• Think Tanks

    Γιατί ο κόσμος αγοράζει πανικόβλητος χαρτιά υγείας λόγω του κοροναϊού;


    Καθώς ο κοροναϊός συνεχίζει να εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο , το άγχος αυξάνεται στην Αυστραλία. Καταναλωτές που φοβούνται τα μέτρα καραντίνας έχουν ενισχύσει τις προμήθειές τους για να αντέξουν μία ή δύο εβδομάδες απομόνωσης.

    Τις τελευταίες μέρες έχουν υπάρξει αναφορές για ελλείψεις σε απολυμαντικά χεριών και προειδοποιήσεις ότι οι μπαταρίες και άλλα ηλεκτρονικά αντικείμενα θα μπορούσαν να ακολουθήσουν. Ωστόσο, η αύξηση της ζήτησης για ένα συγκεκριμένο εμπόρευμα έχει αδειάσει τα ράφια των σούπερ μάρκετ: το χαρτί υγείας.

    Δεν είναι μόνο οι Αυστραλοί. Καταστήματα στην Ιαπωνία , τις ΗΠΑ και τη Νέα Ζηλανδία έχουν επίσης μειωμένα αποθέματα από τα πολύτιμα χαρτιά υγείας. Στο Χονγκ Κονγκ, φιλόδοξοι κλέφτες λήστεψαν ένα σούπερ μάρκετ για να κλέψουν ένα φορτίο.

    Αλλά γιατί χαρτί υγείας; Το ερώτημα βρίσκεται στον αέρα τουλάχιστον από τον προηγούμενο μήνα, αλλά τώρα είναι δύσκολο να αποφευχθεί. Ζητήσαμε τις απόψεις τεσσάρων ειδικών.

    Niki Edwards, Σχολή Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Εργασίας, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Queensland:

    «Το χαρτί υγείας συμβολίζει τον έλεγχο. Το χρησιμοποιούμε για “τακτοποίηση” και “καθαρισμό”. Καλύπτει μια σωματική λειτουργία που είναι κάπως ταμπού.

    Όταν οι άνθρωποι ακούνε για τον κοροναϊό, φοβούνται μη χάσουν τον έλεγχο. Και το χαρτί υγείας είναι σαν ένας τρόπος να διατηρηθεί ο έλεγχος της υγιεινής και της καθαριότητας.

    Οι άνθρωποι δεν φαίνονται να ενδιαφέρονται για υποκατάστατα. Τα ράφια των σουπερμάρκετ είναι ακόμα γεμάτα από χαρτοπετσέτες και χαρτομάντιλα.

    Τα μέσα ενημέρωσης έχουν πολλές απαντήσεις να δώσουν όσον αφορά στα μηνύματα γύρω από αυτόν τον ιό και τα μηνύματα προς το κοινό. Αν και η ειλικρίνεια σχετικά με τις απειλές είναι κρίσιμη, η πρόκληση υστερίας και η προώθηση ακατάλληλων συμπεριφορών απέχει πολύ από το ιδανικό».

    Brian Cook, Community Engagement for Disaster Risk Reduction project, Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης:

    «Είναι μια ενδιαφέρουσα ερώτηση. Η υποψία μου είναι ότι έχει να κάνει με το πώς οι άνθρωποι αντιδρούν στο στρες: θέλουν ένα στοιχείο άνεσης και ασφάλειας. Για πολλούς στη Δύση υπάρχει ένας “παράγοντας αηδίας” που σχετίζεται με τον καθαρισμό με οτιδήποτε άλλο πέρα από χαρτί υγείας.

    Πιστεύω ότι υπάρχει και ένα ρεαλιστικό στοιχείο. Το χαρτί τουαλέτας είναι ένα προϊόν που πιάνει πολύ χώρο και επομένως δεν είναι κάτι που οι άνθρωποι έχουν σε αφθονία υπό κανονικές συνθήκες.

