• Συνεντεύξεις

    Άννα Παπαδάκη: «Ευγνωμονώ την οικογένεια και τις αξίες της»

    Άννα Παπαδάκη: «Ευγνωμονώ την οικογένεια και τις αξίες της»

    Άννα Παπαδάκη


    Η Άννα Παπαδάκη αποτελεί γέννημα θρέμμα του κέντρου, εκεί που άνθισε και το εμπόριο τέχνης, αρχές προς μέσα του προηγούμενου αιώνα. Ο Χώρος Τέχνης Παπαδάκη βρίσκεται downtown Αθήνα, στην οδό Πραξιτέλους, από το 1936. Ως art shop εκθέτει προς πώληση έργα τέχνης σύγχρονων Ελλήνων ζωγράφων καθιερωμένων και ανερχόμενων (και online). Προσφέρει επίσης μεγάλη επιλογή δώρων τέχνης, ξεχωριστά αντικείμενα και γλυπτά, μικρά ζωγραφικά έργα, μεταξοτυπίες, και υπηρεσίες ζωγράφων.

    «Διατηρούμε από το 1936 εργαστήρι χειροποίητης ξύλινης κορνίζας και προσφέρουμε μεγάλη ποικιλία σχεδίων καθώς και συντήρηση παλαιών κορνιζών», εξηγεί η Άννα Παπαδάκη. Εκπρόσωπος τρίτης γενιάς και μητέρα δύο κοριτσιών.

    Η ιστορία της οικογενειακής επιχείρησης αρχίζει το 1936 όταν ο παππούς της Νικόλαος Παπαδάκης άνοιξε το μαγαζί κορνιζών και φωτογραφίας στην οδό Πραξιτέλους, στο ίδιο σημείο. Στη συνέχεια ανέλαβε ο πατέρας της Αντώνιος Παπαδάκης. Ως συλλέκτης και ο ίδιος, έφερε μία καινούργια πτυχή στο εμπόριό τους. Ανέπτυξε την πώληση παλαιών χαρακτικών και βιβλίων.

    Αδριανός Σωτήρης

    Οι κλασικές αξίες

    «Από τα παιδικά μου χρόνια θυμάμαι τον εαυτό μου στο μαγαζί του πατέρα μου στην Πραξιτέλους», αναφέρει η Άννα Παπαδάκη. «Τα σχολικά μου χρόνια κάθε Σάββατο πήγαινα μαζί του στο μαγαζί και ως φοιτήτρια δούλευα πάντα εκεί. Ο πατέρας μου ήταν έμπειρος τεχνίτης, επαγγελματίας, αγαπούσε, σεβόταν τη δουλειά του και είχε πολύ καλή αισθητική. Πάντα μου έλεγε, πρώτα θα κοιτάς την ποιότητα και τη σωστή δουλειά και μετά έρχονται τα υπόλοιπα». Οι κλασικές αξίες των παραδοσιακών εμπόρων που εν τέλει όμως αποδίδουν… χρυσάφι και μακροβιότητα.

    «Είμαι ευγνώμων», συνεχίζει, «γιατί προέρχομαι από μία οικογένεια που έδινε μεγάλη αξία στην εργασία, στον επαγγελματισμό, στην πρόοδο και στην εμπιστοσύνη. Έχουμε κάποιους σταθερούς συνεργάτες πάνω από πενήντα χρόνια».

    Γιάννης Καραβάς

    Οι άνθρωποι: Το μεγάλο σχολείο

    Πράγματι, χωρίς αυτό το προφίλ δύσκολο να επιβιώσει κανείς τρεις γενιές στη ρευστή και σύνθετη αγορά της Αθήνας. «Με τους περισσότερους πελάτες μας έχω αναπτύξει φιλική σχέση. Πόσες φορές συγκινούμαι όταν έρχονται πελάτες ή ζωγράφοι και μου λένε έχω γνωρίσει το παππού σου και στη συνέχεια μου διηγούνται ιστορίες», συμπληρώνει η Άννα Παπαδάκη.

    «Είχα την τύχη να έρχομαι σε επαφή με τους πελάτες και τους συλλέκτες οι οποίοι προέρχονταν από όλη την Ελλάδα και όλα τα κοινωνικά στρώματα. Έχουν περάσει από το μαγαζί μας και συνεχίζουν ζωγράφοι, συλλέκτες, επώνυμοι πολιτικοί, επιχειρηματίες και δημοσιογράφοι, διευθυντές μουσείων, κάθε λογής άνθρωποι. Αυτό είναι ένα στοιχείο που λατρεύω στη δουλειά μου, η επαφή με τους ανθρώπους, γεγονός που πιστεύω ότι είναι μεγάλο σχολείο».

