• Think Tanks

    Τι είναι οι «υβριδικές» δουλειές και πώς θα προετοιμαστείτε γι’ αυτές


    Αν αναζητήσατε πρόσφατα μια νέα δουλειά, και ειδικά αν εργάζεστε στον τομέα σας για μια δεκαετία ή δύο, ίσως έχετε παρατηρήσει ότι όλο και περισσότερες εταιρείες αναζητούν συνδυασμούς δεξιοτήτων που συνήθως δεν απαντώνται στο ίδιο βιογραφικό σημείωμα και μέχρι τώρα μπορεί να θεωρούνταν και ως αντίθετες.

    Οι θέσεις στο μάρκετινγκ απαιτούν εμπειρογνωμοσύνη στη στατιστική ανάλυση. οι software engineers και οι επικεφαλής σε projects πληροφορικής καλούνται να έχουν δημιουργικότητα, σχεδιασμό γραφικών και «μαλακές» δεξιότητες όπως η ομαδική εργασία. Και οι προαγωγές στις πωλήσεις απαιτούν εμπειρία στο λογισμικό CRM.

    Τι συμβαίνει;

    Καλωσήρθατε στην εποχή της «υβριδικής» δουλειάς. Η τεχνολογία αναδιαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η δουλειά σε περισσότερα από 250 επαγγέλματα, σύμφωνα με μια έκθεση της εταιρίας Burning Glass Technologies, η οποία προέρχεται από τη βάση δεδομένων της με περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο τρέχουσες και παλιότερες αγγελίες εργασίας. Η τάση προς πιο πολύπλοκες θέσεις εργασίας με πολλές δεξιότητες δεν είναι καινούργια –η Burning Glass αρχίζει να την εντοπίζει το 2015- αλλά επιταχύνει. Η έκθεση προβλέπει ότι οι υβριδικές θέσεις εργασίας θα αυξηθούν κατά 21% την επόμενη δεκαετία, περισσότερο από το διπλάσιο του ρυθμού ανάπτυξης της συνολικής αγοράς εργασίας κατά 10%.

    Ένα παράδειγμα υβριδιοποίησης: Οι προγραμματιστές εφαρμογών για κινητά, των οποίων η δουλειά δεν υπήρχε καν μέχρι να εμφανιστούν τα πρώτα smartphones πριν από μια δεκαετία, μπορεί να φανεί με μια ματιά ότι χρειάζονται, όπως και οι άλλοι προγραμματιστές λογισμικού, κυρίως δεξιότητες κωδικοποίησης. Αλλά όχι. Ο σχεδιασμός εφαρμογών για κινητά χρειάζεται γνώσεις προγραμματισμού, φυσικά, αλλά και σχεδιασμού του interface, περιεχομένου και μάρκετινγκ.

    Ή σκεφτείτε την ανάλυση δεδομένων. Το 2010, σύμφωνα με την έκθεση της Burning Glass, υπήρχαν μόνο 150 αγγελίες εργασίας για ανθρώπους που είχαν την ικανότητα να εφαρμόζουν στατιστικά στοιχεία σε επιχειρηματικά προβλήματα, και οι περισσότερες από αυτές ήταν στη Wall Street. Το 2018, αντιθέτως, πάνω από 1,7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, σε κάθε βιομηχανία που μπορεί να φανταστεί κανείς, ζητούσαν δεξιότητες στην επιστήμη των δεδομένων.

    Για τους ανθρώπους που προσπαθούν να σχεδιάσουν μια καριέρα εν μέσω μίας συνεχούς αλλαγής (δηλαδή, για τους περισσότερους από εμάς), η αύξηση των υβριδικών θέσεων εργασίας είναι φανταστική με δύο τρόπους. Πρώτον, όσο πιο ασυνήθιστοι οι συνδυασμοί δεξιοτήτων που χρειάζονται οι εργοδότες, τόσο λιγότεροι υποψήφιοι μπορούν να βρεθούν. «Οι recruiters τους αποκαλούν μοβ σκίουρους’», σημειώνει ο Matt Sigelman, Διευθύνων Σύμβουλος της Burning Glass. Για να προσελκύσουν αυτά τα σπάνια πλάσματα, οι εργοδότες είναι πρόθυμοι να πληρώσουν κάτι παραπάνω – συχνά πολλά παραπάνω. Οι διευθυντές μάρκετινγκ με εμπειρία στην ανάλυση δεδομένων, για παράδειγμα, συχνά κερδίζουν 40% περισσότερα από όσους δεν έχουν.

