• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    Επάγγελμα influencer: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για αυτούς που κερδίζουν χιλιάδες ευρώ από το Instagram


    Η Meghan Young είναι επαγγλεματίας του Instagram. Αμοίβεται για να σκαρφαλώνει σε εντυπωσιακά βουνά, να φωτογραφίζει τις κορυφές τους και να ποστάρει τις περιπέτειες της στους ακόλουθους της. «Η δουλειά μου είναι να το κάνω να μοιάζει εύκολο, να νομίζουν όσοι με παρακολουθούν ότι είναι η πιο διασκεδαστική δουλειά του κόσμου και ότι δεν είναι δουλειά», λέει η ίδια. «Ωστόσο, πρόκειται για μία εργασία».

    Η Young, 33 ετών, κερδίζει χρήματα από τις εταιρείες που την πληρώνουν για να προωθεί στο Instagram τα προϊόντα τους και είναι μέρος του νέου «οικοσυστήματος» των social media influencers, που δημιουργήθηκε από τα εκατομμύρια χρηστών που περιμένουν με ανυπομονησία το περιεχόμενο των λογαριασμών όσων ακολουθούν και τους διαφημιστές που αναζητούν εναγωνίως νέους τρόπους για να προσεγγίσουν το νεανικό κοινό.

    Η Young αποτελεί το θέμα του τελευταίου επεισοδίου του μίνι ντοκιμαντέρ του Bloomberg, το οποίο παρουσιάζει ανθρώπους που κάνουν καριέρα σε επαγγέλματα που δεν υπήρχαν στις προηγούμενες γενιές.

    Οι εταιρείες ενδέχεται να δαπανήσουν φέτος συνολικά 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε αυτό το είδος μάρκετινγκ, στο Instagram και έως και 6,3 δισεκατομμύρια δολάρια όταν συμπεριλαμβάνουν και άλλες πλατφόρμες όπως το YouTube και το Twitch, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Mediakix, ενός πρακτορείου μάρκετινγκ. Αυτά τα κεφάλαια πυροδότησαν την άνοδο των influencers σε όλο τον κόσμο, πλημμυρίζοντας το Instagram με εκατομμύρια  χορηγίες και δημοσιεύσεις κάθε χρόνο.

    H πλειονότητα των ανθρώπων που λαμβάνουν χορηγίες είναι απίθανο να κερδίζουν τόσα χρήματα ώστε να ζουν, υποστηρίζει η CEO της Mediakix, Evan Asano. Η  Young αποτελεί εξαίρεση. Αναμένεται να κερδίσει μεταξύ 50.000 δολ. και 100.000 δολαρίων την επόμενη χρονιά δουλεύοντας ως influencer, full-time, τόσο από χορηγίες όσο και από τα δικαιώματα χρήσης των φωτογραφιών της. Μπορεί να μην είναι το εισόδημα τεράστιο, ωστόσο είναι αρκετό για να πληρώνει τους λογαριασμούς της.

    Η Young προωθεί ποικίλα προϊόντα και προορισμούς που σχετίζονται με την ορειβασία. Η διαδικασία ξεκινά με τις προσφορές χορηγίας που λαμβάνει. Αν και δέχεται πολλές προτάσεις, η Young απορρίπτει την πλειονότητα τους. Πολλές τέτοιες προσφορές δεν έχουν καμία σχέση με τις υπαίθριες περιπέτειες που δημοσιεύει -για παράδειγμα οι μπότες πεζοπορίας θα ήταν σχετικές, αλλά το το make up όχι – και άλλες προσφορές είναι από εταιρείες ανταγωνίστριες των χορηγών με τους οποίους έχει ήδη συνεργασία.

    Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται ημέρες ή και εβδομάδες έρευνας για τη δημιουργία του πλάνου που θα ικανοποιεί τις ανάγκες των πελατών της και των προτάσεων που έχει δεχθεί, προκειμένου να καταλήξει αν μπορεί να τις συνδυάσει. Η ίδια εκτιμά ότι περίπου το 70% των προτάσεων που στέλνει σε εν δυνάμει πελάτες απορρίπτονται.

    Η Young, η οποία έχει έδρα της το Σιάτλ, είχε σκεφτεί εδώ και χρόνια ότι θα γίνει δικηγόρος. Αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο του Σιάτλ το 2015, αλλά αποφάσισε ότι δεν ήθελε να γίνει δικηγόρος. Οι γονείς της σοκαρίστηκαν από την απόφαση. “Ανησυχούσαν για το τι θα κάνω”, λέει η Young. “Πώς θα βρω μία σταθερή καριέρα; Γιατί να πήρα αυτή την απόφαση; “

    Αλλά οι νομικές της ικανότητες δεν πήγαν χαμένες. Μόλις οι εταιρείες εκφράσουν ενδιαφέρον για να συνεργαστούν μαζί της, υπάρχει το δύσκολο έργο της διαπραγμάτευσης των όρων της συμφωνίας. Διαβάζει κάθε γραμμή της σύμβασης και διαγράφει αυτά με τα οποία δεν συμφωνεί.  Όταν πρόκειται για τα χρήματα, οι περισσότερες εταιρείες ξεκινούν με μια προσφορά χαμηλή και αρχίζει μία διαδικασία διαπραγμάτευσης που μπορεί να διαρκέσει εβδομάδες. Το όριο της είναι τα 1.500 δολάρια για ένα post στον τοίχο της ή τα 200 δολάρια για ένα story που θα διαρκέσει 24 ώρες.

