ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πώς θα αισθανόταν άραγε η Coco Chanel αν μάθαινε ότι σήμερα ο A$AP Rocky είναι επίσημα ο νέος ambassador της Chanel; «Θα έτρεμε στον τάφο της», απάντησε βιαστικά μια φίλη και μεγάλη λάτρης του επώνυμου, ιστορικού οίκου.
Έχουν περάσει όμως 54 χρόνια από τον θάνατο της ιδρύτριας και ο κόσμος έχει αναμφίβολα αλλάξει και η μόδα οφείλει να κινείται μαζί με τις εποχές. Πολλές φορές, η βιομηχανία που ορίζει τι φοράμε, θέλοντας και μη, όχι μόνο ακολουθεί την αλλαγή, αλλά τη δημιουργεί.
Αναπόφευκτα, βέβαια, η ανθρώπινη φύση αντιστέκεται στην αλλαγή γιατί κάθε αλλαγή συνάδει πιθανό ρίσκο. Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου, όμως, ο Matthieu Blazy, δεν φοβάται να πάρει ρίσκο, κάτι που αποδεικνύεται από τις τρεις τελευταίες στρατηγικές αποφάσεις του.
A$AP Rocky: το νέο πρόσωπο της Chanel
Όπως ανακοινώθηκε στις αρχές Δεκεμβρίου 2025, ο Αμερικανός ράπερ και σύντροφος της Ριάνα, από το Χάρλεμ, ο A$AP Rocky, είναι επίσημα ο νέος ambassador της Chanel, σηματοδοτώντας μια σημαντική πολιτιστική στιγμή, καθώς ο εμβληματικός γαλλικός οίκος μόδας αγκαλιάζει την επιρροή του στυλ και της μουσικής του.
Η τελευταία κίνηση του γαλλικού οίκου μόδας υπογραμμίζει την προσπάθειά του να συνδεθεί με το νεανικό κοινό και τη σύγχρονη αισθητική του streetwear μέσω νέων εκστρατειών, συμπεριλαμβανομένης της ταινίας με την Margaret Qualley για τη συλλογή Métiers d’art 2026.
Η συλλογή Métiers d’art έχει ως στόχο να παρουσιάσει το savoir-faire των ατελιέ της maison: Lesage (κεντήματα, τουίντ), Lemarié (φτερά, λουλούδια), Maison Michel (καπέλα), Goossens (χρυσοχόοι/κοσμήματα), Massaro (παπούτσια), Atelier Montex (κεντήματα) και Les Ateliers Lognon (πτυχές).
Μια σουρεαλιστική ερωτική ιστορία στη Νέα Υόρκη
H πρόσφατη ταινία μικρού μήκους, χωρίς διαλόγους, σε σκηνοθεσία του Michel Gondry, με πρωταγωνιστές τη μούσα της Chanel, Margaret Qualley, και τον νέο πρεσβευτή της μάρκας, A$AP Rocky, ως ζευγάρι σε μια σουρεαλιστική ερωτική ιστορία στη Νέα Υόρκη, προωθεί τη συλλογή Métiers d’art και παρουσιάζει μια απρόσμενη πρόταση γάμου στο Μανχάταν.
Η ευφάνταστη ταινία, με μουσική του Βέλγου παραγωγού ηλεκτρονικής μουσικής, Le Motel, έκανε πρεμιέρα λίγο πριν την επίδειξη της 2ας Δεκεμβρίου 2025 και παρουσιάζει την Qualley με ρούχα από την επερχόμενη συλλογή.
Chanel Métiers d’art: η δημοκρατία της ενδυμασίας
Η επίδειξη Chanel Métiers d’art 2026, η πρώτη συλλογή Métiers d’art υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Matthieu Blazy, πραγματοποιήθηκε σε έναν εγκαταλελειμμένο σταθμό του μετρό της Νέας Υόρκης για να γιορτάσει τη δεξιοτεχνία των εξειδικευμένων ατελιέ της Chanel σε ένα περιβάλλον αστικής «δημοκρατίας, ποικιλομορφίας και ενδυμασίας».
Το εγκαταλελειμμένο τμήμα του σταθμού Bowery μετατράπηκε σε πασαρέλα και η συλλογή άντλησε έμπνευση από την επίσκεψη της Coco Chanel στη Νέα Υόρκη το 1931 και την ελευθερία με την οποία οι Νεοϋορκέζοι υιοθέτησαν το στυλ της.
Με μεγάλη έμφαση στη χειροτεχνία, η επίδειξη είναι μια ετήσια παράδοση που αναδεικνύει το περίπλοκο έργο των ατελιέ Maisons d’art, συνδυάζοντας παραδοσιακές τεχνικές με μοντέρνα, πρωτοποριακά σχέδια.
Η συλλογή περιελάμβανε ένα μείγμα αμερικανικών αρχέτυπων και τυπικών χαρακτήρων, με κοστούμια με λεπτές ρίγες, τζιν, κομψά βραδινά ρούχα με φτερά και κεντήματα και ρούχα για το σπίτι.

