• Business

    Γ. Αρτινός (ΑΜΒΥΞ): «Εγχώριοι και ξένοι οίκοι μας χτυπούν την πόρτα για συνεργασία – Μαγνήτης τα αποτελέσματά μας»


    Σε νέες συνεργασίες με εγχώριους και ξένους οίκους οινοπνευματωδών ποτών προσβλέπει η ΑΜΒΥΞ, ενώ παράλληλα συνεχίζει να επενδύει στα προϊόντα που έχει στο χαρτοφυλάκιό της καθώς και στους ανθρώπους της. Όπως λέει σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο mononews.gr ο γενικός διευθυντής της εταιρείας, Γιάννης Αρτινός, η εταιρεία σε αντίθεση με την υπόλοιπη αγορά κατάφερε να διευρύνει σημαντικά τις πωλήσεις και το ανθρώπινο δυναμικό της στη διάρκεια της κρίσης, προσελκύοντας νέους συνεργάτες όπως η Bacardi, η μεγαλύτερη ιδιωτική εταιρεία αλκοολούχων ποτών στον κόσμο και πιο πρόσφατα το Κτήμα Σεμέλη ενώ δηλώνει αισιόδοξος για την πορεία της εταιρείας και την φετινή χρονιά.

    «Είναι ένας επιθετικός στόχος, έχουμε όμως όλα τα εχέγγυα για να πετύχουμε. Έχουμε τις συνεργασίες και έχουμε ένα θετικό μομέντουμ για τα προϊόντα μας», σημειώνει χαρακτηριστικά.

    Ο κ. Αρτινός, κληθείς να σχολιάζει την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά, υπογραμμίζει πως τα πράγματα έχουν βελτιωθεί τα δυο τελευταία χρόνια λόγω και του τουρισμού, ωστόσο δεν κρύβει τον προβληματισμό του για την υψηλή φορολογία, χαρακτηρίζοντάς την «θηλιά» για την εγχώρια επιχειρηματικότητα. Μάλιστα, ο έμπειρος μάνατζερ, ο οποίος έχει διατελέσει επικεφαλής σε μεγάλους ομίλους όπως η Vivartia και η P&G θεωρεί «κλειδί» την αλλαγή της φορολογίας για να έρθουν νέοι επενδυτές και να επιστρέψει η χώρα στην ανάπτυξη, λέγοντας πως παρά τις δυσκολίες υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες για όσους έχουν πάθος και όρεξη για δουλειά.

     

    Τα τελευταία χρόνια οι επιχειρήσεις της χώρας ταλανίστηκαν έντονα από την βαθιά ύφεση που έπληξε την ελληνική οικονομία. Ποια ήταν η πορεία της ΑΜΒΥΞ σε αυτή τη δύσκολη περίοδο και πως έκλεισε η περσινή χρονιά για την εταιρεία;

    Το 2017 ήταν μια καλή χρονιά για την ΑΜΒΥΞ, όπως και το 2016. Οι πωλήσεις μας αυξήθηκαν κατά περίπου 20%, όταν η υπόλοιπη αγορά ήταν αναιμική ενώ θετική είναι η εικόνα και στην κερδοφορία μας, που ναι μεν είναι σταθερή αλλά ανεβαίνει σταδιακά. Και επειδή η εταιρεία, είναι κερδοφόρος θα μοιράσει και φέτος μέρισμα σε όλο το προσωπικό της, από τους νεοπροσλαμβανόμενους μέχρι τους διευθυντές τμημάτων, σε αναγνώριση της συνεισφοράς τους στην πορεία της εταιρείας. Είναι ένα πρόγραμμα που έχουμε υιοθετήσει εδώ και καιρό και θα το κάνουμε και φέτος.

    Τα τελευταία χρόνια ήταν αρκετά παραγωγικά και αποδοτικά για την ΑΜΒΥΞ. Μεγαλώσαμε σαν Οργανισμός, τόσο σε επίπεδο πωλήσεων όσο και από πλευράς ανθρώπινου δυναμικού. Πέρυσι αυξήσαμε κατά 17% τον αριθμό των εργαζομένων μας, σε συνέχεια της αύξησης του 20% το 2016 και αυτή τη στιγμή, αναζητούμε να προσλάβουμε πέντε άτομα.

    Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός πως η εταιρεία κατάφερε να μειώσει σημαντικά τον δανεισμό της. Είμαστε από τις λίγες εταιρείες στην Ελλάδα που αποπληρώνουμε κεφάλαιο. Κατά την τελευταία πενταετία, η εταιρεία πέτυχε να μηδενίσει σχεδόν τα δάνειά της, αφού έχουν εξοφληθεί κατά περίπου 80% με 85%. Ήταν μια στρατηγική απόφαση, και πλέον μπορούμε να κάνουμε καλύτερη διαχείριση των κεφαλαίων μας και να επενδύουμε περισσότερα στην ανάπτυξη μας.

     

    Από που προήλθε αυτή η ανάπτυξη; Ποια προϊόντα ήταν αυτά που οδήγησαν την άνοδο;

    Η ανάπτυξη είναι ισορροπημένη. Δεν οφείλεται σε ένα προϊόν, διαχέεται παντού σε όλο το χαρτοφυλάκιο. Το 90% των προϊόντων κατέγραψαν ανάπτυξη και αυτό δείχνει ότι είναι βιώσιμη.

    Οι καθαρές μας πωλήσεις, χωρίς τον ΕΦΚ ανέρχονται σε περίπου 65 εκατ. ευρώ.

    Σε ποιους άξονες θα βασιστεί η στρατηγική τη νέα χρονιά;

    Ακολουθούμε μια πετυχημένη συνταγή, την οποία δεν έχουμε πρόθεση να αλλάξουμε. Η εταιρεία κάνει τρία πράγματα: α) επενδύει στα προϊόντα της: σε νέα προγράμματα υποστήριξης, στην επέκταση της διανομής και σε περισσότερες συνεργασίες με τους χονδρέμπορους και με επιτόπια σημεία κατανάλωσης β) ενδυναμώνει τον οργανισμό της: κάνει νέες προσλήψεις, επενδύει στους ανθρώπους της και υιοθετεί πετυχημένες πρακτικές, γ) δημιουργεί υπεραξία σε συνεργάτες και εργαζόμενους. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζουμε νέες συνεργασίες με ελληνικές εταιρείες και ξένες ενώ όσον αφορά στην τιμολογιακή πολιτική μας θα υπάρξουν ελάχιστες αυξήσεις τιμών, οι οποίες προέρχονται από τους ξένους οίκους που συνεργαζόμαστε και όχι από εμάς.

    Ποιος είναι ο στόχος για τη φετινή χρονιά;

    Θέλουμε και φέτος να αναπτυχθούμε κατά 20%. Είναι ένας επιθετικός στόχος, έχουμε όμως όλα τα εχέγγυα για να πετύχουμε. Έχουμε τις συνεργασίες και έχουμε ένα θετικό μομέντουμ για τα προϊόντα μας. Διευρύνουμε τα μερίδια σε κάθε κατηγορία που δραστηριοποιούμαστε και επενδύουμε χρήματα στην αγορά. Οι ξένοι οίκοι μας εμπιστεύονται και είναι ενδεικτικό ότι θέλουν να φέρουν τα προϊόντα τους στο χαρτοφυλάκιό μας. Υπάρχει μάλιστα η πρόθεση λόγω της καλής συνεργασίας, να λανσάρουμε εμείς πρώτοι σε παγκόσμια κλίμακα κάποια από τα προϊόντα τους.

