• Big Story

    Ντέιβιντ Ο’ Μπράιεν: Η Ryanair αναχωρεί απο την Ελλάδα. Ποιός έχει σειρά;

    David o’ Βrain. ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ Ryanair


    Δυο μήνες νωρίτερα τερματίζει το καλοκαιρινό πρόγραμμα πτήσεων στη χώρα μας η low cost carrier Ryanair, απόφαση την οποία γνωστοποίησε ο εμπορικός διευθυντής της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας κ. Ντέιβιντ Ο’ Μπράιεν. Την έντονη αντίδραση των κομμάτων της αντιπολίτευσης έχει προκαλέσει η ανακοίνωση αυτή της απόφασης με το ΠΑΣΟΚ να ζητά την Κυβέρνηση να “σταθεί στο ύψος των περιστάσεων”.

    Σημαντικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη διαδραματίζει και η πρόθεση της κυβέρνησης να επιβάλει νέους φόρους στο τουριστικό προϊόν, προκειμένου να κλείσει η αξιολόγηση, όπως επισημαίνει ο κ. Ο’ Μπράιεν σε συνέντευξή του στο “Βήμα της Κυριακής”. Οπως εξηγεί, πρόκειται για μια απόφαση που ελήφθη μετά την παραδειγματική αγνόηση των προτάσεων της εταιρείας, ήδη από τις αρχές του 2014, για αύξηση της επιβατικής κίνησης, διαχρονικά από τους αρμόδιους υπουργούς.

    david o brain

    “Εχουμε αποστείλει 25 επιστολές τα τελευταία δύο χρόνια, αλλά έχουμε λάβει μόλις τρεις απαντήσσεις, ε καμία όμως από αυτές δεν υπάρχει ανταπόκριση, θετική είτε αρνητική, στις προτάσεις μας”. Στις απαντήσεις δε αυτές η αναπληρώτρια υπουργός Τουρισμού κα Ελενα Κουντουρά δήλωσε, σύμφωνα με τον κ. Ο’ Μπράιεν, ότι οι προτάσεις της Ryanair για αύξηση των επισκεπτών κατά 5 εκατ. σε ορίζοντα τριετίας “δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητές της”. Ο κύβος για την εταιρεία ερρίφθη μετά και την επιστολή της 18ης Μαρτίου 2016, όπου αναφερόταν μάλιστα ότι η αρχή των ακυρώσεων θα γίνει από το νησί της Κω. Ουσιαστική απάντηση επί των “επιχειρηματικών”, όπως τις χαρακτηρίζει, προτάσεων δεν υπήρξε.

    “Τακτική με την οποία η ελληνική αγορά χάνει οκτώ πτήσεις την ημέρα δύο μήνες νωρίτερα. Ισως επειδή η υπουργός ήταν πολύ απασχολημένη με την έκθεση στο Μαϊάμι”.Οι προτάσεις που έχει διατυπώσει η αεροπορική εταιρεία περιλαμβάνουν μειωμένα τέλη και φόρους κατά τους μήνες εκτός high season, με απαλλαγή των ναύλων για τα μικρά αεροδρόμια από το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων, που ανέρχεται σε 12 ευρώ ανά επιβάτη, καθώς και μείωσή του κατά 50% στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Εφόσον τα κίνητρα αυτά ισχύσουν για πέντε χρόνια, η Ryanair δεσμεύεται να φέρει επιπλέον 2 εκατ. επιβάτες στην Αθήνα και ακόμη 3,5 εκατ. στα περιφερειακά αεροδρόμια, εκ των οποίων τα 2 εκατ. στη χαμηλής ζήτησης περίοδο ως το 2018.

    Kountoura Elena

    Οπως λέει χαρακτηριστικά, “είναι καλύτερο να έχεις επιβάτες χωρίς φόρους, παρά φόρους χωρίς επιβάτες”. Βολές στην υπουργό Τουρισμού ρίχνει ο εμπορικός διευθυντής της Ryanair, αποκαλώντας τη μάλιστα “Μαρία Αντουανέτα της Ελλάδος”, και για την έλλειψη προτάσεων για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, στην οποία σημειώνεται ότι στοχεύει η ελληνική κυβέρνηση. “Μιλώντας στη δημόσια τηλεόραση, το μόνο που ανακοίνωσε ήταν ένα πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού, το οποίο είναι εξαιρετικό για τους ωφελούμενους, όμως δεν είναι δυνατόν η στρατηγική για τον τουρισμό να περιορίζεται στην ανακύκλωση των χρημάτων των ελλήνων φορολογουμένων” σχολιάζει ο κ. Ο’ Μπράιεν.

    Εκτιμώντας ότι εκτός από τη Ryanair, πολλές αεροπορικές εταιρείες θα υπερσυγκεντρώσουν πτήσεις στο πικ της σεζόν, Ιούλιο και Αύγουστο, καθώς καμία δεν είναι διατεθειμένη να επενδύσει για δημιουργία ζήτησης εκεί όπου δεν υπάρχει, χωρίς πολύ χαμηλούς ναύλους, επισημαίνει τα εξής: “Αυτό λοιπόν που θα έπρεπε να κάνει η ελληνική κυβέρνηση, αντί να πουλάει για 1,23 δισ. ευρώ τα αεροδρόμια, ποσό που δεν σημαίνει κάτι στην οικονομική κατάσταση που είναι η χώρα, είναι να αρπάξει τη συνδεσιμότητα και τους επιβάτες από επιχειρήσεις όπως η Ryanair”.

