«Είναι το πνεύμα του γάμου αυτό, το να μοιράζεσαι το ίδιο ιδανικό» μας λέει ο Νίτσε και για το ζευγάρι, που μόλις ανακοίνωσε τον επικείμενο γάμο του, στις 20 Σεπτέμβρη, τον Παύλο Βαρδινογιάννη και την Κατερίνα Μπιρμπίλη, λίγα ξέρουμε και μάλλον ελάχιστα θα μάθουμε για το κοινό τόπο αξιών που μοιράζονται.

Το ζευγάρι μοιάζει να μην πάσχει από τα ναρκισσιστικά σύνδρομα της εποχής και να μην υποκύπτει στην ψυχαναγκαστική σχεδόν, επιδειξιμανία των social media, μην έχοντας όχι μόνο λογαριασμούς, αλλά ούτε καν φωτογραφίες τους, σε πόζες φίλων. Δε εμφανίζονται σε κοσμικά, καλλιτεχνικά, πολιτιστικά event, πρεμιέρες, πολύ φωτογραφημένα, λουσάτα πάρτι.

1

Ίσως γιατί λόγω κοινωνικής ισχύος και οι δυο δεν το έχουν ανάγκη, ή μπορεί, για να πάρουμε ένα δάνειο από τον Καρλ Γιούνγκ, γιατί η ευτυχία τους, δεν εξαρτάται από το πόσοι τους βλέπουν, αλλά από το πόσο βλέπουν οι ίδιοι τους εαυτούς τους, μη μετρώντας την αξία τους με το πλήθος των like, ή των βλεμμάτων που τους θαυμάζουν τις ειδυλλιακές και απαγορευτικές για τους πολλούς στιγμές τους. Έτσι, ό,τι γράφτηκε, δημοσιεύτηκε, συζητήθηκε για αυτούς, μετά τη δημοσίευση της αγγελίας γάμου τους είναι φειδωλό σε πληροφορία και σχεδόν κοινό.  Ίσως, τελικά, ό,τι δεν ειπώθηκε, ό,τι δεν φωτογραφήθηκε, να είναι κι αυτό που τους ορίζει.

Στην παράδοξη γοητεία του ανεπίγνωστου, το άγνωστο γίνεται ασπίδα και ίσως αυτό να είναι το μοίρασμα στο ίδιο νιτσεϊκό ιδανικό, που είπαμε πιο πάνω…

Η ιστορία ενός ήσυχου έρωτα

Εκείνος είναι μέλος της μυθικών σχεδόν διαστάσεων δυναστείας Βαρδινογιάννη, ό,τι πιο κοντινό έχουμε, στο συλλογικό μας φαντασιακό, σε γαλαζοαίματους, στη χώρα, που δεν εντυπωσιάστηκε ποτέ από την αριστοκρατία των κληρονομικών δικαιωμάτων, όταν δεν οφείλονται σε αυτοδημιούργητες κατακτήσεις. Εκείνη, πάλι, ανήκει στους Παπαδημητρίου, την ταγμένη οικογένεια στα βιβλία, τη λογοτεχνία, τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, μέσα από τις εκδόσεις Άγκυρα, με ιστορία 135 χρόνων, που μας έμαθε όλους τους μεγάλους κλασικούς — και όχι μόνο — συγγραφείς. Λέγεται πως αν και γνωρίζονται, εδώ και πολλά χρόνια, ζευγάρι έγιναν πριν δύο χρόνια.

Η πρώτη φορά που εμφανίστηκαν μαζί, δημόσια, αν και διακριτικά απέφυγαν τις φωτογραφίες οι δυο τους μόνο, σε ένα καρέ, ήταν στον γάμο της αδελφής εκείνου, Χρυσής Βαρδινογιάννη με τον Νικόλαο Ντε Γκρες, τον Φεβρουάριο του 2025, στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου του Ραγκαβά στην Πλάκα. Ο Παύλος συνοδεύει την μητέρα του Αγάπη, αλλά και την Κατερίνα στον εκκλησάκι με τις κάμερες, να δείχνουν, μάλιστα, να ανοίγει, ευγενικά και με άψογους τρόπους και στις δυο τις πόρτες ενός CUV τεραστίων διαστάσεων.