    Και η δουλειά της δεν τελειώνει με τη λήψη των φωτογραφιών. Όταν η Young επιστρέφει από τις περιπέτειες της, επεξεργάζεται προσεκτικά τις εικόνες και τις λεζάντες που θα μπουν. Στη συνέχεια κάνει δημόσια τα post της, αλλά οι εταιρείες δεν την πληρώνουν εγκαίρως. Πρώτα θα πρέπει να στείλει τα τιμολόγια για την αμοιβή της. Το χειρότερο σημείο είναι όταν ανακαλύπτει ότι μια εταιρεία χρησιμοποίησε τις φωτογραφίες της κατά τρόπο που παραβιάζει τους όρους της σύμβασης, οδηγώντας σε τεταμένες και χρονοβόρες ανταλλαγές μηνυμάτων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

    Τα μεγαλύτερα αστέρια στις κοινωνικές πλατφόρμες αναθέτουν αυτό το μέρος της εργασίας σε μία εταιρεία. Σε έναν ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα όπως αυτός, έχει δημουγηθεί πλέον μία βιομηχανία για την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης που απεθύνονται σε influencers. Ωστόσο, για να πληρωθούν οι υπηρεσίες αυτές μειώνουν τα κέρδη των influencers, καθώς συχνά κυμαίνονται από 20% έως 30% για τα μεγαλύτερα αστέρια και 30% με 50% για τα μικρότερα, καθιστώντας τες οικονομικά συμφέρουσες μόνο για όσους έχουν πολλά κέρδη. Με 185.000 followers, η Young δεν έχει την ανάγκη της εκπροσώπησης.

    Ένα άλλο σημαντικό θέμα είναι ότι τα social media χρειάζονται συνεχή παρουσία και τροφοδότηση. Η Young έχει μάθει να θέτει τα όρια της. Συνήθιζε να παθαίνει εμμονή με τον έλεγχο της απόδοσης των posts της και έτσι το σταμάτησε. Παράλληλα, φροντίζει να αφήνει το κινητό της στην άκρη όταν τρώει με το φίλο της.

    Aπό την άλλη πλευρά, αν δεν απαντήσει, οι χρήστες θα σταματήσουν να σχολιάζουν και χωρίς κινητικότητα στα post της, οι εταιρείες θα σταματήσουν να την πληρώνουν.

    Πέρα από τους καθημερινούς πονοκεφάλους μιας online καριέρας, η αβεβαιότητα των social media προκαλεί υπαρξιακά προβλήματα στους δημιουργούς. Χορηγίες έρχονται συχνά, ωστόσο υπάρχουν στιγμές που η Young κοιτάζει το ημερολόγιο της και δεν έχει άλλο project να δουλέψει. Παράλληλα, οι κανόνες του παιχνιδιού αλλάζουν συχνά. Πρόσφατα, παρατήρησε ότι υπήρξε κάποια μεταβολή στις θέσεις της, την οποία αποδίδει σε μια αλλαγή στους αλγορίθμους του Instagram.

    Η Young, σε αντίθεση με τους άλλους μεγάλους star του instragram, δεν υπήρξε διάσημη από την εργασία της ή από κάποιο ριάλιτι της τηλεόρασης. Ήταν μία φοιτήτρια νομικής, η οποία πήγαινε τα σαββατοκύριακα στο βουνό και ανέβαζε τις φωτογραφίες της στο Instagram. Μετά την αποφοίτηση της, ο λογαριασμός της στο διαδίκτυο απέκτησε περισσότερους followers και σταδιακά άρχισε να κερδίζει κάποια χρήματα από εταιρείες. Ωστόσο, παράλληλα εργάζονταν στις πωλήσεις και την ανάπτυξη ενός ομίλου εστιατορίων. Τον περασμένο Μάρτιο αποφάσισε τελικά να παραιτηθεί από την πρωινή εργασία και να εστιάσει στην καριέρα της στο Instagram.

    Παρά τις δυσκολίες η Young λέει ότι όλα αυτά αξίζουν τον κόπο, επειδή οι χορηγίες της επιτρέπουν να ξοδεύει μεγάλο μέρος της ζωής της στα βουνά. Λίγες θέσεις εργασίας στον κόσμο θα της επέτρεπαν να το κάνει αυτό.



    ΣΧΟΛΙΑ