    Πολλοί άνθρωποι πιθανότατα χρησιμοποιούν επίσης το χαρτί υγείας και ως χαρτομάντιλο και επομένως φαντάζονται ότι θα χρειαστούν πολλά αν κολλήσουν γρίπη ή μια ασθένεια που μοιάζει με γρίπη.

    Η αποθεματοποίηση χαρτιού τουαλέτας είναι επίσης μια σχετικά φθηνή ενέργεια και οι άνθρωποι θέλουν να πιστεύουν ότι “κάνουν κάτι” όταν αισθάνονται ότι διατρέχουν κίνδυνο».

    David Savage, Newcastle Business School, Πανεπιστήμιο Newcastle:

    «Νομίζω ότι είναι το τέλειο προϊόν. Είναι εντελώς μη φθαρτό και ένα από τα λίγα προϊόντα που μπορείς να αποθηκεύσεις έχοντας πλήρη βεβαιότητα ότι θα το χρησιμοποιήσεις τελικά.

    Δεν μπορώ να το πω με βεβαιότητα, αλλά υποψιάζομαι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι αγοράζουν χαρτί υγείας μόνο όταν τελειώνει, κάτι που θα μπορούσε να αποτελέσει πρόβλημα εάν πρέπει να μείνουν απομονωμένοι για δύο εβδομάδες.

    Πιστεύω λοιπόν ότι πρόκειται για μια διαδικασία προετοιμασίας, διότι είδαμε ότι το χαρτί τουαλέτας έχει γίνει αντικείμενο σε έλλειψη και αλλού».

    Alex Russell, Σχολή Υγείας, Ιατρικής και Εφαρμοσμένων Επιστημών, Πανεπιστήμιο Central Queensland:

    Υπάρχουν αρκετοί παράγοντες εδώ. Οι άνθρωποι δεν αποθηκεύουν μόνο χαρτί υγείας. Πολλά είδη προϊόντων ξεπουλάνε, όπως οι μάσκες προσώπου και τα απολυμαντικά χεριών. Πράγματα όπως κονσερβοποιημένα προϊόντα και άλλα μη φθαρτά τρόφιμα πουλάνε επίσης πολύ.

    Οι άνθρωποι φοβούνται, και φτιάχνουν αποθέματα. Αγοράζουν ό,τι χρειάζονται και ένα από αυτά τα αντικείμενα είναι το χαρτί υγείας.

    Νομίζω ότι παρατηρούμε το χαρτί υγείας περισσότερο από τα άλλα επειδή τα πακέτα χαρτιού τουαλέτας είναι μεγάλα αντικείμενα που καταλαμβάνουν πολύ χώρο στο ράφι. Το να βλέπεις ένα μικρό προϊόν να έχει εξαντληθεί στο σούπερ μάρκετ (όπως το απολυμαντικό για τα χέρια) δεν είναι τόσο ασυνήθιστο και είναι μόνο ένα μικρό κενό στο ράφι που συχνά γεμίζει προσωρινά με παραπλήσια προϊόντα.

    Αλλά αν το χαρτί τουαλέτας εξαντληθεί, αυτό είναι μία τεράστια ποσότητα χώρου στο ράφι που δεν μπορεί εύκολα να καλυφθεί με άλλα πράγματα.

    Ένας δεύτερος λόγος για τον οποίο μπορεί να το παρατηρούμε περισσότερο είναι επειδή δεν υπάρχουν εύκολα υποκατάστατα. Εάν το σούπερ μάρκετ ξεμείνει από ένα συγκεκριμένο συστατικού για το δείπνο σου, μπορείς να πάρεις απλά κάτι διαφορετικό, ή να φτιάξεις ένα εντελώς διαφορετικό δείπνο.

    Αλλά αν δεν υπάρχει χαρτί τουαλέτας, τότε αυτό είναι αρκετά απογοητευτικό για όλους. Σίγουρα, υπάρχουν τα χαρτομάντιλα ή οι χαρτοπετσέτες, αλλά δεν είναι το ίδιο, έτσι δεν είναι;

    Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο world economic forum.org, και συγγραφέας είναι ο Michael Lucy



    ΣΧΟΛΙΑ