Τα παιχνιδιάρικα αξεσουάρ αποτίουν ένα χιουμοριστικό φόρο τιμής στην πόλη, με πρωτότυπες τσάντες σε σχήμα μήλου, φιστικιού, στρειδιού, μέχρι και σκίουρου(!) και λεοπάρδαλης, καθώς και παπούτσια με τακούνι σε σχήμα μήλου.
Οι άπειρες αναφορές στην ποπ κουλτούρα περιλάμβαναν ένα μπλουζάκι με πούλιες και τη φράση «I Love New York» και μοτίβα «ουρανοξύστες με χάντρες» σε φούστες.
Η Chanel στον υπόγειο σιδηρόδρομο και ο διχασμός
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο γαλλικός οίκος παρουσιάζει μια συλλογή του στις ΗΠΑ – αυτή τη φορά, ο Matthieu Blazy μετέφερε την επίδειξη σε ένα…υπόγειο, τρεις μήνες μετά το ντεμπούτο του στο Παρίσι.

Προηγούμενοι προορισμοί της επίδειξης στις HΠΑ ήταν το Μαϊάμι, το Ντάλας, το Λος Άντζελες και η Νέα Υόρκη, όπου το 2018 ο αείμνηστος Karl Lagerfeld δημιούργησε μια φαντασίωση στο Temple of Dendur του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης στο Upper East Side του Μανχάταν, μια από τις πιο αριστοκρατικές περιοχές της πόλης. Η επιλογή του Blazy για την τοποθεσία δεν θα μπορούσε να ήταν πιο διαφορετική, κάτι που δίχασε.
Τα μοντέλα περπάτησαν στην πλατφόρμα του μετρό φορώντας κάποια πρακτικά, αλλά σαφώς πολυτελή ρούχα. Η επίδειξη ήταν μια συνέχεια της ανέμελης ταινίας με την Qualley και τον Rocky. Σε συζήτηση μετά την επίδειξη, ο Blazy χαρακτήρισε τη συλλογή ως «μια γιορτή της Νέας Υόρκης».

Το χάος του Blazy και η εξάλειψη των κοινωνικών τάξεων
Θυμήθηκε πως η Gabrielle Chanel παρατήρησε σε ένα ταξίδι της στη Νέα Υόρκη ότι πολλοί κάτοικοι του κέντρου του Μανχάταν – που δεν ήταν οι τυπικοί πελάτες της Chanel – φορούσαν απλά, πρακτικά ρούχα που είχαν στοιχεία από τις παριζιάνικες δημιουργίες της. Αυτή η «ανακάλυψη» την ενέπνευσε να εισάγει ένα στοιχείο «πραγματικότητας» στο δικό της έργο.
Αυτή η συλλογή του Blazy ήταν πολύ ριζωμένη στην πραγματικότητα, μια πραγματικότητα που μας γείωσε. Αντί για την παραδοσιακή γραμμική πορεία, που είναι τυπική της πασαρέλας, τα μοντέλα έμπαιναν και έβγαιναν από βαγόνια τρένων ή περίμεναν στις αποβάθρες διαβάζοντας εφημερίδες και περνώντας την ώρα τους, όπως κάνουν καθημερινά οι επιβάτες σε μεγάλες πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, το Παρίσι και το Τόκιο.

«Είναι η ιδέα του χάους», εξήγησε ο Blazy. «Παίρνεις το μετρό κάθε πρωί και είναι ένα χάος και μια σύγκρουση ανθρώπων. Υπάρχει κάτι πολύ ισότιμο στο μετρό: εξαλείφει τις κοινωνικές τάξεις. Ανήκει σε όλους τους Νεοϋορκέζους και όχι μόνο».
Η προσπάθεια του Blazy να δημοκρατικοποιήσει τον οίκο πολυτελείας στέφθηκε με επιτυχία από τους Αμερικανούς κριτικούς του. Οι Ευρωπαίοι θαυμαστές του οίκου όμως άσκησαν έντονη κριτική, γιατί είναι γεγονός πως μια εμφάνιση με Chanel, όχι μόνο δεν εξαλείφει τις κοινωνικές τάξεις, αλλά τις προσδιορίζει ανεξίτηλα.

