Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Σιγκέρου Ισίμπα απέτυχαν να καταλήξουν σε συμφωνία για ένα εμπορικό πακέτο στο περιθώριο της συνόδου κορυφής των G7, ένα αποτέλεσμα που αφήνει την ασιατική χώρα να πλησιάζει όλο και πιο κοντά σε μια πιθανή ύφεση, καθώς ο «πόνος» των αμερικανικών δασμών πλήττει την οικονομία της.

«Θα συνεχίσουμε να συντονιζόμαστε ενεργά με τις Ηνωμένες Πολιτείες για την επίτευξη μιας συμφωνίας που θα είναι επωφελής και για τις δύο χώρες, χωρίς να θυσιάζονται τα εθνικά συμφέροντα της Ιαπωνίας», δήλωσε ο Ισίμπα στους δημοσιογράφους τη Δευτέρα στο Κάλγκαρι, μεταξύ των συναντήσεων της G-7. «Υπάρχουν ακόμη ορισμένα σημεία στα οποία οι δύο πλευρές δεν βρίσκονται στην ίδια σελίδα».

1

Ξεχωριστά ο Τραμπ δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι είχε μια εξαιρετική συζήτηση με τον Ισίμπα και ότι υπάρχει ακόμη η δυνατότητα συμφωνίας.

«Οι Ιάπωνες είναι σκληροί», είπε ο Τραμπ, προτού χαρακτηρίσει τι θα συμβεί χωρίς συμφωνία. «Τελικά πρέπει να καταλάβετε ότι θα στείλουμε απλώς μια επιστολή που θα λέει ότι αυτό είναι το ποσό που θα πληρώσετε, διαφορετικά δεν χρειάζεται να κάνετε δουλειές μαζί μας».

Μια συμφωνία που θα έδινε παραχωρήσεις σε ορισμένες από τις σημαντικότερες ανησυχίες της Ιαπωνίας, συμπεριλαμβανομένων των δασμών στα αυτοκίνητα, θα έδινε πιθανότατα ώθηση στην κυβέρνηση του Ισίμπα και στην ηγεσία του ενόψει των εκλογών στην άνω βουλή τον επόμενο μήνα. Ο πρωθυπουργός βρίσκεται σε δύσκολη θέση μετά το θλιβερό αποτέλεσμα των εθνικών εκλογών του περασμένου Οκτωβρίου που τον άφησε με κυβέρνηση μειοψηφίας.

Παρόλα αυτά, ο Ισίμπα θα μπορέσει να προβάλει την αποφασιστικότητά του να προστατεύσει τα συμφέροντα της Ιαπωνίας αντί να βιαστεί να προχωρήσει σε μια συμφωνία που θα μπορούσε να αποδειχθεί μη ικανοποιητική.

Μια δημοσκόπηση που διεξήχθη τον περασμένο μήνα από την εφημερίδα Mainichi διαπίστωσε ότι το 62% των ερωτηθέντων προτιμούσε να παραμείνει η κυβέρνηση στη θέση της παρά να προχωρήσει σε συμφωνία.

Πριν από τη διμερή συνάντηση οι προσδοκίες για μια ανακοίνωση τροφοδοτήθηκαν από μια σειρά συζητήσεων μεταξύ των δύο μερών. Ο Ισίμπα και ο Τραμπ μίλησαν τηλεφωνικά τρεις φορές, ενώ ο κορυφαίος διαπραγματευτής της Ιαπωνίας Ριοσέι Ακαζάουα ταξίδεψε έξι φορές στην Ουάσινγκτον για να συναντήσει τους Αμερικανούς ομολόγους του τις εβδομάδες που προηγήθηκαν της συνάντησης.

Λιγότερο από μια εβδομάδα πριν από τη σύνοδο της G-7, ο Ισίμπα δήλωσε ότι μια συμφωνία μπορεί να σφραγιστεί τις τελευταίες στιγμές κατ’ εντολή του Τραμπ. Καθώς πλησίαζε η σύνοδος της G-7, οι διαπραγματεύσεις φάνηκε να παραπαίουν, με τον Ακαζάουα να περιγράφει τις εμπορικές συνομιλίες ως κάτι παρόμοιο με «περπάτημα μέσα σε ομίχλη».

Μετά τη συνάντησή του με τον Τραμπ, ο Ισίμπα δήλωσε ότι δεν μπορεί να πει πότε μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία, προσθέτοντας ότι οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν σε υπουργικό επίπεδο.