    «Δεν υπάρχουν δύσκολοι και εύκολοι πελάτες»

    Για την Άννα Παπαδάκη, δεν υπάρχουν δύσκολοι και εύκολοι πελάτες. «Υπάρχουν πελάτες που ξέρουν τι θέλουν και εμπιστεύονται και υπάρχουν πελάτες που δεν ξέρουν τι θέλουν και δεν εμπιστεύονται. Η δεύτερη περίπτωση είναι πάντα δύσκολη. Ο πελάτης που ξέρει τι θέλει απαιτεί ποιότητα, επαγγελματισμό και εκτιμάει τη δουλειά. Ακόμη και λάθος να γίνει, όλα αντιμετωπίζονται και βελτιωνόμαστε μέσα από τη δουλειά. Ο πατέρας μου πάντα μου έλεγε: Εμείς Άννα ξέρουμε τόσο καλά τη δουλειά που είμαστε για τα δύσκολα. Να αντιμετωπίζεις τη δυσκολία ως πρόκληση και μη φοβάσαι τίποτα».

    Τάνια Δημητρακοπούλου

    «Έχουμε υπέροχα μουσεία»

    Μόλις τελείωσε σπουδές στην κοινωνιολογία, πήγε στο Λονδίνο και παρακολούθησε μεταπτυχιακό Museum & Gallery Management στο City University. «Στο Λονδίνο απολάμβανα τις βόλτες στα μουσεία και στις γκαλερί» ενώ παράλληλα δούλευε part time σε γκαλερί Ελληνίδας ιδιοκτήτριας.

    Έτσι η συζήτηση στρέφεται προς τα ελληνικά μουσεία που κατά γενική ομολογία γνωρίζουν άνθιση.

    «Ω! Πλέον έχουμε υπέροχα και σύγχρονα μουσεία στην Ελλάδα», αναφέρει η Άννα Παπαδάκη. «Προβάλουν την πολιτιστική μας κληρονομιά , φιλοξενούν ξένους καλλιτέχνες, οργανώνουν παιδικά εργαστήρια, ξεναγήσεις, διαθέτουν art shop, και αποτελούν ένα θησαυρό για όσους λατρεύουν την τέχνη. Μάλιστα, τον τελευταίο καιρό έχω ενθουσιαστεί με τα κοινωνικά προγράμματα του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης που στοχεύουν στην προσβασιμότητα και στη συμπερίληψη ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων όλων των ηλικιών. Πιστεύω ότι η τέχνη απευθύνεται σε όλους και ομορφαίνει τη ζωή μας».

    Κάτια Βαρβάκη

    Ο ζωγράφος ως συνεργάτης

    Επιστρέφοντας στην Ελλάδα μετά τις σπουδές της, η Άννα Παπαδάκη εργάστηκε παράλληλα με τον πατέρα της για μία δεκαετία. Το 2001 ανέλαβε την οικογενειακή επιχείρηση εστιάζοντας σταδιακά στην προώθηση Ελλήνων ζωγράφων και στην ανάπτυξη του δώρου τέχνης. «Ως λάτρης της ζωγραφικής και της δημιουργίας επιλέγω πάντα να συνεργάζομαι και να στηρίζω ζωγράφους σύγχρονους, καταξιωμένους και ανερχόμενους», διευκρινίζει η ίδια.

    Από τους έλληνες ζωγράφους όλων των εποχών, εκείνη διαλέγει τον Γιάννη Τσαρούχη «λατρεύω τα έργα του με τα καφενεία και τους εμβληματικούς ναύτες».

    Για το Χώρο Τέχνης Παπαδάκης ωστόσο επιλέγουν μόνο «ζώντες δημιουργούς, επαγγελματίες που αγαπάνε τη ζωγραφική και προοδεύουν και εξελίσσονται μέσα από αυτή. Ο ζωγράφος, πέρα από καλός καλλιτέχνης, είναι συνεργάτης. Οπότε, παίζει ρόλο η ποιότητα της δουλειάς του και οι επαγγελματικές του αξίες. Μόνο έτσι έχει διάρκεια και επιτυχία η συνεργασία», τονίζει.