    Ryanair-660x300

    Οσον αφορά στα περιφερειακά αεροδρόμια, μία από τις προτάσεις της Ryanair ήταν η χρηματοδότηση μελέτης χετικά με τη χωρητικότητά τους, δεδομένου ότι βασικό επιχείρημα της ιδιωτικοποίησης ήταν οι απαιτήσεις αυξημένης δυναμικότητας. “Οι Γερμανοί αυτό που θα κάνουν θα είναι να αυξήσουν τις υποδομές, οι οποίες εκτός υψηλής σεζόν θα είναι άδειες. Κατόπιν, ως μονοπώλιο, θα αυξήσουν τα τέλη των αεροδρομίων. Αυτοί θα καταστρέψουν τον τουρισμό των νησιών προσελκύοντας περισσότερους tour operators μόνο για δύο μήνες, ενώ αυτό που πραγματικά χρειάζονται τα νησιά είναι περισσότερους επιβάτες για περισσότερους μήνες” λέει ο κ. Ο’ Μπράιεν στο “Βήμα”.

    Συγχρόνως, εκφράζει ανησυχίες για τη δημιουργία καρτέλ στις χρεώσεις των αεροδρομίων, δεδομένου ότι “η εταιρεία που αναλαμβάνει τα αεροδρόμια (εννοώντας τη Fraport) έχει ήδη δηλώσει ότι οι χρεώσεις θα είναι στα επίπεδα όλων των χωρών της Μεσογείου. Με λίγα λόγια, λέει ότι θα πρέπει να είναι υψηλότερες”. Οπως σχολιάζει, τα αποτελέσματα του μονοπωλίου φαίνονται στο “Ελευθέριος Βενιζέλος”, από τα ακριβότερα αεροδρόμια της Ευρώπης.”Παρά το γεγονός ότι η εταιρεία μας φέρνει στην Αθήνα 2,5 εκατ. επιβάτες, το αεροδρόμιο έχει 18 εκατ. επιβάτες, τη στιγμή που θα έπρεπε να έχει 30 εκατ., καθώς βρίσκεται στην καρδιά πολύ δημοφιλών τουριστικών προορισμών, ενώ το αεροδρόμιο του Δουβλίνου – πόλη μόλις 1 εκατ. κατοίκων – δέχεται 25 εκατ. επιβάτες”. Η εξήγηση που δίνει ο κ. Ο’ Μπράιεν είναι ότι “έχει δοθεί στο μονοπώλιο μιας ιδιωτικής εταιρείας, όπου το κράτος φορολογεί 12 ευρώ/επιβάτη, με τα οποία χρηματοδοτεί και πάλι το αεροδρόμιο, χωρίς το ίδιο να κερδίζει κάτι”.

    Ryanair

    Συνοψίζοντας, ο εμπορικός διευθυντής της Ryanair σχολιάζει ότι “είναι το λιγότερο ενοχλητικό να μην μπαίνουν στον κόπο οι αρμόδιοι να στείλουν μια απάντηση επί των προτάσεών μας, όταν για εφέτος η εταιρεία μας αντιπροσωπεύει ποσοστό 41% της αύξησης της επιβατικής κίνησης της Ελλάδας για το πρώτο εξάμηνο”. Απάντηση που αν είναι αρνητική “θα εξηγεί σε εμάς τους λόγους και στην ελληνική κοινωνία γιατί αρνούνται συνολικά 10 εκατ. επιβάτες τα επόμενα τρία χρόνια” καταλήγει, αφήνοντας αιχμή ότι μοιάζουν μάλλον φοβισμένοι ότι θα προσβάλουν τους εταιρικούς τους φίλους.

    pasok-logo

    Από τον Τομέα Τουρισμού του ΠΑΣΟΚ, εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:Είναι σαφές, πλέον, ότι η κυβέρνηση Σύριζα-ΑΝΕΛ δεν έχει καμία διάθεση και κυρίως γνώση να στηρίξει τον ελληνικό τουρισμό. Στην παρούσα όμως συγκυρία, όπου η χώρα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ανταγωνιστικότητα και την περαιτέρω ανάπτυξη του Ελληνικού Τουρισμού, οφείλει  να επιδείξει, τουλάχιστον, την απαιτούμενη σοβαρότητα.

    Τελευταίο τους “κατόρθωμα”  είναι να οδηγήσουν με την ανεπάρκεια, την ανυπαρξία και τις πολιτικές  τους επιλογές  για αύξηση του ΦΠΑ από το 23% στο 24% στην  απόφαση της Ryanair να τερματίσει, κατά δύο μήνες νωρίτερα, το καλοκαιρινό πρόγραμμα πτήσεων στη χώρα μας. Οι συνέπειες μια τέτοια απόφασης θα είναι πλήρως αρνητικές για τουριστικούς προορισμούς που συνδεόταν με την συγκεκριμένη εταιρεία, προσθέτοντας κι αλλά προβλήματα, πέρα από αυτά που κάθε μέρα δημιουργεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.

    Αντιλαμβάνεται η κα Κουντουρά, τι μπορεί να σημαίνει η απόφαση της Ryanair για τον ελληνικό τουρισμό; Αντιλαμβάνονται εκεί στην Κυβέρνηση ότι πέρα από τους πρόσφυγες-επενδυτές σε αυτή τη χώρα υπάρχουν επιχειρήσεις που χρειάζονται σταθερότητα, σοβαρότητα και συνέπεια; Δεν τους ζητάμε να ανακαλύψουν τον τροχό. Απλά απαιτούμε  να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων, πράγμα που μάλλον τους προκαλεί αλλεργία. Δυστυχώς, οι Συριζανέλ προτιμούν να διαφημίζουν τη χώρα με τη “περήφανη” διαπραγμάτευση, τις σκηνές ντροπής στους προσφυγικούς καταυλισμούς και τον στρατάρχη Καμμένο σε νέες περιπέτειες.



    ΣΧΟΛΙΑ