Μυστικοί κώδικες και φαινομενική απλότητα
Το σκηνικό μπορεί να ήταν πεζό στην εμφάνισή του, αλλά τα ρούχα σίγουρα ήταν οτιδήποτε άλλο εκτός από αυτό. Ένα απλό πουκάμισο με τζιν με παντελόνι, φορεμένο με ένα λευκό T-shirt από κάτω, ήταν φτιαγμένο από μετάξι, κεντημένο στο ατελιέ Lesage, ενώ το φόρεμα με το λεοπάρ μοτίβο ήταν εμπνευσμένο από ένα που φορούσε η ίδια η Gabrielle Chanel και ήταν χειροποίητο από τουίντ.
Ο Blazy φαίνεται να ήθελε να επιστρέψει στη γη από τους γαλαξίες που δημιούργησε για την πρώτη του επίδειξη στο Παρίσι με πολλές από τις προτάσεις να έχουν τη ρίζα τους στους υπερήρωες της παιδικής ηλικίας. Για ακόμη μία φορά, ο Blazy παρουσίασε εμβληματικούς κώδικες του οίκου μέσα από τη σύγχρονη ματιά.

Η άριστη μελέτη του Blazy αποκλειστικά για τους connoisseur
Μια ματιά που όμως δεν ταξίδεψε, δεν βοήθησε το κοινό να ξεφύγει και προκάλεσε έντονες συζητήσεις στο διαδίκτυο. Η Chanel στην προσπάθειά της να προσεγγίσει τη νέα γενιά οδεύει προς μια άλλη αισθητική, αυτή του Zara, κρύβοντας το αληθινό πνεύμα του οίκου μέσα σε σύμβολα.
Η πρώτη του συλλογή για τον ιστορικό οίκο, άνοιξη/καλοκαίρι 2026, είναι η πιο πολυσυζητημένη επίδειξη της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού. Αποτέλεσε μάθημα επαναπροσδιορισμού ενός brand, μέσα από τους κώδικές του, αντανακλώντας πιστά την κληρονομιά του.
Ο Blazy όμως μοιάζει με καθηγητή πανεπιστημίου, που αν και έχει καθήκον να εξηγήσει ένα περίπλοκο θεώρημα με απλό τρόπο, καταφέρνει το αντίθετο. Η μελέτη του οίκου από τον Blazy είναι άριστη και εμφανέστατη.
Ταυτόχρονα, η δουλειά του θα εκτιμηθεί από τους πραγματικούς connoisseur του οίκου. Αντιθέτως, επικρίνεται από αυτούς που βλέπουν τη Chanel ως αγωγό έμπνευσης και φιλοδοξίας.