    Μερικοί από τους συνεργάτες τους:
    Χριστόδουλος Γκαλτέμης, Τάνια Δρογώση, Τάνια Δημητρακοπούλου, Ράνια Καπελιάρη, Παναγιώτης Τούντας, Παναγιώτης Τζαφόλιας, Νίνα Παναγοπούλου, Μόρφη Κατουμά, Μιχάλης Καράς, Μαρία Αποστόλου Νικολοπούλου, Λήδα Αλεξοπούλου, Κάτια Βαρβάκη, Γιάννης Καραβάς, Γεράσιμος Γαλιατσάτος, Αδριανός Σωτήρης, Αγγελική Κούγκλη.

    Τάνια Δρογώση, Καλοκαίρι

    Η διαμόρφωση των τιμών

    Η ίδια επιλέγει και τα έργα που θα παρουσιάζει προς πώληση στο χώρο τους και online. Αλλά τα έργα δεν τα αγοράζει. Βρίσκονται στο μαγαζί σε παρακαταθήκη και τα εναλλάσσουν κάθε μήνα. «Πολλές φορές βέβαια όταν οι ζωγράφοι παραγγέλνουν κορνίζες για δική τους χρήση, αντί να πάρω χρήματα, παίρνω έργα αντίστοιχης αξία και με τα χρόνια έχουμε αναπτύξει μεγάλο depot πινάκων ζωγραφικής», παρατηρεί η Άννα Παπαδάκη.

    Η τιμή ενός έργου διαμορφώνεται σύμφωνα με την πορεία του καλλιτέχνη και τις τιμές που έχει σε προηγούμενες εκθέσεις. Στην τιμή παίζει ρόλο η χρονική του έκθεση στο κοινό, αν έχει παρουσιάσει τη δουλειά του στο εξωτερικό καθώς και αν έργα του έχουν δημοπρατηθεί. Επομένως, όπως εξηγεί η Άννα Παπαδάκη «υπάρχει ένας κανόνας, αλλά κάποιες συγκυρίες όπως θάνατος ή υψηλή τιμή σε δημοπρασία αλλάζουν απότομα την τιμή» εξηγεί.

    Τα χρόνια της κρίσης

    Βέβαια, στο Χώρο Τέχνης Παπαδάκη δεν υπάρχει …χώρος για παζάρια. Υπάρχουν φιλικές τιμές για ανθρώπους που έχουν στηρίξει την επιχείρηση επί σειρά ετών καθώς και σε δύσκολους καιρούς. «Θυμάμαι τα πρώτα χρόνια της κρίσης τα δεδομένα άλλαξαν για πολλούς ανθρώπους. Περνούσαν πελάτες και μου έλεγαν: “Άννα, μπαίνω να σας πούμε ένα γεια, αλλά δεν μπορώ ποια να αγοράζω έργα”». Έτσι, σταδιακά ανέπτυξε το art shop στο φυσικό κατάστημα και online.

    «Πάντα σκεφτόμουν ότι ο ρόλος μας ως επαγγελματίες εκτός από εμπορικός είναι και εκπαιδευτικός. Οφείλουμε να γνωρίζουμε πολύ καλά το αντικείμενο μας και να βοηθάμε τους πελάτες μας να επιλέγουν έργα τέχνης και κορνίζες καλής ποιότητας. Πρόκειται για αγορές αξίας και διαχρονικές. Από την άλλη αν για κάποιους ανθρώπους τα οικονομικά δεδομένα αλλάξουν, και εκτιμούν την καλή ζωγραφική και τέχνη, είναι κρίμα αυτό να τους κρατάει μακριά μας. Εγώ έχω συνηθίσει οι πελάτες μου να βγαίνουν από το χώρο μας χαμογελαστοί. Σήμερα για παράδειγμα μία κυρία αγόρασε ένα έργο που το σκεφτόταν εδώ και δύο εβδομάδες και φεύγοντας μου λέει κυρία Παπαδάκη σας ευχαριστώ πάρα πολύ, μου φτιάξατε το κέφι, θα το απολαμβάνω κάθε μέρα. Αυτή η δήλωση για εμένα είναι μεγάλη ανταμοιβή».

    Μαρία Αποστόλου Νικολοπούλου

    Η εξέλιξη

    Ανέπτυξε λοιπόν και το art shop όπου διαθέτουν μικρά έργα τέχνης, δώρα τέχνης και μεταξοτυπίες Ελλήνων καλλιτεχνών. Κάθε Χριστούγεννα, κατεξοχήν εποχή δώρου, ο χώρος γεμίζει με γούρια και δώρα τέχνης, πρωτότυπα και υψηλής αισθητικής.