Όπως και άλλες χώρες, η Ιαπωνία υπόκειται σε εισφορά 25% στα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων και σε δασμό 50% στον χάλυβα και το αλουμίνιο. Μια οριζόντια εισφορά 10% σε άλλα αγαθά πρόκειται να αυξηθεί σε 24% στις αρχές Ιουλίου. Ερωτηθείς εάν η προθεσμία του Ιουλίου θα μπορούσε να παραταθεί, ο Ισίμπα αρνήθηκε να σχολιάσει.

Προς το παρόν δεν υπάρχουν επίσημα σχέδια για συνάντηση του Ισίμπα και του Τραμπ πριν από την αναμενόμενη αύξηση των δασμών και η ιαπωνική κυβέρνηση δεν έχει επιβεβαιώσει πότε μπορεί να αναχωρήσει ο Ακαζάουα για τον επόμενο γύρο συνομιλιών. Εάν ο λεγόμενος αμοιβαίος δασμός αυξηθεί στο 24% από το σημερινό βασικό όριο του 10%, αυτό θα μειώσει περίπου 2,2% από το προβλεπόμενο πραγματικό ΑΕΠ της Ιαπωνίας έως το 2029, σύμφωνα με έκθεση του Μαΐου του Ινστιτούτου Ερευνών Daiwa.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στους δασμούς στα αυτοκίνητα, τους οποίους ο Τραμπ έχει απειλήσει να αυξήσει ακόμη περισσότερο. Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ζωτικής σημασίας για την ιαπωνική οικονομία, καθώς απασχολεί περίπου 5,6 εκατομμύρια άτομα, περίπου το 8,3% του εργατικού δυναμικού της χώρας, και παράγει περίπου το 10% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος, σύμφωνα με την Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Ιαπωνίας.

Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Toyota Motor, Honda Motor, Mazda Motor και Subaru, προετοιμάζονται για ένα συλλογικό πλήγμα άνω των 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων μόνο για το τρέχον οικονομικό έτος από τους δασμούς.

«Για την Ιαπωνία, τα αυτοκίνητα είναι πραγματικά θέμα εθνικού ενδιαφέροντος. Θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να το προστατεύσουμε», δήλωσε ο Ισίμπα στους δημοσιογράφους.

Όταν ρωτήθηκε αν οι δασμοί στα αυτοκίνητα ήταν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, ο Τραμπ δεν έδωσε πολλά στοιχεία. «Θα δούμε τι θα συμβεί», είπε.

Ενόψει της συνόδου κορυφής, τα τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν μια σειρά πιθανών παραχωρήσεων που πρότεινε η Ιαπωνία σε μια προσπάθεια να κλείσει το εμπορικό χάσμα με τις ΗΠΑ, από την εισαγωγή περισσότερης σόγιας από τις ΗΠΑ έως τη συνεργασία στην κατασκευή πλοίων.

Το Τόκιο προσπάθησε επίσης να επιχειρηματολογήσει με τις ΗΠΑ επικαλούμενο τη θέση του ως κορυφαίου επενδυτή στις ΗΠΑ ως μοχλό πίεσης, λέγοντας ότι οι δασμοί θα επηρέαζαν αρνητικά την ικανότητα της Ιαπωνίας να επενδύσει στις ΗΠΑ, μειώνοντας την εγχώρια οικονομία της.

Οι σωρευτικές άμεσες ξένες επενδύσεις της Ιαπωνίας στις ΗΠΑ ανέρχονταν σε 783 δισεκατομμύρια δολάρια στο τέλος του 2023 και ο Ισίμπα δεσμεύτηκε να αυξήσει τις συνολικές επενδύσεις της Ιαπωνίας στις ΗΠΑ σε 1 τρισεκατομμύριο δολάρια κατά τη διάρκεια της συνόδου κορυφής του με τον Τραμπ τον Φεβρουάριο.

Η στροφή του Τραμπ να εγκρίνει την αγορά της United States Steel από τη Nippon Steel πρόκειται να ενισχύσει τις επενδύσεις της Ιαπωνίας στη χώρα.

Σε αντάλλαγμα για υποσχέσεις επενδύσεων, ο Ισίμπα και ο υπουργός Εξωτερικών Ακαζάουα πίεσαν για την πλήρη άρση όλων των δασμών που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ.

Τελικά, φαίνεται ότι αυτές οι υποσχέσεις δεν ήταν αρκετές για να περάσει η συμφωνία από τη γραμμή μέχρι στιγμής.

Διαβάστε επίσης:

ΗΠΑ: Μειώθηκε ξανά η βιομηχανική παραγωγή – Δεύτερη πτώση μέσα σε τρεις μήνες

ΗΠΑ: Νέα πτώση στις λιανικές πωλήσεις τον Μάιο

Nissan: Ανανεώνει το Leaf για να ανακτήσει το προβάδισμα στα ηλεκτρικά οχήματα