• Bons Vivants

    Αλέν Ντελόν: Η Τ. Αγγελόπουλου με τον θρύλο της 7ης τέχνης

    Αλέν Ντελόν

    Αλέν Ντελόν


    Αν υπάρχει ένας ζωντανός θρύλος της γαλλικής κουλτούρας αυτή τη στιγμή, πρόκειται για τον Αλέν Ντελόν (με την Κατρίν Ντενέβ). Η Τερψιχόρη Αγγελοπούλου με την Art Expertise συμβάλλει στη δημοπρασία έργων τέχνης του Ντελόν που πραγματοποιείται από το γαλλικό γραφείο του Bonhams στο Παρίσι.

    Ο Bonhams στη Γαλλία ονομάζεται Bonhams Cornette de Saint Cyr. 

    Η διευθύντρια και ιδρύτρια της εταιρείας συμβούλων τέχνης Art Expertise Τερψιχόρη Αγγελοπούλου γνωρίζει καλά τις διεργασίες του οίκου Bonhams με τον οποίο συνεργάζεται πάνω από είκοσι χρόνια. Το 2021 ενόψει μπρέξιτ, ο ιστορικός οίκος δημοπρασιών μετέφερε μεγάλο κύκλο εργασιών του στο Παρίσι. Έτσι, γλιτώνουν οι πελάτες τους και πολλούς από τους δασμούς που δεν υπήρχαν όσο η Μεγάλη Βρετανία βρισκόταν ακόμη στην ΕΕ. Εδώ και σχεδόν τρία χρόνια η Greek Sale (συνεργασία της Art Expertise με τον Bonhams) πραγματοποιείται στο Παρίσι.

    Γραφείο διέθετε ο οίκος ήδη στο Παρίσι όπως έχει εξηγήσει στο mononews η Τερψιχόρη Αγγελοπούλου. Με την εξαγόρα του οίκου Cornette de Saint Cyr (Κορνέτ ντε σαν σιρ) αποκτούν πιο σταθερή παρουσία. Πρόκειται για τον σημαντικότερο και πιο παραδοσιακό οίκο δημοπρασιών στη Γαλλία.

    Η Τερψιχόρη Αγγελοπούλου με την Art Expertise συμβάλλει στην οργάνωση της συγκεκριμένης δημοπρασίας ως συνεργάτης του οίκου.

    Η Πισίνα (1969) με τη Ρόμι Σνάιντερ, μια κακή ταινία με τραβηχτικό περιεχόμενο

    Εξήντα χρόνια πάθους

    «Δύο πράγματα θεωρώ ότι χαρακτηρίζουν την κληρονομιά μου. Η καριέρα μου ως ερμηνευτή και η συλλογή μου», δηλώνει εκείνος στον Bonhmas.

    Η δημοπρασία τιτλοφορείται Alain Delon: 60 Years of Passion και αφορά την καταπληκτική συλλογή του με αγάλματα και σχέδια από την την ιταλική αναγέννηση έως τον γαλλικό 19ο αιώνα. Απαρτίζεται από αριστούργήματα των Βερονέζε (Veronese), Ντελακρουά (Delacroix), Ντιφί (Dufy), Γκλεζ (Gleizes), Κορό (Corot), Μιλέ (Millet), Μπεκαφούμι (Beccafumi), μεταξύ πολλών όλων. Περιλαμβάνει εν συνόλω ογδόντα τέσσερις λαχνούς και υπολογίζεται να συγκεντρώσει πέντε εκατομμύρια ευρώ.

    Ο Αλέν Ντελόν ασχολήθηκε συστηματικά με τη συλλογή έργων τέχνης επί εξήντα αδιάλειπτα χρόνια. Θυμάται ακόμη πότε ξύπνησε μέσα του το πάθος της συλλογής. «Αγόρασα ην πρώτη μου ζωγραφιά στο Λονδίνο όταν ήμουν μόνο είκοσι τεσσάρων ετών. Και από τότε δεν έπαψα να αγοράζω έργα. Ορισμένοι με ρωτούν αν υπάρχει νήμα που συνενώνει αυτά τα κομμάτια και τους απαντώ: Εγώ είμαι!», διαπιστώνει χαριτολογώντας.

    Καλλονός και αρτίστας

    Η καριέρα του Ντελόν στο σινεμά ξεκίνησε τη δεκαετία του 1950 αλλά τη δεκαετία του 1960, 1970, 1980 εξακονίστηκε σε όλη την υφήλιο.

