bloomberg
Sponsored by

Bloomberg

Η κλιμάκωση της κόντρας της Ιταλίας με τον Μακρόν θέτει σε κίνδυνο τις επιχειρήσεις

  • Bloomberg

Ματέο Σαλβίνι


Με τους ηγέτες της Γαλλίας και της Ιταλίας σε κόντρα και τις μεταξύ τους σχέσεις στο χειρότερο σημείο από τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο, ο κίνδυνος για επιβλαβείς επιπτώσεις για τις επιχειρήσεις αυξάνεται.

Το πρώτο πιθανό θύμα: ένα έργο ύψους 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων που θα συνδέει το Τορίνο με τη Λυών με μία σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας. Είναι ήδη μια καυτή πατάτα μεταξύ των εταίρων της ασταθούς κυβερνητικής συμμαχίας της Ιταλίας και ο αναπληρωτής Πρωθυπουργός Λουίτζι Ντι Μάιο, του οποίου η επίσκεψη με έναν ηγέτη των «κίτρινων γιλέκων» κοντά στο Παρίσι προκάλεσε την τρέχουσα κρίση, ενίσχυσε την Παρασκευή την αντίθεσή του.

Το σιδηροδρομικό σχέδιο δεν θα προχωρήσει για όσο χρονικό διάστημα βρίσκεται το Κίνημα των Πέντε Αστέρων του Ντι Μάιο στην κυβέρνηση, δήλωσε ο αναπληρωτής πρωθυπουργός στην εφημερίδα Il Messaggero. «Προτιμώ να επενδύσω χρήματα για να εξασφαλίσω μια γρήγορη σύνδεση μεταξύ της Ρώμης και της Πεσκάρα και για την ασφάλεια των αυτοκινητοδρόμων», δήλωσε ο Ντι Μάιο.

Οι δεσμοί μεταξύ των δύο δυνάμεων της Ευρωζώνης είναι ισχυροί, και αυτό καθιστά την απόφαση του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν να ανακαλέσει τον Γάλλο πρεσβευτή στη Ρώμη ακόμη πιο εντυπωσιακή. Είναι μια ακόμα διχαστική στιγμή για την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς η περιφερειακή οικονομία αποδυναμώνεται και οι εχθροί της ΕΕ την περικυκλώνουν.

Η διαμάχη μεταξύ του Μακρόν και των δύο αντιπροέδρων της Ιταλίας, του Ντι Μάιο και του Ματέο Σαλβίνι της Λέγκας, κλιμακώνεται πριν τις ευρωεκλογές τον Μάιο, που αυτοί και άλλοι λαϊκιστές θεωρούν ως την επόμενη ευκαιρία τους να μειώσουν το μέγεθος του πολιτικού κατεστημένου. Ας δούμε τι χωρίζει τη Γαλλία και την Ιταλία και τι διακυβεύεται.

Η σιδηροδρομική σύνδεση των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων

Η Γαλλία επιθυμεί να προχωρήσει με τη σιδηροδρομική σύνδεση υψηλής ταχύτητας Λυών-Τορίνου, σχέδιο που προβλέπει μια σήραγγα 57 χιλιομέτρων μέσω της βάσης των Άλπεων. Αυτή τέθηκε εν αμφιβόλω από τη στιγμή που η ιταλική αντισυστημική κυβέρνηση ανέλαβε την εξουσία πέρυσι. Ο Σαλβίνι θέλει το έργο, ενώ ο Ντι Μάιο αντιτίθεται στη σπατάλη χρημάτων. Ορισμένα από τα πάνω από 800 εκατομμύρια ευρώ εγκεκριμένης χρηματοδότησης της ΕΕ κινδυνεύουν εξαιτίας της καθυστέρησης.

Γαλλικές τράπεζες

Οι δύο μεγαλύτερες τράπεζες της Γαλλίας, η BNP Paribas και η Credit Agricole, κατέχουν μονάδες στην Ιταλία, πράγμα που σημαίνει ότι είναι από τις πιο εκτεθειμένες, αν ένα sell off στην Ιταλία ξεκινήσει να επηρεάζει την οικονομία και να εξαπλώνεται μέσω του χρηματοπιστωτικού συστήματος της Ευρώπης.

Η Ιταλία είναι η τρίτη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά της Γαλλίας και η Γαλλία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη της Ιταλίας, που συνδυάζονται σε περίπου 89 δισεκατομμύρια δολάρια εμπορικών συναλλαγών για το 2017, σύμφωνα με στοιχεία του ΔΝΤ.

Τα ναυπηγεία έχουν κολλήσει

Η Ιταλία «βράζει» για τη γαλλο-γερμανική αντίθεση σε μια προτεινόμενη εξαγορά από την Fincantieri SpA της γαλλικής Chantiers de l’Atlantique, η οποία είχε κάνει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ελέγξει το σχέδιο ως πιθανή παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας. Η Γαλλία και η Ιταλία μιλούσαν προηγουμένως για τη δημιουργία ενός «Airbus των θαλασσών», μια αναφορά στον πολυεθνικό ευρωπαϊκό κατασκευαστή αεροσκαφών.