    Το δεύτερο μεγάλο πλεονέκτημα που έχουν οι υβριδικές θέσεις εργασίας είναι ότι είναι ανθεκτικές στην αυτοματοποίηση. Σύμφωνα με την έκθεση της Burning Glass, περίπου το 42% του συνόλου των εργαζομένων θα μπορούσε κάποια μέρα να αντικατασταθεί από τεχνητή νοημοσύνη. Αντίθετα, οι υβριδικές δουλειές είναι τόσο περίπλοκες και βασίζονται τόσο σε εμπειρικές εκτιμήσεις και σε «μαλακές» δεξιότητες όπως η ενσυναίσθηση και η φαντασία, που η Burning Glass προβλέπει ότι η αυτοματοποίηση θα μπορούσε να καταλάβει μόνο το 12% αυτών.

    Οπότε, πώς μετατρέπεις τον εαυτό σου σε έναν μοβ σκίουρο; «Μια παραδοσιακή σταθερή σταδιοδρομία, όπου κάνεις ουσιαστικά την ίδια δουλειά για δεκαετίες και στη συνέχεια συνταξιοδοτείσαι, είναι τώρα εφικτή μόνο στα συνδικάτα, και ίσως στο ταχυδρομείο», λέει ο Sigelman. «Για όλους τους άλλους, η δια βίου μάθηση είναι μια ουσιαστική διαδρομή προς αυτές τις υβριδικές δουλειές. Στην πραγματικότητα, μπορεί να είναι η μόνη διαδρομή».

    Το δύσκολο, βέβαια, είναι ότι το να βρεις ποιες δεξιότητες θα πρέπει να μάθεις δεν είναι τόσο εύκολο. Αργά ή αργότερα, πιστεύει ο Sigelman, οι εργοδότες θα βρουν τόσο δύσκολες τις προσλήψεις αρκετών μοβ σκίουρων, που θα πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την εκπαίδευση και την ανάπτυξη περισσότερων υπαλλήλων που έχουν ήδη. Εν τω μεταξύ, ένας τρόπος να κρίνετε τι πρέπει να προσθέσετε στο ρεπερτόριό σας είναι να διαβάσετε τις αγγελίες εργασίας στον τομέα σας – πολλές από αυτές. «Σε πολλές βιομηχανίες, οι εταιρείες ψάχνουν τώρα να προσλάβουν άτομα με συνδυασμούς δεξιοτήτων που πιστεύουν ότι θα χρειαστούν στο εγγύς μέλλον και δεν έχουν ακόμη», εξηγεί ο Sigelman. «Εάν διαβάσετε αρκετές αγγελίες εργασίας, θα αρχίσετε να βλέπετε να εμφανίζονται μοτίβα που θα σας δείξουν πού να εστιάσετε τις προσπάθειές σας».

    Δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στον εμπορικό Τύπο της αγοράς σας και στο τι λένε οι influencers στον τομέα σας σε συνέδρια και σε ομάδες του LinkedIn, μπορείτε επίσης να αποσπάσετε σημαντικές πληροφορίες. Πάνω απ ‘όλα, καθώς οι υβριδικές θέσεις εργασίας πολλαπλασιάζονται, βοηθάει να σκέφτεστε σαν τον θρύλο του χόκεϊ, Wayne Gretzky. Ένας δημοσιογράφος τον ρώτησε κάποτε ποιο είναι το μυστικό του. «Δεν πηγαίνω στο σημείο όπου είναι ο δίσκος», είπε ο Gretzky. «Πηγαίνω εκεί όπου θα πάει»

    Λοιπόν, να μια δεξιότητα που αξίζει να καλλιεργηθεί.

    Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο world economic forum.org και συγγραφέας είναι η Anne Fisher



    ΣΧΟΛΙΑ