• Business

    Γιατί μαίνεται ο πόλεμος μεγαλοκατασκευαστών-Κυβέρνησης στα μεγάλα έργα

    Γιώργος Περιστέρης

    Γιώργος Περιστέρης. Από την υπογραφή των συμβολαίων για την εξαγορά του 25% της ΗΡΩΝ ΙΙ από την θυγατρική της κρατικής εταιρείας πετρελαίου του Κατάρ (QPI) έναντι 58 εκατ. δολαρίων


    Ηχηρή ήταν η απουσία το 2015, των μεγάλων ελληνικών ομίλων από τα μεγάλα έργα που δημοπρατήθηκαν αφού κανένας από αυτούς δεν υπέγραψε κάποια σύμβαση με το δημόσιο το προηγούμενο 12μηνο. Είναι χαρακτηριστικό ότι και στα 150 έργα που δημοπρατήθηκαν συνολικού προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ, οι μεγάλες κατασκευαστικές και οι όμιλοι στην ενέργεια, έλαμψαν δια της απουσίας τους ενώ μεγάλα κομμάτια της πίτας πήγαν σε μικρές σχετικά εταιρείες.

    Βέβαια σημαντικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη είναι η αναβλητικότητα που έχει επιδείξει το δημόσιο σε πληθώρα (50 περίπου) διαγωνισμών που μπλόκαρε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο όπως ο οδικός άξονας Πάτρας Πύργου στον οποίο μειοδότρια εταιρεία είναι η ΓΕΚ Τέρνα του Γ. Περιστέρη.

    Γιώργος Περιστέρης, ετών 61. Επικεφαλής HΡΩΝ
    Γιώργος Περιστέρης, ετών 61. Επικεφαλής HΡΩΝ

    Άλλο τρανό παράδειγμα είναι η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ψαθόπυργος – Ρίο, προϋπολογισμού 174.000.000 ευρώ. Ο πρώτος μειοδότης αποκλείστηκε, αλλά ακόμα δεν έχει υπογράψει ο δεύτερος μειοδότης, (ο όμιλος Τεχνική Ολυμπιακή μέσω της Πόρτο Καρράς) τη σχετική σύμβαση. Οσο για το τρίτο έργο, τον υποθαλάσσιο αγωγό ύδρευσης της Αίγινας, προϋπολογισμού περί τα 30.000.000 ευρώ, οι προσφορές κατατέθηκαν προ λίγων εβδομάδων με συμμετοχή και ισχυρών ομίλων όπως η ΑΚΤΩΡ.

    Λεωνίδας Μπόμπολας, επικεφαλής ΕΛΛΑΚΤΩΡ
    Λεωνίδας Μπόμπολας, επικεφαλής ΕΛΛΑΚΤΩΡ

    Δηλαδή οι μεγάλοι όμιλοι δεν πήραν κομμάτι της πίτας των 800 εκατ. ευρώ, όχι μόνο γιατί απουσίασαν πέρυσι οι διαγωνισμοί μεγάλων έργων, αλλά και γιατί πολλοί διαγωνισμοί βρίσκονται ακόμα στον αέρα λόγω της κωλυσιεργείας διαφορω επιτροπών, περιφερειών, υπουργείων κλπ .

    Η κυβέρνηση έχει εκφράσει πολλές φορές τη άποψη ότι τα έργα δεν θα πηγαίνουν στους λίγους μεγάλους ομίλους και ένα επιχείρημα που έχει προβάλει είναι ότι αυτοί μπορούν να χτυπήσουν έργα και στο εξωτερικό.

    Στην προτροπή αυτή οι διοικήσεις απαντούν ότι σε καμιά χώρα του κόσμου δεν υπάρχουν όμιλοι που δραστηριοποιούνται εκτός συωόρων αν πρώτα δεν κυριαρχήσουν εντός.

    Η ΔΕΗ έσωσε την “παρτίδα” των μεγάλων έργων το 2015

    Στους τυχερούς του 2015 ήταν οι 3-4 εταιρείες που σχεδόν μονοπωλούν τα έργα στα λιγνιτωρυχεία της ΔΕΗ σε Μεγαλόπολη και Βόρεια Ελλάδα οι οποίες υπέγραψαν πέρυσι συμβάσεις συνολικού ύψους περί τα 90.000.000 ευρώ. Για παράδειγμα, η Κάππα Δυναμική ΑΤΕ από τη Φλώρινα υπέγραψε τρεις συμβάσεις με τη ΔEH, συνολικού ύψους περί τα 35.000.000 ευρώ. Η εταιρεία, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της οποίας είναι η 33χρονη μηχανικός  Υπατία Κωνσταντινίδου είχε το 2014 έσοδα 25.000.000 και κέρδη περί τα 2.500.000 ευρώ.

    Η κα Κωνσταντινίδου, υποψήφια περιφερειακή σύμβουλος με το ΠΑΣΟΚ στις προηγούμενες εκλογές, συνδέεται με την οικογένεια που στο παρελθόν είχε την τεχνική εταιρεία Εργοδομή Μακεδονίας η οποία χρεοκόπησε. Μέτοχος της τελευταίας ήταν και ο όμιλος Κούμπας με τον κ. Γιώργο Κούμπα να συμμετέχει σήμερα στο Δ.Σ. της Κάππα Δυναμική ΑΤΕ.

    Συμβάσεις περί τα 23.000.000 ευρώ με τη ΔEH υπέγραψε πέρυσι η τεχνική εταιρεία ΓΑΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΑΕ που ανήκει στον όμιλο Clemic της οικογένειας Ιωσηφίδη. Οι τελευταίοι, με καταγωγή από τη Φλώρινα, ελέγχουν την Clemic Service ΑΕ (εταιρεία εξυπηρέτησης κτιρίων), την Super Oil ΑΕ (εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών), κλπ. Από τη Μεγαλόπολη είναι η οικογένεια Δημόπουλου η οποία ελέγχει την τεχνική εταιρεία Δημόπουλος ΑΤΕ που υπέγραψε πέρυσι δύο συμβάσεις, συνολικού ύψους περί τα 23.000.000 ευρώ με την Eπιχείρηση.

    Εκτός από τη ΔΕΗ , κινητικές εμφανίζονται πέρυσι και μικρότερες εταιρείες όπως η Δίολκος Κατασκευαστική ΑΤΕ που ανήκει στον όμιλο Ravago SA ο οποίος με έδρα το Λουξεμβούργο ελέγχει επιχειρήσεις στο χώρο των δομικών υλικών όπως και η ελληνική ΠΟΛΥΚΕΜ ΑΕ. Το μεγαλύτερο αριθμό συμβάσεων υπέγραψε, πάντως, πέρυσι, μια ακόμα μικρότερη εταιρεία η ΟΔΟΣ ΑΤΕ (Σ. Τσίγγος & Υιοι Ο.Ε.) από την Αττική.



    ΣΧΟΛΙΑ