• Big Story

    Τράπεζες: «Mε φόρα» έρχεται ο εξωδικαστικός

    Χρηματιστήριο Αθηνών


    Με γοργό ρυθμό κινείται η προετοιμασία λειτουργίας του εξωδικαστικού συμβιβασμού και όπως επισημαίνουν τραπεζίτες, είναι κρίσιμο να λειτουργήσει ώστε να διαπιστωθούν το συντομότερο δυσλειτουργίες και να διορθωθούν.

    Ο νόμος για την εξωδικαστική διευθέτηση οφειλών παρέχει νέες δυνατότητες καθώς για κάθε οφειλέτη θα γίνονται πλέον γνωστές οι συνολικές υποχρεώσεις του προς το Δημόσιο, τράπεζες, προμηθευτές κ.λπ., αλλά και το σύνολο των περιουσιακών του στοιχείων σε όλο το τραπεζικό σύστημα, ενώ σε οποιαδήποτε αναδιάρθρωση συμμετέχει για πρώτη φορά και ο ευρύτερος δημόσιος τομέας, επισημαίνουν οι τραπεζίτες που προσδοκούν ότι η διαδικασία αυτή θα συμβάλλει στην μείωση των κόκκινων δανείων.

    Ο στόχος του Δημοσίου και των τραπεζών είναι, σύμφωνα με το νόμο, η πλατφόρμα που θα δέχεται τις αιτήσεις των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων να είναι έτοιμη να λειτουργήσει στις 3 Αυγούστου.

    Ηδη, ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Φώτης Κουρμούσης παρουσίασε στις τράπεζες την πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Και ήδη ο ΕΦΚΑ συνδέθηκε στην πλατφόρμα, κάτι που θα πρέπει να κάνουν και οι τράπεζες μέσα στις επόμενες εβδομάδες ώστε όλη η διαδικασία του εξωδικαστικού να γίνει εξαρχής ηλεκτρονικά.

    Η λογική είναι ότι στην πλατφόρμα θα μπαίνει κάθε οφειλέτης με τους κωδικούς TAXIS που ήδη διαθέτει, εισάγοντας τα βασικά οικονομικά στοιχεία και υποβάλλοντας τα σχετικά δικαιολογητικά εφόσον αυτά δεν είναι ήδη διαθέσιμα εκεί. Στην πλατφόρμα θα συνδέονται και οι τράπεζες, εισάγοντας τα δικά τους στοιχεία, έτσι ώστε να αποφεύγεται η διπλοκαταχώρηση από τις επιχειρήσεις.

    Η PwC έχει προτείνει τρεις εναλλακτικές για την πλατφόρμα στην οποία θα συνδεθούν οι τράπεζες, και η οποία θα «κουμπώσει» με την πλατφόρμα για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

    Τις επόμενες ημέρες θα γίνει η επιλογή από την Ελληνική Ενωση Τραπεζών μεταξύ της πιο απλής λύσης στην οποία τα στοιχεία θα καταχωρούνται σε απλά excel, την τεχνολογικά άρτια η οποία όμως θα μπορεί να λειτουργήσει σε διάστημα ενός έτους, και μια «ενδιάμεση» λύση η οποία θα μπορεί να λειτουργήσει σε έξι μήνες.

    Η πρώτη λύση υπαγορεύεται από την ανάγκη να λειτουργήσει ως τις 3 Αυγούστου η διαδικασία και σημαίνει ότι η πλατφόρμα θα αναβαθμίζεται σταδιακά στην πορεία.

    Για να ενταχθεί μια επιχείρηση στον εξωδικαστικό μηχανισμό θα πρέπει να έχει οφειλή τουλάχιστον 20.000 ευρώ συνολικά, προς τράπεζες, εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία, δήμους, ευρύτερο Δημόσιο, αλλά και προμηθευτές και εργαζόμενους.

    Όταν «ανοίξει» η πλατφόρμα, ο οφειλέτης θα εισέρχεται με τους κωδικούς του TAXIS, θα βρίσκει έτοιμα όλα τα στοιχεία που υπάρχουν, θα καταχωρεί τα υπόλοιπα, όπως χρέη προς προμηθευτές, εργαζόμενους, και θα επισυνάπτει ηλεκτρονικά τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.

    Στη συνέχεια, η αίτηση θα ανατίθεται σε συντονιστή/μεσολαβητή από τη λίστα του υπουργείου Δικαιοσύνης και θα γίνεται έλεγχος πληρότητας του φακέλου, θα ειδοποιούνται όλοι οι πιστωτές και τα Ταμεία να προσέλθουν σε συνάντηση, αφού μελετήσουν την αίτηση και θα ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις για τη ρύθμιση των χρεών της επιχείρησης.

    Ο μεσολαβητής δεν θα προτείνει λύσεις, απλώς θα τηρεί τη διαδικασία που υλοποιεί η επιχείρηση, η οποία μπορεί να προσκομίσει μελέτη με λύσεις, ενώ άλλες λύσεις μπορεί να προτείνει ο κάθε πιστωτής. Θα ακολουθεί συζήτηση και διαπραγμάτευση επί των προτάσεων για να καταλήξει σε κάποια ρύθμιση.



    ΣΧΟΛΙΑ