Στο γάμο της Χρυσής Βαρδινογιάννη
Στο γάμο της Χρυσής Βαρδινογιάννη

Μέσα σε λίγους μήνες λοιπόν, ο «καπετάνιος» Γιώργος Βαρδινογιάννης, που, κάποτε, θαρραλέα έσπαγε εμπάργκο, κατά τη διάρκεια του πολέμου στη Ροδεσία, τη σημερινή Ζιμπάμπουε, ενώ τον καταδίωκε το Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό και η Αγάπη Πολίτη, μια από τις πιο φημισμένες καλλονές που γνώρισε η χώρα, παντρεύουν και δεύτερο τους παιδί. Μέρες χαράς, λοιπόν, αλλά όχι θορυβώδεις, κατά τη συνήθεια των δυο οικογενειών, αλλά και του Παύλου και της ωραίας Κατερίνας.

Το ατύχημα και ο χαμηλών τόνων γιος μιας πανίσχυρης οικογένειας

Ο Παύλος Βαρδινογιάννης, με το όνομα του παππού του, από την Επισκοπή Ρεθύμνου,  θρυλείται πως είναι πολύ σοβαρός, δωρικός σχεδόν άνθρωπος, πολύ εργατικός ως επιχειρηματίας και υπήρξε κάποτε λάτρης των extreme sports, με πάθος για skydiving, δηλαδή την ελεύθερη πτώση με αλεξίπτωτο. Λέγεται ακόμα, πως, νεότερος, αγαπούσε την αίσθηση της ελευθερίας που δίνουν οι μηχανές, τα γρήγορα αυτοκίνητα και η ταχύτητα. Αυτή η αγάπη του, όμως, παρ’ ολίγον να του κοστίσει τη ζωή του.

Ηταν το μακρινό 2000 όταν το τζιπ που οδηγούσε έπεσε σε μαντρότοιχο και ο Παύλος Βαρδινογιάννης υπέστη σοβαρά τραύματα. Είχε υποστεί εσωτερική αιμορραγία, ρήξη ήπατος και σπλήνας, είχε χτυπήσει στο κεφάλι. Ο 22χρονος Παύλος έμεινε πολύ καιρό στο νοσοκομείο και στην εντατική μονάδα.

Το ατύχημα έγινε στη συμβολή της παραλιακής λεωφόρου και της οδού Βουλιαγμένης στο ύψος της Βάρης.

Ωστόσο, είτε λόγω εκείνου του ατυχήματος είτε επειδή και τα περισσότερα μέλη της οικογένειας Βαρδινογιάννη, είναι μετρημένος, Κρητικής στιβαρότητας άνθρωπος, χωρίς δημόσιες δηλώσεις, λιγομίλητος, αποφεύγει τις φωτογραφήσεις και φροντίζει να περνά απαρατήρητος. Λέγεται ακόμα πως δεν χάνει τον χρόνο του σε σχέσεις με ανθρώπους δεν εκτιμά, ούτε καν σε συγκαταβατικά κοινωνικά πλαίσια.

Φυσικά είναι Παναθηναϊκός, με τον πατέρα του, τον Γιώργο να έχει για περισσότερο από είκοσι χρόνια, την προεδρεία του ΠΑΟ, οδηγώντας το τριφύλλι, σε σπουδαίες διακρίσεις και κατακτήσεις 6 πρωταθλημάτων, 9 κυπέλλων και 3 Σούπερ Καπ, ενώ έφτασε δύο φορές στα ημιτελικά του Τσάμπιονς Λιγκ!

Ο Παύλος τα τελευταία χρόνια είχε ασχοληθεί με το προπονητικό κέντρο στην Παιανία, ένα πραγματικό στολίδι για το ποδόσφαιρο που είχε φτιάξει η οικογένεια Βαρδινογιάννη, και διαχειριζόταν ο πατέρας του, ο «Καπετάνιος». Πρόσφατα το κέντρο πουλήθηκε στην Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία έναντι 21,5 εκατ. ευρώ και θα είναι το νέο «σπίτι» της Εθνικής μας ομάδας.

Η μητέρα του Αγάπη, με το σμαραγδί βλέμμα, υπήρξε τις δεκαετίες του ’80 και ’90, η πιο φημισμένη καλλονή της Αθήνας, με περιοδικά, όπως ο «Ταχυδρόμος» να την έχουν ως  μούσα μιας πόλης, που τότε ανακάλυπτε την κοσμοπολίτικη της ταυτότητα. Πειραιώτισσα γέννημα, θρέμμα, είναι η κόρη του ποδοσφαιριστή του Ολυμπιακού, Νίκου Πολίτη. Ξεκίνησε να εργάζεται σε εταιρία του ομίλου Βαρδινογιάννη, γνωρίστηκε με τον Γιώργο και παντρεύτηκαν.

