• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    Η Γκρέτα Τούνμπεργκ «απειλεί» τα H&M

    • Bloomberg

    Γκρέτα Τούνμπεργκ


    Ο διευθύνων σύμβουλος του κολοσσού της μόδας Hennes & Mauritz AB (H&M) υποστηρίζει ότι ένα κίνημα που ταπεινώνει καταναλωτές και κερδίζει όλο και περισσότερη δύναμη αποτελεί πραγματική κοινωνική απειλή.

    Ο Karl-Johan Persson, ο 44χρονος διευθύνων σύμβουλος της H&M και γιος του δισεκατομμυριούχου προέδρου της, ξεσπά καθώς μία μορφή shaming που στοχοποιούσε αρχικά όσους ταξίδευαν με αεροπλάνο επεκτείνεται σε περισσότερες βιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της δικής του.

    Το συγκεκριμένο κίνημα έχει μάλιστα ενδυναμωθεί, καθώς η Γκρέτα Τούνμπεργκ, η Σουηδέζα έφηβη ακτιβίστρια, εμπνέει εκατομμύρια ανθρώπους σε ολόκληρο τον κόσμο να βγουν στους δρόμους και να εκφράσουν την οργή τους για αυτό που λέει ότι είναι μια κλιματική κρίση.

    Ο Persson, ο οποίος έχει αναλάβει την H&M εδώ και μια δεκαετία, αναφέρει ότι ανησυχεί για το ότι το κίνημα επιδιώκει να απαγορεύσει συμπεριφορές. Πολλές από τις διαδηλώσεις είναι «για να σταματήσουμε να κάνουμε πράγματα, να σταματήσουμε να καταναλώνουμε, να σταματήσουμε να πετάμε», δήλωσε ο Persson σε συνέντευξή του στη Στοκχόλμη. «Ναι, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε κάποιον μικρό περιβαλλοντικό αντίκτυπο, αλλά θα έχει τρομερές κοινωνικές συνέπειες».

    Ο διευθύνων σύμβουλος της H&M είναι βασικός παράγοντας στη βιομηχανία μόδας των 2,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία έχει μπει στο μικροσκόπιο εν μέσω ανησυχιών σχετικά με τη ρύπανση και τα δικαιώματα των εργαζομένων στις αναπτυσσόμενες οικονομίες, όπου τείνει να γίνεται το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής.

    Η Οικονομική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη αναφέρει ότι ένα μέρος του προβλήματος είναι ότι οι καταναλωτές έχουν εμπλακεί σε μια «εποχή γρήγορης μόδας» που έχει οδηγήσει σε «περιβαλλοντική και κοινωνική κατάσταση έκτακτης ανάγκης».

    Η βιομηχανία της ένδυσης είναι υπεύθυνη για το 10% περίπου των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και καταναλώνει περισσότερη ενέργεια από την αεροπορία και τη ναυτιλία αθροιστικά, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.

    Ο Persson λέει ότι «το ζήτημα του κλίματος είναι εξαιρετικά σημαντικό. Είναι μια τεράστια απειλή και όλοι πρέπει να την αντιμετωπίσουμε σοβαρά – πολιτικοί, εταιρείες, ιδιώτες. Ταυτόχρονα, η εξάλειψη της φτώχειας είναι ένας στόχος που είναι τουλάχιστον εξίσου σημαντικός».

    «Πρέπει να μειώσουμε τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις», δήλωσε ο Persson. «Ταυτόχρονα πρέπει να συνεχίσουμε να δημιουργούμε θέσεις εργασίας, να έχουμε καλύτερη υγειονομική περίθαλψη και όλα τα πράγματα που συνοδεύουν την οικονομική ανάπτυξη».

    Τι λέει το Bloomberg Intelligence: «Η φθηνή μόδα ενθαρρύνει τους καταναλωτές να κάνουν πιο συχνές αγορές και να πετούν ρούχα που φοριούνται ακόμα. Οι καταναλωτές θα μπορούσαν εύκολα να επιλέξουν να λάβουν αυτήν την απόφαση, αλλά όπως συμβαίνει στους περισσότερους τομείς θέλουν να δουν τις εταιρείες λιανικής να τους βοηθούν να κάνουν φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές» – Charles Allen, αναλυτής λιανικής του Bloomberg Intelligence

    Η H&M εκτιμά ότι περίπου το 70% των επιπτώσεων ενός ενδύματος στο κλίμα συμβαίνει κατά τη διάρκεια της διαδικασίας της μεταποίησης. Μέχρι το 2040, η H&M προτίθεται να είναι climate positive, που σημαίνει μείωση περισσότερων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από αυτές που εκπέμπει η αλυσίδα παραγωγής της.

    Η εταιρεία λέει ότι είναι ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες βιολογικού και ανακυκλωμένου βαμβακιού παγκοσμίως, επικαλούμενη στοιχεία από την Textile Exchange, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση. Και η H&M έχει αρχίσει να εξερευνά μερικά μη συμβατικά υφάσματα ειδικά σχεδιασμένα για να ενσωματώνουν την ανακύκλωση, όπως η φλούδα των εσπεριδοειδών και τα παλιά δίχτυα ψαρέματος. Η εταιρεία συνεργάζεται επίσης με κυβερνήσεις για να βοηθήσει στην εγκατάσταση ηλιακών πάνελ και άλλων λύσεων ανανεώσιμης ενέργειας ώστε να καταστήσει τα τοπικά εργοστάσια πιο βιώσιμα.

    Ο Persson λέει ότι «οι περιβαλλοντικές καινοτομίες, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τα βελτιωμένα υλικά» είναι καλύτεροι τρόποι αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής από ένα μορατόριουμ στην κατανάλωση. «Συνεχίστε να εστιάζετε πολύ στο περιβαλλοντικό ζήτημα, αλλά να έχετε έναν ανοιχτό διάλογο για το ποια είναι η λύση», είπε.

    Οι μετοχές της H&M έχουν ανέβει κατά περισσότερο από 60% φέτος, αφού η εταιρεία έχασε περίπου το ένα τέταρτο της αγοραίας της αξίας το 2018.



    ΣΧΟΛΙΑ