    Πρόσφατα ανακοινώσατε την έναρξη της συνεργασίας σας με το Κτήμα Σεμέλη. Πως προέκυψε και τι πιστεύετε θα προσδώσει στην εταιρεία;

    Ήταν ένα σημαντικό βήμα η συνεργασία με το Κτήμα Σεμέλη. Η Σεμέλη ήρθε να συμπληρώσει το χαρτοφυλάκιό μας, στο οποίο ανήκουν το Κτήμα Άλφα και το Κτήμα Αργυρού στην Σαντορίνη. Εκτιμήσαμε πάρα πολύ τους ανθρώπους της εταιρείας για το πνεύμα, τη συνεργασία, για το ποιοτικό αποτέλεσμά τους, και νομίζω ότι το ίδιο εκτίμησαν και αυτοί σε εμάς. Και για αυτό οι συζητήσεις ολοκληρώθηκαν πολύ γρήγορα, μέσα σε διάστημα τριών μηνών περί τα τέλη Δεκεμβρίου. Ουσιαστικά λοιπόν τώρα ξεκινήσαμε τη διανομή και στο τέλος του έτους θα έχουμε την πρώτη ολοκληρωμένη εικόνα από την πορεία της συνεργασίας μας.

    ΣΕΜΕΛΗ

    Από την άλλη πλευρά πως εξελίσσεται η συνεργασία με την Bacardi, η οποία σας εμπιστεύθηκε τη διάθεση των προϊόντων της μετά την αποχώρησή της από την Ελλάδα;

    Η πιο δίκαιη απάντηση ίσως πρέπει να έρθει από την Bacardi. Η αλήθεια όμως είναι ότι στα δυο χρόνια που είναι κοντά μας τα αποτελέσματα της είναι εξαιρετικά. Μάλιστα, η Bacardi βλέποντας την καλή δουλειά που γίνεται τα δυο τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, φρόντισε όλες οι χώρες να δουν τον τρόπο που δουλεύουμε για παραδειγματισμό και αντιγραφή. Αυτό είναι μια μεγάλη διαφήμιση για εμάς. Στο πανευρωπαϊκό συνέδριο που έκανε η Bacardi στην Αθήνα, ο CEO διαφήμισε την Ελλάδα και την ΑΜΒΥΞ για τις δεξιότητές της, μπροστά σε 120 υψηλόβαθμα στελέχη από διάφορες θυγατρικές του ομίλου στην Ευρώπη.

    Συνολικά, η πορεία της εταιρείας λειτουργεί ως πόλος έλξης για νέες συνεργασίες. Τα αποτελέσματά μας, προσελκύουν ξένους οίκους που θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα, ή ξένους οίκους που είναι ήδη στην χώρα μας και αναζητούν νέο συνεργάτη. Δεν σας κρύβω ότι στις περισσότερες συνεργασίες, μας χτυπάνε πρώτα την πόρτα οι άλλοι.

    Πόσο επηρέασε τις συνεργασίες σας με τους ξένους οίκους το κλίμα αβεβαιότητας που ταλάνισε τη χώρα τα προηγούμενα χρόνια;

    Η αλήθεια είναι ότι υπήρχε μια αναστάτωση με τα capital controls. Δημιούργησε μια ανησυχία για το τι θα συμβεί στην Ελλάδα. Οι περισσότεροι οίκοι, όμως το αντιμετώπισαν με ψυχραιμία, γιατί θεώρησαν ότι αυτό θα είναι κάτι παροδικό ενώ ρόλο έπαιξε και η μακροχρόνια συνεργασία και η σχέση εμπιστοσύνης που είχαν οικοδομήσει με την ΑΜΒΥΞ. Αυτό που ίσως άλλαξε, ήταν οι όροι πίστωσης που έγιναν πιο σφικτοί προκειμένου να διασφαλίσουν τα χρήματά τους λόγω του country risk της Ελλάδας και όχι λόγω εταιρείας. Εμείς σε αυτό το διάστημα, ενισχύσαμε το χαρτοφυλάκιό μας με νέες συνεργασίες όπως με την Bacardi, η οποία μας εμπιστεύθηκε τα προϊόντα της, όταν αποφάσισε να φύγει από την χώρα.

    Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια σταθεροποίηση στο οικονομικό περιβάλλον. Ποια είναι η κατάσταση στην αγορά των αλκοολούχων ποτών και ποιες οι νέες τάσεις στην κατανάλωση αλκοόλ; Πόσο έχει βοηθήσει ο τουρισμός στην ανάκαμψη της κατανάλωσης; 

    Πράγματι τα τελευταία δυο χρόνια, η αγορά δείχνει μια στασιμότητα. Το γεγονός και μόνο πως δεν είναι αρνητική είναι θετικό. Εμάς, μας ικανοποιεί ότι πάμε καλύτερα από την υπόλοιπη αγορά και κυρίως μεγαλώνουμε, διατηρώντας τις επισφάλειες σε χαμηλά επίπεδα. Είναι εύκολο να ανεβάσεις τον τζίρο σου, απλά ανοίγοντας τους κρουνούς και παραδίδοντας εμπόρευμα παντού, το δύσκολο είναι να το κάνεις συγχρόνως με τις επισφάλειες, να έχεις μια καλή ανάπτυξη ενώ κρατάς τις επισφάλειες σε χαμηλό επίπεδο. Αναφορικά με τις νέες τάσεις στην κατανάλωση αλκοόλ, αυτή την περίοδο τον Έλληνα τον προσελκύουν τα «λευκά ποτά», δηλαδή το τζιν, η βότκα και το ρούμι. Επίσης, ανακάμπτει και το ουίσκι ύστερα από αρκετά χρόνια πτώσης λόγω της αλλαγής του τρόπου διασκέδασης (μειώθηκαν οι νυχτερινές έξοδοι στα μπουζούκια, όπου η κατανάλωση ουίσκι κυριαρχούσε). Επιπλέον, σημαντική άνοδο παρουσιάζουν τα κοκτέιλ και μάλιστα τα πολύ σύνθετα, δηλαδή με πολλά και διαφορετικά ποτά.

    Όσον αφορά στο δεύτερος σκέλος της ερώτησή σας, η ανάκαμψη που υπάρχει οφείλεται στον τουρισμό, και όχι στην εσωτερική αγορά. Είναι ενθαρρυντικό ότι υπάρχει αυτή η ανοδική τάση στον ελληνικό τουρισμό, όμως θα προτιμούσαμε τα πράγματα να είναι πιο ισορροπημένα. Θα ήταν πιο υγιές.

    Πότε πιστεύετε θα αρχίσει να ανακάμπτει και η εσωτερική ζήτηση; Πότε θα αρχίσει να καταναλώνει και πάλι ο Έλληνας;

    Δεν μπορεί να το προκαταβάλει κανείς πότε θα έρθει η ανάπτυξη. Με τόσο υψηλά επίπεδα φορολογίας, η ανάπτυξη που θα βλέπουμε δεν θα είναι ούτε μεγάλη ούτε αυτόφωτη. Δεν θα βασίζεται στις δικές μας δυνάμεις. Η υψηλή φορολογία είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να αλλάξουμε εάν θέλουμε να προσελκύσουμε επενδύσεις. Για μένα η αλλαγή της φορολογίας είναι το «κλειδί» για να έρθουν νέοι επενδυτές και να επιστρέψει η ανάπτυξη. Η υψηλή φορολογία είναι αποτρεπτική για οποιονδήποτε επενδυτή, και είναι ένας από τους βασικούς λόγους που έφυγαν εταιρείες από την χώρα. Η υψηλή φορολογία είναι θηλιά και κάνει πολύ δύσκολο το επιχειρείν στην Ελλάδα, καθώς στραγγίζει το cash flow. Ειδικά εάν κάποιος ξεκινάει τώρα…

    Επιπλέον, η υψηλή φορολογία είναι ένας από τους βασικούς λόγους που το λαθρεμπόριο αυξήθηκε τόσο πολύ στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων στον κλάδο μας. Δίνει ένα μεγάλο κίνητρο στους λαθρέμπορους, και να εισάγουν παράνομα αλλά και να παράξουν σε παράνομα εμφιαλωτήρια και να διαθέσουν στην αγορά αλκοόλ. Αρκεί να πω ότι από τα 18 ευρώ που πωλείται κατά μέσο όρο ένα μπουκάλι αλκοόλ στο σούπερ μάρκετ τα 12 ευρώ είναι φόροι. Σχεδόν το 70% της τιμής είναι φόροι.

