με… μισό μάτι, προβληματισμένοι από τη συμπεριφορά της απέναντι στην ελληνική κοινωνία; Πώς μπορεί πια η Nestle να μας πείσει ότι “νοιάζεται” πραγματικά για τους Έλληνες; Οι Έλληνες καταναλωτές περιμένουν απαντήσεις από την διοίκηση της εταιρίας υπό τον κ. Παύλο Κιόρτση. Γιατί παγκοσμίως όσες εταιρίες είχαν την λογική του Σκρουτζ Μακ Ντακ  έχασαν πολύτιμα έσοδα και σημαντικό μερίδιο αγοράς.

    Παύλος Κιόρτσης, Διευθύνων Σύμβουλος της Nestle Hellas,
    Παύλος Κιόρτσης. Διευθύνων Σύμβουλος της Nestle Hellas

    Τα ερωτήματα που θέτει το mononews.gr προς την Nestle:

    Ερώτημα πρώτο: Γιατί η Nestle δεν απορροφά, αν όχι όλο το κόστος του νέου φόρου, έστω ένα μέρος του; Αντιλαμβανόμαστε όλοι φυσικά ότι δεν είναι εύκολο και πολλές φορές ούτε και ρεαλιστικό για μία επιχείρηση, είτε είναι πολυεθνική είτε… ψιλικατζίδικο, να πει “ναι, θα το πάρω εγώ πάνω μου” και να επωμιστεί όλο το βάρος της νέας φορολογίας – όσο κι αν αυτό είναι επικοινωνιακά αρεστό στο καταναλωτικό κοινό. Όμως όταν μία εταιρεία που έχει τον τεράστιο τζίρο της Nestle ρίχνει ολόκληρο το βάρος στους καταναλωτές, και μάλιστα σε μία χώρα που έχει υποφέρει τα πάνδεινα τα τελευταία χρόνια λόγω κρίσης, κάτι δεν πάει καλά…

    Ερώτημα δεύτερο: Ποιο είναι το μήνυμα που στέλνει με την κίνησή της αυτή η Nestle στην ελληνική κοινωνία; Σε μία εποχή όπου η εταιρική ευθύνη αποτελεί προτεραιότητα για όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις, η Nestle μοιάζει να μην ενδιαφέρεται για την εικόνα που θα σχηματίσουν οι καταναλωτές για έναν πολυεθνικό κολοσσό που αποφασίζει να… νίψει τας χείρας του και να φορτώσει όλο το βάρος στους πολίτες μίας καθημαγμένης από την κρίση χώρας.

    Σε τέτοιες περιστάσεις, οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν την ευκαιρία να δείξουν το κοινωνικό τους πρόσωπο, αποδεχόμενες να μειώσουν το περιθώριο κέρδους τους προς όφελος της κοινωνίας. Και η εμπειρία δείχνει ότι ο κόσμος ανταποκρίνεται και επιδοκιμάζει τέτοιες κινήσεις – και αντίθετα τιμωρεί αυτούς που εμφανίζουν ένα προφίλ… Σκρουτζ Μακ Ντακ.

    Ερώτημα τρίτο: Μαθαίνουμε πως η Nestle σκοπεύει να προχωρήσει σε προωθητικές ενέργειες για να αντισταθμίσει τις απώλειες εσόδων που αναμένει λόγω τη αύξησης των τιμών των προϊόντων της στην κατηγορία των καφέδων (που περιλαμβάνουν στιγμιαίο καφέ, ελληνικό καφέ, εσπρέσο και κάψουλες εσπρέσο). Εύλογα αναρωτιέται κανείς: δεν θα ήταν τελικά, εκτός από πιο δίκαιο, και πιο επικερδές να μοιραστεί η Nestle το κόστος με τους καταναλωτές;

    Οι πωλήσεις θα κατέγραφαν μεν πτώση, αλλά όχι τέτοια όσο αυτήν που αναμένεται τώρα, ενώ η εταιρεία θα απέφευγε και την αρνητική δημοσιότητα που πλέον απειλεί να περιορίσει ακόμα περισσότερο τις πωλήσεις της. Δεν θα ήταν ακριβές να πούμε ότι με την κίνησή της αυτή η Nestle πυροβολεί τα πόδια της;

    Ερώτημα τέταρτο: Ποιος ήταν ο… φωστήρας που εισηγήθηκε την μετακύλιση του βάρους στους καταναλωτές; Ήρθε η εισήγηση αυτή από τη μητρική εταιρεία ή τη θυγατρική της στην Ελλάδα; Γιατί οι πληροφορίες από την πιάτσα αναφέρουν το δεύτερο, και αν αυτό ισχύει τότε προφανώς εγείρεται σοβαρό ζήτημα για το πώς λειτουργεί η θυγατρική και το κατά πόσον σέβεται τους καταναλωτές και την αγορά στην οποία απευθύνεται.

    Ερώτημα πέμπτο: Γιατί η Nestle επιλέγει να μειώσει τις επενδύσεις της στην Ελλάδα το 2017 κατά 20% (από τα 10 εκατομμύρια ευρώ στα 8 εκατομμύρια ευρώ); Φαίνεται παράδοξο κάτι τέτοιο, από τη στιγμή που η κατάσταση στη χώρα μας δείχνει πλέον να βελτιώνεται και η οικονομία να “γυρίζει” σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Θα πρέπει να το εκλάβουμε αυτό ως ένδειξη έλλειψης εμπιστοσύνης στην Ελλάδα; Εκτός βέβαια και αν οι κύριες επενδύσεις της εταιρείας στη χώρα μας έχουν ήδη ολοκληρωθεί, και επομένως είναι εύλογο να υπάρχει μία μείωση των δαπανών – υποθέτουμε ότι στη Nestle γνωρίζουν καλύτερα από μας τα οικονομικά τους δεδομένα.

    Θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον να λάβουμε κάποια απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα από τη Nestle, καθώς εδώ δε μιλάμε για ένα θέμα που περιορίζεται σε κάποια δημοσιογραφική διαστροφή, αλλά για ένα θέμα που πραγματικά αφορά το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, και νομίζουμε ότι όλοι θα ήθελαν να μάθουν το σκεπτικό με το οποίο λαμβάνονται τέτοιες αποφάσεις…

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Γιατί ο Μυτιληναίος μπαίνει στην αγορά των πλοίων. Όλες οι λεπτομέρειες

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 2017: Οι νέοι φόροι που βάζουν «φωτιά» στην τσέπη μας

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Πλαστικό χρήμα: Ουδείς γνωρίζει όλες τις αλλαγές που θα ισχύσουν σε λίγες ημέρες



    ΣΧΟΛΙΑ