Διχαστική στρατηγική και κέρδη
Πώς όμως ένας ιστορικός οίκος που συνεχίζει να διχάζει μπορεί να πουλάει; Τα έσοδα της Chanel έφτασαν στο αποκορύφωμά τους, στα 19,7 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, αλλά μειώθηκαν κατά 4,3% στα 18,7 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024 λόγω της παγκόσμιας επιβράδυνσης της αγοράς πολυτελών προϊόντων, των μακροοικονομικών προκλήσεων και των αυξημένων επενδύσεων. Τα κέρδη μειώθηκαν επίσης σημαντικά παρά την ισχυρή απόδοση των λιανικών πωλήσεων και των προϊόντων ομορφιάς.
Η εταιρεία συνεχίζει τις μακροπρόθεσμες επενδύσεις, επεκτείνοντας την παρουσία της στον τομέα της λιανικής, δείχνοντας εμπιστοσύνη στη μελλοντική ανάπτυξη παρά τις τρέχουσες αντιξοότητες, ειδικά στην ηπειρωτική Κίνα.
Με τα αποτελέσματα του οίκου για το 2025 να μην έχουν ανακοινωθεί ακόμη, αναμένεται να δούμε εάν η αναγέννηση του Blazy θα μεταφραστεί σε κέρδη.
Η δύναμη του ονόματος που συνεχίζει να πουλά
Η στρατηγική του οίκου ακολουθεί το μοντέλο του 20%. Ο διευθύνων σύμβουλος της Kering (Gucci), Luca de Meo, έχει υιοθετήσει την ίδια μέθοδο με τις επιδείξεις μόδας να αποφέρουν το 20% των εσόδων ως στόχο.
Το υπόλοιπο 80% προέρχεται από τα βασικά προϊόντα-κλειδί του οίκου. Ο πραγματικός ρόλος των επιδείξεων μόδας δεν είναι η πώληση προϊόντων, αλλά η δημιουργία συζήτησης, και αυτό η Chanel το έχει αναμφίβολα επιτύχει.
Η τσάντα Chanel 25 πληρώνει τους λογαριασμούς. Τα πουκάμισα Charvet των 4.350 δολαρίων του Blazy δημιουργούν πρωτοσέλιδα. Οι δύο κάθετοι λειτουργούν ταυτόχρονα με τη μία να δημιουργεί έσοδα και την άλλη δημοσιότητα.
Το κόστος μιας επίδειξης μόδας αυτής της κλίμακας ανέρχεται περίπου στα 10 εκατ. δολάρια. Ενώ η αξία που κερδίζεται από τα μέσα υπολογίζεται στα 50 εκατ. δολάρια ισοδύναμης διαφημιστικής αξίας.
Και εδώ έγκειται η ουσία της διχαστικής επίδειξης και εκστρατείας. Η αντιπαράθεση δημιουργεί καλύτερο ROl από τον έπαινο.
Η θετική επιρροή της αρνητικής κριτικής
Ο καθολικός έπαινος μιας επίδειξης δημιουργεί ως μέσο όρο 3-4 ημέρες κάλυψης στα μέσα, ενώ η μικτή 3-4 εβδομάδες, γιατί ακόμη και οι αρνητικές κριτικές μπορούν να τοποθετήσουν μια επωνυμία στο επίκεντρο της εποχής.
Με τη Chanel να βρίσκεται στην ελίτ των οίκων μόδας, η οποιαδήποτε χειροτεχνία του Blazy, δημιουργεί αφήγηση. Είναι η φαντασία που τροφοδοτεί την πραγματικότητα και η φαντασία δεν αγοράζεται, αλλά η πραγματικότητα που την κάνει επιθυμητή, μπορεί να αγοραστεί.
Οι περισσότερες μάρκες δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά μια δημιουργική προσέγγιση που διχάζει. Η Chanel όμως μπορεί, επειδή έχει χτίσει τα θεμέλια της λειτουργικής αριστείας, της σταθερότητας των εσόδων και τα βασικά προϊόντα-κλειδί, όπως και την εταιρική της αξία.
Η υποδομή που δημιούργησε η CEO Leena Nair μπορεί να παραμείνει ανέγγιχτη καθώς η τσάντα 25 είναι μεγάλη επιτυχία και το 80% της επιχείρησης λειτουργεί ανεξάρτητα από την πασαρέλα.
Το ρίσκο όμως παραμένει η αποξένωση ορισμένων πελατών, η σύγχυση των αγοραστών, όπως και το ότι η μάρκα γίνεται επιρρεπής σε αντιγραφές καθώς χάνει την ταυτότητα της.
Τελικά, ο Matthieu Blazy επιχειρεί μια επικίνδυνη αλλά υπολογισμένη ανανέωση για τη Chanel, με κινήσεις που άλλοτε γοητεύουν και άλλοτε διχάζουν. Η ένταξη του A$AP Rocky, η σουρεαλιστική ταινία του Gondry και η επίδειξη στο μετρό της Νέας Υόρκης δεν είναι απλώς δημιουργικές επιλογές, αλλά στρατηγικά εργαλεία που αναμετρώνται με την πολιτισμική πραγματικότητα και το βάρος της ιστορικής κληρονομιάς της maison.
Ενώ η σύγκρουση ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν μοιάζει αναπόφευκτη, παραμένει γεγονός ότι η Chanel έχει τη δομή, το όνομα και τους πόρους να αντέξει την πίεση μιας τέτοιας μετατόπισης.
Το στοίχημα, ωστόσο, βρίσκεται στο κατά πόσο αυτή η νέα εποχή θα ερμηνευθεί ως τολμηρή εξέλιξη ή ως επικίνδυνη απομάκρυνση από την ουσία της μάρκας. Και αυτό, όπως πάντα, θα το κρίνει ο χρόνος.
Διαβάστε επίσης:
Chanel: Έλαμψε στο πρώτο Grand Prix Υψηλής Κοσμηματοποιίας στο Μονακό με το κόσμημα της χρονιάς