    Έργα του ιταλικού κινηματογράφου όπως ο Ρόκο και τα αδέλφια του (Rocco and His Brothers 1960) ή ο Γατόπαρδος (The Leopard 1963), αμφότερα του Λουκίνο Βισκόντι, τού χάρισαν κύρος σπουδαίου ερμηνευτή, εκτός από καλλονού. Το ίδιο και στην περίπτωση του φιλμ Έκλειψη (L’ Eclisse, 1962) του Μικελάντζελο Αντονιόνι, με τη μούσα του ιταλικού σινεμά Μόνικα Βίτι. Στον Γατόπαρδο έπαιξε δίπλα στον Μπαρτ Λάνκαστερ και την Κλάουντια Καρντινάλε. Στη μεγάλη οθόνη βρέθηκε επίσης στο πλευρό της Μπριζίτ Μπαρντό και της Τζέιν Φόντα μεταξύ πολλών άλλων.

    Εκτός από τους παραπάνω, συνεργάστηκε επίσης και με γαλλόφωνους σκηνοθέτες της έβδομης τέχνης, τον Ζαν Πιέρ Μελβίλ (Jean-Pierre Melville), τον Λουί Μαλ (Louis Malle), τον κορυφαίο Ζαν Λικ Γκοντάρ (Jean-Luc Godard).

    Το κακό παιδί της έβδομης τέχνης

    Στις ταινίες Η Πισίνα (La Piscine 1969) με τη σύντροφό του στη ζωή Ρόμι Σνάιντερ, ανέδειξαν το απαράμιλλο σεξαπίλ του. Και σε ταινίες όπως Le Samouraї (Ο Σαμουράι, 1967), υποθέτουν ότι το κακό παιδί της έβδομης τέχνης εκμεταλλεύτηκε τις φημολογούμενες διασυνδέσεις του με τον υπόκοσμο της Γαλλίας. Για την ταινία Ο μπάτσος του Ζαν Πιέρ Μελβίλ έπαιξε στο πλευρό της Ντενέβ.

    Το 1985 κέρδισε το ευρωπαϊκό (αντίστοιχο του Όσκαρ) βραβείο Σεζάρ Α’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στο Η ιστορία μας (Notre Histoire 1984). Το ίδιο και για τα φιλμ Ο κόκκινος κύκλος (Le Cercle Rouge, 1970) του Ζαν Πιέρ Μελβίλ και Ο κύριος Κλάιν (Mr Klein, 1976) του περίφημου άγγλου σκηνοθέτη Τζόζεφ Λόουζι. Αξιοσημείωτο υπήρξε το πέρασμά του από το Χόλιγουντ.

    Το 1991 έλαβε το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής της Γαλλίας. Στο 45ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου του απένειμαν τιμητική Χρυσή Άρκτο. Επίσης, στο Φεστιβάλ των Καννών το 2019 έλαβε Χρυσό Φοίνικα για τη συνολική προσφορά του στην έβδομη τέχνη. Το 1997 σε ηλικία 62 ετών ανακοίνωσε την αποχώρησή του από τη μεγάλη οθόνη που τόσο μαγεύτηκε από την ακτινοβολία του.

    Στο περίφημο φιλμ του Βισκόντι Ο Γατόπαρδος με την Κλάουντια Καρντινάλε

    Πιστοί σύντροφοι

    Το 2007 ο Ντελόν πούλησε και ένα πρώτο κομμάτι της συλλογής του επισημαίνοντας ότι δεν θα ήθελε να πουληθούν μετά το θάνατό του. «Αγόραζα έργα τέχνης ικανοποιώντας το πάθος μου, ποτέ ως επένδυση» είχε δηλώσει σε μια κάπως μακάβρια στιγμή του. «Κάποιοι αγοράζουν αυτοκίνητα ή ξοδεύουν τα χρήματά τους στον αγοραίο έρωτα. Εγώ προτιμώ τους πίνακες ζωγραφικής». Το 2016 πούλησε συλλογές από όπλα, κρασιά και σπάνια ρολόγια.

    Η κόρη του Αλέν Ντελόν, Ανούσκα Ντελόν, παρατήρησε ότι «θυμάμαι αυτά τα συναρπαστικά έργα τέχνης από την παιδική μου ηλικία. Είμαι τόσο χαρούμενη που ο κόσμος τώρα θα τα ανακαλύψει. Ξέρω πολύ καλά ότι θα αποδειχθούν πιστοί σύντροφοι για το νέο ιδιοκτήτη και θα χαρίσουν ατέρμονη χαρά».

