• Business

    Αγορά καφέ: Γιατί δημιουργούν σύγχυση και στρεβλώσεις οι συντελεστές δύο ταχυτήτων στην εστίαση

    • NewsRoom
    καφές


    Σύγχυση και  περαιτέρω στρεβλώσεις στην αγορά δημιουργούν οι δύο διαφορετικοί συντελεστές ΦΠΑ στην εστίαση και κύκλοι της αγοράς τονίζουν ότι ενόψει τουριστικής περιόδου ο διαχωρισμός του ΦΠΑ στην εστίαση λειτουργεί ως τροχοπέδη.

    Αντίθετα, τονίζουν ότι η συνολική μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 13% είναι ένα αναπτυξιακό μέτρο που θα προσελκύσει νέες επενδύσεις στον τουρισμό και θα μειώσει την ανεργία στον κλάδο, ενώ παράλληλα είναι ένα φιλολαϊκό μέτρο, που αγγίζει όλη την κοινωνία, τους καταναλωτές, τους εργαζομένους και τις επιχειρήσεις.

    Ο καφές και τα ροφήματα αποτελούν το 55% της εστίασης και όπως τονίζεται “είναι παράλογο τα ροφήματα στα s/m να πωλούνται με 13% και στα μαγαζιά εστίασης με 24%”, αποτελούν φθηνά προϊόντα (€1, €2, €3) που απευθύνονται σε νέους με χαμηλό εισόδημα και ανέργους και είναι είδος ευρείας κατανάλωσης. Ωστόσο η αγορά πιέζεται από το  συνεχώς μειούμενο καταναλωτικό εισόδημα, την ανεργία, και η  παραμονή του ΦΠΑ στον καφέ και τα ροφήματα στο 24%, οδηγούν σε μείωση της κατανάλωσης και άρα σε μείωση του τζίρου.

    Προειδοποιούν ότι ο συντελεστής  24% αποτελεί αποδεδειγμένα κίνητρο για παραβατικότητα και φοροδιαφυγή, ενισχύει τον αθέμιτο ανταγωνισμό και την παραοικονομία. Ειδικότερα τώρα, ο διαχωρισμός θα ενισχύσει εκ νέου την παραβατικότητα μέσα στα καταστήματα εστίασης, καθώς αφήνει περιθώρια να κόβονται αποδείξεις για τα ροφήματα, με το ΦΠΑ που αναλογεί σε κωδικούς που έχουν 13% ΦΠΑ (π.χ. τυρόπιτα), κάτι που προβληματίζει έντονα και την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

    Τονίζουν, ότι όπως έχει αποδειχθεί ο υψηλός ΦΠΑ στην εστίαση έχει αρνητικές επιπτώσεις τόσο για τον κλάδο της εστίασης όσο και για τον τουρισμό, που αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες πηγές εσόδων για τη χώρα. Σημειώνεται ότι στα χρόνια της κρίσης ο ΦΠΑ στην εστίαση τριπλασιάστηκε από το 8% στο 24% με δραματικές επιπτώσες για τον κλάδο (απώλεια θέσεων εργασίας, κατακόρυφη μείωση πωλήσεων, λουκέτα).

    Μάλιστα σημειώνουν ότι οι επιχειρηματίες της εστίασης ήταν έτοιμοι να μετακυλήσουν τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση με αντίστοιχες μειώσεις στις τιμές, αλλά  η απόφαση για παραμονή μέρους της εστίασης στο 24% λειτουργεί αποτρεπτικά για μία τέτοια κίνηση.



    ΣΧΟΛΙΑ