Καταστροφή του γαλλο-γερμανικού «άξονα»

Ο Σαλβίνι και ο Ντι Μάιο καταγγέλλουν τακτικά αυτό που θεωρούν ως γαλλο-γερμανική κυριαρχία επί της μοίρας άλλων μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Λέγκα του Σαλβίνι έχει αντιτεθεί σε μια συνθήκη συνεργασίας που υπέγραψαν ο Μακρόν και η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ τον Ιανουάριο για περαιτέρω ενίσχυση αυτής της κυριαρχίας. Το κόμμα του Σαλβίνι και τα Πέντε Αστέρια του Ντι Μάιο θέλουν να αναθεωρήσουν τις συνθήκες της ΕΕ με νέους κανόνες για τους εθνικούς προϋπολογισμούς και τα όρια ελλείμματος.

Ερυθρές Ταξιαρχίες

Ο Σαλβίνι κατηγόρησε τη Γαλλία ότι παρέχει καταφύγιο σε καταδικασθέντες Ιταλούς αριστερούς τρομοκράτες, μια διαμάχη που έχει τις ρίζες της στην απόφαση του τότε προέδρου Φρανσουά Μιτεράν στη δεκαετία του ’80 να επιτρέψει στα μέλη των Ερυθρών Ταξιαρχιών να ζήσουν στη Γαλλία πριν προχωρήσουν. Ο Σαλβίνι διακήρυξε την υπόθεση του πρώην τρομοκράτη Τσέζαρε Μπατίστι, ο οποίος εκδόθηκε στη Ρώμη από τη Βραζιλία τον Ιανουάριο μετά από 27 χρόνια. Η Γαλλία θα εξετάσει τα μελλοντικά ιταλικά αιτήματα κατά περίπτωση, δήλωσε την Πέμπτη η υπουργός Δικαιοσύνης Νικόλ Μπελουμπέ.

Αλληλοκατηγορίες για το μεταναστευτικό

Ο Μακρόν επέκρινε τον Σαλβίνι για την αποτροπή της πρόσδεσης ενός πλοίου με μετανάστες στην Ιταλία, και στη συνέχεια αρνήθηκε να αφήσειτο πλοίο να δέσει στη Γαλλία, επικαλούμενος τους διεθνείς κανόνες πρώτης χώρας άφιξης. Ο Σαλβίνι απάντησε αποκαλώντας τον Μακρόν υποκριτή. Διέδωσε επίσης βίντεο με της γαλλική αστυνομία να σταματά μετανάστες στα γαλλο-ιταλικά σύνορα, λέγοντας ότι η Ιταλία δεν έχει μαθήματα να πάρει από τη Γαλλία.

Ηγετικός ρόλος στη Λιβύη

Η Ιταλία προσπάθησε να αναλάβει ηγετικό ρόλο στην ένωση των δύο αντίπαλων κυβερνήσεων στην πρώην αποικία της και ενοχλήθηκε από μια σύνοδο κορυφής για τη Λιβύη που οργάνωσε ο Μακρόν το 2017. Η Ιταλία απάντησε με μια δική της συνάντηση το Νοέμβριο – που δεν οδήγησε σε σημαντική πρόοδο. Το συμπέρασμα: οι δύο πλευρές κατηγορούν η μία την άλλη ότι προωθεί εγωιστικά τα εθνικά της συμφερόντα σε πρώτο πλάνο, ενώ η Λιβύη παραμένει διαιρεμένη.

Μάχες προϋπολογισμών

Η Γαλλία ακολούθησε σκληρή γραμμή όταν η κυβέρνηση της Ιταλίας παραβίασε τις δεσμεύσεις μείωσης του ελλείμματος που έκαναν οι προκάτοχοί της. Στη συνέχεια, ο Μακρόν ανακοίνωσε μέτρα δαπανών τον Δεκέμβριο για να εξαγοράσει την ειρήνη με το κίνημα διαμαρτυρίας των «κίτρινων γιλέκων», ανεβάζοντας το έλλειμμα της Γαλλίας για το 2019 πέρα από το όριο του 3% της ΕΕ. Ο Ντι Μάιο και ο Σαλβίνι καταδίκασαν τα δύο μέτρα και δύο σταθμά, αν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έφτασε τελικά σε συμφωνίες με τις δύο χώρες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Bloomberg: Πώς το «βουνό» των «κόκκινων» δανείων «φρενάρει» την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:  Ο θάνατος ενός ανθρώπου στοίχισε 180 εκατ. δολάρια στην εταιρεία κρυπτονομισμάτων του

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:  Πασίγνωστος µπον βιβέρ της Μυκόνου έκανε τη «μεγάλη ζωή» με μοντέλα από τα έσοδα των ληστειών