• Business Of Fashion

    Γιώργος Παπαλέξης: Ο άνθρωπος που οδηγεί τον οίκο Zolotas στην τρίτη χιλιετηρίδα

    • Μετάφραση από τη γαλλική Les Echos

    Ο καλλιτεχνικός διευθυντής και CEO του οίκου Zolotas, Γιώργος Παπαλέξης


    «Ελάτε να κάνετε πρακτική σε μας!»

    Έτσι ξεκινά η ιστορία ανάμεσα στην Marianne Le Clère και τον οίκο Zolotas. Με μια πρόσκληση από την κομψοτάτη Καλλιρόη Ζολώτα, σύζυγο του Ξενοφώντα Ζολώτα, προς μία νεαρή φοιτήτρια Καλών Τεχνών που εκείνη την εποχή κάνει πρακτική στου Dior…

    Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, ο λαμπρός οικονομολόγος έχει κληρονομήσει από τους γονείς του έναν οίκο κοσμημάτων που θα αναπτύξει χάρη σε μια λαμπρή ιδέα: να εμπνευστεί από τις συλλογές αρχαίων κοσμημάτων που τα μουσεία δέχθηκαν να δανείσουν στα ατελιέ του για να έχουν τον χρόνο να τα περιεργαστούν από κάθε οπτική γωνία για να δημιουργήσει κοσμήματα σύγχρονα αλλά πλούσια σε ιστορία.

    Και η νεαρή Marianne δεν χρειάζεται τίποτα περισσότερο για να πειστεί, έτσι όπως αγαπά με ζήλο τον ελληνικό πολιτισμό. Μιλά άλλωστε άπταιστα τα Αρχαία Ελληνικά.

    Στη νεοκλασική Αθήνα του 1895, κοντά στις παρυφές της Ακρόπολης, στην οδό Αιόλου, ένας 21χρονος γιος εμπόρου από τη Σπερχειάδα Λαμίας, ο Ευθύμιος Ζολώτας, βάζει το πρώτο λιθάρι αυτού που σύντομα πρόκειται να γίνει ένας από τους μεγαλύτερους οίκους κοσμηματοποιίας της Ελλάδας

    «Η ζωή μου διαμορφώνεται από τις συναντήσεις, την τύχη και το πάθος. Τότε, το 1972, στην μπουτίκ Zolotas στο Παρίσι, στην οδό Saint-Honoré, θα ξετρελαθώ με τα κοσμήματα αυτά. Πολύ σύντομα λαμβάνω μία πρόσκληση για την Αθήνα, για να γνωρίσω από κοντά τον οίκο. Συναντώ τον Ξενοφώντα, ο οποίος κοντεύει τα 70. Η σύζυγός του ήταν μόλις  45. Ήταν ένας σοφός, ένας φιλόσοφος ο οποίος είχε υπάρξει και πρωθυπουργός. Ήταν σπουδαίος και απλός ταυτόχρονα. Κατέβαλα προσπάθειες για να φτάσω στο επίπεδό του! Όλα μ’ εκείνον ήταν εξαιρετικής ακρίβειας και ταχύτητας. Μου προτείνει να μπω στον οίκο. Είπα ναι, απλά».

    Ξενοφών και Καλλιρόη Ζολώτα

    Το πεπρωμένο της νεαρής γυναίκας, η οποία στη συνέχεια και στην προσωπική της ζωή θα γινόταν η κυρία Παπαλέξη, η Μαριάννα Παπαλέξη, γίνεται ένα με εκείνο του οίκου Ζολώτα που προσλαμβάνει ως καλλιτεχνικό διευθυντή τον Ρόναλντ Μακ Νάμερ (Ronald McNamer). Ο τελευταίος θα μείνει στον οίκο Zolotas μέχρι το 2007.

    Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, ο Μακ Νάμερ –που μέχρι πρότινος σχεδίαζε για τον οίκο Tiffany’s– αποδέχεται την πρόσκληση του Ζολώτα να γίνει ο βασικός εμπνευστής της νέας συλλογής

    Ένας θηλυκός Ήφαιστος

    Δουλεμένα με χρυσό 22 καρατίων, ένα κράμα που ο οίκος Zolotas κρατά μυστικό, τα κοσμήματα του οίκου κοσμούν το πρόσωπο, τον λαιμό και τα χέρια συζύγων και συντρόφων εφοπλιστών, όπως η Τζάκι Κένεντι-Ωνάση και η Μαρία Κάλλας, και μεγάλων Ελληνίδων καλλιτέχνιδων, όπως η Μελίνα Μερκούρη ή η Ειρήνη Παππά.

