• Think Tanks

    Ποιες χώρες έχουν τους καλύτερους μαθητές στον κόσμο


    Στη δημοσιότητα δόθηκαν τα αποτελέσματα από το πιο πρόσφατο παγκόσμιο τεστ του ΟΟΣΑ για μαθητές ηλικίας 15 ετών στα μαθηματικά, τις επιστήμες και την ανάγνωση. Η δοκιμασία, γνωστή ως PISA (Πρόγραμμα Διεθνούς Αξιολόγησης Μαθητών), διοργανώνεται ανά τριετία και χρησιμοποιείται από κάποιους για να μετρήσει ποιες χώρες προετοιμάζουν καλύτερα τους μαθητές τους για το μέλλον.

    Και πάλι, οι ασιατικές χώρες αναδείχθηκαν στην κορυφή. Στο τελευταίο τεστ, η Κίνα και η Σιγκαπούρη κατέκτησαν την πρώτη και τη δεύτερη θέση, αντίστοιχα, στα μαθηματικά, τις επιστήμες και την ανάγνωση. Εξάλλου, η Εσθονία ξεχωρίζει για τις επιδόσεις της και κατατάσσεται ψηλά και στις τρεις κατηγορίες.

    Η ηπειρωτική Κίνα επιμετράται λαμβάνοντας το μέσο όρο από τέσσερις επαρχίες: Πεκίνο, Σαγκάη, Jiangsu και Zhejiang. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η «Κίνα» δεν θα πρέπει να εκπροσωπείται από μερικές μόνο ανατολικές περιφέρειες, αλλά ο ΟΟΣΑ υποστηρίζει ότι η καθεμιά από αυτές είναι συγκρίσιμη σε μέγεθος με πολλές δυτικές χώρες και έχουν αθροιστικά πληθυσμό άνω των 180 εκατομμυρίων. (Το Χονγκ Κονγκ, το Μακάο και η Ταϊβάν εμφανίζονται ξεχωριστά στην κατάταξη)

    Επιπλέον, στις τέσσερις επαρχίες της ηπειρωτικής Κίνας που συμμετείχαν στη μελέτη, το 10% των πλέον μειονεκτούντων φοιτητών έδειξε καλύτερες δεξιότητες ανάγνωσης από τους πιο προνομιούχους σπουδαστές σε ορισμένες χώρες και καλύτερες επιδόσεις από ό,τι ο μέσος φοιτητής στις χώρες του ΟΟΣΑ.

    Ο ΟΟΣΑ προσπαθεί να αλλάξει τα τεστ ώστε να είναι κάτι παραπάνω περισσότερο από ακαδημαϊκές δοκιμασίες, εν μέρει για να ενθαρρύνει τις χώρες να βλέπουν την εκπαίδευση πέρα ​​από τα παραδοσιακά μαθήματα. Στο τελευταίο τεστ, αξιολόγησε την παγκόσμια ικανότητα ζητώντας από τους μαθητές να εκφράσουν το πώς σχετίζονται με τους άλλους και τι σκέφτονται για τη ζωή και το μέλλον τους. Στο επόμενο τεστ, το 2021, θα αξιολογήσει τη δημιουργική σκέψη.

    Επίσης, απευθύνει τακτικά στους μαθητές ερωτήσεις σχετικά με την ευημερία τους, συμπεριλαμβανομένων ερωτήσεων που εντοπίζουν την αίσθηση του ανήκειν και την ικανοποίηση από τη ζωή.

    Τα αποτελέσματα από την τελευταία μελέτη ευεξίας είναι ανησυχητικά. Στις χώρες του ΟΟΣΑ, μόνο τα δύο τρίτα των μαθητών δήλωσαν ότι ήταν ικανοποιημένοι από τη ζωή τους, ποσοστό που έχει μειωθεί κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2015 και 2018. Σχεδόν το ένα τέταρτο των μαθητών ανέφεραν ότι έχουν υποστεί bullying τουλάχιστον μερικές φορές το μήνα και 6% ανέφερε ότι αισθάνεται πάντα θλίψη. Σε σχεδόν κάθε εκπαιδευτικό σύστημα, τα κορίτσια εξέφρασαν μεγαλύτερο φόβο αποτυχίας απ ‘ό, τι τα αγόρια, ακόμα και όταν ξεπερνούσαν τα αγόρια στην ανάγνωση με μεγάλη διαφορά.

    Ο ΟΟΣΑ αναφέρει ότι το νόημα του PISA είναι να συμβάλει στη βελτίωση των εκπαιδευτικών συστημάτων, προσφέροντας δεδομένα και διαφάνεια. «Ο στόχος με το PISA δεν ήταν να δημιουργηθεί μια ακόμα βαθμίδα υπευθυνότητας από πάνω προς τα κάτω, αλλά να βοηθήσουμε τα σχολεία και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να στραφούν από την κατεύθυνση προς τα πάνω, εντός της γραφειοκρατίας, στην κατεύθυνση προς τον επόμενο δάσκαλο, το επόμενο σχολείο, την επόμενη χώρα», γράφει ο Andreas Schleicher στην έκθεση με την τελευταία παρτίδα των αποτελεσμάτων του τεστ.

    Όμως, το PISA έχει τους επικριτές του, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που πιστεύουν ότι προσπαθεί να κάνει υπερβολικά πολλά, ότι διαστρεβλώνει αυτό που είναι σημαντικό και δημιουργεί έναν ισχυρό ανταγωνισμό στην εκπαίδευση. Το 2014, περισσότεροι από 100 ακαδημαϊκοί από όλο τον κόσμο ζήτησαν μορατόριουμ για το τεστ PISA, επικαλούμενοι το πρόβλημα που ο Schleicher ισχυρίζεται ότι θέλει να επιδιορθώσει: Υπερβολική εξάρτηση από τα τεστ και μία τάση προτάσεων απλών λύσεων για περίπλοκα προβλήματα. Όπως έγραφαν:

    Το νέο καθεστώς του PISA, με τον συνεχή κύκλο παγκόσμιων τεστ, βλάπτει τα παιδιά μας και κάνει φτωχότερες τις αίθουσες διδασκαλίας μας, διότι αναπόφευκτα συνεπάγεται ολοένα και περισσότερα τεστ πολλαπλών επιλογών, περισσότερα «προκάτ» μαθήματα και λιγότερη αυτονομία για τους εκπαιδευτικούς.

    Ο Angel Gurría, γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ, διαφωνεί. «Το PISA δεν είναι μόνο ο πιο ολοκληρωμένος και αξιόπιστος δείκτης των ικανοτήτων των μαθητών, αλλά και ένα ισχυρό εργαλείο που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι χώρες και οι οικονομίες για την τελειοποίηση των εκπαιδευτικών πολιτικών τους», γράφει στην έκθεση.

    Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο world economic forum.org, σε συνεργασία με τo Quartz



    ΣΧΟΛΙΑ