Οι ελάχιστες φωτογραφίσεις της, μία στο «Γυναίκα» και άλλη μία στο «Life & Style», έμειναν παροιμιώδεις και έγιναν με φιλανθρωπική αφορμή και στόχο. Μετά το διαζύγιό της, ίδρυσε τη διαφημιστική εταιρία, Caramela, στην οποία μάλιστα για κάποιο διάστημα συνεργάστηκε και η κόρη της, η Χρυσή και συνεχίζει να κινείται ήρεμα, πάντα στιλάτα, χωρίς εκζήτηση. Ο Γιώργος Βαρδινογιάννης και η Αγάπη Πολίτη έχουν αποκτήσει  τρία παιδιά την Χρυσή, τον Νίκο και τον μικρότερο τους, τον Παύλο. Όλοι τους παραμένουν χαμηλών τόνων, αποφεύγοντας την προβολή. Βέβαια στους Βαρδινογιάννηδες τίποτα δεν είναι τυχαίο, ούτε οι λέξεις, ούτε οι σιωπές.

Η Κατερίνα Μπιρμπίλη και τα 135 χρόνια εκδοτικής ιστορίας

Και αν στην περίπτωση του Παύλου Βαρδινογιάννη τα όσα είναι γνωστά παραμένουν λιγοστά, για την Κατερίνα Μπιρμπίλη οι πληροφορίες είναι ακόμα πιο σπάνιες. Εκτός από το οφθαλμοφανές πως πρόκειται για μια πολύ ωραία γυναίκα, με αισθητική διαχρονικής κομψότητας μακριά από μοδάτες εξτραβαγκάντζες, έχουν κυκλοφορήσει και δημοσιευτεί σε όλο τον ελληνικό τύπο μόλις κάποιες φωτογραφίες από το γάμο της Χρυσής Βαρδινογιάννη.

Είναι κόρη της Αναστασίας Παπαδημητρίου, και μαζί με τις αδελφές της, τη Δήμητρα και την Άννα, συνεχίζουν τον εκδοτικό οίκο Άγκυρα, που το 1890, ξεκίνησε ο παππούς τους, ο Δημήτριος, ο γνωστός ως Δράκος, από το χωριό Μάραθα της Γορτυνίας. Τότε ήταν, που εκείνος ο πρόγονος άνοιξε το «Κεντρικόν Βιβλιοπωλείον» στην Αιόλου και έμαθε στα Ελληνόπουλα την αξία του βιβλίου, πιστεύοντας πως όλα μπορούν να στα πάρουν, όλα να χαθούν, εκτός από τη γνώση.

Η Αναστασία Παπαδημητρίου είναι περήφανη για το ότι πια στο εκδοτικό οίκο, έχει μπει η τέταρτη γενιά της οικογένειας και ανάμεσα τους και η κόρη της. Η Κατερίνα Μπιρμπίλη αναφέρεται ως ψηφιακός δημιουργός, επίσημα, στις ιστοσέλιδες της Άγκυρας, ενώ το όνομα της βρίσκεται σε σειρά εκδόσεων κεφάτων, πολύχρωμων, με αυτοκόλλητα, στάμπες, δημιουργικές ασχολίες για πολύ μικρά παιδιά. Η Αναστασία είναι επίσης μια καλλονή, που στον εκδοτικό χώρο παρομοίαζαν με την Κίρστι Άλεϊ για τα καταπράσινα μάτια της και την γλυκιά βραχνή φωνή.

Η Κατερίνα Μπιρμπίλη
Η Κατερίνα Μπιρμπίλη

Η οικογένεια είναι ευκατάστατη, αλλά μοιάζει να μην ήταν ποτέ αυτό το ζητούμενο, ούτε τα χρήματα σκοπός στο αξιακό της σύστημα. Σύμφωνα με τις οικογενειακές αρχές οικογένεια και όπως έχει δηλώσει η Αναστασία τα υλικά αγαθά είναι ένα μέσον για να πραγματοποιείς κάποιες επιθυμίες σου ή να βιώσεις αξιοπρεπώς κάποια δύσκολη περίοδο στη ζωή σου, όπως είναι ένα πρόβλημα υγείας και χωρίς να τα υποτιμούν, δεν πιστεύουν, πως αυτά προσφέρουν εσωτερική πληρότητα και ευτυχία.

Άλλωστε η ενασχόληση της Αναστασίας από τα τα πέντε της χρόνια με το πιάνο, οι διακόσιες μουσικές συνθέσεις της και οι μελωδίες της που έντυναν στην αξεπέραστη εκπομπή «Παρασκήνιο» τα αφιερώματα για τους Κική Δημουλά, Τίτο Πατρίκιο ή τον Νίκο Εγγονόπουλο, μαρτυρούν το τι θεωρεί η οικογένεια σημαντικό.