    Ο διευθύνων σύμβουλος του οίκου Bonhams στο Παρίσι Αρνό Κορνέτ ντε Σαν Σιρ δήλωσε: «Εύκολα γίνεται αντιληπτό πως το εξαιρετικό μάτι του Αλέν Ντελόν τον καθοδήγησε και χαρακτήρισε την ποιότητα των έργων ζωγραφικής, των σχεδίων, των πολύτιμων αντικειμένων στη συλλογή του. Το πάθος του αντικατοπτρίζεται στις επιλογές του: Ντελακρουά, Κορό, Μιλέ δίπλα στον Ντιφί, στον Σερουζιέ (Sérusier) στον Γκλεζ. Πρόκειται για μεγάλη τιμή να προσφέρουμε αυτή την εξαίσια συλλογή ζωγραφικής, σχεδίου και γλυπτικής που ολοκληρώθηκε μέσα σε εξήντα χρόνια».

    Η Συλλογή θα γυρίσει τον κόσμο. Ξεκίνησε από τις Βρυξέλλες (19/20 Απριλίου), πέρασε στη Νέα Υόρκη (5-10 Μαΐου), στο Χονγκ Κονγκ (24-27 Μαΐου), στη Γενεύη (1-3 Ιουνίου) και θα καταλήξει στο Παρίσι (17-21 Ιουνίου). Όπου εν συνεχεία θα πραγματοποιηθεί η δημοπρασία στην έδρα του Bonhams Cornette de Saint Cyr την επόμενη ημέρα.

    Σε ένα από τα πρώιμα έργα του Βισκόντι το Ο Ρόκκο και τα αδέλφια του (1960)

    Τα ορόσημα της συλλογής

    Το έργο La plage de Sainte-Adresse, 1906 του Ραούλ Ντιφίλ (Raoul Dufy 1877-1953) υπολογίζεται στα €600,000-800,000.

    Δύο έργα του Ευγένιου Ντελακρουά (Eugène Delacroix 1798-1863). Το Cheval arabe attaché à un piquet (Arab Horse tied to a stake) από το 1825 (εκτίμηση στα €400,000-600,000).

    Και η υδατογραφία του 1832 Chef Arabe (Maroc), (Moroccan Chieftain). Εκτίμηση: €50,000-80,000.

    Τοπίο του Αλμπέρ Γκλεζ (Albert Gleizes 1881-1953). Σύνθεση του 1914-15. Εκτίμηση: €200,000-300,000.

    Έργο του Ζαν Φρανσουά Μιλέ (Jean-François Millet 1814-1875) με το Normandy Milkmaid και αρχική εκτίμηση €100,000-150,000.

    Το Genoa, The Apennines του 1834 από τον Καμίγ Κορό (Camille Corot 1796-1875) με εκτίμηση €100,000-150,000.

    Μικρό σχέδιο του Ντομένικο Μπεκαφούμι (Domenico Beccafumi circa 1486-1551) απεικονίζοντας τον Άγιο Αντώνιο στο μπροστινό μέρος και γονυπετούσες γυναίκες από την άλλη πλευρά. Αρχική τιμή εκτίμησης: €50,000-80,000.

    Saint George slaying the Dragon με στυλό και μελάνι από τον Βερονέζε (1528-1588) με τιμή εκτίμησης €40,000-60,000.

    Αρκετά έργα από τον Γιαν βαν Γκόβεν (Jan van Goyen, 1596-1665) από τη χρυσή ολλανδική εποχή και τα ρεαλιστικά τοπία τους με τιμή εκκίνησης €30,000-50,000.

    Μπρούτζινος Πάνθηρας του Ρέμπραντ Μπουγκάτι κοντά στο 1907. Σε πολλά παρόμοια έργα ο γλύπτης καταφέρνει με πλαστικότητα να αναπαραστήσει την ευαλωτότητα των άγριων ζώων. Εκτίμηση: €250,000-300,000.

    Un lion couvrant une lionne, γλυπτό του Ζορζ Λισιέν Γκουγιό (Georges Lucien Guyot 1885-1976), καθώς και τα μπρούτζινα του Αντουάν Λουί Μπαρί (Antoine-Louis Barye 1795-1875), αποδεικνύουν την αδυναμία του Ντελόν για την αναπαράσταση του ζωικού βασιλείου. Εκτίμηση: €30,000 – 40,000.

    Με τη Μόνικα Βίτι στο αφαιρετικό φιλμ του Μικελάντζελο Αντονιόνι L’ Eclisse



    ΣΧΟΛΙΑ