    «Μάλιστα, αυτή τη χρονιά με την ζωγράφο Τάνια Δημητρακοπούλου προχωρήσαμε σε ciglee εκτυπώσεις σε μουσειακό χαρτί, εκατό αντίγραφα για κάθε θέμα όλα αριθμημένα και υπογεγραμμένα από την ίδια. Θα τα διαθέτουμε αποκλειστικά προς πώληση στο χώρο μας και στο eshop μας. Και θα συνεχίσουμε και με άλλους συνεργάτες μας ζωγράφους», τονίζει η Άννα Παπαδάκη.

    Επίσης στοκ έχουν μεγάλο στο ντεπό της εταιρείας. Και αν αυτό δεν καλύπτει τη ζήτηση «επισκεπτόμαστε μαζί με τον πελάτη τον ζωγράφο στο ατελιέ του».

    Η κορνίζα να υπογραμμίζει το θέμα

    Πρόκειται για μία απο τις λίγες εταιρείες στο χώρο τέχνης με αξιόπιστο εργαστήριο. Έχουν καθιερωθεί στο χώρο για την ικανότητά τους να κατασκευάζουν κορνίζα σε διάφορα μεγέθη, διάφορες πατίνες και βαφές όπως ντεκαπέ, λάκες ή επίχρυσες με φύλλο χρυσού.

    «Ο ανταγωνισμός στην εξειδίκευση μας είναι ελάχιστος. Στο εργαστήριο κατασκευάζονται κορνίζες σύμφωνα με την ανάγκη του έργου. Ο πατέρας μου πάντα υποστήριζε ότι η δουλειά της κορνίζας είναι να προβάλει το θέμα, ποτέ να μην τραβάει την προσοχή. Όλα τα χρόνια έχουμε πορευτεί σύμφωνα με αυτή την αρχή. Πάντα χρησιμοποιούμε υψηλής ποιότητας υλικά για τις χειροποίητες κορνίζες και χρησιμοποιούμε και σχέδια εισαγωγής γνωστών ιταλικών και ισπανικών οίκων».

    Γεράσιμος Γαλιατσάτος

    «Δεν θα μπορεί να σε κοροϊδέψει κανείς»

    Παράλληλα, αναλαμβάνουν συντήρηση παλαιών κορνιζών και συντήρηση έργων Τέχνης. Σε ότι αφορά την κορνίζα διαθέτουν τεχνίτες in house, αλλά και εξωτερικούς συνεργάτες.

    «Εγώ, από μικρή δίπλα στον πατέρα μου και στους τεχνίτες του, έχω μάθει τη δουλειά και έχω περάσει άπειρες ώρες στο εργαστήριο. Ο πατέρας μου πάντα μου έλεγε Άννα τη δουλειά μόνο αν την ξέρεις πολύ καλά και όλες τις διαδικασίες μπορείς να την κάνεις. Ακόμη και όταν θα έχεις άλλους τεχνίτες στο εργαστήριο θα ξέρεις τι ζητάς και δεν θα μπορεί να σε κοροϊδέψει κανείς. Είχε πολύ δίκιο. Πολλές φορές μαζί με τους τεχνίτες είμαι ατελείωτες ώρες στο εργαστήριο και ολοκληρώνουμε μαζί την εργασία».

    Σε ό,τι αφορά τη συντήρηση έργων τέχνης, συνεργάζεται με έμπειρους συντηρητές, επαγγελματίες, πιστοποιημένους από το υπουργείο Πολιτισμού.

    Ράνια Καπελιάρη

    Ό,τι προωθεί τη ζωγραφική

    Εν τέλει, κοιτάζοντας τα διάφορα έργα στον υπέροχο χώρο, αναρωτιέται κανείς, τι πρέπει να σκεφτεί προτού αποφασίσει να αγοράσει; «Στους πελάτες μου λέω το ίδιο που λέω και στις κόρες μου», τονίζει η Άννα Παπαδάκη: «Η ζωγραφική είναι μαγεία και έκφραση! Είναι απόλαυση. Από τη στιγμή λοιπόν που ένας πελάτης είναι σε χώρο που εμπιστεύεται ότι προωθεί τη ζωγραφική ποιότητα τότε να επιλέγει το έργο που του αρέσει και τον εκφράζει».

    Πληροφορίες

    Χώρος Τέχνης Παπαδάκη

    Πραξιτέλους 11

    Αθήνα

    1056

    Τηλ.: 2103226617



    ΣΧΟΛΙΑ