    Το βραχιόλι με τα κριάρια γίνεται best-seller, όπως και η σειρά που είναι εμπνευσμένη από τους άθλους του Ηρακλή, η συλλογή από σφυρήλατο χρυσό και ασήμι, τα εμπνευσμένα από τα μυκηναϊκά κοσμήματα, ή τα γούρια που λανσάρει ο οίκος κάθε νέα χρονιά.

    Σαν θηλυκός Ήφαιστος, η Μαριάννα Παπαλέξη προσδίδει στον οίκο Ζολώτα διεθνή ακτινοβολία, από την Ιαπωνία μέχρι τα ανάκτορα του Περσικού Κόλπου.

    Ο γιος της, ο Γιώργος, την ακολουθεί και μαθαίνει.

    Η πρόεδρος του οίκου Zolotas, Μαριάννα Παπαλέξη, με τον γιο της καλλιτεχνικό διευθυντή και CEO του οίκου, Γιώργο Παπαλέξη

     

    Γαλουχημένος με την ενέργεια της Πλάκας, όπου μεγάλωσε, ο κληρονόμος συνδυάζει την αγάπη για την αρχαιοελληνική κληρονομιά – οι Αέρηδες εξακολουθούν να είναι το αγαπημένο του μνημείο – και καλλιτεχνική ματιά. Έχει επίσης όμορφο σχέδιο, επιβεβαιωμένο από τη Σχολή του Λούβρου, αλλά δεν θεωρεί τον εαυτό του σχεδιαστή.

    Έχοντας περάσει από όλες τις θέσεις του ατελιέ, κατά τη διάρκεια της πρακτικής που έκανε τα καλοκαίρια, από τη χύτευση μέχρι το τελικό φινίρισμα, ο Γιώργος μπαίνει στην επιχείρηση, η οποία γίνεται επιχείρηση της οικογένειας Παπαλέξη, με τις ευλογίες του Ξενοφώντα Ζολώτα.

    Έχοντας τελειώσει τις σπουδές του στην κοσμηματοποιία στο Παρίσι, το 2009 ο Γιώργος Παπαλέξης αναλαμβάνει τον ρόλο του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, αντλώντας έμπνευση από την πορεία και την προσωπικότητα του ιδρυτή του οίκου

     

    Οι συλλογές περιορίζονται, η εικόνα της φίρμας ανανεώνεται, δημιουργούνται καινούργια εργαστήρια, όπου σήμερα εργάζονται δέκα τεχνίτες… Τα μέτρα αυτά θα αποδεικνύονταν σοφά: οι πωλήσεις αυξάνονται κατά 150%.

    Αλλά ξεσπά η κρίση στην Ελλάδα.

    «Βρεθήκαμε για εννέα χρόνια να είμαστε αναγκασμένοι να μένουμε κλειστά μία στις τρεις μέρες. Αλλά είμαστε πάντα εδώ. Είμαι πολύ αισιόδοξος», εξηγεί ο Γιώργος Παπαλέξης, ο οποίος είναι σήμερα CEO της εταιρείας, μιλώντας για το κατάστημα του Παρισιού που άνοιξε το 2016 και το οποίο, συν τοις άλλοις, αντιμετωπίζει προβλήματα και λόγω «κίτρινων γιλέκων», καθώς γειτνιάζει με τα Ηλύσια Πεδία.

    Αυτό δεν εμποδίζει τον Γιώργο Παπαλέξη να καταστρώνει νέα σχέδια, όπως το να ανοίξει επτά νέα καταστήματα εκτός Ελλάδος και να ξαναξεκινήσει τις συνεργασίες με καλλιτέχνες, όπως έκανε στο παρελθόν με την Παλόμα Πικάσο και τη γλύπτρια Νιζά Σεβενμάν.

    Το 2009, ο ZOLOTAS σηματοδοτεί δυναμικά μια στυλιστική εξέλιξη στις συλλογές του συνεργαζόμενος με τη γλύπτρια Νιζά Σεβενμάν

    «Υπάρχει κάτι στα σκαριά με έναν Κύπριο καλλιτέχνη, τον Μιχάλη Αναστασιάδη, που δουλεύει υπέροχα το φως», λέει.

    Το φως ή την ιστορία του οίκου Ζολώτα…



    ΣΧΟΛΙΑ