• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    Γιατί οι μεγάλες γαλακτοκομικές επιχειρήσεις αποφάσισαν να… κοιμηθούν με τον εχθρό τους

    • Bloomberg

    A customer shops for milk during the grand opening of a Whole Foods Market 365 location in Santa Monica, California, U.S., on Wednesday, Aug. 9, 2017. The fifth Whole Foods Market 365 opened on Wednesday, the second location for the Los Angeles area. Photographer: Patrick T. Fallon/Bloomberg


    Οι γαλακτοπαραγωγοί είναι έξαλλοι με τα ροφήματα που φέρουν την ονομασία «γάλα», όταν είναι στην πραγματικότητα φτιαγμένα από βρώμη ή αμύγδαλα ή ηλιόσπορους. Ακόμη χειρότερα, αυτοί οι… απατεώνες στραγγίζουν το μερίδιο αγοράς του γάλακτος που παράγουν οι αγελάδες.

    Αλλά αν δεν μπορείς να νικήσεις τον εχθρό σου, καν’ τον φίλο σου, λέει η λαϊκή σοφία και έχει δίκιο. Την ώρα που οι αγρότες εκφράζουν ανοιχτά τις διαμαρτυρίες τους για τα εναλλακτικά γαλακτοκομικά προϊόντα, οι συμβατικές εταιρείες αρχίζουν να τα παράγουν παράλληλα με το παραδοσιακό γάλα, επιδιώκοντας να επωφεληθούν από την ταχέως αναπτυσσόμενη δημοτικότητά τους στις ΗΠΑ. Μία από τις παλαιότερες γαλακτοκομικές επιχειρήσεις της χώρας, η HP Hood, λάνσαρε ένα προϊόν που ονομάζεται Planet Oat. Ο γιγαντιαίος γαλακτοκομικός συνεταιρισμός Organic Valley είναι ο διανομέας μιας σειράς από γάλατα με βάση το αμύγδαλο που παράγεται από τη New Barn Organics και μία εταιρεία επεξεργασίας γαλακτοκομικών προϊόντων διαχειρίζεται τη συσκευασία.

    «Δεν θα υπήρχαμε χωρίς την Organic Valley», δηλώνει ο Ted Robb, διευθύνων σύμβουλος της New Barn, που παράγει τα ροφήματα αμυγδάλου και άλλα προϊόντα με βάση ξηρούς καρπούς, συμπεριλαμβανομένου αυτού που ονομάζεται βουτυρώδες spread. «Δυσκολεύονται πολύ να το αποκαλέσουν γάλα. Αυτό πραγματικά τους ενοχλεί. Αλλά καταλαβαίνουν ότι σκεφτόμαστε με τον ίδιο τρόπο γύρω από τις οργανικές και βαθύτερες αξίες».

    Για τη βιομηχανία γαλακτοκομικών προϊόντων, όμως, η αξία που έχει μεγαλύτερη σημασία προέρχεται από τα αγελαδινά προϊόντα που πωλούν. Αυτά είναι, αν μη τι άλλο, προβληματικά. Οι Αμερικανοί καταναλώνουν 40% λιγότερο γάλα από ό,τι το 1975 και οι τιμές έχουν μειωθεί. Η ύφεση ήταν ένα σχεδόν θανατηφόρο χτύπημα για εμπόρους όπως η Dean Foods Co., η κορυφαία αμερικανική γαλακτοκομική εταιρεία που αναγκάστηκε να εξετάσει το ενδεχόμενο εξαγοράς της.

    Εν τω μεταξύ, οι φυτικές εναλλακτικές είναι «καυτές». Οι πωλήσεις εναλλακτικών γαλάτων αυξήθηκαν κατά 8% στη διάρκεια του έτους έως τις 26 Ιανουαρίου, φτάνοντας τα 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen. Τα φυτικά τυριά και γιαούρτια, αν και μικρότερη κατηγορία, βλέπουν ακόμη μεγαλύτερα κέρδη. Η Beyond Meat Inc., η εταιρεία παραγωγής vegan μπιφτεκιών και λουκάνικων, σημείωσε άνοδο 163% στο ντεμπούτο της στο χρηματιστήριο στις 2 Μαΐου – η μεγαλύτερη εισαγωγή στις ΗΠΑ τουλάχιστον από το 2008, στις αρχικές δημόσιες προσφορές που συγκέντρωσαν τουλάχιστον 200 εκατομμύρια δολάρια.

    Προς τα έξω, η βιομηχανία γαλακτοκομικών προϊόντων μιλά με σκληρά λόγια για τους φυτικούς ανταγωνιστές που ροκανίζουν τα κέρδη τους.

