• Τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος, δημιουργία υποδομών και προσέλκυση επενδύσεων

    Δημοσιεύτηκε:

    Αφιέρωμα New Green Deal – Μεγάλος Υποστηρικτής ΔΕΗ

    Με τον τομέα των μεταφορών να είναι παγκοσμίως ο πλέον προβληματικός όσον αφορά στις επιπτώσεις στην κλιματική αλλαγή, αφού ευθύνεται ετησίως για το 25% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η παγκόσμια κοινότητα πιέζει για δραστικές αλλαγές.

    Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει θέσει ως στόχο τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης σε ποσοστό 30% του συνόλου του ευρωπαϊκού στόλου έως το 2025. Και η Ελλάδα στο πλαίσιο αυτό, απέκτησε πλέον νομοθεσία που θέτει στόχους και υιοθετεί κίνητρα προκειμένου να δοθεί ώθηση στην αγορά, όπως συμβαίνει στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες.

    Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (International Energy Agency), ο παγκόσμιος στόλος ηλεκτρικών αυτοκινήτων το έτος 2019 ξεπέρασε τα 7,2 εκατομμύρια. Όμως, ο στόχος είναι να αυξηθεί από το 0,8% το 2019 σε 13,4% το 2030 παγκοσμίως. Οι προβλέψει του IEA είναι πως είναι εφικτό οι ετήσιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να φτάσουν τα 23 εκατομμύρια παγκοσμίως έως το 2030, έτσι ώστε ο συνολικός αριθμός να ξεπεράσει τα 130 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα, χωρίς να συνυπολογίζονται τα δίτροχα/τρίκυκλα.

    Το σχέδιο της Ελλάδας

    Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε προβλέπει ένα συνδυασμό μέτρων, όπως κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, κίνητρα για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης, αναπτυξιακά και φορολογικά κίνητρα για προσέλκυση επενδύσεων σε τεχνολογίες και τομείς της ηλεκτροκίνησης, περιβαλλοντικό τέλος για την εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων παλαιότερης τεχνολογίας. Συγκεκριμένα οι επτά βασικότερες προβλέψεις είναι οι εξής:

    -Κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, δικύκλων και ποδηλάτων που φτάνουν στο 15% της αξίας του αυτοκινήτου (με «οροφή» τα 5.500 ευρώ), το 20% της αξίας του δικύκλου και το 40% της αξίας του ποδηλάτου. Τα ηλεκτρικά οχήματα αξίας έως 50.000 ευρώ (Λιανική Τιμή Προ Φόρων) θα εξαιρούνται από το τεκμήριο διαβίωσης, ενώ για ηλεκτρικά οχήματα αξίας άνω των 50.000 ευρώ ορίζεται τεκμήριο διαβίωσης 4.000 ευρώ.

    -Κίνητρα για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης, ώστε να καλυφθεί το δίκτυο των εθνικών οδών έως το τέλος του 2021. Σύμφωνα με τον υπουργό ΠΕΝ Κωστή Χατζηδάκη, οι εισαγωγείς ΙΧ έχουν δεσμευθεί για 1.200 σημεία φόρτισης έως το 2021, ενώ πρωτοβουλίες θα αναλάβουν και οι δήμοι για χωροθέτηση δημόσια προσβάσιμων φορτιστών. Για τα κτήρια προβλέπεται υποχρέωση τοποθέτησης για τα νέα, ενώ για τα παλιά προβλέπεται μοντέλο ανάλογο με αυτό που ακολουθείται για την εγκατάσταση λέβητα φυσικού αερίου στην πολυκατοικία, όπου δεν απαιτείται η συναίνεση όλων των ιδιοκτητών.

    -Αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης 70% για την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ΑΠΕ, καθιστώντας έτσι την φόρτιση 100% φιλική προς το περιβάλλον.

    -Δωρεάν στάθμευση των ηλεκτρικών οχημάτων στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης των πόλεων.

    -Υποχρεωτική προμήθεια ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το Δημόσιο σε ποσοστό 25% των νέων ΙΧ από τον Αύγουστο του 2021. Διείσδυση ηλεκτρικών λεωφορείων στις αστικές συγκοινωνίες.

    -Αναπτυξιακά-φορολογικά κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων σε τεχνολογίες και τομείς της ηλεκτροκίνησης (μπαταρίες, φορτιστές, εξαρτήματα οχημάτων) στις λεγόμενες λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης, μειώνοντας σημαντικά τις φορολογικές υποχρεώσεις μιας νεοσύστατης παραγωγικής επιχείρησης. Μείωση του φορολογικού συντελεστή κατά 5% για πέντε κερδοφόρες χρήσεις, αύξηση των συντελεστών απόσβεσης παγίων και δυνατότητα απόσβεσης της επένδυσης σε μόλις τρία χρόνια από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας, έκπτωση δαπάνης εργοδοτικών εισφορών κατά την φάση κατασκευής με προσαύξηση της δαπάνης κατά 50%, και προσαύξηση της κεφαλαιουχικής δαπάνης για τα πάγια στοιχεία ενεργητικού της μονάδας κατά 15%.

    -Περιβαλλοντικό τέλος 3.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 4 (10ετίας-12ετίας) και 1.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 5A (8ετίας και πάνω). Τα έσοδα θα διοχετευθούν μέσω του Λογαριασμού Ειδικού Σκοπού για την ανάπτυξη και χρηματοδότηση δράσεων που θα υποστηρίζουν την μετάβαση στην κινητικότητα των μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων.

    Διαβάστε περισσότερα για το κλίμα, το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή στο μεγάλο αφιέρωμα New Green Deal του mononews.gr