    Από την άλλη πλευρά, δεν παύουν να υπάρχουν και ευκαιρίες μέσα σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, και υπάρχουν αρκετά παραδείγματα εταιρειών που τα έχουν καταφέρει με πολύ κόπο και μεράκι για τη δουλειά τους. Επιπρόσθετα, οι τράπεζες είναι πρόθυμες να δώσουν δάνεια σε υγιείς εταιρείες που καταθέτουν αξιόλογα επενδυτικά σχέδια.

    Πολύ μελάνι έχει χυθεί για τη σχέση των προμηθευτών με το οργανωμένο λιανεμπόριο. Ποια είναι η σχέση η δική σας και σε τι βαθμό έχει αυξηθεί η πίεση των μεγάλων αλυσίδες σούπερ μάρκετ για καλύτερες τιμές και μεγαλύτερες παροχές;

    Η σχέση μας με το λιανεμπόριο είναι εξαιρετικές. Βέβαια, η συγκέντρωση του λιανεμπορίου έχει αλλάξει τα δεδομένα. Σήμερα, τέσσερις λιανέμποροι κάνουν το 80% του τζίρου της αγοράς. Αυτό έχει και καλά αλλά και δυσκολίες. Ένα συγκεντρωμένο λιανεμπόριο κάνει λίγο καλύτερα τα πράγματα σε επίπεδο διαχείρισης και προώθησης των προϊόντων, από την άλλη όμως δημιουργεί μια διαφορά ισορροπίας καθώς είναι λίγοι και πολύ μεγάλοι παίκτες. Είναι αλήθεια λοιπόν ότι έχει αυξηθεί η πίεση και η ένταση των απαιτήσεων τους σε προγράμματα υποστήριξης και παροχές.

    Όσο πιο μεγάλος ο λιανέμπορος, τόσο πιο πιεστικός είναι στα αιτήματά του. Βέβαια, αυτό δεν κατ’ ανάγκην κακό. Ένας απαιτητικός συνεργάτης σε κάνει και εσένα καλύτερο. Σε βάζει να σκέφτεσαι πιο δημιουργικά… η δημιουργική πίεση σε κάνει και καλύτερο επαγγελματία. Όλοι έχουν να κερδίσουν από αυτό.

    Ποια είναι η ΑΜΒΥΞ

    Η ΑΜΒΥΞ είναι η μεγαλύτερη αμιγώς ελληνική εταιρεία εισαγωγής και διανομής αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα και απασχολεί περίπου 130 εργαζόμενους. Ανήκει στην οικογένεια Ρεβάχ και πέρυσι συμπλήρωσε 100 χρόνια από την ίδρυσή της. Σήμερα, αντιπροσωπεύει 70 και πλέον κορυφαία διεθνή και ελληνικά brands αλκοολούχων ποτών (συμπεριλαμβανομένης της μπύρας, της σαμπάνιας και του κρασιού), μέσα από ένα ανεπτυγμένο δίκτυο 700 χονδρεμπόρων χονδρεμπόρους και περίπου 5.000 συνεργαζόμενα σημεία τελικής πώλησης.

    Από το 2012 έως το 2016, εν μέσω της βαθιάς οικονομικής ύφεσης, η εταιρεία σημείωσε αύξηση 60% στον κύκλο των εργασιών της, διπλασίασε το μερίδιο αγοράς με αποτέλεσμα να αναδειχθεί η Νο1 ελληνική εταιρεία στην κατηγορία των αλκοολούχων ποτών, ενώ συγχρόνως διεύρυνε κατά 15% το ανθρώπινο δυναμικό της. Σημαντική είναι η συνεισφορά της και στην εθνική οικονομία, καθώς τα τελευταία 10 χρόνια έχει ενισχύσει τα κρατικά ταμεία με 375 εκατ. ευρώ σε άμεσους φόρους.



    ΣΧΟΛΙΑ