• Big Story

    Εξαγορές πλοίων τώρα ή στάση αναμονής; Τι λένε Μαρινάκης, Φράγκου, Μαρτίνος, Τσάκος

    Νίκος Τσάκος ναυτιλία

    Νίκος Τσάκος, εφοπλιστής Tsakos Energy Navigation (TEN)


    Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται έντονη κινητικότητα στις εξαγορές μεταχειρισμένων πλοίων ενώ από την άλλη έχουν μειωθεί οι νέες παραγγελίες. Οι απόψεις της εφοπλιστικής κοινότητας διίστανται σχετικά με το ποια από τις δύο επιλογές είναι η πιο συμφέρουσα τη δεδομένη χρονική στιγμή.

    Οι απόψεις αυτές αποτυπώθηκαν στο Posidonia TradeWinds Shipowners Forum, που διοργάνωσε το τμήμα εκδηλώσεων των πιο έγκυρων σε παγκόσμιο επίπεδο ναυτιλιακών εκδόσεων Tradewindsnews.com, όπου κραταιοί εφοπλιστές, μεταξύ των οποίων και αρκετοί Έλληνες, παρευρέθηκαν και μίλησαν για την επιχειρηματική στρατηγική που τους εκφράζει περισσότερο.

    Αγγελική Φράγκου. Πρόεδρος και Διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Holdings Inc
    Αγγελική Φράγκου. Πρόεδρος και Διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Holdings Inc

    Τρεις από τους παρόντες εφοπλιστές, η Αγγελική Φράγκου (Navios), ο Ευάγγελος Μαρινάκης (Capital Maritime) και ο Robert Burke της Ridgebury Tankers, δήλωσαν ότι θα αγόραζαν τώρα καινούρια πλοία. Στον αντίποδα, οι Philippe Louis-Dreyfus (LDA), Αθανάσιος Μαρτίνος (Eastern Mediterranean) και Paddy Rodgers (Euronav) εμφανίστηκαν αρκετά συντηρητικοί και δήλωσαν ότι δε θα προχωρούσαν σε επέκταση του στόλου τους.

    Ο Νίκος Τσάκος (TEN) από την άλλη, δεν πήρε καμία ξεκάθαρη θέση επί του θέματος και απέφυγε την ερώτηση διπλωματικά, διατηρώντας ουδέτερη στάση. Ωστόσο, ο ίδιος με πρόσφατες δηλώσεις του στους αναλυτές κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου της TEN, ανέφερε ότι εξετάζει πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο να πραγματοποιήσει εξαγορά στόλου.

    Σε ερώτηση σχετικά με το αν είναι τώρα η κατάλληλη στιγμή να γίνουν εξαγορές ή να περιμένουν καλύτερα να τελειώσει το έτος και μετά, ο κ. Μαρινάκης εμφανίστηκε θετικός στο ενδεχόμενο επέκτασης του στόλου της Capital Maritime καθώς “Η χρονική στιγμή κυρίως στην αγορά ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων είναι πολύ ελκυστική, οπότε αγοράστε”.

    Ευάγγελος Μαρινάκης. Ετών 50. Επικεφαλής Capital Maritime
    Ευάγγελος Μαρινάκης. Ετών 50. Επικεφαλής Capital Maritime

    Επίσης, ο Burke δήλωσε ότι “Θα πρότεινα όλοι να προχωρήσουν σε πωλήσεις, έτσι ώστε να μπορούμε να αγοράζουμε πιο οικονομικά”.

    Η κ. Φράγκου συμφώνησε ότι εφόσον ο προϋπολογισμός κάποιου μπορεί να υποστηρίξει μια εξαγορά και εφόσον τα νέα πλοία ανταποκρίνονται στο προφίλ της κάθε εταιρείας τότε δεν υπάρχει λόγος να μην προχωρήσουν τα σχέδια επέκτασης του στόλου. “Οι πρόσφατοι αγοραστές διατήρησαν την ανωνυμία τους, προέρχονται από μεγάλες οικογένειες, άρα πρόκειται για καλή ευκαιρία από τη στιγμή που είναι εφικτή η εξαγορά, από οικονομική άποψη”.

    Ο Louis-Dreyfus από την άλλη φάνηκε κάπως αινιγματικός, αφού ναι μεν συμφωνεί με το ενδεχόμενο εξαγοράς νέου στόλου αλλά “όχι για την ώρα”. Και προσέθεσε ότι “Θα περιμέναμε λίγο καιρό και θα κρατούσαμε τα χρήματα, όποτε αυτά υπάρχουν”.

    Νίκος Τσάκος. Εφοπλιστής. Επικεφαλής ΤΕΝ
    Νίκος Τσάκος. Εφοπλιστής. Επικεφαλής ΤΕΝ

    Εν τω μεταξύ ο Paddy Rodgers, CEO της Euronav, δήλωσε με χιουμοριστική διάθεση “Εγώ θα έλεγα, μην αγοράσετε τίποτα άλλο εκτός από μετοχές της Euronav”.

    Ο κ. Τσάκος από την άλλη τόνισε ότι “Υπάρχουν τομείς της βιομηχανίας, ίσως η αγορά ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, όπου ψάχνουμε και προχωρούμε σε νέες εξαγορές. Όμως μιλάμε για ελεύθερη αγορά. Υπάρχουν τόσα πολλά πλοία διαθέσιμα, συνεχίστε να αγοράζετε και να πουλάτε, αλλά σας παρακαλώ, μην κάνετε παραγγελίες νεότευκτων”.

    Ο κ. Μαρτίνος πήρε το μέρος όσων προτιμούν να περιμένουν. “Η αγορά ξηρού φορτίου βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά και κατά τη γνώμη μου, οι ναύλοι θα παραμείνουν χαμηλοί, οπότε δεν πρέπει κανείς να ρισκάρει νέες αγορές” και παρέθεσε παράλληλα και μια πρόσφατη δική του εμπειρία, “Προσωπικά, προχώρησα σχετικά νωρίς στην εξαγορά ενός ιαπωνικού πλοίου, οπότε μπορεί να έχω απώλειες 20% από τότε”.

    Αθανάσιος Μαρτίνος, ιδιοκτήτης της Eastern Mediterranean
    Αθανάσιος Μαρτίνος, ιδιοκτήτης της Eastern Mediterranean

    Ακόμα, ο κ. Μαρτίνος υποστήριξε ότι, παρόλο που βγάζει νόημα να κάνει κάποιος επέκταση του στόλου του αυτή την εποχή, αυτό αφορά κυρίως όσους είναι προετοιμασμένοι να περιμένουν αρκετό χρονικό διάστημα μέχρι οι τιμές να ανέβουν. “Αν ήμουν επενδυτής, θα συμβούλευα τους πλοιοκτήτες να εξαγοράσουν πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και να περιμένουν. Και μπορεί να περιμένουν αρκετά χρόνια”.

    Τέλος, στο κοινό 400 θεατών που παρακολούθησε το φόρουμ, ζητήθηκε να πάρει θέση στο ζήτημα και εμφανίστηκε εξίσου διχασμένο με τους ομιλητές.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:

    http://www.mononews.gr/edose-resta-o-prokopiou-sta-posidonia-agoraste-oti-plei/51370

     



    ΣΧΟΛΙΑ