Η Αναστασία που σπούδασε και δημοσιογραφία στη Σχολή του Σπύρου Μελά, είναι εξαιρετική οικοδέσποινα για τους λίγους του φιλικού της κύκλου της, που έχουν απολαύσει τις μαγικές βραδιές, στον αγαπημένο της χώρο στο Ναύπλιο, τον σχεδόν σκηνογραφημένο μαγικά.

Στην αληθινή ζωή με την πολυτέλεια της σιωπής

Αχώριστη με τις αδελφές της, άνθρωπος που διαβάζει μανιωδώς, ακόμα και στο αυτοκίνητο, η Αναστασία Παπαδημητρίου, μεγάλωσε την κόρη της, την Κατερίνα Μπιρμπίλη μέσα σε έναν κόσμο όπου το βιβλίο δεν είναι απλώς επάγγελμα, αλλά τρόπος ζωής. Στον εκδοτικό οίκο Άγκυρα, έχουν τρόπο ζωής την σχέση με τον αναγνώστη, με παρουσιάσεις βιβλίων σε σχολεία, δήμους, βιβλιοπωλεία, θεατρικές παραστάσεις βασισμένες σε έργα συγγραφέων τους, εκδηλώσεις που φέρνουν κοντά δημιουργούς και κοινό. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αξιοποιούνται, αλλά ποτέ ως υποκατάστατο της ζωντανής επαφής.

Για εκείνους, η πραγματική μαγεία γεννιέται όταν το βιβλίο φτάνει στο χέρι του αναγνώστη και ανοίγει διάλογο μαζί του. Και συμμετέχουν χωρίς τυμπανουκρουσίες όλοι και βέβαια η Κατερίνα σε δράσεις που έκαναν τη διαφορά. Σε παρουσιάσεις βιβλίων σε αναμορφωτήρια θηλέων και στις φυλακές Κορυδαλλού ανηλίκων.

Για την Κατερίνα Μπιρμπίλη ισχύει στη ζωή, αυτό που έχει σημειώσει η μητέρα της πως «έχεις μια γεμάτη ζωή όταν έχεις πάρει αγάπη. Αν έχεις πάρει αγάπη, μπορείς και να δώσεις. Είσαι πλούσιος εσωτερικά και δεν φθονείς. Ο άνθρωπος χωρίς αγάπη τσαλακώνεται πολύ εύκολα και φθονεί ακόμα ευκολότερα. Αποκτά διάφορες αναπηρίες που τον οδηγούν να νιώθει συνεχώς ανασφαλής, να μην πιστεύει στα καλά που του συμβαίνουν, να νιώθει μόνο τα άσχημα.

Παύλος Βαρδινογιάννης, η μητέρα του, Αγάπη, και η Κατερίνα Μπιρμπίλη, πηγαίνουν στο γάμο της Χρυσής και του Νικολάου
Παύλος Βαρδινογιάννης, η μητέρα του, Αγάπη, και η Κατερίνα Μπιρμπίλη, πηγαίνουν στο γάμο της Χρυσής και του Νικολάου

Εξίσου σημαντικό είναι να πράττεις στη ζωή σου δημιουργικά. Η «τακτοποιημένη» ζωή είναι πολλές φορές εχθρός της δημιουργίας και της αλλαγής σε οποιοδήποτε επίπεδο ζωής». Η νέα κυρία Βαρδινογιάννη, από τις 20 Σεπτέμβρη, λοιπόν, είναι ένα άνθρωπος μεγαλωμένος μέσα στα βιβλία, που δεν νοιάζεται για προβολή, δεν πάσχει από μοντέρνα αυταρέσκεια και ναρκισσισμό και μπορεί να ορίζει το προσωπικό σύμπαν, όχι «τακτοποιημένα», αλλά με απαράβατους προσωπικούς κανόνες. Αυτή η γυναίκα δεν προβάλει την ωραιότητα της ίδιας και της ζωής της με διαρκείς αναρτήσεις και εξάρτηση από likes και followers.

Δεν ευχαριστιέται τη τροφοδότηση του Lifestyle Porn, ούτε πυροδοτεί το Aspirational Gaze για φαντασιακή συμμετοχή των άλλων στη δική της ξεχωριστή ζωή. Εκείνη, εδώ και χρόνια και τώρα πιο πολύ από ποτέ, μπορεί και επιλέγει την πολυτέλεια της σιωπής.