    Η Εθνική Ομοσπονδία Παραγωγών Γάλακτος ασχολείται ενεργά με το Νόμο περί Γαλακτοκομικών Πριμοδοτήσεων, νομοθεσία που εισήχθη στη Γερουσία για να αναγκάσει την Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων να ελέγξει τις ετικέτες. Σε δημόσια σχόλια προς τον αμερικανικό Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) τον περασμένο Σεπτέμβριο, η εταιρεία παραγωγής γιαουρτιού Chobani LLC ανέφερε ότι η χρήση όρων γαλακτοκομικών προϊόντων στις ετικέτες για φυτικές εναλλακτικές είναι «ακατάλληλη», «παράνομη» και «θέτει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία».

    Ταυτόχρονα, οι παραγωγοί γαλακτοκομικών προϊόντων δεν μπορούν να μην πιάσουν τον σφυγμό της εποχής. Η Chobani προώθησε πρόσφατα μη γαλακτοκομικά προϊόντα που βασίζονται στην καρύδα. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα προϊόντα δε φέρουν την ένδειξη «γιαούρτι».

    Τα νέα προϊόντα δεν είναι «αντικατάσταση των γαλακτοκομικών προϊόντων – τα γαλακτοκομικά προϊόντα και το γιαούρτι δεν πρόκειται ποτέ να αντικατασταθούν», ανέφερε η εταιρεία σε μια ηλεκτρονική δήλωση.

    Ακόμη και η εμβληματική γαλακτοκομική Dean δραστηριοποιείται στον κλάδο των φυτικών ροφημάτων και κατέχει σχεδόν το 70% της Good Karma Foods, εταιρείας παραγωγής γάλακτος και γιαουρτιού από λιναρόσπορο.

    «Τα φυτικά ροφήματα γίνονται μια ευπρόσδεκτη ευκαιρία διαφοροποίησης του χαρτοφυλακίου μας, ώστε να μπορούμε να είμαστε πιο κοντά στους καταναλωτές», δηλώνει η Marissa Jarratt, ανώτερη αντιπρόεδρος μάρκετινγκ και γενική διευθύντρια της μονάδας κατεψυγμένων της Dean Foods. Η Jarratt δήλωσε ότι δεν βλέπει μια σύγκρουση μεταξύ φυτικών και γαλακτοκομικών.

    «Θέλουμε οι καταναλωτές να έχουν επιλογές από τις οποίες μπορούν να διαλέξουν», είπε.

    Ή πάρτε την περίπτωση της Elmhurst Milked στο Μπρούκλιν, η οποία έκανε πάταγο πριν από λίγα χρόνια όταν μετασχηματίστηκε από επεξεργαστής γαλακτοκομικών προϊόντων σε εναλλακτικό παραγωγό. Προμηθεύει τώρα ορισμένες αποθεματικές τοποθεσίες της Starbucks με γάλα βρώμης. Δεν διαφημίζει ότι έχει την ίδια ιδιοκτησία με τον επεξεργαστή γαλακτοκομικών προϊόντων Steuben Foods. Η Steuben χρησιμεύει επίσης ως συν-συσκευαστής και συμπαραγωγός, αναμειγνύοντας και εμφιαλώνοντας τα συστατικά τους, δήλωσε ο Pete Truby, αντιπρόεδρος μάρκετινγκ της Elmhurst.

    Για την HP Hood, ένα από τα παλαιότερα γαλακτοκομεία της Αμερικής με ιστορία 170 ετών, το «άλογο είναι έξω από τον αχυρώνα» όταν πρόκειται για τη σήμανση, είπε ο Chris Ross, αντιπρόεδρος μάρκετινγκ.

    Το γάλα σόγιας πρωτοεμφανίστηκε πριν από δεκαετίες και κανείς δεν αμφισβήτησε την ετικέτα τότε και το να εκβιάσουμε μια αλλαγή τώρα πιθανότατα δεν θα κάνει πολλά για να σταματήσει η τάση.

    Υπάρχει ακόμα περιθώριο

    «Οι καταναλωτές εξακολουθούν να έχουν σχέση με τα γαλακτοκομικά, αλλά ταυτόχρονα η σχέση τους με φυτικά όπως το αμύγδαλο δεν πρόκειται να τερματιστεί σύντομα», δήλωσε ο Ross. «Αυξάνεται και δεν έχει κορυφωθεί καθόλου».

    Η Michele Simon, διευθύνουσα σύμβουλος της Plant Based Foods Association, δήλωσε ότι ενώ μοιάζει να υπάρχει μια διαμάχη στην επιφάνεια, οι παραδοσιακές γαλακτοκομικές εταιρείες υιοθετούν εναλλακτικές λύσεις αντί του γάλακτος διότι, ειδικά για τους μεταποιητές, είναι «τεράστια οικονομική ευκαιρία».

    «Από τη σκοπιά της εταιρείας επεξεργασίας, δεν τους νοιάζει τι μπαίνει στα χαρτοκιβώτια, θέλουν απλώς τα χαρτοκιβώτια να γεμίζουν», λέει.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:  Δ. Τζώρτζης (ΔΕΠΑ): Μέσα στον Μάιο η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:  Σε βαθύ «κόκκινο» λόγω Τραμπ έκλεισαν οι ευρωαγορές

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:  Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά των containerships



    ΣΧΟΛΙΑ